“Vi ska rädda detaljhandeln”

“Vi ska rädda detaljhandeln”

 

Tech-bolaget Goalplan har satt ett ambitiöst mål: Man ska rädda detaljhandeln. Företaget vill göra det via en app som skapar insikter om verksamheten – och motivation hos medarbetarna.  Det svenska tech-bolaget Goalplan arbetar med mjukvara för målstyrning-, ledarskaps- och försäljningsutveckling inom retail. Nu står det klart att företaget får in tre miljoner kronor under sin … (läs mer)




Jula släpper katalog i en ny app

Jula släpper katalog i en ny app

 

Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. “Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)




Nu blir Brios träleksaker digitala

Nu blir Brios träleksaker digitala

 

Brio vill bygga sitt varumärke genom att lyfta in leksakerna i en digital värld. En spelapp skapar igenkänning, men i en ny plattform. Nu kombinerar det klassiska leksaksvarumärket underhållning med roligt lärande för de yngsta. Tanken utgår från samma öppna lekfilosofi som med träleksakerna som har varit företagets nyckel till framgång. – När vi nu tar … (läs mer)




M&S bjuder på recept i Apple Watch

 

Marks & Spencer har via sitt Digital Labs gjort sin receptapp Cook With M&S tillgänglig även för Apple Watch. Appen som tidigare funnits tillgänglig till smartphones och surfplattor kommer nu även att fungera i Apples senaste produkt, Apple Watch. I app-versionen för Apple Watch finns utöver recept även en shopping-funktion där användaren kan skapa listor … (läs mer)




Facebook gör Messenger till app för shopping

 

Facebook berättade under sin årliga utvecklingskonferens att man nu gör appen Messenger till en plattform även för shopping. Tanken är att man ska kunna kontakta detaljhandelsföretagen vid eller inför ett köp och få svar direkt. När du lägger en order hos medverkande varumärken kommer e-butiken automatiskt erbjuda dig en möjlighet att få information och uppdateringar om … (läs mer)




8 av 10 lämnar butiken utan att ha köpt något

 

Oroväckande siffror för den fysiska handeln. Att åtta av tio bara fönstershoppar sägs bero på den nya tidens omnichannel-beteende, men också på att fönstershopping mer och mer blir ett nöje. Brittiska Retail Bulletin anordnade nyligen Omnichannel Summit där den nya tidens detaljhandel diskuterades. I samband med detta sattes fingret på en för många kritisk studie: Åtta av … (läs mer)




Detaljhandeln ligger för en gångs skull före konsumenterna

 

Huka er i bänkraderna, för nu laddar detaljhandeln om med nya effektiva appar. Utbudet är större än någonsin, det finns appar för alla smaker och syften i dag. Prisjämförelser, rabatter, inköpslistor, rättvisemärkta varor, lagersaldo, stilfinnare… listan kan göras hur lång som helst. – Den stora storyn i år är genomslaget i användandet av mobilen, och … (läs mer)




Toys “R” Us: “M-handel växer snabbast av våra kanaler”

 

Leksakskedjan Toys “R” Us ger m-konsumenter rabatter via bland annat Foursquare och Shopkick. Kampanjen, som drogs igång inför Thanksgiving, är en del av en större ansträngning att att satsa på marknadsföring via mobilen.  I satsningen ingår också att man ger kunderna möjlighet att betala via Google Wallet. Med hjälp av eBays Milo och RedLaser – … (läs mer)