
Decathlon letar nya lösningar i testbutik
Med hjälp av ny teknik vill Decathlon minimera det manuella arbetet för att i stället kunna fokusera på att hjälpa kunderna.
Med hjälp av ny teknik vill Decathlon minimera det manuella arbetet för att i stället kunna fokusera på att hjälpa kunderna.
Zaras ägare Inditex investerar miljardbelopp i ny teknik. Ambitionen är att skapa en bättre upplevelse och sudda ut gränserna mellan on- och offline.
Den nordiska kedjan har börjat använda hållbara RFID-taggar i produkternas etiketter. Koldioxidutsläppet knutet till taggarn har sänkts med 35 procent.
Med hjälp av RFID skapas en transparent vy av Gina Tricots realtidslager.
AI, prediktiv analys och RFID-teknik på butiksnivå. Det är viktiga verktyg för Nike när man vässar sin förmåga att tillgodose kundernas enskilda behov globalt.
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. ”Det är ett viktigt ögonblick för Inditex”.
Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik.
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Här bygger Zara framtidens butik. I två nya koncept, varav ett är en nyöppnad pop up, testar man en rad tekniska nyheter som ska integrera on- och offline på ett helt nytt sätt.
Med närmare 300 miljoner aktiva användare är e-handelsföretaget en gigantisk aktör online. Nu satsar man på att öppna hundratals obemannade servicebutiker.
Som första aktör i världen lanserar man nu spårning av e-handelspaket med hjälp av RFID-teknik. Lösningen ska öka valfriheten, säkerställa kedjan och minska kostnaderna.
Det har legat i luften ett tag. Och nu är den här, butiken utan kassor och köer. Så här fungerar framtidens dagligvarubutik: • Tekniken • Betalningarna • Sortimentet • Testerna. I början av 2017 öppnar Amazon ett helt nytt butikskoncept inriktat på dagligvaror. En av de största nyheterna är att butiken helt saknar kassalinje. Eller … (läs mer)
Innan nästa år är slut ska kedjans samtliga produkter vara RFID-taggade. Tester och en omfattande dokumentation visar på en ökad lagertransparens och bättre försäljning. Det har fått även leverantörerna att hänga på tekniktåget.
Click & collect har slagit igenom på bred front, inte minst i Storbritannien. Men i takt med att antalet ordrar ökar tar hanteringen också mer tid. Här kan RFID-tekniken komma in som en effektiv lösning.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
Här är fyra trender i butik att hålla koll på: sociala medier, mobila kassor, avancerad digital teknik och intelligent kundanalys.
Interaktiva digitala väggar och RFID-teknik skapar sömlös shoppingupplevelse.
Artificiell intelligens, analyser av hyllan i mikroperspektiv, NFC och synkad kommunikation för omnnichannel-handel. Det är några av innovationerna som kommer att förändra detaljhandeln. Under National Retail Federations teknik-event i Kalifornien förra veckan diskuterades den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln. Bland annat identifierade man fyra tekniska innovationer som kommer att ha stor inverkan på morgondagens detaljhandel. 1. Prediktiv … (läs mer)
Den franska sportkedjan Decathlon har inlett en stor satsning på RFID-teknik i sin verksamhet. Samtliga kedjans 700 butiker kommer vara utrustade med tekniken i april. Enligt Eddy Lecointe, IT-chef på Decathlon, har företaget en stor fördel i och med att man verkar som både tillverkare och butikskedja. Ett faktum som underlättar arbetet med att märka produkterna med … (läs mer)
Nu lanseras Ping, en smart plånbok som håller reda på användarens kreditkort. Den är gjord i aluminium och bara 3 millimeter tjock. Så fort ett kort tas ur plånboken och inte placeras där igen inom rimlig tid varnar Ping användaren. Det finns även en funktion som påminner användaren att hämta kortet i baren när man … (läs mer)
Hointer, ett företag baserat i Seattle USA, har öppnat en pilotbutik där RFID-tekniken skapar en ny shoppingupplevelse. – Vi ville ta bort de element som kunderna ogillar med att shoppa, säger grundaren Nadia Shouraboura. I butiken finns 150 modeller jeans från ett flertal varumärken, bland annat från Ben Sherman och Nudie Jeans. Kunden scannar en … (läs mer)
Möjligheterna att betala kontaktlöst blir bara fler och fler. I stället för att dra kort i läsare går utvecklingen allt mer i en riktning där användaren håller upp betalmedlet framför en terminal. Nu har tekniken börjat dyka upp även i mode och accessoarvärlden. Österrikiska klocktillvärkaren LAKS har tillsammans med MasterCard tagit fram ett armbandsur som … (läs mer)