10 trender som ritar om retailkartan

Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Fabletics personaliserar med ny teknik

  Pro 3652 Måsteläsning 145 Kundupplevelser 127 Ny teknik 330
Efter att ha startats online växer nu Kate Hudsons varumärke Fabletics i högt tempo via fysiska butiker. Ny teknik har en central roll i satsningen – den möjliggör en sömlös och personaliserad upplevelse.

Smakprovhytter lyfter fram matutbudet

  Pop up 99 Pro 3652 Köpcentrum 436 Butikskoncept 540
För att lyfta fram sitt breda matutbud lanserar köpcentrumet nu tillfälliga smakprovhytter Här kan kunderna njuta av smakportioner av bland annat quesadillas och minibakelser.

Svenskt företag bakom obemannad butik

  Nya butiker 858 Ny teknik 330 Pro 3652 Butikskoncept 540
Den helt automatiska butiken är öppen dygnet runt. Det svenska företaget, som öppnade butiken ett år innan Amazon Go, menar att konceptet går att använda med en rad varukategorier.

Fem trender i den nya tidens köpcentrum

  Pro 3652 Kundupplevelser 127 Måsteläsning 145 Trender 358
Köpcentrumet som vi känner det kan vara helt förändrat inom tio år. Det menar man i en ny rapport som har kartlagt fem framväxande tongivande trender.

Här testas nästa generation stormarknader

  Produktutveckling 242 Nyheter 2838 Ny teknik 330 Butikskoncept 540
Samtidigt som dagligvarukedjan rapporterar en kraftigt accelererande onlineförsäljning experimenterar man med hur framtidens fysiska butik kommer att se ut. De två världarna är allt mer sammankopplade.

Jernhest öppnar sin första butik

  Nyheter 2838 Pro 3652 Nya butiker 858 E-handel 687
I juni öppnar Jernhest sin första butik som också blir ett showroom. Företaget, som har en tydlig bikerprofil, specialiserar sig på smycken och kläder för män.

Nya spelregler med digitala assistenter

  Trender 358 Ny teknik 330 Pro 3652 Produktutveckling 242
Digitala assistenter som Amazon Alexa spås bli "the next big thing" i retail. Och tekniken för med sig helt nya spelregler. Ett tecken på trenden är att Ikea nu lanserar produkter som är kompatibla med tekniken.

Apple bygger sin community med kunskap

  Internationellt 980 Kundupplevelser 127 Pro 3652
Från store till community. Nu lanserar Apple en stor satsning på workshops i samtliga butiker. Det är ännu ett steg mot att skapa något större än "bara" renodlade butiker.

Allt mer populärt med självscanning

  Pro 3652 Undersökningar 286 Ny teknik 330 Nyheter 2838
Andelen självscannare har ökat dramatiskt. Kunderna gillar att använda tekniken och checkar gärna ut själva när det finns möjlighet. Det visar en ny undersökning.

10 food & beverage-trender i retail

  Pro 3652 Trender 358 Kundupplevelser 127 Nyheter 2838
Urbana marknader, Fast Fine Food och integrerade mathallar. Här är tio tunga trender att hålla koll på för dig som vill utveckla ett attraktivt materbjudande i detaljhandeln.

Ökad shoppingturism bakom samarbete

  Shoppingturism 39 Sociala medier 82 Pro 3652 Mode 204
Resia och Kappahl inleder ett samarbete med fokus på resor och mode. I en tävling söker man en reporter som ska rapportera i företagens sociala kanaler.

Stärkt upplevelse med teknik och design

  Butikskoncept 540 Design 230 Nya butiker 858 Visual Merchandising 104
Den övergripande missionen är att få fler att cykla. Under våren öppnar varumärket fyra butiker som med hjälp av innovativ exponering och ny teknik skapar en särskiljande butiksupplevelse.

Storsatsning på Linden Köpcentrum

  Köpcentrum 436 Pro 3652 Nyheter 2838
Linden Köpcentrum har varit Norrköpings modegalleria sedan 1977. Nu är det dags för 40-åringen att genomgå en omfattande renovering och modernisering. Fastighetsägaren Lundbergs satsar 100 miljoner i projektet.

Konsumenten vill köpa bil av Apple och Google

  Undersökningar 286 Ny teknik 330 Nyheter 2838 Pro 3652
Bilköparna har nu större förtroende för teknikföretag än de har för traditionella biltillverkare när det gäller självkörande bilar. Och provköra vill man göra via virtual reality.

Sanningens ögonblick i den nya handeln

  Kundvård 57 Pro 3652 Undersökningar 286 Kundupplevelser 127
Konverteringen är avklarad och köpet genomfört. Då finns alla möjligheter att bygga en långsiktigt lönsam relation. Om du bara klarar av sanningens ögonblick i den nya handeln.

Betala med handen i obemannad butik

  Ny teknik 330 Pro 3652 Kundupplevelser 127
Innovativa betalsätt utvecklas för att skapa en enklare kassaprocess. En ny teknik där kunden identifieras och betalar med hjälp av handen testas nu skarpt i en butik.

Kinas e-handel lockar svenskarna mest

  Pro 3652 Nyheter 2838 Konsumentbeteende 225 E-handel 687
Globaliseringen fortsätter att sätta sina spår i detaljhandeln. E-barometern visar på en ökad e-handel i Sverige – och att Kina är den största utländska favoriten.

”Nu ska vi erövra resten av Sverige”

  Nyheter 2838 E-handel 687 Pro 3652 Hållbarhet 116
Direct to Consumer. Gårdssällskapet ska nu via ett nytt samarbete "erövra resten av Sverige genom en effektiv e-handel".

Europas största frisörkedja till Sverige

  Pro 3652 Butikskoncept 540 Nyheter 2838 Nya butiker 858
Kedjan, som riktar sig till män, har över 77 salonger i bland annat USA, Tyskland och Spanien. Nu gör man entré på den svenska marknaden – i ett köpcentrum.

Shopping med känsla av taxfree

  Pro 3652 Nya butiker 858 Butikskoncept 540 Visual Merchandising 104
Nyligen öppnade Eko en stormarknad i Västerås. Det var då 53 år sedan invigningen av den första butiken i skånska Fjälkinge. Mycket har hänt sedan dess. Följ med på en bildresa in i det senaste butikskonceptet.