”Både makeup och hudvård är växande segment”, säger marknadschef Anna Martinsson.
Nu har kedjan rekryterat Louise Bratt till den nya rollen contentchef.
På fyra våningar omsluter man besökaren i allt vad varumärket Rituals står för.
Fanny Sandström axlar nu rollen som Brand Director. Hon kommer närmast från en roll som VD på Glossybox.
”Vill du växla upp din look för hemarbete eller ha lite inspiration för nästa Zoom-möte?”. Kedjan erbjuder kostnadsfri rådgivning inom skönhet.
Försäljningen av skönhetsprodukter har ökat med tio procent online sedan coronavirusets utbrott. Allra mest spenderar storstadsborna, men Stockholm i topp.
Varumärket presenterar ett AI-baserat system för framställning av personaliserad kosmetik. Användaren får en anpassad produkt direkt från behållaren.
I oktober tillträder Moa Wictorén som Head of HR för Lyko. Moa blir ansvarig för HR och internkommunikation och tar plats i ledningsgruppen.
Rapunzel of Sweden får nytt tillskott i ledningsgruppen i form av Anna Åkesson som tillträder tjänsten som Försäljningsdirektör.
Efter sommaren öppnar Beauty Bargain onlineförsäljning och sin andra butik i Väla i Helsingborg. Varumärkets första butik öppnade i april i köpcentrumet Frölunda Torg. Affärsidén bottnar i en internationell trend inom detaljhandeln.
Inom kort öppnar Beauty Bargain som ska erbjuda skönhet och välbefinnande i en inspirerande butiksmiljö.
I en tid då förnyelse behövs mer än någonsin, är tanken att den nya destinationsbutiken ska ge mer innovativa, kreativa och personliga upplevelser. Se bilderna här!
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
E-handelssajterna Eleven och Nordicfeel rekryterar Susanne Holmberg som Head of Purchasing & Assortment. Susanne har gedigen erfarenhet från detalj- och dagligvaruhandeln.
Zalando lanserar en skönhetskategori på den svenska marknaden. Skönhetschef Pamela Wade-Lehman ser en tydlig koppling mellan kosmetik- och modeshopping.
Under våren öppnar Babor sitt första upplevelsebaserade flaggskepp i Sverige. Butiken kommer att ha en yta på 260 kvadratmeter fördelat på två plan.
Nu har Lush öppnat sin första "nakenbutik" i England. Här säljs produkterna helt utan förpackningar – och ny digital teknik gör det möjligt.
The Hub har en flexibel design där det inte finns några fasta arbetsplatser. Detta är en plats för lärande och avslappnat nätverkande.
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Kedjan Lush har öppnat en helt förpackningsfri butik som även innehåller ny teknik för automatisk produktigenkänning i mobilen.
Birchbox har tagit fram en lösning för shop-in-shop som nu ska testas i butik. Från början var företaget en renodlad e-aktör, men finns nu även i fysisk handel.
Rickard Lyko tar över som VD i Lyko Group. Man meddelar också att Kenneth Bengtsson tilltänkt som ny styrelseordförande.
Under en presskonferens berättade Sephora nyligen om flera av sina satsningar. Bland annat har man byggt ett omfattande system för omnichannel. En ny konceptbutik ska också öppnas.
Sedan våren 2017 har kunderna kunnat lämna in förbrukade produkter i ett urval av kedjans butiker. Mer än 2,3 ton kosmetiskt avfall har samlats in.
Zalando har under sommaren öppnat en fysisk butik med inriktning på kosmetik. Ambitionen är att lära känna kunden bättre – samt att leverara en ny shoppingupplevelse. I butiken produceras även innehåll som används online. Se bilderna från butiken.
The Body Shop rekryterar en ny VD från sportbranschen, Kay Berg kommer närmast från Adidas. Upplevelser, butiker och produktutveckling blir hans fokusområden till en början.
Kosmetikkedjan har planer på att öppna 25 nya butiker i år och man satsar på ytterligare 30 under 2019. Ny teknik i butik är en viktig del i den fortsatta utvecklingen.
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Krämer och andra kosmetikprodukter absorberas av kroppen när de appliceras. Precis som det vi äter (nåja, men vi förstår andemeningen), menar man på Creams of the stone age.
Här ska samtliga produkter säljas utan förpackning och nu utmanar man resten av branschen att "go naked". Detta är en del av större satsning på att minska kedjans påverkan på miljön.
I oktober firar kosmetikvarumärket Sephora att man funnits i landet i 20 år. Man gör det genom att lansera ett tvådagars event som döpts till Sephoria. En unik upplevelse utlovas under evenemanget. Läs mer om det här!
Varuhuskedjan Debenhams har lanserat ett helt nytt skönhetskoncept som man döpt till Beauty Hub. Premiär häromdagen i Stevenage där man byggt upp avdelningen med kunden i fokus.
Det svenska varumärket L:A Bruket har öppnat en flaggskeppsbutik i Japan. Den innehåller minimalistiska blinkningar till hemtrakten – och en magisk glasvägg.
Upplevelsen och innovationsförmågan är helt avgörande. Det menar Sephoras VD Christopher de Lapuente som fortfarande ser stor potential för verksamheten.
Freddy Sobin har utsetts till ny VD för Kicks. Han tar sig an uppgiften mitt i det strukturella paradigmskifte som marknaden nu genomgår.
Lyko Group finns bland företagen som har nominerats inför Retail Awards, bland annat för sina snabba laddningstider. Lyko är en av tre finalister i kategorin Årets e-handel.
Med en ny kedja inriktad på wellness gör man nu en storsatsning över hela landet. Målet är att skapa en sömlös upplevelse och konkurrera med internationella onlineaktörer.
Lyko Group utnämner Marie Björklund till CFO. Marie kommer närmast från tjänsten som ekonomichef på Kicks och efterträder nu Fredrik Runesson.
Kicks fortsätter sin satsning på flaggskeppsbutiker i Norden. Under våren 2017 öppnade man det första i Femman i Göteborg och nu har turen kommit till Norge.
Hösten 2017 öppnar Chanel sitt nya koncept Chanel Beauty Store i Hufvudstadens fastigheter i Göteborg och Stockholm. I Göteborg på Fredsgatan 2 i Fredstan och i Stockholm på Mäster Samuelsgatan 3 i Bibliotekstan.
Sephora lanserar nu ett komprimerat butikskoncept med fokus på personalisering och ett kraftigt neddraget sortiment. Butiken innehåller en hög tekniknivå och generösa leveransalternativ.
Det handlar om naglar och ögonfransar. Men också om konsten att bygga ett flaggskepp som på bara 60 kvadrat bidrar med en upplevelse att befinna sig i en trädgård.
Man har tidigare lanserat kategorin i sin fysiska butik i Roskilde. Nu lanserar e-butiken skönhets- och kosmetikprodukter under ”Beauty by Boozt”.
Kosmetikmärket öppnar en drive-thru fylld med skönhetsartiklar på vägen till Glastonbury-festivalen. Självklart har den döpts till GlastonBrow.
Forumgallerian i Uppsala stärker utbudet när den internationella skönhetskedjan Sephora öppnar ny butik. Det blir Sephoras första i Uppsala, och den öppnar i augusti.
Kat Von D Beauty har flyttat in hos Sephora på Champs-Élysées i Paris. Detta som ett led i samarbetet mellan kosmetikföretaget och tatueraren, känd från LA Ink. Varumärkets visual merchandising är lika färgstark som Kat själv.
Med hållbarhet i fokus och ingredienser från naturen har Burt's Bees skapat ett helt nytt butikskoncept. I dagarna lanseras det i Hong Kong, därefter väntar även Europa.
På 800 kvadratmeter i t-baneplan öppnar nu Åhléns City i Stockholm en ny skönhetsavdelning. Avdelningen har en helt ny inredning, men även ett tjugotal nya varumärken och skönhetsbehandlingar.
Kosmetikkedjan Sephora vill förenkla shoppingen för kunden. Inte minst i mobilen. När man nu lanserar sin nya swipe-funktion har man hämtat inspiration från datingtjänsten Tinder.
Grand Parfymeri öppnar i slutet av november i Kista Galleria. Grand Parfymeri är ett väletablerat västsvenskt koncept med både e-butik och fysiska butiker som nu för första gången öppnar butik i Stockholm.
Birchbox har gjort succé med sin prenumerationsmodell. Nu finns det även en fysisk butik där man erbjuder shopping, inspiration och en salong.
Den franska kosmetikkedjan Sephora öppnar ett nytt center för innovation. Med hjälp av ett handplockat team formar de morgondagens shopping samtidigt som företagets kultur förbereds för den nya tekniken. I samband med invigningen presenterade kedjan också fyra tekniska innovationer i butik.