
Världspremiär för nytt upplevelsekoncept
Helhetskonceptet ska bli ett starkt komplement till köpcentrumets nuvarande utbud.
Helhetskonceptet ska bli ett starkt komplement till köpcentrumets nuvarande utbud.
Köpcentrumkedjan har inlett ett samarbete med ett företag som specialiserar sig på VR-baserade upplevelser. Tillsammans ska man skapa anläggningar i 25 köpcentrum. Ett av dem finns i Stockholm.
Varumärket ökade försäljningen med 18 procent efter att ha använt virtual reality i sina analyser. Detta efter att kundens beteende hade studerats i den virtuella butiken.
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Med hjälp av VR har kedjan gjort utbildningen tillgänglig för samtliga butiker. Den upplevelsebaserade träningen har redan gett positiva effekter.
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln.
Tävla i kuddkastning eller umgås med en panda. Ikea bjuder in kunderna i virtuella världar i sin nyöppnade butik. ”För oss är detta en ny nivå”.
Mobilen har förändrat detaljhandeln för alltid. Här är fem just nu pågående trender som ger kunden ökad bekvämlighet, mer tillgänglig service och en sömlös butiksupplevelse.
Sortimentet är utökat, samtidigt som ytan har minskats. Teknikföretaget Verizon har ett tydligt mål med sin framtidsbutik – att göra den mänsklig.
Ikea lanserar inom kort en helt ny Augmented Reality–applikation. AR och VR kommer nu att förändra spelplanen snabbt, menar Michaels Valdsgaard på Ikea Systems.
I helgen invigdes Audis första anläggning med Virtual Reality-försäljning. För varumärket var detta ytterligare ett steg i strategin att koppla samman de fysiska bilhallarna med onlinevärldens styrkor.
V-handel tilltalar verkligen konsumenter som är tidiga att testa nya företeelser. Åtta av tio vill gärna shoppa med en adderad dimension av virtuell verklighet. Det visar en färsk undersökning.
Livsmedelshandlarna gör det möjligt att under Almedalen uppleva olika typer av butiksbrott. Det är baserat på verkliga händelser, och man använder sig av VR-teknik.
Malmöbyrån Talkative har tillsammans med Skånemejerier tagit fram en VR-upplevelse. Tanken är att alla svenskar nu skall kunna besöka en mjölkgård för att se hur arbetet där går till.
Modevärlden tar till sig VR-tekniken. När Massimo Dutti lanserar en ny kollektionen är den enbart tillgänglig online, och butiken upplevs i Virtual Reality.
Nu lanserar Apotek Hjärtat en lösning med Virtual Reality för smärtlindring. Happy Place avleder tillfällig smärta genom upplevelser i en virtuell värld. ”Upplevelsen är lagom distraherande.” Många års forskning och flera oberoende studier visar att virtuell distraktion kan avleda hjärnans fokus på fysiskt obehag. Apotek Hjärtats VR-app Happy Place är utvecklad för att skapa maximal distraktion från … (läs mer)
Lagom inför julhandeln intensifierar nu Best Buy sin satsning på Virtual Reality för konsumenter. Antalet butiker med livedemos av Oculus Rift ökas dramatiskt. ”Vi ser stor tillväxtpotential”, säger VD Hubert Joly.
På mässor och framtidsseminarier har det varit gott om tankar kring Virtual Reality inom retail. Här är tre förutsättningar för att det ska bli succé även i butikerna. Redan under förra upplagan av den internationella mässan Euroshop började VR-lösningarna dugga ganska tätt. Den på bilden här intill skulle ta in ett helt köpcentrum hemma i … (läs mer)
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.
Tjänster och produkter som värnar om konsumentens integritet, virtual reality och det genuina hantverkets återkomst. Här är elva trender som skapar den nya tidens detaljhandel.