Heads up! Den kassalösa butiken

  LÄSTID: 2 MINUTER

Flera koncept utan kassor har lanserats den senaste tiden. (Foto från Amazon Go).

Den demokratiserade butikstekniken

Nu står den automatiserade kassalösa butiken inför ett brett genombrott. Företeelsen är framburen av två av detaljhandelns allra tyngsta trender; automation och artificiell intelligens.

Lägg till detta att millennials – den mest tongivande av konsumentgenerationer – helst undviker kontakt med personal i butiken. Såvida det inte gäller ett specialintresse, då sätter andra mekanismer in. Millennials är dessutom väldigt förtjusta i självbetjäning och tekniska lösningar som underlättar vardagen.

Addera sedan att företagen som driver på utvecklingen både har innovationsförmåga och ekonomiska resurser de flesta bara kan drömma om. Det gör ledtiden mellan vision och genomförande närmast obefintlig.

Amazon Go i Seattle. (Foto Wikimedia)

Amazon, Alibaba och JD.com har alla lanserat butikslösningar som saknar traditionella kassor och som automatiskt registrerar vad kunden tar med sig ut genom dörrarna. Franska Monoprix likaså. Nyligen berättade vi om att Amazon Go växlar upp och öppnar nya kassalösa butiker.

Möjligtvis är det också ett slags demokratiserande av tekniken som väntar runt hörnet. Alibaba har uttalat att man vill göra lösningarna tillgängliga för andra aktörer. Ytterligare ett tecken är en startup i USA. Företaget lanserar en lösning som kan appliceras på allt från den lilla lokala servicehandeln till större butiker med tiotusentals artiklar.

I min lokala dagligvarubutik har man sent omsider infört självbetjäningskassor. Där har tekniken gjort inköpsrundan smidigare – och personalen verkar uppleva en känsla av nyvunnen frihet.

Med den demokratiserade butikstekniken är det snart fritt fram att ta nästa steg.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör

Nytt koncept gör kassan överflödig


Alibaba 40 Amazon 63


Sex trender formar matinköpen

Sex trender formar matinköpen

  Måsteläsning 257 Trender 418 Kundupplevelser 269 Pro 4286
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender som förändrar retail

Fyra trender som förändrar retail

  Ny teknik 451 Pro 4286 Trender 418 Måsteläsning 257
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ica lanserar tjänst för röststyrning

Ica lanserar tjänst för röststyrning

  Ny teknik 451 E-handel 861 Måsteläsning 257 Nyheter 3523
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stretching en ny retailtrend

Stretching en ny retailtrend

  Pro 4286 Kundupplevelser 269 Köpcentrum 604 Trender 418
Stretching växer som ny företeelse just nu i USA. I välkomnande och avslappnade miljöer erbjuder man stretching i en rad olika former. Från individuellt till gemensamma klasser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Betala kaffet med bitcoin

Betala kaffet med bitcoin

  Ny teknik 451 Pro 4286 Nyheter 3523 Trender 418
Snart kan du betala din fika med kryptovaluta. Kedjans kunder kommer inom kort kunna omvandla sin digitala valuta och betala för sin latte med bitcoin. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Spåra produkten med mobilen

Spåra produkten med mobilen

  Logistik 108 Ny teknik 451 Pro 4286 Måsteläsning 257
Dagligvarukonceptet har upprepade gånger flyttat fram gränserna för den moderna butiken. Nu gör man det igen med ett tracking-system där kunderna kan se produktens ursprung och fakta kring färskhet och hantering i mobilen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Passform  vinner över storlek online

Passform vinner över storlek online

  E-handel 861 Pro 4286 Kundupplevelser 269 Trender 418
Från att ha handlat om specifika storlekar rör sig nu allt fler mot en personaliserad AI-tjänst för bästa passform. Här är tre exempel på företag som använder tekniken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtiden i fokus på nytt event

Framtiden i fokus på nytt event

  Pro 4286 Trender 418 Nyheter 3523 Internationellt 1248
Framtidens detaljhandel sätts i fokus under ett helt nytt event som siktar på att bli en global mötesplats. Den första upplagan hålls under 2019.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Modebutik med artificiell intelligens

Modebutik med artificiell intelligens

  Kundupplevelser 269 Pro 4286 M-handel 140 Butikskoncept 744
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Techbaserad kedja vinner mark

Techbaserad kedja vinner mark

  Pro 4286 Butikskoncept 744 Ny teknik 451 Internationellt 1248
Kosmetikkedjan har planer på att öppna 25 nya butiker i år och man satsar på ytterligare 30 under 2019. Ny teknik i butik är en viktig del i den fortsatta utvecklingen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens konsument

Fem måsten för framtidens konsument

  Pro 4286 Undersökningar 386 Trender 418 Konsumentbeteende 291
Utvecklingen inom den moderna detaljhandeln går med en rasande fart. Även konsumenternas attityder förändras i mycket högt tempo. Här är fem avgörande frågor för att locka den nya tidens konsument.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Shoppa och betala med AR-glasögon

Shoppa och betala med AR-glasögon

  Ny teknik 451 Pro 4286 Internationellt 1248
Företaget har nu fått ett patent godkänt för en "titta och köp"-upplevelse. Lösningen baseras på augmented reality och gränssnittet finns i ett par glasögon.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Shopping med eget soundtrack

Shopping med eget soundtrack

  Ny teknik 451 Internationellt 1248 Pro 4286 Kundupplevelser 269
Kedjan erbjöd en ljudsatt shoppingupplevelse i sitt flaggskepp. Efter att ha beskrivit sitt humör och vad man letade efter strömmade anpassade spellistor i kundernas lurar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Leveransbox med ansiktsidentifiering

Leveransbox med ansiktsidentifiering

  E-handel 861 Ny teknik 451 Pro 4286 Logistik 108
Nu utvecklar Alibaba en "smart locker", med inbyggd ansiktsidentifiering och flera andra nyskapande funktioner.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-shoppa stilen i virtuell 3-D

E-shoppa stilen i virtuell 3-D

  Ny teknik 451 Pro 4286 Visual Merchandising 154 E-handel 861
Kedjan lanserar nu en tjänst som ska addera en ny dimension till e-shoppandet. Ett 70-tal inredningsartiklar presenteras virtuellt i 3-D och i en relevant miljö.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Konceptbutik fylld med ny teknik

Konceptbutik fylld med ny teknik

  Visual Merchandising 154 Butikskoncept 744 Pro 4286 Kundupplevelser 269
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lockar med disruptiv Food & Beverage

Lockar med disruptiv Food & Beverage

  Trender 418 Måsteläsning 257 Internationellt 1248 Handelsplatser 128
Köpcentrumet är mångfaldigt prisbelönat, bland annat för sitt utbud. Nu skruvar man på erbjudandet för att möta en allt hårdare konkurrens. Så här ska man lyckas tilltala den nya tidens konsument. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Interaktiv inspiration hos Whyred

Interaktiv inspiration hos Whyred

  Pro 4286 Kundupplevelser 269 Mode 332 Ny teknik 451
Whyred satsar på inspirerande digital signage i butik. Den interaktiva skärmen aktiveras automatiskt när en person närmar sig. Med hjälp av mobilen kan kunden ta över skärmen där information, inspiration och shopping väntar. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny teknik i kedjans hemliga testbutik

Ny teknik i kedjans hemliga testbutik

  Internationellt 1248 Ny teknik 451 Butikskoncept 744 Pro 4286
Kedjan har i hemlighet skapat ett helt nytt koncept där man just nu testar både nya strategier och ny teknik. Sortimentet är fokuserat kring färskvaror och färdiga rätter enkla att ta med.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

  Trender 418 Måsteläsning 257 Pro 4286 Kundupplevelser 269
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!