Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  LÄSTID: 5 MINUTER

Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.

”Omstörtande innovationer”  är en direkt översättning av det engelska begreppet ”Disruptive Innovation”. Den passar i mångt och mycket spjutspetsutvecklingen inom detaljhandeln just nu. Enligt Wikipedia introducerades begreppet av Clayton Christensen i boken The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail.

Förändringen kommer nedifrån

Man konstaterar också att omstörtande innovationer kommer in på marknaden ”nedifrån”, och är enklare och billigare än den etablerade teknologin. En teori som bland andra Martin Wild, Chief Digital Officer på MediaMarktSaturn Retail Group, håller med om.

– Det är inte de etablerade kedjorna som kommer stå för disruptionen, det kommer startups göra, sa Martin Wild under Shoptalk Europe i Köpenhamn.

En blandning av nytt och etablerat

Men sanningen är väl att de mest innovativa detaljhandelsföretagen är en mix av små nykomlingar och redan etablerade aktörer. När Fast Campany listade de mest innovativa inom retail 2017 såg listan ut så här:
1. Amazon 2. Casper 3. Home depot 4. Clique Media Group 5. Rewardstyle 6. Hypebeast 7. Pirch 8. Ulta Beauty 9. T.J Maxx 10. Beautycounter 

Home Depot integrerar butiker och den digitala försäljningen.

Bland de listade finns Home Depot. Fast Company lyfter fram förmågan att växa utan att bygga nya butiker som en orsak. Bakom detta finns en förmåga att integrera on- och offline samt att företaget jobbar med drop shipping för leveranser.

Undersökning kartlägger disruption

Nyligen presenterade JDA Software undersökningen 2018 Retail Disruptors Survey som man gjort i samarbete med Retail Systems Research (RSR). I denna har man tittat närmare på 100 disruptiva och ickedisruptiva detaljhandelsföretag.

– Resultatet är tydligt. Disruptiva företag är mer villiga att att offra en snabbare tillväxtbana för att uppnå en kundupplevelse som konsumenterna förväntar sig. Disruptiva retailers inser också att teknik är en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måsta hanteras, säger JoAnn Martin, retailstrateg på JDA i en kommentar.

Vågar göra fel – och går snabbt vidare

En tydlig skillnad finns också i hur man tar sig an utvecklingsarbetet och eventuella misstag.

– De disruptiva är mer villiga att implementera ny teknik för att utveckla kundupplevelsen. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att effekterna man förväntade sig uteblir, säger JoAnn Martin.

Hon betonar vikten av att skapa insikter kring förhållandet mellan företagets produkter och dess kunder.

– Detaljhandlarna måste leva och andas där produkter och kunder möts. Man måste hitta rätt balans mellan mänskliga och data-drivna insikter.


Den disruptiva detaljhandeln kartlagd

Ett utpräglat kundfokus är gemensamt för den nya disruptiva detaljhandeln.

Här följer en sammanfattning av slutsatserna i studien.

Tre grundläggande faktorer

De undersökta disruptiva företagen har tre grundläggande egenskaper:

• De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster (53 procent).
• De är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister (51 procent).
• De har i grunden ändrat kundupplevelsen (42 procent).

Enligt studien finns disruptiva företagen över hela världen, många har fysiska butiker och man investerar stratgeiskt i ny teknik.

Stark ekonomi

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag, 66 procent, säger sig vara lönsamma. Ytterligare 28 procent säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften, 49 procent, växer med en årlig tillväxt på mer än 11 percent. Bara 30 procent av de ickedisruptiva företagen växer så snabbt.

En annan approach till teknik

De disruptiva detaljhandelsföretagen verkar vara bättre på att använda ny teknik för att utveckla kundupplevelsen.

• En fjärdedel av dessa företag erbjuder en sömlös shoppingupplevelse över samtliga kanaler.
• Motsvarande siffra är 13 procent för ickedisruptiva.

Mänskliga insikter viktiga

De nyskapande företagen värderar insikter från människor högt när det kommer till datadrivet beslutsfattande. Resultatet visar att de disruptiva värderar de mänskliga insikterna lika mycket som de detabaserade inom viktiga nyckelområden. De ickedisruptiva tar mindre hänsyn till de mänskliga aspekterna. Så här ser förhållandet ut inom följande områden (andel som värderar de mänskliga aspekterna):

• Butiksdrift: 40 procent för disruptiva, 29 för ickedisruptiva företag.
• Inköp och upphandling: 34 respektive 29 procent.
• Merchandising: 34 respektive 16 procent.

Agerar snabbt med ny teknik

De nyskapande företagen prioriterar investeringar i kundfokuserade digitala insatser.

• En fjärdedel av företagen har implementerat digital tekniklösningar. Motsvarande siffra för ickedisruptiva var 19 procent.
• Dessutom: 35 procent av de ickedisruptiva har inga planer på att göra det (25 procent för övriga).
• Resultatet tyder också på att disruptiva har en förmåga att misslyckas snabbt – och gå vidare”.

Fokuserar på kundupplevelsen

Disruptiva investerar i digitala lösningar med ett knivskarpt fokus på kundupplevelsen – det är den man vill förbättra och utveckla.

• Sociala medier för kundengagemang: 60 procent av disruptiva investerar i detta, 55 procent av ickedisruptiva.
• Mobila enheter för personal i butik: 51 respektive 38 procent.
• Integration av IoT-enheter och data: 51 respektive 45 procent

Mest nöjda med transparens

Undersökningen visar också investeringarna som disruptiva och ickedisruptiva är mest nöjda med: de områden som gör det möjligt att reagera snabbare på kundernas behov och marknadens krav.

Mest nöjda är man med:
• Synlighet i hela försörjningskedjan: 49 procent av disruptiva, 23 procent av ickedisruptiva.
• Regionala eller lokala distributionscentraler: 38 respektive 30 procent.
• Partnersamarbete med leverantörer: 38 respektive 29 procent.

Satsar på livsstil och event

• Drygt hälften, 58 procent, av de disruptiva satsar på engagerande livsstilsmaterial. Motsvarande siffra för icke-disruptiva är 45 procent.
• 57 procent investerar i kundfokuserade event och aktiviteter, bara 34 procent av de ickedisruptiva gör det.
• Båda kategorierna är överens om att investeringar i kundupplevelsen är avgörande för att locka kunder till butikerna – och för att få dem att komma tillbaka (55 respektive 54 procent)

Den fysiska butiken lever

Undersökningsresultatet bekräftar att den fysiska butiken i allra högsta grad lever.

• 87 percent av de disruptiva och 79 procent av de ickedisruptiva har fysiska butiker och planerar att öppna nya.
• 71 procent anser att fulfillment inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar  ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.
• Interaktiv teknik (62 procent) och lojalitetsprogram (60 procent) rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.


Ytterligare läsning om disruption inom detaljhandeln:

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

10 trender som ritar om retailkartan

Sex disruptiva digitala retailtrender

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln


Home Depot 4


Måstebutikerna du inte bör missa

Måstebutikerna du inte bör missa

  Måsteläsning 247 Destinationer 142 Kundupplevelser 255 Butikskoncept 727
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här år 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
Hämta i varuhuset efter 30 minuter

Hämta i varuhuset efter 30 minuter

  Logistik 105 Omnichannel 300 Kundupplevelser 255 Nyheter 3473
Allt fler kunder väljer att lägga sin beställning online för att sedan hämta upp varorna i närmaste Media Markt-varuhus. Därför lanserar nu kedjan tjänsten boka och hämta i varuhus efter 30 min.
Interaktiv inspiration hos Whyred

Interaktiv inspiration hos Whyred

  Kundupplevelser 255 Ny teknik 439 Mode 324 Pro 4224
Whyred satsar på inspirerande digital signage i butik. Den interaktiva skärmen aktiveras automatiskt när en person närmar sig. Med hjälp av mobilen kan kunden ta över skärmen där information, inspiration och shopping väntar. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Cirque du Soleil satsar på köpcentrum

Cirque du Soleil satsar på köpcentrum

  Köpcentrum 592 Pro 4224 Destinationer 142 Kundupplevelser 255
Nycirkusen Cirque du Soleil satsar på ett upplevelsekoncept för köpcentrum. Företaget har utvecklat en innovativ destination – speciellt utformad för retailanläggningar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Butikskoncept 727 Omnichannel 300 Måsteläsning 247 E-handel 847
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln påverkar städers utformning

E-handeln påverkar städers utformning

  Logistik 105 Pro 4224 Undersökningar 381 E-handel 847
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Pro 4224 Undersökningar 381 Nyheter 3473 Konsumentbeteende 286
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem lönsamma retailtrender

Fem lönsamma retailtrender

  Pro 4224 Måsteläsning 247 Kundupplevelser 255 Trender 409
Den kinesiska detaljhandeln växer så det knakar och innovationsnivån är hög. Här är fem trender som lett till rekordomsättningar för den fysiska handeln – trots hård konkurrens från e-handeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Undersökningar 381 Köpcentrum 592 Konsumentbeteende 286 Pro 4224
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala upplevelser suddar ut gränser

Digitala upplevelser suddar ut gränser

  E-handel 847 Undersökningar 381 M-handel 139 Pro 4224
Ny forskning visar att digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. "Digital visualisering blir ett viktigt steg".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Instaupplevelser med Ashley Longshore

Instaupplevelser med Ashley Longshore

  Kundupplevelser 255 Internationellt 1216 Retailtrender 29 Design 291
Bergdorf Goodman i New York har förvandlat ett café till en helt ny kundupplevelse. Inredningen – och vissa delar av menyn – har fått en rejäl Instavänlig makeover av konstnären Ashley Longshore.
Digitala inköpen ökar dramatiskt

Digitala inköpen ökar dramatiskt

  Konsumentbeteende 286 Pro 4224 Nyheter 3473 Undersökningar 381
En ny undersökning från Juniper Research spår att konsumenternas spenderingar i digitala kanaler nu ökar dramatiskt. Och blockchain förändrar förutsättningarna för betalningar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

McDonald’s högt flygande butiksdesign

McDonald’s högt flygande butiksdesign

  Butikskoncept 727 Design 291 Pro 4224 Kundupplevelser 255
NYA BILDER. Den gula transparenta boxen syns på långt håll inne i terminalen på flygplatsen. McDonald's har skapat en unik kundupplevelse med spektakulära och högt flygande leveranser.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sephora blir Sephoria

Sephora blir Sephoria

  Kundupplevelser 255 Pro 4224 Varumärken 252 Nyheter 3473
I oktober firar kosmetikvarumärket Sephora att man funnits i landet i 20 år. Man gör det genom att lansera ett tvådagars event som döpts till Sephoria. En unik upplevelse utlovas under evenemanget. Läs mer om det här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är världens 33 bästa butiker

Här är världens 33 bästa butiker

  Butikskoncept 727 Måsteläsning 247 Pro 4224 Internationellt 1216
Det är ett brett spektrum, från asketiska hudvårdsupplevelser till mobila automatiserade pop up-butiker. Följ med på en inspirerande bildresa till världens 31 bäst designade butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Michelinkväll på Selfridges rooftop

Michelinkväll på Selfridges rooftop

  Nyheter 3473 Kundupplevelser 255 Retailtrender 29
Varuhuset Selfridges på Oxford Street i London bjuder in till ett evenemang på hög nivå. Både gastronomiskt och sett till platsen för upplevelsen. 
Kunderna efterfrågar agil prissättning

Kunderna efterfrågar agil prissättning

  Måsteläsning 247 Kundupplevelser 255 Undersökningar 381 Konsumentbeteende 286
En ny undersökning visar att kunderna välkomnar dynamisk priser i butik. Resultatet pekar också på ett besvärande faktum: butiksvärlden väljer en väg (manuell) när kunden efterfrågar en annan (digital och automatiserad).
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Man of a kind vässar upplevelsen

Man of a kind vässar upplevelsen

  E-handel 847 Kundupplevelser 255 Mode 324 Nyheter 3473
Onlinebutiken Man of a kind uppgraderar shoppingupplevelsen genom att addera tjänster is sitt erbjudande. "Shoppingen ska vara enkel och inspirerande".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny aktivitetskedja etableras i Sverige

Ny aktivitetskedja etableras i Sverige

  Kundupplevelser 255 Nya butiker 1092 Nyheter 3473 Pro 4224
Nu satsar aktivitets- och sportkedjan på den svenska marknaden. Målsättningen är att ha tio svenska anläggningar i drift 2021. Tillsammans med universitet i hemlandet har man byggt kunskap om hur aktiviteterna bäst ska utvecklas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fygital port till den nya konsumenten

Fygital port till den nya konsumenten

  Måsteläsning 247 Butikskoncept 727 Pro 4224 Nya butiker 1092
Det är ingen tillfällighet att Intersport skapat en digitalt uppkopplad fysisk butik tillsammans med Alibaba. Det är en port in till den kinesiska konsumenten. Detta är de avgörande ingredienserna.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!