
Curbside pickup stärker lokal handel
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Konsumenterna vill handla från butiker i det lokala samhället. Curbside pickup spelar då en viktig roll enligt en ny undersökning.
Vi har listat de buzzwords som i våra ögon har präglat detaljhandeln – och kommer göra det även kommande år.
Drygt 200 företag och handlare har anmält sig till en digital workshop om e-handel och digital kommunikation.
Varannan svensk kommer e-handla julmaten på nätet i år. Ett par ålderskategorier utmärker sig särskilt.
Rädsla för säkerhetsbrister har fått en av tre över 50 år att välja bort e-handeln. Det visar en ny undersökning.
Butiksytan minskas till förmån för kedjans fulfillment av onlineordrar. Bakom satsningen står en av landets mest inflytelserika kvinnor.
Under Black Week gjordes 72 procent av inköpen online. Detta framgår av en färsk undersökning.
E-handeln har vuxit snabbt. Nu vill Regeringen via Konkurrensverket säkerställa att det är en väl fungerande marknad.
Forskare kartlägger svenskarnas attityder gentemot Amazon. Resultatet tyder på en signifikant förändring.
Forskare utvecklar nya logistiklösningar som kan göra transporter inom e-handeln mer effektiva och miljövänliga.
Näthandeln har ökat dramatiskt under pandemin, inför julen ska innovativa pup up-centraler öka kedjans leveranskapacitet.
Zalandos satsning presenteras i en virtuell miljö där varumärken, influerare och produkter mixas.
Carrefour har öppnat sin digitala marknadsplats för små oberoende verksamheter inom retail.
Försäljningen via sociala medier ökar stadigt. Nu har den den pågående pandemin accelererat utvecklingen rejält.
För fjärde året i rad har Young E-business of the Year utsetts. Vinnare blev en smakrik och hållbar engångsartikel.
Cityhandelns framtid är till stora delar digital. Med ett sök- och köpbart utbud står man starkare i konsumentens uppkopplade vardag.
Med hjälp av en omvänd kundanpassning och ny teknik har man blivit Kinas största retailer.
En ny rapport visar att e-handeln i Norden ökade kraftigt under det tredje kvartalet. Mobilen stod för för drygt sex av tio köp.
I takt med att e-handeln ökar har även behovet av differentierade digitala upplevelser blivit större.
Använda varor säljs via tjänsten i second hand-butiker.
I dag har Amazon.se lanserats. Sortimentet hämtas från tusentals europeiska och lokala svenska företag.
Modekoncernen lämnar köpcentrumen, men ser den fysiska butiken som fortsatt viktig för att rekrytera omnikunder.
Catrin Folkesson blir ny chef för digitala kanaler och e-handel på Apotek Hjärtat. Hon kommer närmast från Coop Sverige.
Lösningen appliceras på befintliga butiker. ”Detta är en game-changer”.
Beteendepsykologiska teorier ska få AI-algoritmer att fungera bättre inom e-handeln.
Instacart liknar allt mer en marknadsplats som också blir en startpunkt för konsumenten.
Erbjuder kunderna att besöka och uppleva platser tillsammans med en guide. Bland turerna finns skräddarsydda shoppingsessioner.
Instabox investerar i fler nya smarta paketskåp och logistikterminaler runt om i Sverige.
Zalando skruvar upp hållbarhetsarbetet. Antalet kunder som efterfrågar hållbara modeprodukter har fördubblats på kort tid.
Merparten av de som e-handlat kläder har upplevt att det man köpt inte passar som förväntat.
Riktar sig till män som söker ”stil och coola produkter” – men ogillar att handla i butik eller att söka efter rätt stil på nätet.
Gränserna mellan butiker, marknadsplatser och fulfillment suddas ut. Det är inte längre självklart vem som gör vad, vem som säljer.
Under september och oktober startar PostNord sitt pilottest av 100 paketboxar. Responsen är positiv.
Det är en stillsammare tillväxt än tidigare månader under pandemin.
Företaget valde på grund av pandemin att skjuta fram årets Prime Day. Nu har man satt ett nytt datum: 13–14 oktober.
E-handlaren ett av få exempel på företag som man anser representerar en stor bredd av svenska befolkningen i sin kommunikation.
E-handeln växte med 49 procent under andra kvartalet, jämfört med 2019.
Nu har Amazon öppnat en ny exklusiv destination online. Men än så länge är det ”invitation only” som gäller.
Den webbaserade tjänsten ska förbättra shoppingupplevelsen och göra kunden tryggare med sitt val av produkt.
Genomför tester av tjänsten där medarbetare från en butik deltar.
I stället för att sälja egna produkter siktar man nu att utveckla marknadsplatsen i en ny riktning.
Kundupplevelsen är viktigare än någonsin. Detta enligt en ny rapport som även visar att generation Z upplever mest friktion.
Kunderna kan köpa och sälja högkvalitativa vintageobjekt. Så här fungerar det.
Efter branden i Polarbageriet i Älvsbyn tar nu Polarbröd ett nytt steg för att möta konsumenterna. Man lanserar Polarbutiken – en webbshop.
Man vill stärka sitt varumärke och skapa en möjlighet att fysiskt möta kunden.
Nu utökar företaget sin e-handel med satsningen Gröna Flora – ett helt nytt koncept.
Tillväxten i e-handeln var rekordhög i juli, jämfört med samma månad 2019.
En ny undersökning kartlägger svenskarnas kunskap om och förväntningar på Amazon. Det visar sig att majoriteten kan tänka sig att handla från företaget.
Nu spekuleras det i att Amazon vill konvertera ytor i klassiska köpcentrum till fulfillment centers.
Fanny Sandström axlar nu rollen som Brand Director. Hon kommer närmast från en roll som VD på Glossybox.
De har bakgrund inom Google och Starbucks. Med inspiration från Amazon och Instagram bygger de nu en global shoppingcommunity.
Amazon bekräftar att man påbörjar lanseringen av den svenska sajten. Nu väntar troligen snabbare fulfillment och ett större tjänsteutbud.
Tyska lågpriskedjan Aldi fortsätter sin expansion i USA. Dessutom gör man en storsatsning på e-handel med curbside pickup.
Kedjornas mål är att fasa ut fossila bränslen, men det är också ett sätt att möta det ökade trycket på e-handeln.
Amazon tar ett steg mot mer upplevelseinriktad shopping.
Klarna och Cosmopolitan Magazine lanserar ett virtuellt shoppingevent med inriktning på millennials och generation Z.
Det finns betydande skillnader i hur olika generationer e-handlar under pandemin. Det visar en ny studie.
Utbrottet av COVID-19 påverkar inte inköpen inför julhelgerna. Men det finns en stor skillnad: man tänker i högre grad göra sina inköp online.
Sellpy har blivit en ledande digital plattform för cirkulärt mode. Nu tar man tillsammans med H&M Group second hand-konceptet på en internationell resa.
E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj. Åtta av tio svenskar e-handlade.
Efter sommaren utökar PostNord sina leveranssätt med paketboxar för att möta den växande e-handeln.
Gensvaret från kunderna har varit så positivt att man nu lanserar curbside pickup i samtliga varuhus.
Marknadsplatser. E-handelsplattformen Shopify inleder ett samarbete med Walmart. Den digitala dörren öppnas därmed till miljontals konsumenter.
Amazon arbetar för att lansera ett nytt dagligvarukoncept. Nu har man öppnat de två första butikerna – men utan att släppa in några kunder.
”Vill du växla upp din look för hemarbete eller ha lite inspiration för nästa Zoom-möte?”. Kedjan erbjuder kostnadsfri rådgivning inom skönhet.
Ambitionen är att skapa en e-handelsupplevelse som ska vara lika uppslukande som att besöka butiken i verkligheten. Så här ser den ut.
Zalando första plattform att fastställa vetenskapligt baserade mål för minskade utsläpp. ”Ser en stark koppling mellan hållbarhet och kommersiell framgång”.
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.