Amazon är en innovativ kraft inom den moderna detaljhandeln. Enligt VD Andy Jassy beror det på en mycket tydlig mission – och snabba ”tvåvägsdörrar”.
Varumärket Lululemon har haft en positiv utveckling under de senaste åren. Nu siktar man på att dubbla omsättningen.
Ett nytt forskningsprojekt syftar till att göra återanvändning till norm och på sikt lika enkelt och tillgängligt som nyköp.
”Vi är övertygade om att framtidens apotek handlar om att kunna erbjuda bästa möjliga service till kunder i alla kanaler”.
En färsk studie visar att ett nytt socialt och streamat shoppingbeteende har växt fram under pandemin.
Snapchat utvecklar shoppingupplevelsen med augmented reality. Den nya tjänsten låter användare virtuellt upptäcka, prova och dela outfits.
Nu tar H&M-ägda Afound nästa steg i sin Europaexpansion. Den digitala marknadsplatsen kliver in i två nya länder.
E-handelns omsättning minskar avsevärt jämfört med samma månad föregående år. Jämfört med föregående månad steg omsättningen dock.
Pandemins grepp har lättat och konsumenterna ger sig ut i det nya normala. En ny studie kartlägger vilken sinnesstämning konsumenten befinner sig i just nu.
Satsningen är företagets första digitala initiativ som involverar enskilda butiker direkt. För Wolt är det ett steg på resan mot ett digitalt köpcentrum.
Ett nytt butikskoncept säljer sina varor online med ett särskiljande inslag – butiken erbjuder enbart curbside pickup som leveransalternativ.
Detaljhandelns fundament byggs om, värderingar har påverkats och beteenden förändrats. Här är tio trender du bör ha koll på i Post Corona Retail.
Nu öppnar Wolt Market sin första butik i Sverige. Via denna kan boende i området få tillgång till fler än 2 500 produkter, med leverans direkt till dörren.
Varuhuskedjan lyfter in lärande leksaker och aktiviteter i tio enheter. Satsningen på externa varumärken har haft positiv inverkan på den egna försäljningen.
Foodora market har på kort tid blivit en nationell dagligvarukedja. Nu öppnar man ytterligare två butiker.
Ny tjänst för dagligvaror. För matkreatörer innebär den att recept kan förvandlas till köpbar varukorg direkt via exempelvis TikTok.
Pandemin har satt sina spår – men nöden är som bekant uppfinningens moder. Här är tio innovativa företag inom retail att hålla koll på.
Den fysiska butiken spelar en avgörande roll i en ny detaljhandelsvärld. Här är tre alternativa vägar att gå, tre tänkbara modeller för den nya omni-butiken.
Ett nytt partnerskap med en startup – verksamma inom dagligvaror online – ska bidra till att forma den nya tidens servicehandel.
Ambitionen är att erbjuda en ”inkluderande, omslutande och personaliserad” digital upplevelse som efterliknar fysisk handel.
Coops lanserar nu ett digitalt presentkort, enligt kedjan är detta det första i sitt slag i svensk dagligvaruhandel.
Varumärken satsar mer på egna butiker och försäljning direkt till konsument. För aktörer som Foot Locker innebär detta nya tider och uppdaterade strategier.
Social commerce är ett av detaljhandelns hetaste buzzwords. En av tre konsumenter i Norden har shoppat via sociala medier, enligt en ny undersökning.
Magnus Rosén har utsetts till techbolaget StrongPoints Sverigechef. ”Nu växlar vi upp utvecklingstakten ytterligare”.
Stänger koncepten Books, Pop up och 4-star. Man gör det för att i stället fokusera mer på dagligvaror och kassalös Just Walk Out-teknik.
E-handelsföretaget delar med sig av relevant innehåll i tunnelbanan. Budskap och bilder anpassas i realtid efter det lokala värdet.
PostNord och parkeringsföretaget Aimo Park inlett ett större samarbete kring leveransskåp. Företagen planerar nu att placera ut ett stort antal boxar.
Kedjan växlar nu upp satsningen på curbside pickup med nya tjänster. Ambitionen är att använda sina fysiska butiker som lokala hubbar för fulfillment.
Den svenska e-handelns totala omsättning växte med 24 miljarder. Årets vinnarbransch blev dagligvaruhandeln.
Modevarumärket var banbrytande inom direkt till konsument (DTC). Nu gör man ny butiksentré – med en kollektion riktad till generation Z.
Två år av e-handel har lett till höjda förväntningar på upplevelsen i fysiska butiker. Ett exempel är den ökade efterfrågan på användargenererat innehåll.
Konkurrensen om hushållens pengar hårdnar när samhället öppnar upp. Det menar Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Varorna plockas och levereras direkt till kunden från butikernas lokala sortiment inom 45 minuter.
Företag som kommer nära konsumenterna via insikter och personalisering har en snabbare tillväxt än andra. Här är de viktigaste åtgärderna.
E-handelsandelen för januari var den största uppmätta under det senate halvåret.
Pressbyråns kunder kan nu få varor levererade med Uber Eats. Fler än 60 butiker erbjuder tjänsten – med en leveranstid från 15 minuter.
Cirkularitet hamnar i fokus när denimprodukter från det egna lagret blir till nya plagg genom redesign. I dag lanseras den första kollektionen.
Avtalet innebär att Komplett Group förvärvar samtliga aktier i NetOnNet. Verksamheterna kommer även fortsatt verka som fristående varumärken.
Under de senaste åren har amerikanska Allbirds utvecklat sitt sortiment. Även den fysiska närvaron utökas med nya butiker.
Nio av tio företagsledare ser kunderna som främst digitala. Detta samtidigt som konsumenternas förväntningar på den digitala upplevelsen blir allt högre.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade under 2021 och e-handeln steg kraftigt. Detta enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Konsumenter tar allt mer hänsyn till hälso- och säkerhetsaspekter i sina köpbeslut. Detta enligt en ny studie som också sätter fokus på löften och värderingar.
Kedjans satsning på live video shopping är en del av ett övergripande arbete med att skapa en sömlös shoppingupplevelse.
Butikshandeln når högre nivåer än innan pandemin. Detta enligt en studie som också visar vilka som driver på utvecklingen inom DTC (direct-to-consumer).
Nu går padelaktörerna samman med en gemensam vision att skapa en länk mellan e-handel och de fysiska hallarna.
Platstjänster och ny teknik kan synka utlämningen av varor. Kedjan lanserar nu en lösning som ska förbättra kundupplevelsen.
Trenden med ultrasnabba leveranser av dagligvaror fortsätter. Nu introduceras Bolt Market i Sverige och man siktar på leverans inom 15 minuter.
Amazon erbjuder personalisering, bekvämlighet och rekommendationer baserade på AI. ”Det bästa av digital och fysisk handel”.
Konsumenterna förväntar sig att kunna bygga sin egen köpresa. Och man vill att produkterna ska vara hållbara. Det visar en ny global studie.
”Att etablera e-handel på den europeiska marknaden ligger helt i linje med viljan att alltid sikta högre. Vi ser en stor kommersiell potential”.
De preliminära siffrorna för helåret 2021 indikerar en e-handelstillväxt i storleksordningen fem procent i Sverige. E-handeln från utlandet fortsätter att öka.
Inför det kommande året satsar Ikea stort på effektiv fulfillment av ordrar. Ett område där butiken blir allt mer central och automation har gjort entré.
Coop Sverige tar nu nästa steg i sin digitala resa och samlar skapar en gemensam organisation. På så sätt hoppas man bli mer digitalt snabbfotade.
De senaste åren har påskyndat digitaliseringen av konsumenternas shoppingrundor. Nio av tio inleder sin shopping online vilket är en markant ökning sedan 2018. En ny studie har kartlagt den moderna omnikanalupplevelsen.
”Det är ett för oss naturligt steg mot fler cirkulära affärsmodeller”, säger Margareta Törnblad, chef Strategisk tjänsteutveckling på NetOnNet.
Med robotar och ett automatiserat butiksformat vill man skapa en ny shoppingupplevelse. Formatet ska bidra till såväl pressade priser som bättre miljö.
Under 2021 har vi skymtat ljuset i tunneln och anat något slags normalläge i detaljhandeln. Här är 25 av årets trendspaningar som du absolut inte bör missa.
Svenska Amazons kunder har blivit dubbelt så många på ett år. Intresset att sälja via marknadsplatser har också fördubblats under samma tidsperiod. Det visar två nya undersökningar.
Dagligvarukedjan lanserar kylda paketskåp i bostadsnära områden. Man vill komma närmare kunden och öka flexibiliteten.
Än finns utrymme att putsa på e-handeln inför jul. Här bjuder AI-experten Oliver Edholm på tre sista minuten-tips som lyfter den digitala försäljningen.
I mitten av december öppnar Samsoe Samsoe en ny flaggskeppsbutik i shoppingdistriktet.
Eventet 2022 & Beyond fokuserade på framtidens retail och köpcentrum. Bland talarna fanns Ikea, Cake, Portland Design och Chiquelle. Här är insikterna.
Nyligen öppnade Ica Sveriges första automatiserade e-handelslager för dagligvaror. Att det sker just nu är ingen tillfällighet, tre faktorer gör att branschen nu passerat en brytpunkt.
Nu lanseras ”Festkläder för funktionsnedsatta”. Marknaden för anpassat mode spås växa mycket snabbt den kommande tiden.
Pandemin har både påverkat försäljningen och fört med sig behov av nytänkande. Närmare varannat företag har blivit mer digitala för att klara utmaningarna.
Siktet är inställt på att skapa en högklassig destination och att erbjuda mer än en traditionell butiksupplevelse.
Räknar med att passera såväl UPS som FedEx och bli största leverantör av paket. Och det är absolut ingen avlägsen framtidsvision.
Marks & Spencers har tagit ett nytt steg för att bli mer cirkulära. Man gör det genom att testa och utforska nya tjänster inom uthyrning av modeplagg.
Nu öppnar Coops andra helt obemannade butik. ”Obemannade butiker är ett komplement till traditionella butiker och erbjuder nya etableringsmöjligheter”.
”Aldrig tidigare har branschens behov av ny kunskap, och därmed av handelsforskningen, varit större”.
Foodora market öppnar fler butiker. Ultrasnabba leveranser med nya snabbfotade aktörer är en företeelse som växer mycket snabbt just nu.
Kommer närmast från rollen som Chief Product Officer på H&M Group.
En ny studie visar vad som får konsumenten att vända sig till företaget för sina inköp. Här är resultatet.
Dagligvarukedjan har öppnat en digital snabbfil som fyller en servicebutiks funktion. ”Efterfrågan på bekvämlighet och snabba leveranser ökar”.
De förarlösa leveranserna testas nu på ännu en europeisk marknad. Ambitionen är att skapa snabbare och mer hållbara transporter.