Heads up! Den kassalösa butiken

  LÄSTID: 1 MINUT

Flera koncept utan kassor har lanserats den senaste tiden. (Foto från Amazon Go).

Den demokratiserade butikstekniken

Nu står den automatiserade kassalösa butiken inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender; automation och artificiell intelligens.

Lägg till detta att millennials – den mest tongivande av konsumentgenerationer – helst undviker kontakt med personal i butiken. Såvida det inte gäller ett specialintresse, då sätter andra mekanismer in. Millennials är dessutom väldigt förtjusta i självbetjäning och tekniska lösningar som underlättar vardagen.

Addera sedan att företagen som driver på utvecklingen både har innovationsförmåga och ekonomiska resurser de flesta bara kan drömma om. Det gör ledtiden mellan vision och genomförande närmast obefintlig.

Amazon Go i Seattle. (Foto Wikimedia)

Amazon, Alibaba och JD.com har alla lanserat butikslösningar som saknar traditionella kassor och som automatiskt registrerar vad kunden tar med sig ut genom dörrarna. Franska Monoprix likaså. Nyligen berättade vi om att Amazon Go växlar upp och öppnar nya kassalösa butiker.

Möjligtvis är det också ett slags demokratiserande av tekniken som väntar runt hörnet. Alibaba har uttalat att man vill göra lösningarna tillgängliga för andra aktörer. Ytterligare ett tecken är en startup i USA. Företaget lanserar en lösning som kan appliceras på allt från den lilla lokala servicehandeln till större butiker med tiotusentals artiklar.

I min lokala dagligvarubutik har man sent omsider infört självbetjäningskassor. Där har tekniken gjort inköpsrundan smidigare – och personalen verkar uppleva en känsla av nyvunnen frihet.

Med den demokratiserade butikstekniken är det snart fritt fram att ta nästa steg.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör

Nytt koncept gör kassan överflödig


Amazon 73 Alibaba 43


Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Trender 442 Måsteläsning 285 Undersökningar 412 Pro 4470
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AI gör kundvagn till automatisk kassa

AI gör kundvagn till automatisk kassa

  Kundupplevelser 307 Pro 4470 Ny teknik 489 Måsteläsning 285
Den automatiserade butiken flyttade precis in i kundvagnen. Med hjälp av ny AI-teknik kan registrering och betalning ske med automatik – i vagnen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

H&M Home julguidar med röststyrning

H&M Home julguidar med röststyrning

  Pro 4470 Ny teknik 489 E-handel 926 Omnichannel 323
Inför julen lanserar H&M Home en röstapplikation som med inspiration, tips och idéer ska underlätta jakten på rätt julklappar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsning  på på mobil utcheckning

Storsatsning på på mobil utcheckning

  Ny teknik 489 Kundupplevelser 307 Nyheter 3672 Pro 4470
MediaMarktSaturn Retail Group har lanserat en storsatsning på mobil utcheckning. Man gör det i världens största hemelektronikbutik. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

Detaljhandelns tyngsta trender 2019

  Måsteläsning 285 Trender 442 Pro 4470 Analys 42
Den digitala klasskampen blir allt tydligare, stadskärnan gör comeback och online-to-offline lyfter upplevelserna i butik. Här är de 10 tyngsta trenderna 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dagligvarukedjan testar kassalös butik

Dagligvarukedjan testar kassalös butik

  Pro 4470 Nyheter 3672 Ny teknik 489 Butikskoncept 796
Dagligvarukedjan kommer under 2019 ta fram och testa ett butikskoncept som saknar kassor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Självkörande robotar skurar butiken

Självkörande robotar skurar butiken

  Produktutveckling 302 Internationellt 1302 Pro 4470 Ny teknik 489
Nu lanseras en ny robot som skurar butiksgolvet och därmed frigör tid för personalen att göra annat. Den kan också samla information om statusen i butiken. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum satsar på delningsekonomin

Köpcentrum satsar på delningsekonomin

  Köpcentrum 650 Hållbarhet 214 Ny teknik 489 Pro 4470
Det är ett av de senaste årens hetaste buzzwords. För köpcentrumet har delningsekonomin blivit en stor succé – i form av lånesläp.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu testar kedjan AI i butiksmiljön

Nu testar kedjan AI i butiksmiljön

  Pro 4470 Internationellt 1302 Ny teknik 489 Produktutveckling 302
Kedjan heter numera bara Dunkin'. I samband med namnbytet inledde man testar för att skapa framtidens butik. Man använder bland annat AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna testar leksakerna virtuellt

Kunderna testar leksakerna virtuellt

  Ny teknik 489 Pro 4470 E-handel 926 Kundupplevelser 307
Man beskriver det som en digital lekplats där barn – eller andra också för den delen – kan testa och leka med leksaker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

Här är Whole Foods trendspaning inför 2019

  Internationellt 1302 Pro 4470 Produktutveckling 302 Trender 442
Dagligvarukedjans experter siar om det kommande årets trender. Spaningen innehåller bland annat innovativa havsprodukter, fett och socialt hållbara köpbeslut. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Augmented reality lyfter NK:s julskyltning

Augmented reality lyfter NK:s julskyltning

  Pro 4470 Ny teknik 489 Nyheter 3672 Visual Merchandising 164
När kunden riktar sin mobilkamera mot skyltfönstret och på vissa platser i ljusgården kommer figurerna i skyltningen till liv.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

Varumärke lanserar digital 3D-kollektion

  Mode 370 Trender 442 Pro 4470 E-handel 926
Varumärket lanserar en kollektion som endast existerar digitalt. Den medför ett nytt sätt att uttrycka sin modekreativitet utan att lämna ett negativt fotavtryck på miljön.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mujis design i självkörande buss

Mujis design i självkörande buss

  Design 318 Pro 4470 Ny teknik 489
Muji och teknikföretaget Sensible 4 har skapat en robotbuss. Det sägs vara den första i världen som fungerar i alla väderförhållanden. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Internationellt 1302 Cityhandel 268 Köpcentrum 650 Personer 301
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Trender 442 Personer 301 Måsteläsning 285
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Trender 442 Pro 4470 Hållbarhet 214 Måsteläsning 285
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyndjakten är här för att stanna

Fyndjakten är här för att stanna

  Undersökningar 412 Trender 442 Pro 4470 Konsumentbeteende 310
Konsumenterna älskar att fynda. Det gäller såväl kläder som mat, och enligt en färsk undersökning finns fyndjägarna i alla inkomstklasser och åldrar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Internationellt 1302 Butikskoncept 796 Trender 442 Måsteläsning 285
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Trender 442 Pro 4470 Nyheter 3672 Mode 370
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!