Fyra tekniska innovationer som förändrar detaljhandeln

 

Artificiell intelligens, analyser av hyllan i mikroperspektiv, NFC och synkad kommunikation för omnnichannel-handel. Det är några av innovationerna som kommer att förändra detaljhandeln.  Under National Retail Federations teknik-event i Kalifornien förra veckan diskuterades den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln. Bland annat identifierade man fyra tekniska innovationer som kommer att ha stor inverkan på morgondagens detaljhandel. 1. Prediktiv … (läs mer)




Sportkedjan Decathlon satsar stort på RFID-teknik

 

Den franska sportkedjan Decathlon har inlett en stor satsning på RFID-teknik i sin verksamhet. Samtliga kedjans 700 butiker kommer vara utrustade med tekniken i april. Enligt Eddy Lecointe, IT-chef på Decathlon, har företaget en stor fördel i och med att man verkar som både tillverkare och butikskedja. Ett faktum som underlättar arbetet med att märka produkterna med … (läs mer)




Robotshopping med RFID-teknik

 

Hointer, ett företag baserat i Seattle USA, har öppnat en pilotbutik där RFID-tekniken skapar en ny shoppingupplevelse. – Vi ville ta bort de element som kunderna ogillar med att shoppa, säger grundaren Nadia Shouraboura. I butiken finns 150 modeller jeans från ett flertal varumärken, bland annat från Ben Sherman och Nudie Jeans. Kunden scannar en … (läs mer)




Betala kontaktlöst med klockan

 

Möjligheterna att betala kontaktlöst blir bara fler och fler. I stället för att dra kort i läsare går utvecklingen allt mer i en riktning där användaren håller upp betalmedlet framför en terminal. Nu har tekniken börjat dyka upp även i mode och accessoarvärlden. Österrikiska klocktillvärkaren LAKS har tillsammans med MasterCard tagit fram ett armbandsur som … (läs mer)