Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  LÄSTID: 5 MINUTER

Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.

”Omstörtande innovationer”  är en direkt översättning av det engelska begreppet ”Disruptive Innovation”. Den passar i mångt och mycket spjutspetsutvecklingen inom detaljhandeln just nu. Enligt Wikipedia introducerades begreppet av Clayton Christensen i boken The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail.

Förändringen kommer nedifrån

Man konstaterar också att omstörtande innovationer kommer in på marknaden ”nedifrån”, och är enklare och billigare än den etablerade teknologin. En teori som bland andra Martin Wild, Chief Digital Officer på MediaMarktSaturn Retail Group, håller med om.

– Det är inte de etablerade kedjorna som kommer stå för disruptionen, det kommer startups göra, sa Martin Wild under Shoptalk Europe i Köpenhamn.

En blandning av nytt och etablerat

Men sanningen är väl att de mest innovativa detaljhandelsföretagen är en mix av små nykomlingar och redan etablerade aktörer. När Fast Campany listade de mest innovativa inom retail 2017 såg listan ut så här:
1. Amazon 2. Casper 3. Home depot 4. Clique Media Group 5. Rewardstyle 6. Hypebeast 7. Pirch 8. Ulta Beauty 9. T.J Maxx 10. Beautycounter 

Home Depot integrerar butiker och den digitala försäljningen.

Bland de listade finns Home Depot. Fast Company lyfter fram förmågan att växa utan att bygga nya butiker som en orsak. Bakom detta finns en förmåga att integrera on- och offline samt att företaget jobbar med drop shipping för leveranser.

Undersökning kartlägger disruption

Nyligen presenterade JDA Software undersökningen 2018 Retail Disruptors Survey som man gjort i samarbete med Retail Systems Research (RSR). I denna har man tittat närmare på 100 disruptiva och ickedisruptiva detaljhandelsföretag.

– Resultatet är tydligt. Disruptiva företag är mer villiga att att offra en snabbare tillväxtbana för att uppnå en kundupplevelse som konsumenterna förväntar sig. Disruptiva retailers inser också att teknik är en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måsta hanteras, säger JoAnn Martin, retailstrateg på JDA i en kommentar.

Vågar göra fel – och går snabbt vidare

En tydlig skillnad finns också i hur man tar sig an utvecklingsarbetet och eventuella misstag.

– De disruptiva är mer villiga att implementera ny teknik för att utveckla kundupplevelsen. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att effekterna man förväntade sig uteblir, säger JoAnn Martin.

Hon betonar vikten av att skapa insikter kring förhållandet mellan företagets produkter och dess kunder.

– Detaljhandlarna måste leva och andas där produkter och kunder möts. Man måste hitta rätt balans mellan mänskliga och data-drivna insikter.


Den disruptiva detaljhandeln kartlagd

Ett utpräglat kundfokus är gemensamt för den nya disruptiva detaljhandeln.

Här följer en sammanfattning av slutsatserna i studien.

Tre grundläggande faktorer

De undersökta disruptiva företagen har tre grundläggande egenskaper:

• De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster (53 procent).
• De är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister (51 procent).
• De har i grunden ändrat kundupplevelsen (42 procent).

Enligt studien finns disruptiva företagen över hela världen, många har fysiska butiker och man investerar stratgeiskt i ny teknik.

Stark ekonomi

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag, 66 procent, säger sig vara lönsamma. Ytterligare 28 procent säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften, 49 procent, växer med en årlig tillväxt på mer än 11 percent. Bara 30 procent av de ickedisruptiva företagen växer så snabbt.

En annan approach till teknik

De disruptiva detaljhandelsföretagen verkar vara bättre på att använda ny teknik för att utveckla kundupplevelsen.

• En fjärdedel av dessa företag erbjuder en sömlös shoppingupplevelse över samtliga kanaler.
• Motsvarande siffra är 13 procent för ickedisruptiva.

Mänskliga insikter viktiga

De nyskapande företagen värderar insikter från människor högt när det kommer till datadrivet beslutsfattande. Resultatet visar att de disruptiva värderar de mänskliga insikterna lika mycket som de detabaserade inom viktiga nyckelområden. De ickedisruptiva tar mindre hänsyn till de mänskliga aspekterna. Så här ser förhållandet ut inom följande områden (andel som värderar de mänskliga aspekterna):

• Butiksdrift: 40 procent för disruptiva, 29 för ickedisruptiva företag.
• Inköp och upphandling: 34 respektive 29 procent.
• Merchandising: 34 respektive 16 procent.

Agerar snabbt med ny teknik

De nyskapande företagen prioriterar investeringar i kundfokuserade digitala insatser.

• En fjärdedel av företagen har implementerat digital tekniklösningar. Motsvarande siffra för ickedisruptiva var 19 procent.
• Dessutom: 35 procent av de ickedisruptiva har inga planer på att göra det (25 procent för övriga).
• Resultatet tyder också på att disruptiva har en förmåga att misslyckas snabbt – och gå vidare”.

Fokuserar på kundupplevelsen

Disruptiva investerar i digitala lösningar med ett knivskarpt fokus på kundupplevelsen – det är den man vill förbättra och utveckla.

• Sociala medier för kundengagemang: 60 procent av disruptiva investerar i detta, 55 procent av ickedisruptiva.
• Mobila enheter för personal i butik: 51 respektive 38 procent.
• Integration av IoT-enheter och data: 51 respektive 45 procent

Mest nöjda med transparens

Undersökningen visar också investeringarna som disruptiva och ickedisruptiva är mest nöjda med: de områden som gör det möjligt att reagera snabbare på kundernas behov och marknadens krav.

Mest nöjda är man med:
• Synlighet i hela försörjningskedjan: 49 procent av disruptiva, 23 procent av ickedisruptiva.
• Regionala eller lokala distributionscentraler: 38 respektive 30 procent.
• Partnersamarbete med leverantörer: 38 respektive 29 procent.

Satsar på livsstil och event

• Drygt hälften, 58 procent, av de disruptiva satsar på engagerande livsstilsmaterial. Motsvarande siffra för icke-disruptiva är 45 procent.
• 57 procent investerar i kundfokuserade event och aktiviteter, bara 34 procent av de ickedisruptiva gör det.
• Båda kategorierna är överens om att investeringar i kundupplevelsen är avgörande för att locka kunder till butikerna – och för att få dem att komma tillbaka (55 respektive 54 procent)

Den fysiska butiken lever

Undersökningsresultatet bekräftar att den fysiska butiken i allra högsta grad lever.

• 87 percent av de disruptiva och 79 procent av de ickedisruptiva har fysiska butiker och planerar att öppna nya.
• 71 procent anser att fulfillment inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar  ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.
• Interaktiv teknik (62 procent) och lojalitetsprogram (60 procent) rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.


Ytterligare läsning om disruption inom detaljhandeln:

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

10 trender som ritar om retailkartan

Sex disruptiva digitala retailtrender

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln


Home Depot 4


Så blir död handelsyta levande igen

Så blir död handelsyta levande igen

  Köpcentrum 569 Pro 4135 Trender 401
Butikerna minskar sina ytor och kedjor lägger ner. Detaljhandeln, och inte minst köpcentrumen, genomgår en tid av förändring. Här är fem exempel på hur ytorna blivit levande igen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Zara vässar kundupplevelsen med RFID

Zara vässar kundupplevelsen med RFID

  Pro 4135 Ny teknik 420 Mode 304 Kundupplevelser 223
Spanska modekoncernen Inditex inför en lösning för RFID-märkning i samtliga sina butiker. Tusentals Zara-butiker använder redan tekniken. Företagets RFID-ansvariga berättar om de största fördelarna. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

Brandless: ”Vi marknadsför vänlighet”

  Måsteläsning 228 Pro 4135 E-handel 830 Butikskoncept 699
Brandless säljer vardagsprodukter med ett större syfte. Allt föds ur en community. "Vi börjar alltid med människorna", säger grundaren Tina Sharkey.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

Fler köpbeslut påverkas av hållbarhet

  Undersökningar 369 Hållbarhet 171 Pro 4135 Konsumentbeteende 278
Svenska konsumenter gör allt fler medvetna val enligt en ny studie. Andelen köpbeslut som påverkas av hållbarhet och miljöaspekter fortsätter att öka. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Bästa upplevelsen vinner”

”Bästa upplevelsen vinner”

  Kundupplevelser 223 Internationellt 1183 Pro 4135 Varumärken 248
Upplevelsen och innovationsförmågan är helt avgörande. Det menar Sephoras VD Christopher de Lapuente som fortfarande ser stor potential för verksamheten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

”Glöm ditt gamla mindset för e-handel”

  Pro 4135 E-handel 830 Måsteläsning 228 Internationellt 1183
Tmall är en central del i Alibabas koncept New Retail. Det är också en inkörsport till Kina. "Det är ett nytt mindset för retail", konstaterar VD Jet Jing.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Wearable X vill förnya retail

Wearable X vill förnya retail

  Ny teknik 420 Pro 4135 Internationellt 1183 Kundupplevelser 223
Den invävda tekniken är en revolution i sig för utövare av yoga. Men Wearable X vill även förändra retail till att bli mer intim och upplevelsebaserad. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så tar sig Inditex an framtiden

Så tar sig Inditex an framtiden

  Mode 304 Pro 4135 Måsteläsning 228 Personer 209
Passionen för mode är avgörande för Inditex framgång de kommande åren. Det menar VD och Styrelseordförande Pablo Isla. Men den viktigaste faktorn handlar om något helt annat.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords

  Måsteläsning 228 Trender 401
Drop shipping, maskininlärning, blockchain och disruptiv handel. Trender och termer kommer och går, men här är 50 buzzwords inom retail du absolut bör ha koll på just nu. Artificiell intelligens Kungen av Buzzwords 2018. Allt verkar handla om AI just nu. Med tanke på vilka som lägger mest krut på detta nu kan vi förvänta … (läs mer)
Nya upplevelser hos McDonald’s

Nya upplevelser hos McDonald’s

  Kundupplevelser 223 Pro 4135 Nyheter 3393 Produktutveckling 286
Förutom hundratals nya restauranger inför man nu bordsservering och hemleveranser. "Vi gör betydande investeringar", säger koncernchef Christer Åberg. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Budbee i samarbete med Nespresso

Budbee i samarbete med Nespresso

  Kundupplevelser 223 E-handel 830 Nyheter 3393
Budbee och Nespresso inleder ett samarbete. Konsumenter i Stockholm, Göteborg och Malmö kan nu få sitt kaffe levererat hem till dörren vid en utsatt tid.
Kunden vill använda mobilen mer

Kunden vill använda mobilen mer

  Pro 4135 Undersökningar 369 Konsumentbeteende 278 Kundupplevelser 223
En av tre vill ha digitala kvitton för en bättre shoppingupplevelse. Man efterfrågar också fler shoppingtjänster för mobilen. Det visar en ny studie.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta är Årets bästa butik 2018

Detta är Årets bästa butik 2018

  Design 278 Butikskoncept 699 Pro 4135 Nya butiker 1069
Designen är avskalad, produkterna och upplevelserna är i fokus. Men de mest innovativa tankarna bakom Store of the Year 2018 är inte synliga för kunden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så lyckas du med voice commerce

Så lyckas du med voice commerce

  Pro 4135 Trender 401 Omnichannel 294 E-handel 830
Det är nästa stora disruptiva kraft. Försäljningen via digitala röstassistenter väntas öka dramatiskt. Så här gör du för att lyckas i den nya kanalen.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtiden tillhör röststyrningen 

Framtiden tillhör röststyrningen 

  Trender 401 Pro 4135 Måsteläsning 228 Ny teknik 420
Digitala röststyrda assistenter förändrar hur vi uppfattar, väljer och köper varumärkens produkter. Är du redo för en revolution?
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Dogman öppnar upplevelsebutik

Dogman öppnar upplevelsebutik

  Pro 4135 Nya butiker 1069 Kundupplevelser 223 Butikskoncept 699
Det ska bli en samlingspunkt för husdjursägare med gott om prova på-ytor. Dessutom riktar man sig till sina återförsäljare som kan se hela sortimentet exponerat på ett och samma ställe.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

7-Eleven och Foodora i samarbete

7-Eleven och Foodora i samarbete

  Pro 4135 Cityhandel 229 Omnichannel 294 Kundupplevelser 223
Nu kan kunderna beställa mat, fika och annat från 7-Eleven i en app eller på webben. Genom samarbetet utvecklar 7-Eleven nu sitt koncept Foodvenience.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Sveriges hetaste e-handelskommuner

Sveriges hetaste e-handelskommuner

  Undersökningar 369 E-handel 830 Nyheter 3393 Pro 4135
Under 2017 ökade antalet nystartade e-handelsföretag i Sverige med sex procent jämfört med föregående år. Här är de allra hetaste kommunerna.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbart mode med 15 innovationer

Hållbart mode med 15 innovationer

  Internationellt 1183 Måsteläsning 228 Pro 4135 Mode 304
Från nedbrytbart glitter till tyger gjorda av alger. Med hjälp av ny teknik och banbrytande innovationer ska 15 startups bidra till en bättre och mer hållbar modeindustri. Vi har listat samtliga företag.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Service i alla kanaler för KappAhl

Service i alla kanaler för KappAhl

  Mode 304 Pro 4135 Kundupplevelser 223 Omnichannel 294
KappAhl har öppnat en ny central kundtjänst för samtliga försäljnings-kanaler. Det innebär att man bland annat inkluderar chattar och sociala medier.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!