Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik.
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna.
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu.
Här bygger Zara framtidens butik. I två nya koncept, varav ett är en nyöppnad pop up, testar man en rad tekniska nyheter som ska integrera on- och offline på ett helt nytt sätt.
Med närmare 300 miljoner aktiva användare är e-handelsföretaget en gigantisk aktör online. Nu satsar man på att öppna hundratals obemannade servicebutiker.
Som första aktör i världen lanserar man nu spårning av e-handelspaket med hjälp av RFID-teknik. Lösningen ska öka valfriheten, säkerställa kedjan och minska kostnaderna.
Innan nästa år är slut ska kedjans samtliga produkter vara RFID-taggade. Tester och en omfattande dokumentation visar på en ökad lagertransparens och bättre försäljning. Det har fått även leverantörerna att hänga på tekniktåget.
Click & collect har slagit igenom på bred front, inte minst i Storbritannien. Men i takt med att antalet ordrar ökar tar hanteringen också mer tid. Här kan RFID-tekniken komma in som en effektiv lösning.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.