Disruptiv retail tar detaljhandeln in i framtiden

  LÄSTID: 5 MINUTER

Den disruptiva detaljhandeln ger den gamla en rejäl skjuts in i framtiden. Med extremt kundfokus, stor aptit på ny teknik och ett agilt arbetssätt skapas nu ny retail. En färsk undersökning har kartlagt byggstenarna bakom nyskaparnas strategier.

”Omstörtande innovationer”  är en direkt översättning av det engelska begreppet ”Disruptive Innovation”. Den passar i mångt och mycket spjutspetsutvecklingen inom detaljhandeln just nu. Enligt Wikipedia introducerades begreppet av Clayton Christensen i boken The Innovator’s Dilemma: When New Technologies Cause Great Firms to Fail.

Förändringen kommer nedifrån

Man konstaterar också att omstörtande innovationer kommer in på marknaden ”nedifrån”, och är enklare och billigare än den etablerade teknologin. En teori som bland andra Martin Wild, Chief Digital Officer på MediaMarktSaturn Retail Group, håller med om.

– Det är inte de etablerade kedjorna som kommer stå för disruptionen, det kommer startups göra, sa Martin Wild under Shoptalk Europe i Köpenhamn.

En blandning av nytt och etablerat

Men sanningen är väl att de mest innovativa detaljhandelsföretagen är en mix av små nykomlingar och redan etablerade aktörer. När Fast Campany listade de mest innovativa inom retail 2017 såg listan ut så här:
1. Amazon 2. Casper 3. Home depot 4. Clique Media Group 5. Rewardstyle 6. Hypebeast 7. Pirch 8. Ulta Beauty 9. T.J Maxx 10. Beautycounter 

Home Depot integrerar butiker och den digitala försäljningen.

Bland de listade finns Home Depot. Fast Company lyfter fram förmågan att växa utan att bygga nya butiker som en orsak. Bakom detta finns en förmåga att integrera on- och offline samt att företaget jobbar med drop shipping för leveranser.

Undersökning kartlägger disruption

Nyligen presenterade JDA Software undersökningen 2018 Retail Disruptors Survey som man gjort i samarbete med Retail Systems Research (RSR). I denna har man tittat närmare på 100 disruptiva och ickedisruptiva detaljhandelsföretag.

– Resultatet är tydligt. Disruptiva företag är mer villiga att att offra en snabbare tillväxtbana för att uppnå en kundupplevelse som konsumenterna förväntar sig. Disruptiva retailers inser också att teknik är en strategisk faktor som skapar möjligheter, inte bara en kostnad som måsta hanteras, säger JoAnn Martin, retailstrateg på JDA i en kommentar.

Vågar göra fel – och går snabbt vidare

En tydlig skillnad finns också i hur man tar sig an utvecklingsarbetet och eventuella misstag.

– De disruptiva är mer villiga att implementera ny teknik för att utveckla kundupplevelsen. Men de är också snabba att ändra kurs när de märker att effekterna man förväntade sig uteblir, säger JoAnn Martin.

Hon betonar vikten av att skapa insikter kring förhållandet mellan företagets produkter och dess kunder.

– Detaljhandlarna måste leva och andas där produkter och kunder möts. Man måste hitta rätt balans mellan mänskliga och data-drivna insikter.


Den disruptiva detaljhandeln kartlagd

Ett utpräglat kundfokus är gemensamt för den nya disruptiva detaljhandeln.

Här följer en sammanfattning av slutsatserna i studien.

Tre grundläggande faktorer

De undersökta disruptiva företagen har tre grundläggande egenskaper:

• De tillhandahåller högkvalitativa produkter och tjänster (53 procent).
• De är mycket snabbare och mer responsiva än traditionella detaljister (51 procent).
• De har i grunden ändrat kundupplevelsen (42 procent).

Enligt studien finns disruptiva företagen över hela världen, många har fysiska butiker och man investerar stratgeiskt i ny teknik.

Stark ekonomi

Ekonomin verkar också påverkas av de nyskapande strategierna. Nästan sju av tio företag, 66 procent, säger sig vara lönsamma. Ytterligare 28 procent säger att man kommer vara det inom 18 månader. Tillväxten är också stark inom kategorin. Knappt hälften, 49 procent, växer med en årlig tillväxt på mer än 11 percent. Bara 30 procent av de ickedisruptiva företagen växer så snabbt.

En annan approach till teknik

De disruptiva detaljhandelsföretagen verkar vara bättre på att använda ny teknik för att utveckla kundupplevelsen.

• En fjärdedel av dessa företag erbjuder en sömlös shoppingupplevelse över samtliga kanaler.
• Motsvarande siffra är 13 procent för ickedisruptiva.

Mänskliga insikter viktiga

De nyskapande företagen värderar insikter från människor högt när det kommer till datadrivet beslutsfattande. Resultatet visar att de disruptiva värderar de mänskliga insikterna lika mycket som de detabaserade inom viktiga nyckelområden. De ickedisruptiva tar mindre hänsyn till de mänskliga aspekterna. Så här ser förhållandet ut inom följande områden (andel som värderar de mänskliga aspekterna):

• Butiksdrift: 40 procent för disruptiva, 29 för ickedisruptiva företag.
• Inköp och upphandling: 34 respektive 29 procent.
• Merchandising: 34 respektive 16 procent.

Agerar snabbt med ny teknik

De nyskapande företagen prioriterar investeringar i kundfokuserade digitala insatser.

• En fjärdedel av företagen har implementerat digital tekniklösningar. Motsvarande siffra för ickedisruptiva var 19 procent.
• Dessutom: 35 procent av de ickedisruptiva har inga planer på att göra det (25 procent för övriga).
• Resultatet tyder också på att disruptiva har en förmåga att misslyckas snabbt – och gå vidare”.

Fokuserar på kundupplevelsen

Disruptiva investerar i digitala lösningar med ett knivskarpt fokus på kundupplevelsen – det är den man vill förbättra och utveckla.

• Sociala medier för kundengagemang: 60 procent av disruptiva investerar i detta, 55 procent av ickedisruptiva.
• Mobila enheter för personal i butik: 51 respektive 38 procent.
• Integration av IoT-enheter och data: 51 respektive 45 procent

Mest nöjda med transparens

Undersökningen visar också investeringarna som disruptiva och ickedisruptiva är mest nöjda med: de områden som gör det möjligt att reagera snabbare på kundernas behov och marknadens krav.

Mest nöjda är man med:
• Synlighet i hela försörjningskedjan: 49 procent av disruptiva, 23 procent av ickedisruptiva.
• Regionala eller lokala distributionscentraler: 38 respektive 30 procent.
• Partnersamarbete med leverantörer: 38 respektive 29 procent.

Satsar på livsstil och event

• Drygt hälften, 58 procent, av de disruptiva satsar på engagerande livsstilsmaterial. Motsvarande siffra för icke-disruptiva är 45 procent.
• 57 procent investerar i kundfokuserade event och aktiviteter, bara 34 procent av de ickedisruptiva gör det.
• Båda kategorierna är överens om att investeringar i kundupplevelsen är avgörande för att locka kunder till butikerna – och för att få dem att komma tillbaka (55 respektive 54 procent)

Den fysiska butiken lever

Undersökningsresultatet bekräftar att den fysiska butiken i allra högsta grad lever.

• 87 percent av de disruptiva och 79 procent av de ickedisruptiva har fysiska butiker och planerar att öppna nya.
• 71 procent anser att fulfillment inom cross-channel kommer driva trafik till de fysiska butikerna. Det inkluderar  ”buy online, pick-up in store” (BOPIS) och ”buy online return to store” (BORIS) som kommer fortsätta att växa enligt studien.
• Interaktiv teknik (62 procent) och lojalitetsprogram (60 procent) rankas också högt bland faktorer som kommer driva trafik till butikerna.


Ytterligare läsning om disruption inom detaljhandeln:

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

10 trender som ritar om retailkartan

Sex disruptiva digitala retailtrender

Disruptiva krafter vinnare i julhandeln


Home Depot 4


Sju måstebutiker i London

Sju måstebutiker i London

  Pro 4388 Butikskoncept 775 Internationellt 1279 Måsteläsning 271
Den fysiska handeln handlar mer och mer om upplevelser. Här är sju modebutiker värda en omväg i London – och dessutom: redaktionens egna bonustips.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

Flaggskepp med unika whiskyupplevelser

  Internationellt 1279 Pro 4388 Varumärken 262 Nya butiker 1148
Johnnie Walker öppnar en konceptbutik. Butiken kommer erbjuda utvalda produkter, men också en rad unika upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga retailtrender – från Kina

Tre tunga retailtrender – från Kina

  Sociala medier 98 Internationellt 1279 Pro 4388 Trender 429
Kina står för en stor del av tillväxten inom den nya tidens konsumtion. En färsk studie pekar på tre distinkta trender i beteendemönstret.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Butikskoncept 775 Ny teknik 478 E-handel 901 Pro 4388
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

Premiär för 4DX-bio i Gränbystaden

  Köpcentrum 620 Pro 4388 Ny teknik 478 Kundupplevelser 290
I december inviger Nordisk Film Bio sin första svenska biograf – med ny upplevelsebaserad teknik. Etableringen är startskottet för en expansion i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

Så ska Sneakersnstuff vässa upplevelsen

  Kundupplevelser 290 Pro 4388 Varumärken 262
Svenska Sneakersnstuff har planer på ytterligare expansion. För att knyta kunderna ännu närmare sig ska man också utveckla upplevelsen i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  E-handel 901 Pro 4388 Undersökningar 401 Konsumentbeteende 302
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lagerstatus är det nya slagfältet

Lagerstatus är det nya slagfältet

  Måsteläsning 271 Kundupplevelser 290 Pro 4388 Trender 429
Sömlös omnichannel och optimerad effektivitet kräver full insyn och relevant information. Inventory management är det nya slagfältet inom detaljhandeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

En av fem väljer bort traditionell kassa

En av fem väljer bort traditionell kassa

  Ny teknik 478 Konsumentbeteende 302 Kundupplevelser 290 Pro 4388
När kunden kan sköta skanning och betalning på egen hand med mobilen skapas nya mervärden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

BOPIS – så vill kunden hämta varorna

  Pro 4388 E-handel 901 Undersökningar 401 Logistik 119
Nu studie visar: det ska det vara så bekvämt som möjligt. Här är kundens favoritkoncept för BOPIS – Buy Online Pickup In Store.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Algoritm ska dubbla omsättningen

Algoritm ska dubbla omsättningen

  Mode 354 E-handel 901 Kundupplevelser 290 Pro 4388
Den svenska e-handlaren siktar på att dubbla omsättningen genom en algoritm som automatiskt räknar ut kundernas kroppsmått.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

Intresset för traditionella köpcentrum sviktar

  Handelsplatser 134 Pro 4388 Köpcentrum 620 Undersökningar 401
Digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende gör att intresset för det traditionella köpcentrumet sviktar.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunden vill upptäcka och överraskas

Kunden vill upptäcka och överraskas

  Butikskoncept 775 Pro 4388 Nya butiker 1148 Måsteläsning 271
Projekt i detaljhandeln bör innehålla överraskningar och upptäckarglädje. Det är vägen till framgång menar de tungt meriterade grundarna bakom ett nytt koncept i Brooklyn.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sex av tio nordbor e-handlar

Sex av tio nordbor e-handlar

  Pro 4388 E-handel 901 Undersökningar 401 Konsumentbeteende 302
Tolv miljoner konsumenter handlar på nätet varje månad. Under första halvåret ökade försäljningen med 11 procent jämfört med samma period i fjol.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hela kedjan använder VR i utbildningen

Hela kedjan använder VR i utbildningen

  Måsteläsning 271 Nyheter 3611 Pro 4388 Ny teknik 478
Med hjälp av VR har kedjan gjort utbildningen tillgänglig för samtliga butiker. Den upplevelsebaserade träningen har redan gett positiva effekter. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

Café och restaurang lyfter stadskärnorna

  Konsumentbeteende 302 Undersökningar 401 Cityhandel 258 Pro 4388
Utvecklingen inom svenska stadskärnor har kartlagts. Falköping toppar listan över de som ökar sina omsättningar mest. Café- och restaurang är största drivkraften bakom ökningarna i svenska städer. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”Communityn viktigare än produkten”

”Communityn viktigare än produkten”

  Pro 4388 Hållbarhet 207 Internationellt 1279 Kundupplevelser 290
Varumärket säljer visserligen jeans. Handgjorda. På plats. I butiken. Men viktigast av allt är att finnas till för det lokala samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Beställ maten via AI och röststyrning

Beställ maten via AI och röststyrning

  Pro 4388 Produktutveckling 295 Ny teknik 478 Kundupplevelser 290
Ny teknik automatiserar röstbeställningar med hjälp av artificiell intelligens och conversational commerce. "I dagsläget tvingas allt för många upprepa sina ordrar".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Undersökningar 401 Pro 4388 Konsumentbeteende 302 E-handel 901
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Undersökningar 401 E-handel 901 Kundupplevelser 290 Pro 4388
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!