E-handeln upp 16 procent under 2017

  LÄSTID: 3 MINUTER

Under helåret 2017 ökade e-handeln i Sverige med 16 procent. Enligt E-barometern närmar sig handeln en brytpunkt där e-handeln tar allt större del av försäljningstillväxten inom sällanköpsvaruhandeln.

Det framgår av E-barometern för helåret 2017 som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Carin Blom, analytiker på Postnord.

Snart tio procent av handeln

E-handeln i Sverige omsätter 67 miljarder kronor och motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats. Det ställer nya krav på detaljister och leverantörer. Redan i dag har det förändrade konsumentbeteendet påverkat hur detaljhandelslandskapet ser ut, men handeln har ständigt förändrats – det går bara snabbare nu, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Ökar snabbt i sällanköpshandeln

E-handelns andel av tillväxten i sällanköpsvaruhandeln har fördubblats för varje år de senaste tre åren. Under 2017 motsvarade e-handelns ökning drygt 80 procent av tillväxten inom sällanköp.


Läs även: E-handeln ökade 19 procent


Några av de branscher vars fysiska butiker har det extra tufft för tillfället är elektronikhandeln och modehandeln. Nu säljs knappt var tredje elektronikprodukt på nätet och modebranschen på nätet motsvarar 16 procent av den totala modehandeln. Räknar man med all konsumtion från utländska sajter blir den andelen ännu högre.

En utmaning för den fysiska handeln

Mellan 2015 och 2017 tappade köpcentrumen hela 9 procentenheter av den yngre generationen till fördel för shopping via mobilen. Det blir en utmaning för den fysiska handeln att möta detta beteende.

– Viktiga faktorer för att frodas i det nya detaljhandelslandskapet kommer att vara att kartlägga kundresor, förstå konsumentbeteendet och snabbt utveckla sitt erbjudande efter detta. Det här kan vara den riktiga vattendelaren för vilka som lyckas fånga konsumenternas hjärtan framöver och vilka som inte gör det, säger Carin Blom.

Leksaker är en stor vinnare online enligt E-barometern.

Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent. Tidsbesparingen och bekvämligheten är två starka drivkrafter till branschens framgångar på nätet.

Den här kategorin präglas framförallt av en stark mobilanpassad konsument, där möjligheten att handla på språng eller i soffan är behållningen.


E-barometern i sammanfattning

• E-handeln ökade med 16 procent under helåret 2017, vilket betyder att e-handeln nu står för 8,7 procent av detaljhandeln.
• E-handeln omsatte 67 miljarder kronor under 2017.
• Två av tre svenska konsumenter angav under 2017 att de handlade på nätet under en genomsnittlig månad. Högst var andelen i december då hela 74 procent e-handlade.
• De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (28 procent).
• Ladda ner hela rapporten E-barometern helåret 2017 här: www.postnord.se/ebarometern


Ytterligare läsning: ”Retail är på väg mot en 50/50-värld”


Postnord 39


Hämta i varuhuset efter 30 minuter

Hämta i varuhuset efter 30 minuter

  Nyheter 3470 Logistik 105 Kundupplevelser 254 Omnichannel 300
Allt fler kunder väljer att lägga sin beställning online för att sedan hämta upp varorna i närmaste Media Markt-varuhus. Därför lanserar nu kedjan tjänsten boka och hämta i varuhus efter 30 min.
Fritt fram att prova innan du e-köper

Fritt fram att prova innan du e-köper

  E-handel 845 Nyheter 3470 Pro 4223 Mode 323
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny VD på Reitan Convenience Sweden

Ny VD på Reitan Convenience Sweden

  Nyheter 3470 Personer 228 Karriär 231
Mariette Kristensson är utnämnd till ny VD för Reitan Convenience Sweden från 1 oktober. Nuvarande VD Magnus Carlsson går över i en ny roll som affärsutvecklingsdirektör.
Ny hållbarhetschef på Coop

Ny hållbarhetschef på Coop

  Personer 228 Nyheter 3470 Karriär 231 Hållbarhet 188
Coop rekryterar Charlotta Szczepanowski som chef för nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet. Charlotta kommer närmast från Riksbyggen där hon varit hållbarhetschef.
Nytt upplevelsecentrum i Landvetter

Nytt upplevelsecentrum i Landvetter

  Destinationer 141 Nyheter 3470 Pro 4223 Köpcentrum 592
Nu ska planen för West Coast Plaza vid Landvetter flygplats utvecklas. Här planerar man nu för Västsveriges nya flaggskepp inom handel och upplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lennart ny VD för Jula Logistics

Lennart ny VD för Jula Logistics

  Personer 228 Karriär 231 Nyheter 3470 Logistik 105
Den 1 augusti tillträder Lennart Karlsson sin nya tjänst som VD. Han har en lång bakgrund inom företaget där han bland annat bidragit till skapandet av logistiklagret i Skara.
Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Butikskoncept 725 Pro 4223 Omnichannel 300 E-handel 845
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mixad användning i nya S:t Paul

Mixad användning i nya S:t Paul

  Nyheter 3470 Pro 4223 Cityhandel 241 Köpcentrum 592
Einar Mattssons 1960-talsfastighet ges nu nytt liv när hela byggnaden totalrenoveras. Under namnet S:t Paul blir det både en modern kontorsarbetsplats och en ny destination för shopping och uteätande.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln påverkar städers utformning

E-handeln påverkar städers utformning

  Pro 4223 Logistik 105 E-handel 845 Undersökningar 381
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sara är Apoteksgruppens nya HR-chef

Sara är Apoteksgruppens nya HR-chef

  Nyheter 3470 Karriär 231 Personer 228
Apoteksgruppen driver idag 185 apotek i Sverige har cirka 700 anställda och är sedan mars 2018 en del av apotekskedjan Euroapotecha. Nu står det klart att Sara Mohammar tillträder som HR-chef i september.
Coop levererar med ny el-lastbil

Coop levererar med ny el-lastbil

  Nyheter 3470 Hållbarhet 188 Logistik 105 Pro 4223
Den nya lastbilen visas i samband med att Volvo Ocean Race anländer till Göteborg nu i veckan. Bilen är skräddarsydd för tempererade livsmedelstransporter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Katarina ny hållbarhetsexpert

Katarina ny hållbarhetsexpert

  Nyheter 3470 Hållbarhet 188 Personer 228 Karriär 231
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel stärker upp med hållbarhetsexpertis. Det är Katarina Rosenqvist som nu tar sig an uppgiften. 
Unga vill betala kontaktlöst

Unga vill betala kontaktlöst

  Nyheter 3470 Undersökningar 381 Pro 4223 Konsumentbeteende 286
Unga konsumenter föredrar att betala kontaktlöst i butik och med mobilen på nätet. Det visar en ny undersökning. Men för de allra flesta är fortfarande ett annat alternativ nummer ett.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Twilfit stärker organisationen

Twilfit stärker organisationen

  Personer 228 Nyheter 3470 Karriär 231
Underklädeskedjan Twilfit rekryterar tre personer. Företaget laddar för en offensiv tillväxt där målet är att bli ledande aktör i Norden inom underkläder och loungewear i alla kanaler.
Här öppnar Foot Lockers största butik

Här öppnar Foot Lockers största butik

  Nya butiker 1092 Köpcentrum 592 Nyheter 3470 Pro 4223
Foot Locker har öppnat den hittills största enheten i Europa. "Det är den perfekta platsen att visa vägen för framtidens Foot Locker-butiker".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AVAVAV öppnar fysisk butik

AVAVAV öppnar fysisk butik

  E-handel 845 Mode 323 Nyheter 3470 Pro 4223
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Innan året är slut öppnar man den första butiken i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu bildas Unibail-Rodamco-Westfield

Nu bildas Unibail-Rodamco-Westfield

  Pro 4223 Köpcentrum 592 Nyheter 3470
Nu har Unibail-Rodamco offentliggjort förvärvet av Westfield. Den nya gruppen beskrivs som en världsledande utvecklare och operatör av shoppingdestinationer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser köpcentrumet ut år 2023

Så ser köpcentrumet ut år 2023

  Köpcentrum 592 Pro 4223 Undersökningar 381 Konsumentbeteende 286
Förändringar i kundernas förväntningar och nya shoppingbeteenden ger stora förändringar i köpcentrumen de närmaste fem åren. Det menar man i en ny rapport som kartlägger utvecklingen. Här är fem tunga trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Instavänlig hållbarhet i marmor

Instavänlig hållbarhet i marmor

  Nyheter 3470 Retailtrender 28 Hållbarhet 188
Varuhuset Selfridges har lanserat en fontän för dricksvatten. Tanken är att man ska fylla på sin egen flaska i stället för att köpa nya som sedan kasseras.
Personaliserad retailupplevelse med AI

Personaliserad retailupplevelse med AI

  Mode 323 Produktutveckling 288 E-handel 845 Pro 4223
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!