Här får besökaren titta, smaka och känna på bland annat riktiga kakaoträd, lära sig näringslära tillsammans med en robot och gå en virtuell rundtur i fabriken. Fazer bygger sitt varumärke med upplevelser.
Under fem år har konceptet gått från att vara en medvetet kalkylerad risk till att vara en av de mest intressanta butikerna i New York. Nu delar man med sig av erfarenheterna av att lyckas som fysisk butik i en uppkopplad retailvärld.
Kronans Apotek har tagit fram en app mot fokus på att stötta receptkunden. "Vi vill vara där kunden är".
Förespråkarna lyfter fram hur positivt butiksmusik fungerar och hur väl den tas emot bland potentiella kunder. Men musikens betydelse för upplevelsen är långt i från positiv för alla. Det visar avhandlingen "Den ofrivillige lyssnaren".
Under devisen "passform, kunskap och upplevelse" tar man retailupplevelsen till en ny nivå. Här erbjuds kunderna personalisering – och en ishockeyrink att prova produkterna på. Nu har konceptet utsetts till årets bästa.
Affärsmodellen baseras på e-handel och att kunden designar sin egen bil. Men med en specialbyggd mobil pop up-lösning ger sig nu företaget ut på vägarna.
Kundupplevelser är detaljhandelns nya mantra. Nyckeln till framgång ligger i att lyckas omfamna hela kundresan – och att ladda den med rätt upplevelser. Här är 15 heta snackisar inom CX just nu.
När Sverige möter Holland på Friends Arena i kväll står ett danskt start up-företag för tekniken bakom försäljningen. Via ett molnbaserat kassa och POS-system sköts totalt 350 kassor. Under en konsert med Coldplay i somras genomfördes 20 transaktioner i sekunden.