Varannat e-handelsköp via mobilen

Varannat e-handelsköp via mobilen

Hälften av alla e-handelsköp som görs sker via mobilen. Det placerar Sverige på fjärde plats över den globala topplistan. Det visar en ny undersökning som också tyder på att appen står stark.

Sverige i topp för kontantlösa betalningar

Sverige i topp för kontantlösa betalningar

Antalet icke-kontanta betalningar i Sverige ökade med 8,1 procent och uppgick till totalt 3 414 miljoner transaktioner. Detta enligt en rapport som kartlägger de internationella trenderna inom betalningar.

Modebutiker missar omnikanaltåget

Modebutiker missar omnikanaltåget

Den svenska modebranschen släpar efter när det kommer till omnikanalsupplevelser, det visar en ny undersökning. En motvilja att använda kunddata som beslutsunderlag sägs vara en av anledningarna.

”Lidl är för disruptiva för att inte tas på allvar”

”Lidl är för disruptiva för att inte tas på allvar”

Man gör regelbundet om sina butiker, lägger till nya tjänster och utvecklar ständigt sitt sortiment. "Det är rimligt att anta att de kommer stjäla kunder och marknadsandelar", konstateras i en ny rapport om Lidl.

Här vill kunden ha personaliserade budskap

Här vill kunden ha personaliserade budskap

Konsumenterna har höga förväntningar på detaljisternas förmåga att dela med sig av relevant information. Men verkligheten visar på ett stort gap mellan förväntning och genomförande. Trots att personalisering visar sig leda till ökad försäljning.

Här kollar konsumenten sina mejl

Här kollar konsumenten sina mejl

Svenska konsumenter kollar oftast sin mejl framför tv:n. Men även i sängen och medan vi är på semester har vi svårt att slita oss från våra inkorgar.

Snabba leveranser bygger lojalitet

Snabba leveranser bygger lojalitet

Konsumenterna favoriserar snabbhet mest, och förpackningar är det näst viktigaste. Och helst ska de vara innovativa. Det visar en undersökning som kartlägger leveransens betydelse.

Kunden vill ha personaliserade erbjudanden

Kunden vill ha personaliserade erbjudanden

Svenska konsumenter vill ha kundklubbar med personaliserade rabatter och erbjudanden. Man väljer bort de som kräver plastkort och klassiska rabattkuponger av papper. Det visar en ny undersökning.

Segertåg för sociala medier i detaljhandeln

Segertåg för sociala medier i detaljhandeln

Sökord och e-postmarknadsföring toppar fortfarande listan över de mest effektiva sätten att skaffa nya kunder. Det visar en ny undersökning där det också framgår att sociala medier och marknadsföring via mobilen är på mycket stark frammarsch.

Två av tio vill betala med Apple Watch

Två av tio vill betala med Apple Watch