E-handeln upp 16 procent under 2017

 

Under helåret 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent. Enligt E-barometern närmar sig handeln en brytpunkt där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln.

Det framgår av E-barometern för helåret 2017 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Carin Blom, analytiker på Postnord.

Snart tio procent av handeln

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor och motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats. Det ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Ökar snabbt i sällanköpshandeln

E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren. Under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp.


Läs även: E-handeln ökade 19 procent


Några av de branscher vars fysiska butiker har det extra tufft för tillfället är elektronikhandeln och modehandeln. Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar man med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre.

En utmaning för den fysiska handeln

Mellan 2015 och 2017 tappade köpcentrumen hela 9 procentenheter av den yngre generationen till fördel för shopping via mobilen. Det blir en utmaning för den fysiska handeln att möta detta beteende.

– Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.

Leksaker är en stor vinnare online enligt E-barometern.

Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent. Tidsbesparingen och bekvämligheten är två starka drivkrafter till branschens framgångar på nätet.

Den här kategorin präglas framförallt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.


E-barometern i sammanfattning

• E-handeln ökade med 16 procent under helåret 2017, vilket betyder att e-handeln nu står för 8,7 procent av detaljhandeln.
• E-handeln omsatte 67 miljarder kronor under 2017.
• Två av tre svenska konsumenter angav under 2017 att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad. Högst var andelen i december då hela 74 procent e-handlade.
• De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (28 procent).
• Ladda ner hela rapporten E-barometern helåret 2017 här: www.postnord.se/ebarometern


Ytterligare läsning: ”Retail är på väg mot en 50/50-värld”