”Vi ska rädda detaljhandeln”

”Vi ska rädda detaljhandeln”

 

Tech-bolaget Goalplan har satt ett ambitiöst mål: Man ska rädda detaljhandeln. Företaget vill göra det via en app som skapar insikter om verksamheten – och motivation hos medarbetarna.  Det svenska tech-bolaget Goalplan arbetar med mjukvara för målstyrning-, ledarskaps- och försäljningsutveckling inom retail. Nu står det klart att företaget får in tre miljoner kronor under sin … (läs mer)

Nyheter 3848 Ny teknik 513


Jula släpper katalog i en ny app

Jula släpper katalog i en ny app

 

Nu kommer en ny app som ett steg i Julas övergripande digitalisering. ”Vår digitala strategi kommer att ge en moderniserad och förändrad kommunikation”. Det säger Jonas Järrenfors, marknadsdrektör på Jula. – Appen är en lösning som vi tror har potential att uppfattas som en klassisk katalog, säger han. Trycksaker fortsatt viktigt Allt blir dock inte … (läs mer)

Ny teknik 513 Pro 4643 Omnichannel 339 M-handel 147


Facebook gör Messenger till app för shopping

 

Facebook berättade under sin årliga utvecklingskonferens att man nu gör appen Messenger till en plattform även för shopping. Tanken är att man ska kunna kontakta detaljhandelsföretagen vid eller inför ett köp och få svar direkt. När du lägger en order hos medverkande varumärken kommer e-butiken automatiskt erbjuda dig en möjlighet att få information och uppdateringar om … (läs mer)

Internationellt 1366 Nyheter 3848 Pro 4643 E-handel 977


8 av 10 lämnar butiken utan att ha köpt något

 

Oroväckande siffror för den fysiska handeln. Att åtta av tio bara fönstershoppar sägs bero på den nya tidens omnichannel-beteende, men också på att fönstershopping mer och mer blir ett nöje. Brittiska Retail Bulletin anordnade nyligen Omnichannel Summit där den nya tidens detaljhandel diskuterades. I samband med detta sattes fingret på en för många kritisk studie: Åtta av … (läs mer)

Konsumentbeteende 328 Nyheter 3848 Ny teknik 513 Omnichannel 339


Butiken gör kunden till DJ

 

Amerikanska modekedjan Gap låter kunderna välja vilken musik som spelas i den lokala butiken. De väljer låtar via mobilen, och kan sedan följa omröstningen på skärmar i butiken. Musikprojektet är ett samarbete med streamingtjänsten Roqbot. Kunderna kan ladda ner appen, eller starta den om de redan har den, när de kommer in i butiken på … (läs mer)

Produktutveckling 308 Ny teknik 513 Pro 4643


Detaljhandeln ligger för en gångs skull före konsumenterna

 

Huka er i bänkraderna, för nu laddar detaljhandeln om med nya effektiva appar. Utbudet är större än någonsin, det finns appar för alla smaker och syften i dag. Prisjämförelser, rabatter, inköpslistor, rättvisemärkta varor, lagersaldo, stilfinnare… listan kan göras hur lång som helst. – Den stora storyn i år är genomslaget i användandet av mobilen, och … (läs mer)

Pro 4643 M-handel 147 Ny teknik 513


Toys ”R” Us: ”M-handel växer snabbast av våra kanaler”

 

Leksakskedjan Toys ”R” Us ger m-konsumenter rabatter via bland annat Foursquare och Shopkick. Kampanjen, som drogs igång inför Thanksgiving, är en del av en större ansträngning att att satsa på marknadsföring via mobilen.  I satsningen ingår också att man ger kunderna möjlighet att betala via Google Wallet. Med hjälp av eBays Milo och RedLaser – … (läs mer)

Pro 4643 M-handel 147