Så spenderar svenskarna sin januarilön

 

Dags för årets mest efterlängtade lön. En ny undersökning visar vad svenska folket spenderar den på.

För många har väntan på lönen känts extra lång under januari. Klarna har tillsammans med Sifo tagit reda på vad svenskarna köper direkt när pengarna kommer in på kontot – och vad de allra först sparar in på när lönen börjar ta slut.

Trångt i matbutiken

– När lönen nu kommer kan det bli svårare att ta sig fram i livsmedelsbutiken än på köpcentret med tanke på att livsmedel är det första som mer än hälften av svenskarna väljer att spendera pengar på, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Livsmedel i topp

Det första svenskarna spenderar sin lön på:

1. Livsmedel (53 procent)
2. Shopping (7 procent)
3. Café, barer och restauranger (7 procent)


Läs även: Här är årets viktigaste måsteläsning!


Men det är inte bara i januari som många upplever att pengarna börjar sina mot slutet av månaden. Även om 84 procent av de yrkesverksamma som deltog i undersökningen uppgav att pengarna räcker till hela månaden, upplevde var sjunde svensk att de inte gör det.

Flyttar pengar från sparkonto

Det är framförallt kvinnor som upplever att pengarna inte räcker till, och ofta överför pengar från sitt sparkonto i slutet av månaden.

Drar in på shopping

Det första svenskarna sparar in på när lönen börjar ta slut:

1. Shopping (29 procent)
2. Café, barer och restauranger (17 procent)
3. Festande (12 procent)

De digitala verktygen som hjälper konsumenter att hålla reda på ekonomin blir fler och fler, men det är många svenskar som ännu inte utnyttjar möjligheten.

En av fyra svenskar har eller vill ha en digital app som hjälpmedel för att få en bättre översikt över sin ekonomi. Detta gäller nästan hälften av svenskarna i åldersgruppen 18–29 år.

Unga använder gärna appar

Av de som redan använder en digital app är det vanligast bland personer i åldersgruppen 18–29 år (29 procent), höginkomsttagare (21 procent) och män (20 procent).

Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

– Det kommer fler och fler smarta lösningar som hjälper konsumenter med vardagsekonomin. De digitala verktygen blir både fler och bättre, och jag tror att vi kommer uppleva en kraftigt ökad användning av dessa i framtiden, säger Viveka Söderbäck.

Kreditkortet på väg ut

Digitala betalningsmetoder är på frammarsch, och de traditionella kreditkorten är mindre populära bland yngre konsumenter. Anledningarna till detta är enligt Klarna flera:

• Varannan är negativa till att använda kreditkort
• Främst är det kvinnor (59 procent) och personer yngre än 30 år (65 procent) som är negativt inställda till att använda kreditkort.
• Var tredje man som är negativ till användningen av kreditkort uppger att det är med anledning av räntor.

Totalt deltog 1069 svenskar i Klarnas undersökning

Läs även: Detaljhandelns 50 tyngsta buzzwords