Om Way Out West är det nya normala

  LÄSTID: 2 MINUTER

Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Besökare på Way Out West köper i större utsträckning än allmänheten av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Coop.

Louise König.

– Yngre människor gör mer hållbara val och har höga förväntningar på att företag arbetar aktivt med hållbarhet. Det är ljuv musik för oss och vi måste möta de högt ställda förväntningarna – för allas skull, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Stora skillnader

Nästan fyra gånger så många Way Out West-besökare (23 procent) som allmänheten (6 procent) äter varken rött kött, kyckling eller fisk. Av de kvinnorna som besöker Way Out West äter 51 procent kött, och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött.

Hållbarhet viktigt

Det är viktigare för Way Out West-besökare än för allmänheten att företagen de handlar av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det är extra viktigt med hållbarhetsfrågor för hälften av allmänheten vid val av livsmedelsbutik.

För 6 av 10 Way Out West-besökare spelar hållbarhet roll när de väljer livsmedelsbutik. Undersökningen visar att 78 procent av Way Out West-besökare väljer ekologiskt alltid eller ofta, medan siffran bland allmänheten landar på 44 procent.

Kvinnor mer medvetna svinn

Det visar sig också att fyra av tio slänger rester från tallriken varje vecka. Bland allmänheten är kvinnor (38 procent) mer benägna än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.

Bland allmänheten är män (19 procent) mindre villiga än kvinnor (29 procent) att bli bättre på att laga mat av rester. Samma trend gäller för kvinnliga och manliga Way Out West-besökare.

Way Out West

• 23 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• Av de kvinnliga besökarna på Way Out West äter 51 procent kött och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött
• 6 av 10 tycker aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av livsmedelsbutik
• 79 procent anger att aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av företag de handlar från
• 7 av 10 förknippar hållbarhet med socialt ansvarstagande, i åldern 15-25 år är den andelen 8 av 10
• Djurvälfärd som en del av hållbarhet har den starkaste kopplingen för åldersgruppen 26-35 år
• 78 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta

Allmänheten

• 6 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• 63 procent anser att hållbarhet är viktigt vid val av företag man handlar av
• 44 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta
• Kvinnor är mer benägna (38 procent) än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.
• Män är mindre villiga (19 procent) än kvinnor (29 procent) avseende att bli bättre på att laga mat av rester.

Läs mer om undersökningen här.


Coop 73


Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Mode 347 Personer 260 Retailtrender 45 Nyheter 3577
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Mode 347 Pro 4344 Nyheter 3577 Nya butiker 1132
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

Jesper ny tillväxtchef på Airmee

  Nyheter 3577 Karriär 260 Logistik 113
Nu utökar Airmee sitt team genom att Jesper Johnsson rekryteras till Head of Growth med ansvar för att driva tillväxt och kundutveckling. Jesper har en lång bakgrund inom logistikbranschen främst från DHL.
Därför utökar Ikea köksbutiken

Därför utökar Ikea köksbutiken

  Nyheter 3577 Cityhandel 254 Pro 4344 Butikskoncept 761
Ikea verkar ha hittat ett format som passar storstadsmänniskan. Nu har man beslutat sig för att utöka köksbutiken på Regeringsgatan i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Undersökningar 394 E-handel 878 Pro 4344 Ny teknik 465
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

I dag öppnar Tescos lågpriskedja

  Internationellt 1267 Nyheter 3577 Nya butiker 1132 Butikskoncept 761
I dag klockan 11 öppnar Tesco ett lågpriskoncept för att möta den hårda konkurrensen från bland annat Aldi och Lidl. Det väntas vara startskottet för ett stort antal etableringar de kommande månaderna. 
Noll friktion med kassalös butik

Noll friktion med kassalös butik

  Ny teknik 465 Butikskoncept 761 Pro 4344 Nyheter 3577
Den kassalösa butiken har fått ett ansikte via Amazon Go. Nu lanseras ett liknande system som även andra handlare kan applicera i sina butiker.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon släpper fler Alexa-produkter

Amazon släpper fler Alexa-produkter

  Ny teknik 465 Nyheter 3577 Pro 4344
Amazon ska lansera åtta nya produkter med inbyggd Alexa-funktionalitet. Ambitionen är att ge kunderna tillgång till tjänsten var de än befinner sig. Och det finns en tydlig strategi bakom detta.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  E-handel 878 Nyheter 3577 Pro 4344 Nya butiker 1132
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Personer 260 Design 306 Nyheter 3577 Retailtrender 45
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Internationellt 1267 Mode 347 Pro 4344 Nyheter 3577
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nu blir AR och VR vardagsmat

Nu blir AR och VR vardagsmat

  Trender 426 Nyheter 3577 Undersökningar 394 Pro 4344
En ny rapport visar att många företag redan använder Augmented Reality och Virtual Reality. Men ett ännu bredare genombrott väntar de kommande tre åren – vilket öppnar möjligheter för detaljhandeln. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

Bea Szenfeld designar rosa Ica-kasse

  Design 306 Retailtrender 45 Nyheter 3577 Hållbarhet 201
Ica har tillsammans med årets Rosa Bandet-designer, Bea Szenfeld, tagit fram en rosa papperskasse som säljs till förmån för Cancerfonden.
Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Karriär 260 Nyheter 3577 Personer 260
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen. 
Kongahälla vässar sitt namn

Kongahälla vässar sitt namn

  Handelsplatser 132 Pro 4344 Nyheter 3577 Köpcentrum 610
Projektnamnet Kongahälla Shopping ersätts nu med Kongahälla Center. Parallellt med framtagandet av namnet har Adapta Fastigheter även tagit fram en visuell identitet med koppling till platsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

  Personer 260 Nyheter 3577 Karriär 260
Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon kommer närmast från en roll som grundare och affärsområdesansvarig på innovationsbyrån Ignation.
Nollutsläpp för leveranser från Ikea

Nollutsläpp för leveranser från Ikea

  Pro 4344 Hållbarhet 201 Nyheter 3577 Logistik 113
Ikea-koncernen siktar på 100 procent utsläppsfria hemleveranser till 2025. I fem storstäder ska alla transporter hem till kund vara eldrivna senast år 2020.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna prioriterar bekvämlighet

Kunderna prioriterar bekvämlighet

  Internationellt 1267 Omnichannel 311 Undersökningar 394 Konsumentbeteende 296
I takt med att gränserna mellan on- och offline suddas ut blir bekvämlighet och valmöjligheter allt viktigare för den uppkopplade konsumenten. Det visar en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny inköpschef och kreativ chef

Ny inköpschef och kreativ chef

  Nyheter 3577 Mode 347 Karriär 260
Indiska anställer Lena von Segebaden och Helena Leach Squire som inköpschef samt kreativ chef. De kommer i sina roller arbeta med alla delar i Indiskas sortiment och att fortsätta stärka varumärket.
Tech 2018 har inletts i London

Tech 2018 har inletts i London

  Nyheter 3577 Internationellt 1267 Ny teknik 465
Under förmiddagen inleds eventet Tech i London. Retail Weeks VD Chris Brook-Carter inledde med ett konstaterande: utvecklingen inom detaljhandel går i en rasande fart.