Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  LÄSTID: 5 MINUTER

Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.

”Omstörtande innovationer”  är en direkt översättning av det engelska begreppet ”Disruptive Innovation”. Den passar i mångt och mycket spjutspetsutvecklingen inom detaljhandeln just nu. Enligt Wikipedia introducerades begreppet av Clayton Christensen i boken The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail.

Förändringen kommer nedifrån

Man konstaterar också att omstörtande innovationer kommer in på marknaden ”nedifrån”, och är enklare och billigare än den etablerade teknologin. En teori som bland andra Martin Wild, Chief Digital Officer på MediaMarktSaturn Retail Group, håller med om.

– Det är inte de etablerade kedjorna som kommer stå för disruptionen, det kommer startups göra, sa Martin Wild under Shoptalk Europe i Köpenhamn.

En blandning av nytt och etablerat

Men sanningen är väl att de mest innovativa detaljhandelsföretagen är en mix av små nykomlingar och redan etablerade aktörer. När Fast Campany listade de mest innovativa inom retail 2017 såg listan ut så här:
1. Amazon 2. Casper 3. Home depot 4. Clique Media Group 5. Rewardstyle 6. Hypebeast 7. Pirch 8. Ulta Beauty 9. T.J Maxx 10. Beautycounter 

Home Depot integrerar butiker och den digitala försäljningen.

Bland de listade finns Home Depot. Fast Company lyfter fram förmågan att växa utan att bygga nya butiker som en orsak. Bakom detta finns en förmåga att integrera on- och offline samt att företaget jobbar med drop shipping för leveranser.

Undersökning kartlägger disruption

Nyligen presenterade JDA Software undersökningen 2018 Retail Disruptors Survey som man gjort i samarbete med Retail Systems Research (RSR). I denna har man tittat närmare på 100 disruptiva och ickedisruptiva detaljhandelsföretag.

– Resultatet är tydligt. Disruptiva företag är mer villiga att att offra en snabbare tillväxtbana för att uppnå en kundupplevelse som konsumenterna förväntar sig. Disruptiva retailers inser också att teknik är en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måsta hanteras, säger JoAnn Martin, retailstrateg på JDA i en kommentar.

Vågar göra fel – och går snabbt vidare

En tydlig skillnad finns också i hur man tar sig an utvecklingsarbetet och eventuella misstag.

– De disruptiva är mer villiga att implementera ny teknik för att utveckla kundupplevelsen. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att effekterna man förväntade sig uteblir, säger JoAnn Martin.

Hon betonar vikten av att skapa insikter kring förhållandet mellan företagets produkter och dess kunder.

– Detaljhandlarna måste leva och andas där produkter och kunder möts. Man måste hitta rätt balans mellan mänskliga och data-drivna insikter.


Den disruptiva detaljhandeln kartlagd

Ett utpräglat kundfokus är gemensamt för den nya disruptiva detaljhandeln.

Här följer en sammanfattning av slutsatserna i studien.

Tre grundläggande faktorer

De undersökta disruptiva företagen har tre grundläggande egenskaper:

• De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster (53 procent).
• De är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister (51 procent).
• De har i grunden ändrat kundupplevelsen (42 procent).

Enligt studien finns disruptiva företagen över hela världen, många har fysiska butiker och man investerar stratgeiskt i ny teknik.

Stark ekonomi

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag, 66 procent, säger sig vara lönsamma. Ytterligare 28 procent säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften, 49 procent, växer med en årlig tillväxt på mer än 11 percent. Bara 30 procent av de ickedisruptiva företagen växer så snabbt.

En annan approach till teknik

De disruptiva detaljhandelsföretagen verkar vara bättre på att använda ny teknik för att utveckla kundupplevelsen.

• En fjärdedel av dessa företag erbjuder en sömlös shoppingupplevelse över samtliga kanaler.
• Motsvarande siffra är 13 procent för ickedisruptiva.

Mänskliga insikter viktiga

De nyskapande företagen värderar insikter från människor högt när det kommer till datadrivet beslutsfattande. Resultatet visar att de disruptiva värderar de mänskliga insikterna lika mycket som de detabaserade inom viktiga nyckelområden. De ickedisruptiva tar mindre hänsyn till de mänskliga aspekterna. Så här ser förhållandet ut inom följande områden (andel som värderar de mänskliga aspekterna):

• Butiksdrift: 40 procent för disruptiva, 29 för ickedisruptiva företag.
• Inköp och upphandling: 34 respektive 29 procent.
• Merchandising: 34 respektive 16 procent.

Agerar snabbt med ny teknik

De nyskapande företagen prioriterar investeringar i kundfokuserade digitala insatser.

• En fjärdedel av företagen har implementerat digital tekniklösningar. Motsvarande siffra för ickedisruptiva var 19 procent.
• Dessutom: 35 procent av de ickedisruptiva har inga planer på att göra det (25 procent för övriga).
• Resultatet tyder också på att disruptiva har en förmåga att misslyckas snabbt – och gå vidare”.

Fokuserar på kundupplevelsen

Disruptiva investerar i digitala lösningar med ett knivskarpt fokus på kundupplevelsen – det är den man vill förbättra och utveckla.

• Sociala medier för kundengagemang: 60 procent av disruptiva investerar i detta, 55 procent av ickedisruptiva.
• Mobila enheter för personal i butik: 51 respektive 38 procent.
• Integration av IoT-enheter och data: 51 respektive 45 procent

Mest nöjda med transparens

Undersökningen visar också investeringarna som disruptiva och ickedisruptiva är mest nöjda med: de områden som gör det möjligt att reagera snabbare på kundernas behov och marknadens krav.

Mest nöjda är man med:
• Synlighet i hela försörjningskedjan: 49 procent av disruptiva, 23 procent av ickedisruptiva.
• Regionala eller lokala distributionscentraler: 38 respektive 30 procent.
• Partnersamarbete med leverantörer: 38 respektive 29 procent.

Satsar på livsstil och event

• Drygt hälften, 58 procent, av de disruptiva satsar på engagerande livsstilsmaterial. Motsvarande siffra för icke-disruptiva är 45 procent.
• 57 procent investerar i kundfokuserade event och aktiviteter, bara 34 procent av de ickedisruptiva gör det.
• Båda kategorierna är överens om att investeringar i kundupplevelsen är avgörande för att locka kunder till butikerna – och för att få dem att komma tillbaka (55 respektive 54 procent)

Den fysiska butiken lever

Undersökningsresultatet bekräftar att den fysiska butiken i allra högsta grad lever.

• 87 percent av de disruptiva och 79 procent av de ickedisruptiva har fysiska butiker och planerar att öppna nya.
• 71 procent anser att fulfillment inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar  ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.
• Interaktiv teknik (62 procent) och lojalitetsprogram (60 procent) rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.


Ytterligare läsning om disruption inom detaljhandeln:

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

10 trender som ritar om retailkartan

Sex disruptiva digitala retailtrender

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln


Home Depot 5


Kompetensväxling utmaning för handeln

Kompetensväxling utmaning för handeln

  Konsumentbeteende 320 Pro 4554 Trender 451
Detaljhandeln står inför många utmaningar. Nya krav och förväntningar från kunderna ökar behoven av nya databaserade insikter. En kompetensväxling har nu påbörjats inom retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så mycket ökade e-handeln under 2018

Så mycket ökade e-handeln under 2018

  Undersökningar 429 Pro 4554 E-handel 944
E-handeln i Sverige fortsatte att öka under 2018. För första gången kan den årliga rapporten E-barometern även visa regionala siffror på hur svenskarna e-handlat länsvis. Här är hela listan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

Kostsamt med onödigt krångel i kassan

  E-handel 944 Kundupplevelser 327 Undersökningar 429 Pro 4554
Kunder avstår från att handla på nätet på grund av krångel i kassan. "Det sänker företagens konkurrenskraft och det försvårar övergången till digital handel".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Världens första augmented audio cinema

Världens första augmented audio cinema

  Ny teknik 503 Nyheter 3755 Kundupplevelser 327 Pro 4554
Den första kommersiella biografen med Flexound Augmented Audio öppnar i dag, 15 februari. Den första biografen som erbjuder upplevelsen finns i Norden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En butiksupplevelse utöver det vanliga

En butiksupplevelse utöver det vanliga

  Design 326 Kundupplevelser 327 Nya butiker 1201 Detaljhandel 121
I en vacker byggnad från sekelskiftet har varumärket öppnat ett nytt flaggskepp. Här finns bland annat en bar och ett noga kuraterat bibliotek.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre mindsets i den nya tidens shopping

Tre mindsets i den nya tidens shopping

  Måsteläsning 296 Pro 4554 Kundupplevelser 327 Konsumentbeteende 320
Den moderna konsumenten har helt nya förväntningar och krav på shoppingupplevelsen. Tre trender, eller tre mindsets, präglar beteendet. Den som fångar upp de nya behoven är också framtidens vinnare inom detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flexibilitet viktigare än snabbhet

Flexibilitet viktigare än snabbhet

  Logistik 134 Detaljhandel 121 Undersökningar 429 E-handel 944
I USA anses click and collect vara katalysatorn för näthandeln med mat. En ny undersökning visar att även svenska konsumenter gillar lösningen och att man efterfrågar flexibilitet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åtgärderna som lyfter dagligvaror online

Åtgärderna som lyfter dagligvaror online

  E-handel 944 Pro 4554 Undersökningar 429 Måsteläsning 296
Dagligvarubutikerna online lever inte upp till kundernas förväntningar. En ny studie lyfter fram de faktorer som får försäljningen att lyfta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

Köpcentrum ska bli ledande nöjesdestination

  Köpcentrum 669 Kundupplevelser 327 Detaljhandel 121 Pro 4554
Köpcentrumet antar verkligen utmaningen att skapa upplevelser. Man siktar nu på att bli en ledande destination för events, konserter och underhållning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så skapar Cervera en sömlös upplevelse

Så skapar Cervera en sömlös upplevelse

  Kundupplevelser 327 Pro 4554 Omnichannel 329
Cervera skapar en sömlös upplevelse där kanalerna samverkar. Man har valt att göra det med befintliga system. Så här går det till.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre upplevelser i (5G)uppkopplad butik

Bättre upplevelser i (5G)uppkopplad butik

  Undersökningar 429 Detaljhandel 121 Måsteläsning 296 Omnichannel 329
Lanseringen av 5G lyfter upplevelsen i butik. Inom retail väntas varannat företag införa Internet of things i butiksmiljön de kommande åren.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ökad försäljning med mobil betalning

Ökad försäljning med mobil betalning

  Pro 4554 Shoppingturism 52 Internationellt 1336 Konsumentbeteende 320
En färsk undersökning visar att turister från Kina helst vill betala med mobilen. Majoriteten säger sig öka sina spenderingar om mobilbetalning accepteras. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Det krävs mer än bara bostäder”

”Det krävs mer än bara bostäder”

  Butikskoncept 823 Trender 451 Pro 4554 Nya butiker 1201
I dag öppnar en nyskapande deli i det prisbelönade projektet. "För att vara en ledande bostadsutvecklare krävs mer än bra bostäder".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Förvandlade butik till mötesplats

Förvandlade butik till mötesplats

  Butikskoncept 823 Kundupplevelser 327 Pro 4554
Nyligen lanserade den fysiska butiken en kaffebar i mitten av lokalen. Det har bidragit till att kunderna stannar längre, och att nya hittar till butiken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Köpcentrum storsatsar på Youtube

Köpcentrum storsatsar på Youtube

  Pro 4554 Kundupplevelser 327 Internationellt 1336 Köpcentrum 669
Köpcentrumet storsatsar på Youtube för familjen. "Vi har investerat ett sexsiffrigt belopp för att kunna erbjuda våra kunder upplevelser".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bättre service högst på önskelistan

Bättre service högst på önskelistan

  Pro 4554 Undersökningar 429 Kundupplevelser 327 Detaljhandel 121
En studie visar en övertro på ny teknik och lyfter fram vad kunden efterfrågar: bättre service. De mest tilltalande butikerna förenklar och effektiviserar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nya upplevelser i Decathlons konceptbutik

Nya upplevelser i Decathlons konceptbutik

  Internationellt 1336 Pro 4554 Nya butiker 1201 Kundupplevelser 327
Sportkedjan Decathlon har öppnat ett nytt butikskoncept. Här skapar man nya upplevelser med hjälp av friskvård, sportutövande och ny teknik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Trenderna som skapar tillväxt i retail

Trenderna som skapar tillväxt i retail

  Trender 451 Pro 4554 Detaljhandel 121 Butikskoncept 823
Snabbfotade retailers med ett tydligt DNA och unikt erbjudande är framtidens vinnare. En färsk studie kartlägger trenderna som driver tillväxt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Husqvarna testar interaktiva upplevelser

Husqvarna testar interaktiva upplevelser

  Pro 4554 Ny teknik 503 Kundupplevelser 327 Detaljhandel 121
Husqvarna Group lanserar lösningar för att öka servicenivån vid ett köpbeslut samt förbättra produktförståelsen och användarnyttan för sina kunder.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svensk Dagligvaruhandel lanserar nytt index

Svensk Dagligvaruhandel lanserar nytt index

  Nyheter 3755 Undersökningar 429 Detaljhandel 121
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel lanserar 5 februari ett nytt index över dagligvaruhandelns försäljningsutveckling på månadsbasis.