Ett nytt samarbete ska – med verktyg och kompetens – bistå mindre företag att nå yngre generationer via TikTok.
Zara, som ägs av spanska Inditex, lanserar en ny plattform för återförsäljning och reparationer.
Självutcheckning finns bland de teknikinslag kunderna helst vill använda i fysisk butik. Det visar en ny undersökning.
Nu lanseras en app på ukrainska och engelska för att hjälpa nyanlända att självständigt handla mat i butiken.
Den danska kedjan Søstrene Grene mixar kreativ inspiration och digital handel. ”Det är intuitivt, enkelt och bekvämt.”
Starbucks installerar laddare för elbilar utmed en specifik rutt. Initiativet är del av en större satsning på hållbarhet.
Det vattnas i munnen på kedjans hardcore fans. Ett unikt drop av en sällsynt sås ska öka användningen av McDonald's app.
Ica Kläppen kommer att ligga intill riksväg 66, bredvid Gondol Sälens dalstation, och ha öppet dygnet runt.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Kunden kan använda lösningen hos alla e-handlare världen över. Detta oavsett om handlaren är en partner till Klarna eller inte.
En ny rapport visar att antalet installationer av shoppingrelaterade appar har ökat kraftigt under 2021.
Ikea rullar ut ett nytt sätta att registrera sina varor via kedjans mobilapp.
En ny studie visar att svenska konsumenter är tveksamma till att dela med sig av data via appar.
Shein har utvecklats till en digital moderaket. En av de största anledningarna är det användargenererade materialet.
I en ny studie konstaterar man att det är hög tid att gå från reaktiva strategier till ett proaktivt agerande.
Under oktober förra året lanserade Lidl sin kundklubb i Sverige. Nu adderas ett bonussystem.
Den svenska kedjan är först i världen med ett helt automatiserat betalsystem för tankning.
Butiken utökar sina öppettider –kunderna kan handla även när personal inte är på plats.
Monki släpper en ny app som ska stärka varumärkets position i målgruppen – och öka interaktionen.
Nu lanserar kedjan en lösning för beställningar och upphämtning via mobilen. Detta ska öka säkerheten och minska friktionen.
McDonald's Sverige lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för gäster att beställa och betala genom kedjans app.
Coop ska nu testa en egenutvecklad applikation för självskanning och betalning via mobilen. Det skarpa testet utförs i en butik i centrala Stockholm.
Nu lanseras tjänsten Kölapp, en digital köfunktion som baseras på QR-koder. Lösningen togs fram i samband med årets Hack the Crisis.
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
För att snabbt utöka möjligheterna till hemleverans kompletterar Ica e-handeln med en snabb utrullning av en ny app.
Inköpslista, produktinformation, karta över butiken, personliga erbjudanden och självskanning. Kedjans nya app ska ge en mer friktionsfri upplevelse.
Tiden det tar att beställa en säng i butik reduceras till endast två minuter. ”En otroligt viktig utveckling för kunder och personal” säger VD Jan Ryde.
Årets mest efterlängtade lön står för dörren. En ny undersökning visar vad svenska folket spenderar den på.
Tanken är att det ska underlätta för alla som vill handla mat eller andra produkter på flygplatsen. Nu lanseras den nya appen på bredare front.
Augmented reality på bred front. Modekedjan Zara lanserar nya teknikbaserade upplevelser i butik. I 120 flaggskepp världen över kommer man visa upp produkter på ett helt nytt sätt
Nu lanserar Sharebox skåp för överlämning av nycklar i utvalda 7-Elevenbutiker. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp, kommer man kunna lämna över nycklar till mottagare dygnet runt.
Ska göra kundens inköpsrunda i den fysiska butiken både snabbare och roligare.
Med ny teknik ökar möjligheterna att erbjuda sömlös shopping. En ny app gör det möjligt för kedjans personal att lägga onlinebeställningar åt kunden på plats i butiken.
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Nu har mode- och inredningsmärket Anthropologie släppt en ny version av sin app där man inkluderar Augmented Reality. Nyligen berättade vi om Ikeas satsning på Ikea Place, även det en AR-baserad tjänst.
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.
Man skulle kunna tro att det är Facebook, Snapchat eller Instagram som toppar listan över millennials favoritappar. Men i åldern 18–34 är det Amazon man använder allra mest.
Lindex släpper en ny mobilapp för att erbjuda sina kunder en smartare och sömlös shoppingupplevelse. Målet är att erbjuda en inspirerande och personlig tjänst.
FashionHunt är en ny svensk startup som samlar mode från de främsta nätbutikerna. Man kombinerar detta med inspirerande modereportage.
Nu lanseras en automatisk, självkörande mobil butik. Bekvämlighet dragen till sin spets – nu kommer butiken till konsumenten. Konceptet testas nu och en bredare lansering väntar i höst.
En kinesisk jätte, lågprisaktör inom dagligvaror och en tjänst för dig som vill göra dig av med saker. Här är världens tio bästa retail-appar enligt en ny listning.
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".
"För kunden där kunden är". Relationen till kunden ska vara enkel och smart enligt marknadschef Joakim Holmstrand.
Fyndiq lanserar nu appen “Fyndswipen” som på ett roligt sätt ska hjälpa kunderna att hitta sina fynd. Själva menar man att det är en Tinder för shopping.
Kista Galleria blir det första köpcentrum som kan erbjuda sina kunder att förboka mat via sin mobilapp. Det är ett samarbete med Citycon där man använder Waitress plattform för mobila beställningar och betalningar inom restaurangbranschen.
Modekedjan Neiman Marcus vill hjälpa sina kunder att hitta rätt produkt, även om de inte kan beskriva med ord vad de letar efter. En ny app tar hjälp av mobilens kamera för att identifiera produkten.
Appen är framtagen av LRF Samköp tillsammans med LRF.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
Lockar med erbjudande när kunden går in hos konkurrenten.
Nu lanseras en app som kopplar samman detaljhandel och onlineshopping. En sömlös shoppingupplevelse är målet.
Under World Retail Congress presenteras ett nytt index som ska ranka Europas bästa shoppingappar inom 20 kategorier – the Mobile Top App Index.