Från enbart e-handel till 30 fysiska butiker på sex år. New Yorkbaserade optik-kedjan Warby Parker har lyckats skapa ett butikskoncept som bevisligen fungerar mycket bra. Här är fem konkreta lärdomar som skapar en säljande kundupplevelse.
Millennials håller på att bli den största maktfaktorn inom detaljhandeln. En undersökning visar att de efterfrågar mycket mer än bara produkter i butiken. Upplevelser är en viktig faktor. Läs mer i detta utdrag från vår trendrapport om just millennials.
Kompetens är morgondagens hårdvaluta inom detaljhandeln. The Denim Diva är ett talande exempel på hur kompetent personal höjer nivån på butiksupplevelsen – och får kunderna att komma tillbaka. Hur många divor har ni i organisationen?
Det pratas mycket om den digitala handelns snabba utveckling – mer sällan om de dolda fördelarna med e-handeln. Som att kunderna slipper andas in motbjudande dofter. Här är fem saker som får kunden att lämna butiken.
Ikea vill via en ny typ av pop up-aktivitet i citykärnan uppmana konsumenten att ifrågasätta sättet man ser på mat. Aktiviteten är en del av ett globalt tema som bottnar såväl i Ikeas affärsidé som i insikten om att maten förenar oss.
Åhléns bjuder in sina kunder till kulinariska upplevelser och inspirerar till att öka mångfalden på sommarens festbord med kampanjen "Alla länders land".
Den moderna butiken är fylld av upplevelser och intryck som syftar till att inspirera kunderna till köp. Men samma intryck kan förvandla besöket till rena rama skräckupplevelsen för människor med autism eller psykiska hälsoproblem. Detta vill en livsmedelskedja nu ändra på och inför en lugn timme för att hjälpa dessa kunder.
"Vi ska göra vårt yttersta för att bidra till den folkfest som Eurovision är", säger KappAhls marknadsdirektör Joakim Holmstrand.