Bli medlem

Handelstrender

Logga in som medlem




Bli medlem!  
Bli medlem
Handelstrender
  • Skaffa access!
  • Access för teams
  • Måsteläsning
  • Kategori
    • Butikskoncept
    • Cityhandel
    • Design
    • E-handel
    • Hållbarhet
    • Handelsplatser
    • Internationellt
    • Köpcentrum
    • Konsumentbeteende
    • Kundupplevelser
    • Logistik
    • M-handel
    • Måsteläsning
    • Omnichannel
    • Nya butiker
    • Ny teknik
    • Pop up
    • Retailtrender
    • Shoppingturism
    • Sociala medier
    • Trender
    • Undersökningar
    • Visual merchandising
  • Karriär
  • Trendrapporter
    • Våra rapporter – köp här!
    • Läs mer om rapporterna
      • Retail 2022
      • Generation Z
      • Retail 2021
      • Post Corona Retail
      • Retail 2020
      • Den nya kundupplevelsen
      • Retail 2019
      • Dagligvaror på nätet
      • Röststyrning
      • New Retail
      • Internet of Retail
      • Detaljhandelns tyngsta trender
      • Omnichannel – Den nya tidens retail
      • Den mobila konsumenten
      • Trendrapport Millennials
    • Här finns rapporterna
      • #15 Retail 2022
      • #14 Generation Z
      • #13 Retail 2021
      • #12 Post Corona Retail
      • #11 Retail 2020
      • #10 Den nya kundupplevelsen
      • #9 Retail 2019
      • #8 Dagligvaror på nätet
      • #7 Röststyrning
      • #6 New Retail
      • #5 Internet of Retail
      • #4 Detaljhandelns tyngsta trender
      • #3 Omnichannel
      • #2 Den mobila konsumenten
      • #1 Millennials
  • Om oss
    • Om Handelstrender
    • Köpvillkor
    • Så hanterar vi personuppgifter
  • Logga in

#dagligvarubutiker

Lågprishandeln växer under pandemin

Lågprishandeln växer under pandemin

”Den svenska butikshandeln genomgår en strukturomvandling”, konstaterar Monica Bruvik, Senior Retail Analyst på HUI Research.
Undersökningar Nyheter Pro #etableringar #modebutiker #butiker 

Så vill kunden ha den moderna matbutiken

Så vill kunden ha den moderna matbutiken

En ny studie har undersökt vad konsumenten förväntar sig av den moderna dagligvarubutiken.
Konsumentbeteende Detaljhandel Kundupplevelser #utcheckning #retail #butiksupplevelser 

Uppåt för e-handeln med dagligvaror

Uppåt för e-handeln med dagligvaror

Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. Också andelen BOPIS ökade under månaden.
Nyheter Konsumentbeteende Detaljhandel Svensk Dagligvaruhandel #dagligvarubutiker #bopis #dagligvaruindex 

Nu rullas 500 robotar ut i butik

Nu rullas 500 robotar ut i butik

Närmare 500 robotar gör nu entré hos butikskedjorna. Genom att cirkulera i butikerna ska de upptäcka problem och frigöra tid för personalen.
Ny teknik Nyheter Detaljhandel #Robot Retail #robotar #dagligvarubutiker 

Lidl Sverige pilot för NollCO2

Lidl Sverige pilot för NollCO2

Nu tar dagligvarukedjan Lidl ett nytt steg mot en ännu mer hållbar detaljhandel. Den nya butiken blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt med miljökrav som är bland de tuffaste i världen.
Nyheter Nya butiker Pro Lidl #fastigheter #green retail #Lågpris 

Här är varorna som lockar mest

Här är varorna som lockar mest

Företaget bakom appen ShopGun har gjort en undersökning kring vilka varor svenskarna söker mest på. Topplistan skiljer sig från grannländerna Norge och Danmark. Här är de mest eftersökta produkterna.
Undersökningar Konsumentbeteende Pro #detaljhandel #dagligvarubutiker #rea 

Han ska leda Svensk Dagligvaruhandel

Han ska leda Svensk Dagligvaruhandel

I dag (25 maj) samlas branschorganisationen för stämma och styrelsemöte. Axfoods VD Klas Balkow kommer i samband med det att tillträda som ordförande.
Personer Nyheter Karriär Lidl Axfood Ica #detaljhandel #livsmedel #retail 

Hyperlokal odling på stark tillväxt

Hyperlokal odling på stark tillväxt

Lokalodlat får en ny innebörd när plantorna växer till färdiga produkter på plats inne i butiken. Denna startup har redan avtal med två ledande dagligvarukedjor och verksamheten växer snabbt.
Pro Internationellt Hållbarhet Edeka Metro Group InFarm #dagligvarukedjor #dagligvaror #retailtrender 

Dagligvarukedja gör podcast

Dagligvarukedja gör podcast

Det är en premiär på flera sätt. För första gången producerar kedjan en egen podcast, men det är också första gången man talar om hur man överlevt i tuffa tider. 
Trender Pro Varumärken Trader Joe's #USA #retail #dagligvaror 

Ekokedja bannlyser plast i butiken

Ekokedja bannlyser plast i butiken

Kedjan vill förbjuda all plastförpackning i sina butiker. Nu växlar man upp satsningen genom att involvera leverantörerna i arbetet.
Hållbarhet Pro Produktutveckling #ekologiskt #dagligvarukedjor #dagligvaror 

Coop har hållbarhetsmärkt sina fiskdiskar

Coop har hållbarhetsmärkt sina fiskdiskar

Under förra året genomförde Coop ett omfattande arbete för att hållbarhetsmärka sina fiskdiskar i Sverige. Totalt har 135 fiskdiskar blivit certifierade enligt kraven från MSC och ASC.
Hållbarhet Nyheter Coop #dagligvarubutiker #asc #dagligvaror 

Sju av tio spås handla dagligvaror online

Sju av tio spås handla dagligvaror online

Det går snabbt nu. År 2024 kommer 70 procent av konsumenterna handla dagligvaror online. Det menar man i en nyligen publicerad rapport där man också presenterar sex digitala uppmaningar för framgång via omnichannel.
Pro Undersökningar Omnichannel #dagligvaror #livsmedel #dagligvaroronline 

Lidl öppnar ny butik i cityläge

Lidl öppnar ny butik i cityläge

Lidl Sverige har tecknat avtal om att öppna i Kv. Caroli som nu genomgår en utvecklingsfas. Det blir Lidls åttonde butik i Malmö och den nya butiken beräknas öppna under året.
Cityhandel Köpcentrum Nya butiker Agora Lidl Kv. Caroli #malmö #dagligvarubutiker #lågprishandel 

Allt fler män ansvarar för matinköpen

Allt fler män ansvarar för matinköpen

Drygt åtta av tio män ansvarar för inköpen av dagligvaror i hushållet. Inspirationen hittar man i allt högre grad online. Det visar en ny undersökning som kartlagt mäns vanor och attityd gällande inköp och matlagning.
Pro Måsteläsning Konsumentbeteende #dagligvarubutiker #livsmedel #matinköp 

Dagligvarubutikens framtid är digital

Dagligvarubutikens framtid är digital

Konsumenten efterfrågar ny teknik som gör inköpsrundan enklare och mer bekväm. Och inom en nära framtid kommer majoriteten av konsumenterna göra sina matinköp online. Det visar en ny studie. 
Konsumentbeteende Pro E-handel #matbutiker #supermarkets #Hypermarkets 

Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

Nu är vinylskivan tillbaka på allvar

Vinylskivans återkomst fortsätter. Från denna vecka kan man köpa vinyl i dagligvaruhandeln, bland annat på landets stormarknader. Senast det skedde var för nästan 30 år sedan.
Trender Pro Nyheter #vinylskivor #Stormarknader #dagligvarubutiker 

Certifierade energikonsulter för matbutiker

Certifierade energikonsulter för matbutiker

Ett branschgemensamt projekt har inletts för att utreda behovet av certifierade energikonsulter för dagligvaruhandeln. En förstudie som nu görs ska resultera i en kravspecifikation. Målet: Att spara energi.
Pro Nyheter Hållbarhet Ica Fastigheter #dagligvaror #livsmedel #dagligvarubutiker 

Här är den nya tidens matmarknad

Här är den nya tidens matmarknad

Det är en gastronomisk temapark, en mänsklig community byggd på passion, kvalitet och historier. Här möts "detaljister som tillverkar" och "tillverkare som säljer". Följ med på en inspirerande bildresa in i den nya tidens matmarknad.
Måsteläsning Nya butiker Köpcentrum #australien #matmarknad #dagligvarubutiker 

Självscannare är mer lojala kunder

Självscannare är mer lojala kunder

Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Det visar en undersökning.
Pro Undersökningar Nyheter Visma Retail #dagligvarubutiker #supermarkets #Livsmedelsbutiker 

Carrefour utvecklar en virtuell kassakö

Carrefour utvecklar en virtuell kassakö

Den franska dagligvarukedjan Carrefour satsar nu på att revolutionera kassafunktionen i sina butiker. Med hjälp av en virtuell kö ska tiden i kassan minimeras. Projektet är en del av en större satsning på innovationer i butik.
Internationellt Produktutveckling Pro Carrefour #hypermarket #supermarket #dagligvarubutiker 

Paradiset öppnar ny butik

Paradiset öppnar ny butik

Köpcentrum Pro Nya butiker Paradiset #dagligvarubutiker #dagligvaror #Livsmedelsbutiker 

Premiär för Lilla Coop

Premiär för Lilla Coop

Nu är det premiär för de allra första Lilla Coop-butikerna när Lilla Coop Tessins väg i Malmö och Lilla Coop Smygehamn nyöppnar under torsdagen.
Butikskoncept Nya butiker Pro Coop #dagligvaror #dagligvarubutiker #Livsmedelsbutiker 

Aldi förnyar koncept efter succéår

Aldi förnyar koncept efter succéår

Med ett rekordår i ryggen utsågs de nyligen – för andra året i rad – till Supermarket of the year. Nu lägger lågpriskedjan Aldi in en ännu högre växel i Storbritannien.
Butikskoncept Internationellt Nyheter Aldi #lågpriskedjor #matbutiker #dagligvarubutiker 

Coop öppnar ny butik på Kvarnholmen

Coop öppnar ny butik på Kvarnholmen

Coop öppnar butik i Kvarnholmen i Nacka. Den nya butiken på 1 000 kvadratmeter ska bli det nya bostadsområdets matnav.
Pro Nya butiker Nyheter Coop #dagligvaror #livsmedel #Livsmedelsbutiker 

Matkedja satsar på athleisure

Matkedja satsar på athleisure

Athleisuretrenden växer sig allt starkare. Som ett led i ambitionen att erbjuda aktuellt mode till supermarketpriser lanserar nu dagligvarukedjan en egen sportkollektion.
Nyheter Pro Produktutveckling Sainsbury's #matkedjor #dagligvarubutiker #athleisure 

Kedja tvingas larma åtråvärda kundkorgar

Kedja tvingas larma åtråvärda kundkorgar

Avgifter på plastkassar införs nu i ett flertal länder för att minska påverkan på miljön. Men i den här butiken fick det en oväntad konsekvens – kunderna började i stället stjäla kundkorgarna.
Nyheter Pro Internationellt Asda #dagligvaror #plastkassar #dagligvarubutiker 

Whole Foods nya affärsidé

Whole Foods nya affärsidé

Nu introducerar den innovativa dagligvarukedjan Whole Foods en helt ny affärsidé. Tanken är att den nya verksamheten ska utveckla shoppingupplevelsen samtidigt som den stärker den egna positioneringen.
Pro Internationellt Produktutveckling Whole Foods Market #samarbeten #dagligvarubutiker #dagligvaror 

Här odlas grönsakerna direkt i butiken

Här odlas grönsakerna direkt i butiken

Dagligvarukedjan Metro Cash & Carry i Tyskland har tagit begreppet närproducerat till en helt ny nivå. I Berlin odlar man kryddor och grönsaker inne i en av sina butiker.
Produktutveckling Pro Nyheter Metro Group #dagligvaror #matbutiker #Livsmedelsbutiker 

Var femte svensk har e-handlat mat

Andelen som handlat mat på nätet växer stadigt, var femte svensk har klickat hem en matkasse. Det visar en ny studie om digitala och mobila köpbeteenden i dagligvaruhandeln som HUI Research har gjort på uppdrag av Visma Retail.
Nyheter Pro E-handel HUI #livsmedel #dagligvaror #dagligvarubutiker 

Här går hard discount som tåget

Trender Nya butiker Pro Aldi Lidl #dagligvarubutiker #storbritannien #livsmedelskedjor 

Experten: Snart är butikernas kassalinjer ett minne blott

Internationellt Ny teknik Trender #dagligvarubutiker #Framtidens dagligvarubutik #merförsäljning 

Senaste artiklarna

  • Demokratiserat sportmode mål för H&M Move
  • Mobilen central i nytt digitalt butikskoncept
  • Antalet kassalösa butiker ökar snabbt
  • Lush öppnar nytt butikskoncept
  • Ingka Centres ökar innovationstakten
  • Köpcentrum görs sökbara i ny satsning
  • Varuhuskedja släpper NFT och digital kollektion

Nio insikter om den nya digitala kunden

Läs vårt kostnadsfria nyhetsbrev!

Följ oss!

mail facebook-logo instagram_blue pinterest linkedin

Butikens värde – den nya matematiken

ÖPPEN LÄSNING! ”50 heta buzzwords”

PROVLÄS: Sex krafter förändrar retail

Fem kundtyper i post corona retail

Trendrapport: Retail 2021

Trendrapport: Generation Z

Trendrapport: Post Corona Retail

Trendrapport : Den nya kundupplevelsen

Senaste artiklarna

  • Demokratiserat sportmode mål för H&M Move
  • Mobilen central i nytt digitalt butikskoncept
  • Antalet kassalösa butiker ökar snabbt
  • Lush öppnar nytt butikskoncept
  • Ingka Centres ökar innovationstakten
  • Köpcentrum görs sökbara i ny satsning
  • Varuhuskedja släpper NFT och digital kollektion
  • Ikea lanserar ny AI-baserad kundupplevelse
  • Ny Centrumchef till Solna Centrum
  • McDonald’s storsatsar på laddstolpar
  • Ny kommunikationschef på Svensk Handel
  • Nya digitala marknader för Linum
  • Jollyroom rekryterar ny CFO
  • Costco sätter nya förnyelserekord
  • Friktionsfritt och personaliserat hos Cos
  • Colliers stärker sitt leasingteam
  • Fem trender i den nya tidens retail
  • Här mixas förråd och coworking
  • Snabb fossilfri leverans från lokala Ica-butiken
  • Circle K storsatsar på datorsyn i kassan
  • Rowico Home öppnar pop up–showrooms
  • URW storsatsar på virtuell verklighet
  • Beredskap i fokus för Svensk Dagligvaruhandel
  • Samarbeten och tjänster i framtidens varuhus
  • Ny destination för ultralyxigt återbruk
  • Hyperlokal kreativitet hos Ingka och H&M
  • Victoria’s Secret lanserar digital plattform
  • Tempo firar 90 år – här är hela historien
  • Här är ditt (personaliserade) kylskåp
  • Amazons första modebutik har nu öppnat

MÅSTELÄSNING: Höstens tyngsta trender

 

Handelstrender är en fristående digital publikation för dig som är intresserad av framtidens detaljhandel.

Handelstrender drivs av Handelstrender Cmptnc, en del av Warma Group.

 

Copyright 2022 Handelstrender. Citera oss gärna! Men kom ihåg att ange källa.

Köpvillkor

Integritetspolicy


v544