Det räcker inte att det är enkelt att gå med i en kundklubb, det måste finnas ett mervärde i att vara med i den också. Det visar en ny undersökning av svenska detaljhandelns kundklubbar.
Ögonkontakt och allt för ivrig service leder till minskad försäljning. Men kan du i stället ge kunden kontroll, då ökar den. Det visar flera studier.
Konsumenterna vill gärna se ny teknik i butikerna. En ny undersökning visar att de är väldigt positiva till bland annat digitala provrum, VR och pekskärmar.
Millennials gillar ordning och reda i butikerna. Det ska vara lätt att navigera och dessutom vill man gärna ha lite roligt när man shoppar. Här är sju viktiga ingredienser för att de ska trivas riktigt bra.
Konsumenter är positiva till tekniska lösningar som en del av shoppingen, en av tre kan tänka sig att checka in i butiken. Det visar en undersökning från Visma genomförd av Sifo.
Omnichannel leder till att kunderna spenderar mer, och dessutom blir man mer lojala. Det visar en undersökning bland 46 000 konsumenter. Samma studie visar också att tre av fyra använder flera kanaler när de shoppar.
Mobila betalningsalternativ i butik och digitala kvitton är på uppgång. Fler än hälften av svenskarna vill ha ett digitalt kvitto, och 41 procent vill kunna betala med mobilen i fysisk butik. Det visar en ny undersökning.
Årets julhandel ökade rejält jämfört med föregående år, det gäller både e-handel och fysiska butiker. Men Black Fridays kampanjer verkar ha satt sina spår – snittköpen minskade i båda kanalerna.