
Beställ med mobilen hos McDonald’s
McDonald’s Sverige lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för gäster att beställa och betala genom kedjans app.
McDonald’s Sverige lanserar en ny tjänst som gör det möjligt för gäster att beställa och betala genom kedjans app.
Coop ska nu testa en egenutvecklad applikation för självskanning och betalning via mobilen. Det skarpa testet utförs i en butik i centrala Stockholm.
Nu lanseras tjänsten Kölapp, en digital köfunktion som baseras på QR-koder. Lösningen togs fram i samband med årets Hack the Crisis.
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
Inköpslista, produktinformation, karta över butiken, personliga erbjudanden och självskanning. Kedjans nya app ska ge en mer friktionsfri upplevelse.
Under många år har företag agerat som om data kring kunderna är deras egen. ”Vi vill ändra på det och ge tillbaka kontrollen till konsumenterna”, säger Barbara Martin Coppola, Chief Digital Officer, Ingka Group. I takt med att datainsamling och analys blir en allt viktigare del av handeln ökar också oron från konsumentledet. Integritet och … (läs mer)
Årets mest efterlängtade lön står för dörren. En ny undersökning visar vad svenska folket spenderar den på.
Tanken är att det ska underlätta för alla som vill handla mat eller andra produkter på flygplatsen. Nu lanseras den nya appen på bredare front.
Nu lanserar Sharebox skåp för överlämning av nycklar i utvalda 7-Elevenbutiker. Via skåpen, som styrs helt genom en mobilapp, kommer man kunna lämna över nycklar till mottagare dygnet runt.
Ska göra kundens inköpsrunda i den fysiska butiken både snabbare och roligare.
Med ny teknik ökar möjligheterna att erbjuda sömlös shopping. En ny app gör det möjligt för kedjans personal att lägga onlinebeställningar åt kunden på plats i butiken.
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Nu har mode- och inredningsmärket Anthropologie släppt en ny version av sin app där man inkluderar Augmented Reality. Nyligen berättade vi om Ikeas satsning på Ikea Place, även det en AR-baserad tjänst.
Grundidén är att finnas där kunden är och erbjuda det som behövs i vardagen. Själva butiken ryms i ett skåp och försäljningen sköts automatiskt via en app. Den nya tidens varuautomat är här.
Tech-bolaget Goalplan har satt ett ambitiöst mål: Man ska rädda detaljhandeln. Företaget vill göra det via en app som skapar insikter om verksamheten – och motivation hos medarbetarna. Det svenska tech-bolaget Goalplan arbetar med mjukvara för målstyrning-, ledarskaps- och försäljningsutveckling inom retail. Nu står det klart att företaget får in tre miljoner kronor under sin … (läs mer)
Man skulle kunna tro att det är Facebook, Snapchat eller Instagram som toppar listan över millennials favoritappar. Men i åldern 18–34 är det Amazon man använder allra mest.
Lindex släpper en ny mobilapp för att erbjuda sina kunder en smartare och sömlös shoppingupplevelse. Målet är att erbjuda en inspirerande och personlig tjänst.
Under sommaren har Amazon lanserat en ny tjänst som syftar till att dra nytta av kundernas åsikter och tankar. I svenska medier har det skrivits en del om tjänsten Spark – men majoriteten har missat den mest intressanta funktionen. I slutet av jul lanserades Amazon Spark vars syfte är att underlätta för användare som vill … (läs mer)
Nu lanseras en automatisk, självkörande mobil butik. Bekvämlighet dragen till sin spets – nu kommer butiken till konsumenten. Konceptet testas nu och en bredare lansering väntar i höst.
Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)
Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. ”Vi vill vara där kunden är”.
”För kunden där kunden är”. Relationen till kunden ska vara enkel och smart enligt marknadschef Joakim Holmstrand.
Brio vill bygga sitt varumärke genom att lyfta in leksakerna i en digital värld. En spelapp skapar igenkänning, men i en ny plattform. Nu kombinerar det klassiska leksaksvarumärket underhållning med roligt lärande för de yngsta. Tanken utgår från samma öppna lekfilosofi som med träleksakerna som har varit företagets nyckel till framgång. – När vi nu tar … (läs mer)
Kista Galleria blir det första köpcentrum som kan erbjuda sina kunder att förboka mat via sin mobilapp. Det är ett samarbete med Citycon där man använder Waitress plattform för mobila beställningar och betalningar inom restaurangbranschen.
Modekedjan Neiman Marcus vill hjälpa sina kunder att hitta rätt produkt, även om de inte kan beskriva med ord vad de letar efter. En ny app tar hjälp av mobilens kamera för att identifiera produkten.
Marks & Spencer har via sitt Digital Labs gjort sin receptapp Cook With M&S tillgänglig även för Apple Watch. Appen som tidigare funnits tillgänglig till smartphones och surfplattor kommer nu även att fungera i Apples senaste produkt, Apple Watch. I app-versionen för Apple Watch finns utöver recept även en shopping-funktion där användaren kan skapa listor … (läs mer)
Facebook berättade under sin årliga utvecklingskonferens att man nu gör appen Messenger till en plattform även för shopping. Tanken är att man ska kunna kontakta detaljhandelsföretagen vid eller inför ett köp och få svar direkt. När du lägger en order hos medverkande varumärken kommer e-butiken automatiskt erbjuda dig en möjlighet att få information och uppdateringar om … (läs mer)
Oroväckande siffror för den fysiska handeln. Att åtta av tio bara fönstershoppar sägs bero på den nya tidens omnichannel-beteende, men också på att fönstershopping mer och mer blir ett nöje. Brittiska Retail Bulletin anordnade nyligen Omnichannel Summit där den nya tidens detaljhandel diskuterades. I samband med detta sattes fingret på en för många kritisk studie: Åtta av … (läs mer)
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
Under World Retail Congress presenteras ett nytt index som ska ranka Europas bästa shoppingappar inom 20 kategorier – the Mobile Top App Index.
Amerikanska modekedjan Gap låter kunderna välja vilken musik som spelas i den lokala butiken. De väljer låtar via mobilen, och kan sedan följa omröstningen på skärmar i butiken. Musikprojektet är ett samarbete med streamingtjänsten Roqbot. Kunderna kan ladda ner appen, eller starta den om de redan har den, när de kommer in i butiken på … (läs mer)
Huka er i bänkraderna, för nu laddar detaljhandeln om med nya effektiva appar. Utbudet är större än någonsin, det finns appar för alla smaker och syften i dag. Prisjämförelser, rabatter, inköpslistor, rättvisemärkta varor, lagersaldo, stilfinnare… listan kan göras hur lång som helst. – Den stora storyn i år är genomslaget i användandet av mobilen, och … (läs mer)
Leksakskedjan Toys ”R” Us ger m-konsumenter rabatter via bland annat Foursquare och Shopkick. Kampanjen, som drogs igång inför Thanksgiving, är en del av en större ansträngning att att satsa på marknadsföring via mobilen. I satsningen ingår också att man ger kunderna möjlighet att betala via Google Wallet. Med hjälp av eBays Milo och RedLaser – … (läs mer)