Om Way Out West är det nya normala

 

Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Besökare på Way Out West köper i större utsträckning än allmänheten av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Coop.

Louise König.

– Yngre människor gör mer hållbara val och har höga förväntningar på att företag arbetar aktivt med hållbarhet. Det är ljuv musik för oss och vi måste möta de högt ställda förväntningarna – för allas skull, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Stora skillnader

Nästan fyra gånger så många Way Out West-besökare (23 procent) som allmänheten (6 procent) äter varken rött kött, kyckling eller fisk. Av de kvinnorna som besöker Way Out West äter 51 procent kött, och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött.

Hållbarhet viktigt

Det är viktigare för Way Out West-besökare än för allmänheten att företagen de handlar av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det är extra viktigt med hållbarhetsfrågor för hälften av allmänheten vid val av livsmedelsbutik.

För 6 av 10 Way Out West-besökare spelar hållbarhet roll när de väljer livsmedelsbutik. Undersökningen visar att 78 procent av Way Out West-besökare väljer ekologiskt alltid eller ofta, medan siffran bland allmänheten landar på 44 procent.

Kvinnor mer medvetna svinn

Det visar sig också att fyra av tio slänger rester från tallriken varje vecka. Bland allmänheten är kvinnor (38 procent) mer benägna än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.

Bland allmänheten är män (19 procent) mindre villiga än kvinnor (29 procent) att bli bättre på att laga mat av rester. Samma trend gäller för kvinnliga och manliga Way Out West-besökare.

Way Out West

• 23 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• Av de kvinnliga besökarna på Way Out West äter 51 procent kött och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött
• 6 av 10 tycker aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av livsmedelsbutik
• 79 procent anger att aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av företag de handlar från
• 7 av 10 förknippar hållbarhet med socialt ansvarstagande, i åldern 15-25 år är den andelen 8 av 10
• Djurvälfärd som en del av hållbarhet har den starkaste kopplingen för åldersgruppen 26-35 år
• 78 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta

Allmänheten

• 6 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• 63 procent anser att hållbarhet är viktigt vid val av företag man handlar av
• 44 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta
• Kvinnor är mer benägna (38 procent) än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.
• Män är mindre villiga (19 procent) än kvinnor (29 procent) avseende att bli bättre på att laga mat av rester.

Läs mer om undersökningen här.