Smartphonistas står för allt fler modeköp

Smartphonistas står för allt fler modeköp

Modeshoppingen sker i allt högre grad via mobila enheter, på ett år har andelen ökat med åtta procentenheter. Smartphonistas, den nya generationen modekonsumenter, är mycket teknikvana och ställer höga krav på mobilsajter.

Så mår den svenska e-handeln 2016

Så mår den svenska e-handeln 2016

E-handeln i Sverige fortsätter att utvecklas, växa och slå rekord. Det visar den årliga rapporten Svensk E-handel, som ger en detaljerad bild av den totala onlinehandeln i landet.

Nya sätt att betala i mobilen slår igenom

Nya sätt att betala i mobilen slår igenom


Kunderna inte så nöjda som företagen tror

Kunderna inte så nöjda som företagen tror

Det finns ett stort glapp mellan vad småföretag tror om sina kunders behov av servicenivå på nätet och vad man faktiskt levererar. Det visar en ny undersökning.

Svenskarna köper minst souvenirer

Svenskarna köper minst souvenirer

Svenskarna köper allra minst souvenirer med sig hem från resan. Mest köpsugna är ryssar, portugiser och kineser. Det visar en undersökning.

Här är årets modetrender – enligt Google

Här är årets modetrender – enligt Google

Modet har blivit snabbt, men konsumenterna är ännu snabbare. Det menar Google som nu sammanställt en bild över vad konsumenterna söker efter.

Strul i e-butiken skrämmer bort kunderna

Strul i e-butiken skrämmer bort kunderna

Frustration i soffan! Haltande click & collect, sena leveranser och krångliga returrutiner får kunden att välja en anna butik. Och hela 33 procent menar att e-problem hanteras dåligt. Det visar en färsk undersökning.

Tunga trender lyfter retail parks

Tunga trender lyfter retail parks

Företeelsen med retail parks fortsätter att vinna mark i Sverige och övriga Europa. Utvecklingen drivs på av låga hyreskostnader, flexibla ytor och bra logistik. Både konsumenterna och detaljhandelskedjorna uppskattar dem allt mer. Det visar en färsk rapport.

Optimism hos dagligvaruhandeln

Optimism hos dagligvaruhandeln

Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport visar att dagligvaruhandelns försäljning under andra kvartalet landade på 82,1 miljarder. Det innebär en tillväxttakt på 1,3 procent mätt i löpande priser.

Positiva omdömen ökar antalet returer

Positiva omdömen ökar antalet returer

Ju mer positiva omdömen en produkt får online, desto större är risken att det leder till minskad lönsamhet. Det visar en ny undersökning.