Varannan person verksam inom supply chain anger att varubrist och störningar i försörjningskedjan håller dem vakna om nätterna. Det visar en ny studie.
Coop tar ytterligare ett steg för att öka insynen i sin verksamhet. Man gör det med hjälp av blockchain-teknik.
Med 149 robotar som hjälper personalen siktar Matsmart på uthållig lönsamhet.
Den fysiska handeln måste göra akuta förändringar för att möta konsumentens nya behov. Här är några av de viktigaste.
Verksamheten ska effektiviseras och i slutändan leda till en högre servicenivå i butik.
Vinnarna inom detaljhandeln ser åtgärder mot Covid-19 som viktigare än övriga aktörer. Det visar en ny undersökning.
Alibabas växlar upp sin satsning på global fulfillment. ”Logistik är i dag en game changer och avgörande faktor som skiljer företag åt.”
Den nordiska kedjan har börjat använda hållbara RFID-taggar i produkternas etiketter. Koldioxidutsläppet knutet till taggarn har sänkts med 35 procent.
Sainsbury’s har valt att utöka satsa på en AI-baserad helhetslösning för sin försörjningskedja.
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Det ska bli världens mest hållbara köpcentrum. Tillsammans med en miljöaktivist har man skapat ett extremgrönt och mixat erbjudande som ska tilltala den nya tidens medvetna konsument.
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.