Butiksexperiment ska leda till bättre hälsa. Med start i november kommer hyllorna i ett antal dagligvarubutiker förändras.
Lek är det bästa sättet för barn att lära sig och utforska världen omkring dem. Det menar dagligvarukedjan som har engagerat sig i ett edutaimnet-projekt.
En satsning på micro fulfillment centers ska vässa företagets fulfillment – och frigöra tid för medarbetare i butik.
Konsumenter tar allt mer hänsyn till hälso- och säkerhetsaspekter i sina köpbeslut. Detta enligt en ny studie som också sätter fokus på löften och värderingar.
Picadeli har tagit steget in i USA i och med ett nytt samarbete. Picadeli har öppnat salladsbarer i sex enheter hos tre dagligvarukedjor.
Ett team av forskare har utrett hur dagligvarubranschen kan bidra till en bättre kosthållning och därmed hälsa. Detta är deras förslag.
Apoteket gör ny satsning på samverkan kring hälsa och hållbarhet. Som ansvarig har man utsett Eva Krutmeijer.
Dagligvarukedjan har inlett ett nytt samarbete där syftet är att bättra på kundernas välbefinnande.
Hemköp lanserar sitt nya lojalitetsprogram Klubb Hemköp, samtidigt presenterar man en innovativ satsning för att premiera hållbara val.
Syftet är att tillsammans skapa förutsättningar för ett mer hållbart livsmedelssystem.
Picadeli har på två sommarmånader fördubblat sin närvaro i landet genom att öppna ytterligare 200 digitaliserade salladsbarer.
Besökarna erbjuds nu förutom en fräsch toalettupplevelse även innovativa tjänster inom hygien och hälsa.
Besökarna kan testa ett verktyg som bland annat används för att träna upp koncentrationsförmågan samt förbättra minnet.
Walmart adderar tjänster som förenklar vardagen. Nu öppnar kedjan ett hälsocenter som ska öka bekvämligheten och sänka tröskeln till bra vård.
Millennials har fötts in i den digitala tiden, de har världen för sina fingertoppar. Men en ny studie visar att det kan vara skadligt för hälsan.
Närmare fyra av fem konsumenter kan tänka sig att bo i ett mixat område där det erbjuds möjligheter för "live, work, shop, and play". Det visar en ny studie som också avslöjar vilket utbud olika generationer efterfrågar mest.
Under drygt 40 års tid har man sålt ekologiska dagligvaror och uppmuntrat till ett mer hälsosamt liv. Nu har kedjan öppnat sin 50:e butik och fler år på gång.
Branschglidning när elektronikkedjan satsar på hälsa. I veckan som gick förvärvade man företaget som erbjuder en rad tjänster för främst äldre personer och deras anhöriga.
Att musik påverkar stämningar och humör är vi nog alla medvetna om. Nu står det klart att det även påverkar vad vi beställer exempelvis på en restaurang eller köper i en butik.
Stretching växer som ny företeelse just nu i USA. I välkomnande och avslappnade miljöer erbjuder man stretching i en rad olika former. Från individuellt till gemensamma klasser.
Mat som är bra för både kropp och miljö gör svensken gladare. Det visar en ny attitydundersökning som Axfood gjort bland svenska konsumenter.
Dagligvarukonceptet drivs av en mission. Hela verksamheten vilar på en övertygelse om att man kan göra skillnad och bidra till sina kunders hälsa.
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Det är ett av de hetaste varumärkena inom retail i allmänhet och athleisure i synnerhet. Lululemon öppnar sin första butik i Norden under sommaren 2018.
I slutet av februari slår Aim’n upp dörrarna till sin nya butik i Femman i Nordstan. Butiken öppnar på övre plan och kommer att erbjuda träningskläder för kvinnor och tjejer.
En allt större del av europeiska konsumenter väljer hälsosamma, ekologiska och vegetariska alternativ. Drivkraften är en större medvetenhet om matens betydelse för välmåendet.
Den nya tidens köpcentrum växer nu fram. Ett av de äldsta slutna centrumen förvandlas nu till en destination med shopping, bostäder och restauranger. kronan på verket blir en tre våningar hög resort med hälsoinriktning.
Ett samarbete är grunden för Fritidsbankens premiär på Frölunda Torg. Det är en verksamhet som likt bibliotek lånar ut idrottsutrustning, med alla göteborgare som målgrupp.
Lidl Sverige vill ge sina 3 000 medarbetare runtom i Sverige verktyg för att öka sitt välbefinnande och sin hälsa. Man har valt att använda digitala verktyg där fokus ligger på att skapa nya och hälsofrämjande rutiner.
På kort tid har företagets virtuella spinningklasser blivit en stor succé i ett flertal köpcentrum. Nu har man öppnat ett antal permanenta butiker.
Life öppnar i dag sin första konceptbutik med inriktning på sport och träning. Life Sport Store, som invigs den 12 november i köpcentret Mall of Scandinavia, kommer att ha ett extra stort utbud av träningsprodukter.
Nike har nu inlett sin största kampanj någonsin riktad till kvinnor. Företaget menar att satsningen på kvinnor ska bidra med två miljarder dollar i ytterligare intäkter fram till 2017.