Heads up! Den kassalösa butiken

 

Flera koncept utan kassor har lanserats den senaste tiden. (Foto från Amazon Go).

Den demokratiserade butikstekniken

Nu står den automatiserade kassalösa butiken inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender; automation och artificiell intelligens.

Lägg till detta att millennials – den mest tongivande av konsumentgenerationer – helst undviker kontakt med personal i butiken. Såvida det inte gäller ett specialintresse, då sätter andra mekanismer in. Millennials är dessutom väldigt förtjusta i självbetjäning och tekniska lösningar som underlättar vardagen.

Addera sedan att företagen som driver på utvecklingen både har innovationsförmåga och ekonomiska resurser de flesta bara kan drömma om. Det gör ledtiden mellan vision och genomförande närmast obefintlig.

Amazon Go i Seattle. (Foto Wikimedia)

Amazon, Alibaba och JD.com har alla lanserat butikslösningar som saknar traditionella kassor och som automatiskt registrerar vad kunden tar med sig ut genom dörrarna. Franska Monoprix likaså. Nyligen berättade vi om att Amazon Go växlar upp och öppnar nya kassalösa butiker.

Möjligtvis är det också ett slags demokratiserande av tekniken som väntar runt hörnet. Alibaba har uttalat att man vill göra lösningarna tillgängliga för andra aktörer. Ytterligare ett tecken är en startup i USA. Företaget lanserar en lösning som kan appliceras på allt från den lilla lokala servicehandeln till större butiker med tiotusentals artiklar.

I min lokala dagligvarubutik har man sent omsider infört självbetjäningskassor. Där har tekniken gjort inköpsrundan smidigare – och personalen verkar uppleva en känsla av nyvunnen frihet.

Med den demokratiserade butikstekniken är det snart fritt fram att ta nästa steg.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör

Nytt koncept gör kassan överflödig

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Detta vill kunden köpa via röststyrning

Detta vill kunden köpa via röststyrning

  Undersökningar 440 Måsteläsning 309 Ny teknik 513 Konsumentbeteende 328
En studie visar hur konsumenten använder röststyrda assistenter och vad man köper via kanalen. Den visar också var man kan tänka sig röststyrning i butik.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Hållbarhet 239 Nyheter 3848 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Pro 4643 Måsteläsning 309 Ny teknik 513 Nyheter 3848
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Detaljhandel 192 Trender 460 E-handel 977 Pro 4643
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Pro 4643 Ny teknik 513 E-handel 977 Nyheter 3848
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Optimerad  försörjningskedja med AI

Optimerad försörjningskedja med AI

  Pro 4643 Detaljhandel 192 Internationellt 1366 Ny teknik 513
Företaget driver ett flertal varumärken inom dagligvaror. Nu lanserar man en AI-lösning som ska optimera försörjningskedjan och därmed säkra att varorna är så färska som möjligt.
Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

  Nyheter 3848 Logistik 139 E-handel 977 Pro 4643
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.
Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  E-handel 977 Detaljhandel 192 Kundupplevelser 345 Pro 4643
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Whole Foods tyngsta skönhetstrender

Whole Foods tyngsta skönhetstrender

  Trender 460 Internationellt 1366 Pro 4643 Detaljhandel 192
Whole Foods Market brukar dela med sig av sina spaningar kring tender inom mat och livsmedel. För första gången har man nu listat de fem tyngsta trenderna inom skönhet och wellness.
Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

  Pro 4643 Internationellt 1366 Ny teknik 513 Trender 460
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden. 
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Undersökningar 440 Detaljhandel 192 E-handel 977 Omnichannel 339
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Automation tung trend i servicehandeln

Automation tung trend i servicehandeln

  Design 334 Nya butiker 1236 Ny teknik 513 Trender 460
Kassalösa Amazon Go, ett av de senaste årens mest uppmärksammade koncept, hör hemma i servicehandeln. En bransch där det experimenteras friskt med automation, AI och självbetjäning.
Aesop säkrar holistisk kundvy

Aesop säkrar holistisk kundvy

  Omnichannel 339 Ny teknik 513 Internationellt 1366 Pro 4643
Med en molnbaserad plattform skapar Aesop en enhetlig och 360-gradig vy av kunden. Man vill på så sätt säkra att samtliga kontaktytor innebär en positiv upplevelse.
Så shoppar generation Z och millennials

Så shoppar generation Z och millennials

  Pro 4643 Konsumentbeteende 328 Omnichannel 339 Undersökningar 440
En studie kartlägger hur millennials och generation Z shoppar. Den visar de största drivkrafterna bakom köpen, inställningen till fysiska butiker och vilka tekniska lösningar man efterfrågar.
E-handelns tyngsta trender 2019

E-handelns tyngsta trender 2019

  Pro 4643 Måsteläsning 309 Detaljhandel 192 E-handel 977
E-handeln fortsätter att öka och utvecklas med ny teknik, fygitala butiker och hypersnabba leveranser. Vi har sammanställt tio trender som tar nätshoppingen in i den nya tidens detaljhandel. 
Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Trender 460 Pro 4643 Konsumentbeteende 328
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Ica Maxi odlar egna grönsaker

Ica Maxi odlar egna grönsaker

  Hållbarhet 239 Ny teknik 513 Nyheter 3848 Pro 4643
Den hyperlokala odlingen gör nu entré i Sverige. Stormarknaden lanserar en egen lösning för hållbar odling i anslutning till butiken. Ny teknik bidrar till att minska den miljömässiga påverkan.
Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Nyheter 3848 Kundupplevelser 345 Pro 4643 Ny teknik 513
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Analys via VR gav ökad försäljning

Analys via VR gav ökad försäljning

  Pro 4643 Visual Merchandising 178 Ny teknik 513 Detaljhandel 192
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken. 
Digitala kvitton hos Willys

Digitala kvitton hos Willys

  Nyheter 3848 Hållbarhet 239 Detaljhandel 192 Ny teknik 513
Nu inför Willys digitala kvitton. "Det blir enklare för kunderna och vi kan spara både på papper och miljön", säger Thomas Evertsson, VD på Willys.