Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är i dag ett av Sveriges starkaste varumärken, med varuhus i Sverige och internethandel via åhléns.se. Man erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.
Ayad Al-Saffar, som sedan den 15:e augusti är ny ägare och VD på Åhléns, har gjort den första nyrekryteringen till bolaget.
Nu pågår arbetet med att skapa ett nytt team som ska leda verksamheten, och inte minst – att sätta en ny riktning för framtiden.
Sabina Lerne har rekryterats som ny CFO för Åhléns. Hon kommer närmast från tjänsten som Finance Director Nordics på Adidas.
Under våren lanserar Åhléns ett nytt kommunikationskoncept – ”För alla dina möjligheter” – som är företagets hyllning till livets alla stunder.
Nu gör Åhléns en storsatsning på sitt erbjudande och har rekryterat två nya affärsområdeschefer.
Kommer närmast från en roll som Director People & Culture Region North på Nobia.
Har erfarenhet från flertalet ledarroller inom försäljning, marknadsföring och som VD för bland annat Hope och Lund Fashion.
Har rekryterats som tillförordnad Chief Information Officer på Åhléns med ansvar för Åhléns IT-funktion.
Hon kommer närmast från rollen som global CMO för Daniel Wellington.
Varuhuskedjan Åhléns inleder en stilutmaning där man använt sina egna medarbetare som modeller.
Charlotte Wessman har rekryterats till tjänsten som Marknadschef på Åhléns. Charlotte kommer närmast från Nobia.
Det nya varuhuset öppnar i Växjös handelsområde I11 under första kvartalet 2021. Fler Åhléns Outlet varuhus planeras att öppna framöver.
Anna Lönnerstedt har rekryterats till tjänsten som ny affärsområdeschef för mode och hem på Åhléns.
Annica Hagen, tidigare Sverigechef på Nobia, blir ny VD för Åhléns. Hon efterträder Gustaf Öhrn som fortsatt kommer att vara knuten till Axel Johnson.
Herrplanet på Åhléns City Stockholm har under vintern och våren genomgått en total renovering från golv till tak. Se bilderna här!
Åhléns är först ut i Sverige med att erbjuda digitala kvitton i Kivra för sina medlemmar. Närmare 800 000 har redan aktiverat tjänsten.
Den 21 november testar kedjan ytterligare ett butiksformat i form av en pop up i Åhléns varuhus i Sickla.
Åhléns fyller år och firar med medarbetare och kunder. Allt började med en tavla på kungafamiljen – 120 år senare är verksamheten fortfarande i förändring.
Nu öppnar Muji sitt flaggskepp i Sverige där delar av inredningen kommer från en övergiven lada. Man gör samtidigt en rejäl uppdatering av sortimentet.
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Under våren 2019 lanserar Åhléns ett nytt fristående skönhetskoncept på den svenska marknaden. Fokus ligger på fyndpriser och ett frekvent uppdaterat sortiment.
Cecilia Mortimer Meurling, nuvarande försäljningschef på Åhléns, får en ny roll som marknads- och försäljningschef. Sedan 2015 har Cecilia haft ledande befattningar inom försäljning på Åhléns.
Den 25 januari öppnar Åhléns Outlet sitt fjärde varuhus. Denna gång i Birsta utanför Sundsvall.
Nu har Nespresso öppnat sin första ”boutique-in-shop” som är ett nytt koncept. Öppnandet är ett led i processen att öka tillgängligheten för kunderna och erbjuda dem bästa möjliga personliga upplevelse och service.
Handelstrender har redan tidigare berättat hur – och varför – Muji satsar på dagligvaror. När man nu öppnar den första egna butiken lanserar man två nya produktkategorier. Satsningen fortsätter redan nästa år med fler etableringar som väntar.
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Det har skrivits mycket om Åhléns nya outletkoncept. Men långt ifrån alla har sett själva butiken. Här är bilderna som visar hur konceptet är sammansatt.
Karin Ward har rekryterats till tjänsten som Åhléns nya designchef inom heminredning. Karin kommer närmast från Linum design där hon var kreativ chef.
I den nya kampanjen ”Vad har du på dig?” vill varuhuskedjan Åhléns visa hur våra plagg påverkar oss, både psykiskt och fysiskt.
Åhléns har inlett ett samarbete med modemärket Minimarket som formger en ny kollektion exklusivt åt kedjan. Utvalda Minimarket-klassiker blir också tillgängliga.
Patrik Nygren Bonnier har rekryterats till tjänsten som ny marknadschef på Åhléns. Han kommer närmast från en tjänst som marknadschef på Ikea Sverige
I slutet av februari lanserar Åhléns som första fysiska återförsäljare i Sverige Gap Kids och Baby Gap. Kollektionerna kommer att finnas på utvalda i Sverige samt på ahlens.se.
Nu i februari lanserar Åhléns den nya produktkategorin Sex och Lust på sin hemsida. Med svenska leverantörer har man byggt ett sortiment som bara finns tillgängligt online.
Ola Toresten, tidigare chef för e-handel och digitala tjänster på Akademibokhandeln och Bokus, har nyligen tillträtt tjänsten som CIO/IT-chef på Åhléns.
Åhléns och Carin Wester har sedan ett drygt år tillbaka haft ett samarbete för varumärket Carin Wester. Nu kliver Carin in i rollen som ny designchef för hela Åhléns modeerbjudande.
Ewa Buhre Gidlöf har rekryterats som ny CFO på Åhléns och tillträder sin tjänst i januari 2018.
Under våren 2018 startar Åhléns ett helt nytt varuhuskoncept – Åhléns Outlet. Man skapar ett koncept med allt inom mode, hem och skönhet samlat under ett tak. I början av 2018 väntar en offensiv etableringsplan.
Inför årets Fars dag lanserar Åhléns kampanjen ”Peppa pappa” som lyfter fram föräldralediga pappor. "Vi vill inspirera fler att vara pappalediga".
Braid & blow har öppnat en hårstylingbar på Åhléns City i Stockholm. ”Vi utökar nu vårt erbjudande av tjänster ytterligare”.
Modeplanet för dam på Åhléns City Stockholm har fått en ny look. I satsningen finns en rad nya varumärken i vad man själva kallar "en inspirerande miljö med lyxig varuhuskänsla".
Åhléns har beslutat att stötta initiativet ÖppnaDörren som en del av företagets arbete för hållbarhet, jämlikhet och mångfald. I samband med att företaget börjar ta betalt för sina bärkassar kommer huvuddelen av överskottet att gå till ÖppnaDörrens arbete.
Maria Ulfsdotter Gemzell har utsetts till ny affärsområdeschef för mode på Åhléns. Hon kommer närmast från en tjänst som funktionschef för inköpsstrategi på H&M och har lång erfarenhet inom detaljhandeln.
Andreas Stenman har rekryterats som ny varuhuschef för Åhléns City i Stockholm. Han kommer senast från rollen som VD för XXL Sport & Vildmark.
Åhléns har utsett Katarina Blomqvist till ny försäljningschef, hon tillträdde posten efter en framgångsrik höst som tillförordnad försäljningschef.
Åhléns Bra val fungerar som en guide till de varor som tar extra hänsyn till människor och miljö. Från och med 2017 inkluderas även bomull som ingår i ”Better Cotton Initiative”, BCI i Bra val.
Varuhuskedjan har satt upp en tydligt mål, år 2018 ska tolv procent av produkterna "ta extra hänsyn till människor och miljö". Så här ska det gå till.
På 800 kvadratmeter i t-baneplan öppnar nu Åhléns City i Stockholm en ny skönhetsavdelning. Avdelningen har en helt ny inredning, men även ett tjugotal nya varumärken och skönhetsbehandlingar.
Varuhuskedjan Åhléns lanserar designsamarbete med brittiska mönsterdesignern Abigail Borg.
Skansen går från att vara återförsäljare av svensk design och hantverk till att ävenbli producent och grossist.
Nu inleder Åhléns ett samarbete med Smoothie- och fresh food-kedjan Squeezed Up, som i sommar öppnar en bar på Åhléns City Stockholm.
Samarbeten fortsätter att vara en av årets starkaste trender. Nu inleder Åhléns ett samarbete med juice- och kafékedjan Joe & the Juice på några av sina större varuhus.
Åhléns bjuder in sina kunder till kulinariska upplevelser och inspirerar till att öka mångfalden på sommarens festbord med kampanjen "Alla länders land".
Åhléns har lanserat en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. DIBS blir leverantör av en betalningslösning som bland annat innefattar Swish och Masterpass.
Åhléns och Stadsmissionen genomför i april en digital kampanj till förmån för Stadsmissionens skyddade boenden för kvinnor som utsatts för våld i nära relationer. För varje produkt man säljer online skänks en likadan vara till boenden.
Åhléns lanserar en ny e-handelslösning där den digitala och fysiska shoppingupplevelsen integreras. En viktig del i satsningen är att paketutlämning och returhantering erbjuds i samtliga varuhus.
Efter sommaren öppnar Paolo Roberto med familj sitt Pane Fresco även på västkusten. I Nordstan i Göteborg slås portarna upp till 600 kvadratmeter som rymmer delikatess, gelateria och espressobar.
Stadiums tidigare vd Gustaf Öhrn blir Åhléns nya vd.
Mall of Scandinavia slog upp portarna den 12 november förra året. Nu har stockholmarna utsett Mall of Scandinavia till bästa centrum – alla kategorier, följt av Täby Centrum och Nacka Forum.
Åhléns har utsett Stefan Danieli, nuvarande CFO, till tillförordnad VD för Åhléns. Nuvarande VD, Gregg Mowins, lämnar sin post under hösten.
Den nya hemavdelningen 3 600 kvadratmeter stor.
Ica källa till inspiration för många.
Nu berättar Unibail-Rodamco att Victoria’s Secret, River Island, Peak Performance, Tiger of Sweden och Foot Locker är klara för etablering i Mall of Scandinavia.
Redan i början av nästa år kan ombyggnationen av gallerian i Åhlénshuset starta.
Restaurangen är en vidareutveckling av konceptet Voltaire på Hötorget.
Nu söker Åhléns efter fler personer som kan tänka sig att provbo lägenheten som är inredd med, på alla sätt, hållbara produkter.