Lojalitetsprogrammet 3.0 är här. En avgörande faktor gör att fler än nio av tio fortsätter vara medlemmar år efter år. Den siffran lär stiga när städning av hemmet nu inkluderas.
Minimalismen växer sig starkare inom detaljhandeln. Inte bara sett till krympande butiksytor, även affärsmodeller och prisstrategier renodlas nu för att stå starka i en värld av retail där less is more.
Man knyter kunderna närmare sig med kunskap och engagemang. "Vi kuraterar en relation med kunderna genom vårt sortiment". Det finns lärdomar för alla hos Wine Retailer of the Year.
Identifiera och personalisera. Optimera ägandet. Lyft fram transparens. Här är tio förutsättningar för framgång i den digitaliserade detaljhandeln.
Butiker söker sin nya roll i det digitala samhället, så även köpcentrum. Underhållning och aktiviteter blir allt viktigare, och för det här centrumet har klättring blivit en succé som ökat antalet besökare.
Köpcentrumet tycks till synes ha sänkts ner i en färgsprakande undervattensvärld fylld av vackra fiskar och växter. Det tog två år att planera den visuella effekten, resultatet slår besökarna med häpnad.
Här får besökaren titta, smaka och känna på bland annat riktiga kakaoträd, lära sig näringslära tillsammans med en robot och gå en virtuell rundtur i fabriken. Fazer bygger sitt varumärke med upplevelser.
Under fem år har konceptet gått från att vara en medvetet kalkylerad risk till att vara en av de mest intressanta butikerna i New York. Nu delar man med sig av erfarenheterna av att lyckas som fysisk butik i en uppkopplad retailvärld.