E-handeln upp 16 procent under 2017

  LÄSTID: 2 MINUTER

Under helåret 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent. Enligt E-barometern närmar sig handeln en brytpunkt där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln.

Det framgår av E-barometern för helåret 2017 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Carin Blom, analytiker på Postnord.

Snart tio procent av handeln

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor och motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats. Det ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Ökar snabbt i sällanköpshandeln

E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren. Under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp.


Läs även: E-handeln ökade 19 procent


Några av de branscher vars fysiska butiker har det extra tufft för tillfället är elektronikhandeln och modehandeln. Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar man med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre.

En utmaning för den fysiska handeln

Mellan 2015 och 2017 tappade köpcentrumen hela 9 procentenheter av den yngre generationen till fördel för shopping via mobilen. Det blir en utmaning för den fysiska handeln att möta detta beteende.

– Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.

Leksaker är en stor vinnare online enligt E-barometern.

Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent. Tidsbesparingen och bekvämligheten är två starka drivkrafter till branschens framgångar på nätet.

Den här kategorin präglas framförallt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.


E-barometern i sammanfattning

• E-handeln ökade med 16 procent under helåret 2017, vilket betyder att e-handeln nu står för 8,7 procent av detaljhandeln.
• E-handeln omsatte 67 miljarder kronor under 2017.
• Två av tre svenska konsumenter angav under 2017 att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad. Högst var andelen i december då hela 74 procent e-handlade.
• De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (28 procent).
• Ladda ner hela rapporten E-barometern helåret 2017 här: www.postnord.se/ebarometern


Ytterligare läsning: ”Retail är på väg mot en 50/50-värld”


Postnord 47


De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

De kan bli årets Centrumutvecklare 2019

  Karriär 331 Cityhandel 284 Nyheter 3796
Nu är det klart vilka de tre finalisterna är till utmärkelsen Årets Centrumutvecklare 2019: Hanna Candell från Helsingborg, Jimmy Ekborg från Osby och Sanna Westerberg från Halmstad.
Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

Hållbarhet i fokus hos Ica Maxi i Malmö

  Hållbarhet 233 Nyheter 3796 Kundupplevelser 340 Kundvård 69
Maxi Ica Stormarknad Malmö vill underlätta för boende i staden att leva ett hållbart liv. Som en del i satsningen erbjuder man nu en delningstjänst som möjliggör gratis nyttjande av släpvagnar.
Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

Disney öppnar café i modekedjans flaggskepp

  Kundupplevelser 340 Destinationer 158 Pro 4599 Detaljhandel 161
Kedjan öppnar den 11 april sin hittills största butik. Nu har man släppt fler detaljer kring sitt erbjudande – det liknar allt mer en fullvärdig destination.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

Årets gym öppnar i Lidls handelsbyggnad

  Köpcentrum 683 Pro 4599 Detaljhandel 161 Handelsplatser 151
Hösten 2020 öppnar sportprofilerna Niklas Wikegård och Jonas Eriksson en tränings- och hälsoanläggning i Lidls handelsbyggnad.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

JLL Retail Agency förstärker teamet

JLL Retail Agency förstärker teamet

  Personer 348 Nyheter 3796 Karriär 331
JLL Retail Agency växer och rekryterar två nya medarbetare, Malin Andersson och Jennifer Karlberg. ”Vi är otroligt glada över att ha rekryterat två riktigt vassa kompetenser som kommer tillgodose våra kunders behov”.
Butik skapas av köpcentrumets besökare

Butik skapas av köpcentrumets besökare

  Nya butiker 1220 Pro 4599 Detaljhandel 161 Produktutveckling 306
En ny butik vars innehåll helt bestämts av besökarna. Det blir verklighet i vår när man som första köpcentrum låter besökarna rösta fram ett helt nytt butikskoncept.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  Nyheter 3796 Detaljhandel 161 E-handel 961 Personer 348
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Nyheter 3796 Detaljhandel 161 Nya butiker 1220 Internationellt 1352
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
KungSängen öppnar i Sickla

KungSängen öppnar i Sickla

  Handelsplatser 151 Nya butiker 1220 Butikskoncept 839 Nyheter 3796
Sängtillverkaren KungSängen befinner sig i en utvecklingsfas och öppnar ny butik i Sickla. Konceptet innehåller ett affärssystem med integrerad kassalösning för butiker och webbshop.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  Nyheter 3796 Varumärken 272 Mode 396 Internationellt 1352
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Framtidstron stiger i butik och online

Framtidstron stiger i butik och online

  Undersökningar 435 Detaljhandel 161 E-handel 961 Nyheter 3796
Framtidstron stiger bland både butiker och e-handlare. Störst är ökningen inom e-handeln där starka förväntningar på den framtida försäljningen drar upp siffrorna.
Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

Harrods samarbete säkrar e-upplevelsen

  Internationellt 1352 Pro 4599 E-handel 961 Detaljhandel 161
Brittiska Harrods inleder ett nytt samarbete för att skapa en marknadsplats online. Ambitionen är att skapa samma exemplariska kundservice online som man erbjuder i butik.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Sociala medier 101 Personer 348 Pro 4599 Nyheter 3796
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

Mio öppnar efterlängtad butik i Luleå

  Handelsplatser 151 Pro 4599 Nya butiker 1220 Nyheter 3796
Efter en lång tids letande har Mio hittat ett butiksläge i Luleå. I samband med Toys R Us stängning öppnades möjligheten för Mio att etablera sig i Storhedens handelsområde i Luleå.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Måsteläsning 302 Pro 4599 E-handel 961 Kundupplevelser 340
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

Premiär för jobbautomat i köpcentrumet

  Retailtrender 60 Nyheter 3796 Pro 4599 Köpcentrum 683
I samarbete med Atrium Ljungberg presenteras den första centrumplacerade Jobboxen. I boxen, som liknar en fotoautomat, finns det en inbyggd Ipad där besökaren kan söka jobb via en videointervju.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

Åhléns blir Twilfits första återförsäljare

  E-handel 961 Detaljhandel 161 Nyheter 3796
Under hösten 2019 startar Twilfit ett samarbete med Åhléns. Då inleds försäljning av Twilfits egna sortiment i Åhléns varuhus samt via e-handel.
Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

Utökat nöjesutbud i Mirum Galleria

  Köpcentrum 683 Nya butiker 1220 Kundupplevelser 340 Pro 4599
Olav Thon Gruppen satsar på ett nytt eventcenter i Mirum Galleria i Norrköping. På 4 000 kvadratmeter ska man erbjuda ett brett utbud av nöjen och aktiviteter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annika Elfström ny CIO på Lindex

Annika Elfström ny CIO på Lindex

  Nyheter 3796
Annika Elfström blir ny CIO på Lindex och medlem i koncernledningen. Annika kommer närmast från rollen som digital transformationschef på Stena Rederi.
Här blir kontantlösa butiker olagliga

Här blir kontantlösa butiker olagliga

  Nyheter 3796 Pro 4599 Detaljhandel 161
En ny lag gör kontantlösa butiker olagliga. Under sommaren träder den i kraft i staden där verksamheter som inte tar emot kontanter kommer att bötfällas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!