Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Därför vill kunderna besöka fysiska butiker

Trots e-handelns framfart gillar konsumenterna fortfarande att handla i fysiska butiker Det visar en ny undersökning som sätter fingret på vad som lockar kunderna allra mest.

Svensk delningsekonomi på frammarsch

Svensk delningsekonomi på frammarsch

Nyligen berättade vi om Husqvarnas pilotprojekt för uthyrning av trädgårdsverktyg i Bromma Blocks. Ett exempel på delningsekonomin som enligt en ny undersökning är på stark frammarsch i Sverige.

Nu är Amazon störst även i Sverige

Nu är Amazon störst även i Sverige

Ikea, Netonnet och Elgiganten är de mest populära inhemska nätbutikerna. Men sett till antal besök är Amazon nu överlägset största e-handeln även i Sverige. Det visar en ny undersökning.

Fem mobildrivna trender inom retail

Fem mobildrivna trender inom retail

Mobilen skickar detaljhandelns gamla spelregler långt in på lagerhyllorna. Kunden har till slut tagit makten – och nu förändrar det retail för alltid. En ny rapport sätter fingret på fem tongivande trender pådrivna av mobilen.

Gamla saker säljs på nytt sätt

Gamla saker säljs på nytt sätt

Retro- och hållbarhetstrenden ger gamla saker ett nytt och annorlunda värde. I en ny forskarstudie kring "re:heritage" har man studerat hur gamla saker nu säljs på ett nytt sätt där atmosfären är avgörande.

Stora förändringar med e-dagligvaror

Stora förändringar med e-dagligvaror

I en ny rapport menar man att 2017 är året då e-dagligvarorna får sitt stora genombrott. Från väl inkörda rutiner ställs nu varumärken och kedjor inför utmaningen att hantera digitala frågor som sökrankningar och digitala röstassistenter.

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

Här blomstrar e-handeln mest i Sverige

En kartläggning visar vilka svenska kommuner som har den starkaste tillväxten inom e-handel. Storstäderna får lämna plats för landsorten i toppen.

Tekniken handlarna helst vill ha

Tekniken handlarna helst vill ha

En överväldigande majoritet av detaljisterna är överens om att IT är en avgörande framgångsfaktor. Överst på listan står tekniska lösningar för mobila betalningar.

Därför säljer vältränad personal bättre

Därför säljer vältränad personal bättre

Butikspersonal som är vältränad påverkar kundernas köpbeteende. Och när människors självkontroll har satts ur spel kopplat till sexlusten – då ligger chokladen nära till hands. Det visar en ny avhandling kring psykologiska effekter i butik.