E-handelskonsumtionen ökade 19 procent

 

E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol. Det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.

Resultatet visar att 65 procent av svenskarna e-handlade under oktober månad. Andelen har legat stabilt på samma nivå över hela året. Inomhussäsongen har börjat, vilket märks på framför allt möbel- och heminredningskonsumtionen.

Kina fortfarande i topp

Andelen som e-handlat möbler och inredning har legat stadigt runt 11 procent under de senaste månaderna, men har börjat öka och landade under oktober på 14 procent.

Två av tio (20 procent) av de som handlar gör det från utländska sajter, ungefär lika många som under förra månaden. Även denna månad är det Kina som är mest populärt att handla från. Framförallt är det mode, småelektronik och sportprodukter som svenskarna shoppar från utländska sajter.

Black Friday större än väntat

–  Förra året såg vi att en större andel konsumenter handlade under de sista tre månaderna, och i år ser det ut att bli likadant. Black Friday förra veckan blev verkligen e-handlarnas dag, och att det skulle bli rekord rådde det inga tvivel om. Däremot kunde varken e-handlarna eller vi drömma om sådana här enorma volymer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Facit på julhandeln

PostNord släpper rapporten ”Så gick julhandeln” precis innan julafton. Den blir ett slags facit på hur mycket svenskarna handlade julklappar för, och hur stor andel som gick via e-handeln.