E-handeln upp 16 procent under 2017

  LÄSTID: 3 MINUTER

Under helåret 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent. Enligt E-barometern närmar sig handeln en brytpunkt där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln.

Det framgår av E-barometern för helåret 2017 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Carin Blom, analytiker på Postnord.

Snart tio procent av handeln

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor och motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats. Det ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Ökar snabbt i sällanköpshandeln

E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren. Under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp.


Läs även: E-handeln ökade 19 procent


Några av de branscher vars fysiska butiker har det extra tufft för tillfället är elektronikhandeln och modehandeln. Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar man med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre.

En utmaning för den fysiska handeln

Mellan 2015 och 2017 tappade köpcentrumen hela 9 procentenheter av den yngre generationen till fördel för shopping via mobilen. Det blir en utmaning för den fysiska handeln att möta detta beteende.

– Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.

Leksaker är en stor vinnare online enligt E-barometern.

Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent. Tidsbesparingen och bekvämligheten är två starka drivkrafter till branschens framgångar på nätet.

Den här kategorin präglas framförallt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.


E-barometern i sammanfattning

• E-handeln ökade med 16 procent under helåret 2017, vilket betyder att e-handeln nu står för 8,7 procent av detaljhandeln.
• E-handeln omsatte 67 miljarder kronor under 2017.
• Två av tre svenska konsumenter angav under 2017 att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad. Högst var andelen i december då hela 74 procent e-handlade.
• De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (28 procent).
• Ladda ner hela rapporten E-barometern helåret 2017 här: www.postnord.se/ebarometern


Ytterligare läsning: ”Retail är på väg mot en 50/50-värld”


Postnord 44


Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Logistik 122 E-handel 911 Butikskoncept 784 Pro 4415
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  E-handel 911 Nyheter 3637 Varumärken 264 Design 312
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Design 312 Nya butiker 1154 E-handel 911 Butikskoncept 784
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Personer 287 Nyheter 3637 Karriär 282
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Pro 4415 Undersökningar 406 Nyheter 3637 E-handel 911
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3637
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Retailtrender 53 Nyheter 3637 Mode 360
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Karriär 282 Personer 287 Nyheter 3637
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Retailtrender 53 Nyheter 3637
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Undersökningar 406 E-handel 911 Konsumentbeteende 308 Pro 4415
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Personer 287 Nyheter 3637 Karriär 282
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Pro 4415 Internationellt 1287 Shoppingturism 51 Nyheter 3637
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Logistik 122 Pro 4415 E-handel 911 Kundupplevelser 294
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Nya butiker 1154 Butikskoncept 784 Köpcentrum 634 Pro 4415
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Karriär 282 Nyheter 3637 Personer 287
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  Köpcentrum 634 Nyheter 3637 NCSC Awards 5
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Cityhandel 266 Kundupplevelser 294 Handelsplatser 138 Nyheter 3637
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Nyheter 3637 Personer 287 Logistik 122 E-handel 911
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Nyheter 3637 Handelsplatser 138 Destinationer 148 Personer 287
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
”Dags att sluta prata om butikens död”

”Dags att sluta prata om butikens död”

  Cityhandel 266 Köpcentrum 634 Nyheter 3637
Nu har Sweden Urban Arena 2018 dragit i gång på Stockholm Waterfront. Det är tredje året evenemanget arrangeras.