Allt större obemannade butiker

  LÄSTID: 1 MINUT

I butikerna finns inga kassor. Varorna registreras automatiskt via RFID vid utgången. (Foto JD.com på Twitter)

KASSALÖST. Automatisering är fortsatt en av detaljhandelns tyngsta trender, och utvecklingen går snabbt framåt. Kinesiska JD.com har nu öppnat sin hittills största obemannade butik. 

Den är 246 kvadratmeter stor och ligger i Xiongan. Företagets grundare Liu Qiangdong har tidigare meddelat att man siktar på att öppna hundratals automatiserade butiker.

Här kan du se hur den fungerar.


Läs även: E-handlare öppnar obemannade butiker



JD.com 3


Mat del av Mujis Sverigesatsning

Mat del av Mujis Sverigesatsning

  Nya butiker 1112 Pro 4286 Nyheter 3523 Butikskoncept 744
Handelstrender har redan tidigare berättat hur – och varför – Muji satsar på dagligvaror. När man nu öppnar den första egna butiken lanserar man två nya produktkategorier. Satsningen fortsätter redan nästa år med fler etableringar som väntar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Elektronikkedja köper hälsoföretag

Elektronikkedja köper hälsoföretag

  Internationellt 1248 Pro 4286 Nyheter 3523
Branschglidning när elektronikkedjan satsar på hälsa. I veckan som gick förvärvade man företaget som erbjuder en rad tjänster för främst äldre personer och deras anhöriga.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

Se Zalandos fysiska skönhetsbutik

  Internationellt 1248 Pro 4286 Butikskoncept 744 Nya butiker 1112
Zalando har under sommaren öppnat en fysisk butik med inriktning på kosmetik. Ambitionen är att lära känna kunden bättre – samt att leverara en ny shoppingupplevelse. I butiken produceras även innehåll som används online. Se bilderna från butiken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

  Trender 418 Måsteläsning 257 Ny teknik 451 Konsumentbeteende 291
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Odd Molly laddar för expansion

Odd Molly laddar för expansion

  Nyheter 3523 Mode 332 Pro 4286 Internationellt 1248
Modevarumärket Odd Molly siktar nu på en expansion på den nordamerikanska marknaden. Man gör det med en satsning på fristående butiker och närvaro i varuhus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica lanserar tjänst för röststyrning

Ica lanserar tjänst för röststyrning

  Trender 418 Nyheter 3523 Ny teknik 451 E-handel 861
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nio fakta om turister från Kina

Nio fakta om turister från Kina

  Konsumentbeteende 291 Shoppingturism 50 Pro 4286 Internationellt 1248
Andelen av budgeten kinesiska turister spenderar på shopping har minskat. Det kompenseras av en dramatisk ökning av antalet resenärer. Här är nio saker du borde känna till om målgruppen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Camilla Thulin har öppnat e-butik

Camilla Thulin har öppnat e-butik

  E-handel 861 Nyheter 3523 Nya butiker 1112 Mode 332
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Lesaras värderingar lockar talanger

Lesaras värderingar lockar talanger

  E-handel 861 Pro 4286 Måsteläsning 257 Internationellt 1248
Att locka rätt kompetens är en av de största utmaningarna detaljhandeln står inför. För det agila modeföretaget Lesara har kultur och värderingar visat sig vara avgörande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

McDonald’s nya gröna flaggskepp

McDonald’s nya gröna flaggskepp

  Butikskoncept 744 Internationellt 1248 Pro 4286 Design 298
Under gårdagen öppnade McDonald’s ett nytt flaggskepp som inte liknar något man gjort hittills. Här tas kundupplevelser och energieffektivitet till nya nivåer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny retail i feministiskt flaggskepp

Ny retail i feministiskt flaggskepp

  Kundupplevelser 269 Internationellt 1248 Nya butiker 1112 Pro 4286
Själva påstår de sig ha hittat modellen för framtidens retail. Nu har de öppnat ett flaggskepp fyllt med feministisk kraft, unika produkter och en mängd upplevelser. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Betala kaffet med bitcoin

Betala kaffet med bitcoin

  Pro 4286 Trender 418 Ny teknik 451 Nyheter 3523
Snart kan du betala din fika med kryptovaluta. Kedjans kunder kommer inom kort kunna omvandla sin digitala valuta och betala för sin latte med bitcoin. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mumins pop up lever för en dag

Mumins pop up lever för en dag

  Pro 4286 Nya butiker 1112 Pop up 141 Nyheter 3523
Mumindagen infaller i dag den 9: augusti och under firandet har Arabia en unik produkt till försäljning. För detta syfte öppnar man en pop up-butik som endast är öppen en dag.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

  Pro 4286 Internationellt 1248 Logistik 108 Ny teknik 451
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Benefit går till sjöss med Viking Line

Benefit går till sjöss med Viking Line

  Retailtrender 37 Nyheter 3523 Butikskoncept 744
Benefit Cosmetics är ett globalt makeupvarumärke baserat i San Francisco. Nu utvecklar Viking Line sitt ombordsortiment genom att lansera produkterna och en "brow bar".
Premiär för Ikea i Indien

Premiär för Ikea i Indien

  Internationellt 1248 Nya butiker 1112 Nyheter 3523 Pro 4286
Ikea öppnar sitt första varuhus i Indien den 9 augusti. Det hållbara varuhuset är 37 000 kvadratmeter stort och ligger i staden Hyderabads tech-område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Abercrombie i samarbete med hotell

Abercrombie i samarbete med hotell

  Mode 332 Kundupplevelser 269 Pro 4286 Internationellt 1248
Från början var de kända för sin nattklubbsmiljö i butikerna som nu har blivit ljusare och mer avskalade. Nu inleder Abercrombie & Fitch ett samarbete med en hotell och nöjesaktör. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lokal konst lyfter kedjans butiker

Lokal konst lyfter kedjans butiker

  Design 298 Retailtrender 37 Internationellt 1248 Visual Merchandising 154
Stora butikslokaler må vara effektiva och rymma ett brett sortiment – men de har en tendens att bli sterila. Hos Loblaws löste man det genom att lyfta in den lokala konstvärlden.
Zaras butiker blir leveranshubbar

Zaras butiker blir leveranshubbar

  Internationellt 1248 Omnichannel 304 Logistik 108 E-handel 861
Stora satsningar är redan sjösatta för att öka snabbhet, precision och effektivitet. Nu berättar Inditex VD Pablo Isla att Zara ska göra sina butiker till hubbar för leveranser.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fendis pop up visar Rom i miniatyr

Fendis pop up visar Rom i miniatyr

  Visual Merchandising 154 Pop up 141 Nya butiker 1112 Pro 4286
Fendi har tillsammans med varuhuset skapat en butiksyta som speglar några av Roms pärlor. Här smyglanseras också produkter med Fendis Fila-logga i fake news-stil. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!