Definition av retail
Fysisk detaljhandel brukar numera benämnas som retail även i Sverige. Detaljhandel är dock generellt sätt ett vidare begrepp då detta innefattar även e-handel.
Retail är mer begränsat till att handla om fysiska platser och butiker. Den engelska terminologin samlar onlineförsäljningen under begreppet e-commerce.
Retail är detaljhandel via butik
Retail är det begrepp som används för butiksvärlden internationellt och speciellt i engelsktalande regioner. Från början är ordet en beskrivning av en process där man tillgodoser en efterfrågan på främst konsumentprodukter via en försörjningskedja.
Denna kedja innehåller en fysisk butik av något slag som kontaktyta mot konsumentledet.
Under senare år har det blivit allt vanligare att använda retail som begrepp även i den svenska detaljhandelsvärlden. Då främst i bemärkelse butiksled.
Nu pånyttföds retail
Även termen retailers brukar allt oftare användas inom det svenska språket. Särskilt inom detaljhandeln som bransch. Retailers, eller detaljhandlare, är de verksamheter som via sina butiker säljer och tillhandahåller konsumentprodukter och till viss del även tjänster.
Såväl svensk som internationell retail genomgår just nu en stor omställning. E-handelns intåg har gjort att en stor del av försäljningen flyttats online.
Speciellt i USA talar man om butiksdöd när ett stort antal butiker har tvingats stänga. En stor del av dessa är varuhus som tidigare ofta fungerat som ankarbutiker i köpcentrum.
Retail 2.0 står för dörren
Att säga att alla köpcentrum och butiker kommer drabbas av denna butiksdöd är en kraftig överdrift. Men att även svenska detaljhandeln kommer påverkas av denna omställning råder det dock inga tvivel om.
Men det handlar snarare om retail 2.0 än en butiksdöd.
I Kina, som inte har samma tradition av detaljhandelskedjor och köpcentrum, har begreppet New Retail uppstått. Ursprunget till detta är e-handelsföretaget Alibaba.
Alibabas New Retail visar vägen
Företagets vision är att skapa affärsmöjligheter för så många kinesiska företag som möjligt. Oavsett storlek och läge. Man vill göra detta genom att kombinera digital och fysisk handel med ny teknik.
Det innebär bland annat användning av artificiell intelligens och maskininlärning samt en innovativ och affärsdrivande form av dataanalys.
Även andra företag på den kinesiska marknaden utvecklar den nya tidens retail med hjälp av teknisk innovation, avancerade logisitknätverk och ny teknik. JD.com är ett exempel på detta.
Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords
Snaste artiklarna om retail
- Detta är framtidens butik – enligt Ica
- Ingka Centres mötesplatser får nytt namn
- Testade av In Flames crew – i tio år
- Här är Europas största marknadsplatser
- Nordiska Kompaniet har utsett ny VD
- Årets HR-chef finns på AMF Fastigheter
- Generation Z: ”Ge oss smartare handel”
- Butik testar AI-teknik för kundflöden
- Kesko Sverige utser landschef och tf VD
- Arkivet uppdaterar varumärket
- Primark gör entré på Manhattan
- Mister York fortsätter att växa
- Uniqlo öppnar globalt flaggskepp
- Lagerhaus gör digital B2B-satsning
- Lågpriskedja lanserar eget magasin
- Sport i fokus för nya etableringar
- Större grepp ska utveckla Hyllinge
- Här byggs Sveriges största butiksodling
- Knutpunkter i fokus när Pressbyrån växer
- Stärker relation med nytt flaggskepp