Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  LÄSTID: 5 MINUTER

Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.

”Omstörtande innovationer”  är en direkt översättning av det engelska begreppet ”Disruptive Innovation”. Den passar i mångt och mycket spjutspetsutvecklingen inom detaljhandeln just nu. Enligt Wikipedia introducerades begreppet av Clayton Christensen i boken The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail.

Förändringen kommer nedifrån

Man konstaterar också att omstörtande innovationer kommer in på marknaden ”nedifrån”, och är enklare och billigare än den etablerade teknologin. En teori som bland andra Martin Wild, Chief Digital Officer på MediaMarktSaturn Retail Group, håller med om.

– Det är inte de etablerade kedjorna som kommer stå för disruptionen, det kommer startups göra, sa Martin Wild under Shoptalk Europe i Köpenhamn.

En blandning av nytt och etablerat

Men sanningen är väl att de mest innovativa detaljhandelsföretagen är en mix av små nykomlingar och redan etablerade aktörer. När Fast Campany listade de mest innovativa inom retail 2017 såg listan ut så här:
1. Amazon 2. Casper 3. Home depot 4. Clique Media Group 5. Rewardstyle 6. Hypebeast 7. Pirch 8. Ulta Beauty 9. T.J Maxx 10. Beautycounter 

Home Depot integrerar butiker och den digitala försäljningen.

Bland de listade finns Home Depot. Fast Company lyfter fram förmågan att växa utan att bygga nya butiker som en orsak. Bakom detta finns en förmåga att integrera on- och offline samt att företaget jobbar med drop shipping för leveranser.

Undersökning kartlägger disruption

Nyligen presenterade JDA Software undersökningen 2018 Retail Disruptors Survey som man gjort i samarbete med Retail Systems Research (RSR). I denna har man tittat närmare på 100 disruptiva och ickedisruptiva detaljhandelsföretag.

– Resultatet är tydligt. Disruptiva företag är mer villiga att att offra en snabbare tillväxtbana för att uppnå en kundupplevelse som konsumenterna förväntar sig. Disruptiva retailers inser också att teknik är en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måsta hanteras, säger JoAnn Martin, retailstrateg på JDA i en kommentar.

Vågar göra fel – och går snabbt vidare

En tydlig skillnad finns också i hur man tar sig an utvecklingsarbetet och eventuella misstag.

– De disruptiva är mer villiga att implementera ny teknik för att utveckla kundupplevelsen. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att effekterna man förväntade sig uteblir, säger JoAnn Martin.

Hon betonar vikten av att skapa insikter kring förhållandet mellan företagets produkter och dess kunder.

– Detaljhandlarna måste leva och andas där produkter och kunder möts. Man måste hitta rätt balans mellan mänskliga och data-drivna insikter.


Den disruptiva detaljhandeln kartlagd

Ett utpräglat kundfokus är gemensamt för den nya disruptiva detaljhandeln.

Här följer en sammanfattning av slutsatserna i studien.

Tre grundläggande faktorer

De undersökta disruptiva företagen har tre grundläggande egenskaper:

• De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster (53 procent).
• De är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister (51 procent).
• De har i grunden ändrat kundupplevelsen (42 procent).

Enligt studien finns disruptiva företagen över hela världen, många har fysiska butiker och man investerar stratgeiskt i ny teknik.

Stark ekonomi

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag, 66 procent, säger sig vara lönsamma. Ytterligare 28 procent säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften, 49 procent, växer med en årlig tillväxt på mer än 11 percent. Bara 30 procent av de ickedisruptiva företagen växer så snabbt.

En annan approach till teknik

De disruptiva detaljhandelsföretagen verkar vara bättre på att använda ny teknik för att utveckla kundupplevelsen.

• En fjärdedel av dessa företag erbjuder en sömlös shoppingupplevelse över samtliga kanaler.
• Motsvarande siffra är 13 procent för ickedisruptiva.

Mänskliga insikter viktiga

De nyskapande företagen värderar insikter från människor högt när det kommer till datadrivet beslutsfattande. Resultatet visar att de disruptiva värderar de mänskliga insikterna lika mycket som de detabaserade inom viktiga nyckelområden. De ickedisruptiva tar mindre hänsyn till de mänskliga aspekterna. Så här ser förhållandet ut inom följande områden (andel som värderar de mänskliga aspekterna):

• Butiksdrift: 40 procent för disruptiva, 29 för ickedisruptiva företag.
• Inköp och upphandling: 34 respektive 29 procent.
• Merchandising: 34 respektive 16 procent.

Agerar snabbt med ny teknik

De nyskapande företagen prioriterar investeringar i kundfokuserade digitala insatser.

• En fjärdedel av företagen har implementerat digital tekniklösningar. Motsvarande siffra för ickedisruptiva var 19 procent.
• Dessutom: 35 procent av de ickedisruptiva har inga planer på att göra det (25 procent för övriga).
• Resultatet tyder också på att disruptiva har en förmåga att misslyckas snabbt – och gå vidare”.

Fokuserar på kundupplevelsen

Disruptiva investerar i digitala lösningar med ett knivskarpt fokus på kundupplevelsen – det är den man vill förbättra och utveckla.

• Sociala medier för kundengagemang: 60 procent av disruptiva investerar i detta, 55 procent av ickedisruptiva.
• Mobila enheter för personal i butik: 51 respektive 38 procent.
• Integration av IoT-enheter och data: 51 respektive 45 procent

Mest nöjda med transparens

Undersökningen visar också investeringarna som disruptiva och ickedisruptiva är mest nöjda med: de områden som gör det möjligt att reagera snabbare på kundernas behov och marknadens krav.

Mest nöjda är man med:
• Synlighet i hela försörjningskedjan: 49 procent av disruptiva, 23 procent av ickedisruptiva.
• Regionala eller lokala distributionscentraler: 38 respektive 30 procent.
• Partnersamarbete med leverantörer: 38 respektive 29 procent.

Satsar på livsstil och event

• Drygt hälften, 58 procent, av de disruptiva satsar på engagerande livsstilsmaterial. Motsvarande siffra för icke-disruptiva är 45 procent.
• 57 procent investerar i kundfokuserade event och aktiviteter, bara 34 procent av de ickedisruptiva gör det.
• Båda kategorierna är överens om att investeringar i kundupplevelsen är avgörande för att locka kunder till butikerna – och för att få dem att komma tillbaka (55 respektive 54 procent)

Den fysiska butiken lever

Undersökningsresultatet bekräftar att den fysiska butiken i allra högsta grad lever.

• 87 percent av de disruptiva och 79 procent av de ickedisruptiva har fysiska butiker och planerar att öppna nya.
• 71 procent anser att fulfillment inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar  ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.
• Interaktiv teknik (62 procent) och lojalitetsprogram (60 procent) rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.


Ytterligare läsning om disruption inom detaljhandeln:

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

10 trender som ritar om retailkartan

Sex disruptiva digitala retailtrender

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln


Home Depot 4


De 10 mest innovativa företagen inom retail

De 10 mest innovativa företagen inom retail

  Butikskoncept 669 Pro 4044 E-handel 814 Måsteläsning 215
Här är de mest innovativa företagen inom retail just nu. De är verksamma inom en rad olika kategorier – vi har lyft fram det du absolut bör ha koll på.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum öppnar museihybrid

Köpcentrum öppnar museihybrid

  Internationellt 1154 Butikskoncept 669 Pro 4044 Nya butiker 1029
När den fysiska handelns yta minskar handlar det allt mer om upplevelser. Det här köpcentrumet öppnar inom kort en hybrid som är museum, digital attraktion och butik.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så vill kunden ha sin e-kundtjänst

Så vill kunden ha sin e-kundtjänst

  Pro 4044 E-handel 814 Kundupplevelser 209 Undersökningar 361
Generösa öppettider och tillgänglighet via flera kanaler. En ny undersökning sätter fokus på hur e-handelskunden vill kunna kontakta den e-butik man handlar i.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här finns den fysiska handelns framtid

Här finns den fysiska handelns framtid

  Cityhandel 209 Konsumentbeteende 270 E-handel 814 Måsteläsning 215
Den fysiska handeln står inför stora utmaningar, allra störst är de för stadskärnor och mindre köpcentrum. För att överleva krävs en anpassning till nya beteenden, mindre yta för retail och nya lokala koncept.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln upp 16 procent under 2017

E-handeln upp 16 procent under 2017

  E-handel 814 Nyheter 3302 Undersökningar 361
"Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats", säger detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Ljusterapi piggar upp februaritrötta

Ljusterapi piggar upp februaritrötta

  Nyheter 3302 Kundupplevelser 209
Utanför Apotek Hjärtat på Mäster Samuelsgatan i Stockholm kan förbipasserande ladda ny energi bara genom att titta in i skyltfönstret. Där bjuder kedjan på ljusterapi.
Röstassistenter vinner mark

Röstassistenter vinner mark

  Omnichannel 284 Pro 4044 Undersökningar 361 Ny teknik 404
Inom tre år får digitala röstassistenter sitt stora genombrott. En ny rapport tyder på att man främst kommer ta försäljning av fysiska butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem sätt att använda AI inom retail

Fem sätt att använda AI inom retail

  Ny teknik 404 Nyheter 3302 Pro 4044 Kundupplevelser 209
Artificiell intelligens (AI) är utan tvekan ett av årets största buzzwords. Men vad kan man egentligen använda tekniken till? Här är fem exempel som gör verksamheten vassare.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

Fysiska handeln stark under Alla hjärtans dag

  Trender 391 Pro 4044 Nyheter 3302 Konsumentbeteende 270
En undersökning kartlägger årligen vad svenska folket konsumerar i samband med Alla hjärtans dag. Resultatet visar också att den fysiska handeln fortfarande står mycket stark. Här är kategorierna som ökar mest.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabbare inköp med digital butiksassistent

Snabbare inköp med digital butiksassistent

  Pro 4044 Ny teknik 404 Kundupplevelser 209 M-handel 135
En digitala butiksassistent ska göra kundens inköpsrunda i den fysiska butiken både snabbare och roligare. Smarta listor och en avancerad navigationstjänst lanseras nu brett i kedjans butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

Stora digitala möjligheter för fysiska butiker

  Måsteläsning 215 Pro 4044 Undersökningar 361 Kundupplevelser 209
Den fysiska detaljhandeln har stora möjligheter att förbättra den digitala kundupplevelsen i butik. Lagerstatus och digital shopping är två avgörande faktorer. Det menar man i en ny studie.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ikea stiger in i delningsekonomin

Ikea stiger in i delningsekonomin

  Nyheter 3302 Pro 4044 Trender 391 Hållbarhet 166
För att skapa ett mer hållbart samhälle testar Ikea ett flertal radikala lösningar. Bland annat ger man sig in i delningsekonomin med uthyrning av möbler. Dessutom testar man nu att köpa tillbaka soffor. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra globala detaljhandelstrender

Fyra globala detaljhandelstrender

  Undersökningar 361 Pro 4044 Internationellt 1154 Trender 391
De största detaljhandelsföretagen i världen har kartlagts. Europa tappar mark samtidigt som Asien går framåt. Fyra tydliga trender kopplade till detaljhandelns snabba utveckling blir tydliga i sammanställningen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ständig förnyelse hos MeUndies

Ständig förnyelse hos MeUndies

  Kundupplevelser 209 E-handel 814 Pro 4044 Sociala medier 92
Förpackningar kan bidra positivt till varumärkesbyggandet. För MeUndies är den ständiga förnyelsen, av bland annat förpackningarna, en stor anledning att man syns mycket i sociala medier.   
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio spås handla dagligvaror online

Sju av tio spås handla dagligvaror online

  Omnichannel 284 Konsumentbeteende 270 E-handel 814 Pro 4044
Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra strategier skapar vinnande kedjor

Fyra strategier skapar vinnande kedjor

  Måsteläsning 215 Undersökningar 361 Pro 4044 Internationellt 1154
Dagligvaror är i fokus, men alla kan lära av slutsatserna. En ny undersökning kartlägger vad som driver kundernas uppfattning om kedjorna och vad som gör vissa till vinnare. Det visar sig att det finns fyra gemensamma strategier.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

Var fjärde pendlare e-shoppar på tåget

  Konsumentbeteende 270 M-handel 135 Pro 4044 Nyheter 3302
Commuter commerce ökar. Det rör sig om allt från bilar och semestrar till sportutrustning och lyxprodukter. En ny undersökning visar att allt fler tågpendlare shoppar under resans gång.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är Zaras digitala framtidsbutik

Här är Zaras digitala framtidsbutik

  Mode 281 Nyheter 3302 Pro 4044 Köpcentrum 546
Här bygger Zara framtidens butik. I två nya koncept, varav ett är en nyöppnad pop up, testar man en rad tekniska nyheter som ska integrera on- och offline på ett helt nytt sätt. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så skapas en vinnande strategi för returer

Så skapas en vinnande strategi för returer

  Undersökningar 361 Logistik 97 Kundupplevelser 209 E-handel 814
Tre strategier för returer dominerar detaljhandeln. Med en kombination av dessa kan man skapa ett vinnande koncept som ökar försäljningen. Det konstaterar man i en färsk rapport.  
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!