Konsumenterna vill fortfarande ha fysiska butiker, men olika kundsegment förväntar sig olika saker. En ny undersökning kartlägger hur den ultimata upplevelsen i en fysisk butik ska sättas samman. Det handlar mycket om valfrihet och friktionsfri shopping.
Trenden med aktiviteter och lekland i detaljhandeln växer sig allt starkare. I höst slår företaget Bounce upp sin 4 300 kvadratmeter stora trampolinpark i Kungens Kurva utanför Stockholm.
Så här ligger det till med millennials. Män vill ha bekvämlighet, kvinnor vill ha personalisering. Det visar en färsk undersökning.
De är kända för sina tjusiga butiker, höga servicenivå och utpräglade modekänsla. Men nu tar Barneys New York nästa snäpp på upplevelsestegen, och man gör det med teknikens hjälp.
Kundupplevelsen präglas allt mer av den tekniska utvecklingen. Begreppet service står inför dramatiska förändringar där kunden har makten, informationen hittar konsumenten automatiskt och produkterna servar sig själva. Här är nio framtidsvisioner inom kundservice.
Ska du resa till eller i USA? Då kanske stöter på någon av Benefit Cosmetics uppiggande färgstarka varuautomater. Den rosa lilla bussen lär dessutom göra mången tankspridd resenär glad.
Ingen har väl kunnat undgå den senaste tidens mindfullnesstrend – att färglägga mönster med pennor på ett helt analogt papper. Nu har Ikea hakat på trenden.
En ny tjänst för test av shoppingupplevelser online lanseras nu. Optimal Ehandel bygger på ett nätverk av anslutna mystery shoppers.
Ett 48-timmars hackathon arrangeras av Tieto och Fazer Food Services tillsammans med Aalto-universitetet den 4-5 februari. Målet är att komma fram till framtida lösningar för bättre lunchupplevelser med digitala tjänster av olika slag.