Om Way Out West är det nya normala

  LÄSTID: 2 MINUTER

Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Besökare på Way Out West köper i större utsträckning än allmänheten av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Coop.

Louise König.

– Yngre människor gör mer hållbara val och har höga förväntningar på att företag arbetar aktivt med hållbarhet. Det är ljuv musik för oss och vi måste möta de högt ställda förväntningarna – för allas skull, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Stora skillnader

Nästan fyra gånger så många Way Out West-besökare (23 procent) som allmänheten (6 procent) äter varken rött kött, kyckling eller fisk. Av de kvinnorna som besöker Way Out West äter 51 procent kött, och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött.

Hållbarhet viktigt

Det är viktigare för Way Out West-besökare än för allmänheten att företagen de handlar av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det är extra viktigt med hållbarhetsfrågor för hälften av allmänheten vid val av livsmedelsbutik.

För 6 av 10 Way Out West-besökare spelar hållbarhet roll när de väljer livsmedelsbutik. Undersökningen visar att 78 procent av Way Out West-besökare väljer ekologiskt alltid eller ofta, medan siffran bland allmänheten landar på 44 procent.

Kvinnor mer medvetna svinn

Det visar sig också att fyra av tio slänger rester från tallriken varje vecka. Bland allmänheten är kvinnor (38 procent) mer benägna än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.

Bland allmänheten är män (19 procent) mindre villiga än kvinnor (29 procent) att bli bättre på att laga mat av rester. Samma trend gäller för kvinnliga och manliga Way Out West-besökare.

Way Out West

• 23 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• Av de kvinnliga besökarna på Way Out West äter 51 procent kött och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött
• 6 av 10 tycker aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av livsmedelsbutik
• 79 procent anger att aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av företag de handlar från
• 7 av 10 förknippar hållbarhet med socialt ansvarstagande, i åldern 15-25 år är den andelen 8 av 10
• Djurvälfärd som en del av hållbarhet har den starkaste kopplingen för åldersgruppen 26-35 år
• 78 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta

Allmänheten

• 6 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• 63 procent anser att hållbarhet är viktigt vid val av företag man handlar av
• 44 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta
• Kvinnor är mer benägna (38 procent) än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.
• Män är mindre villiga (19 procent) än kvinnor (29 procent) avseende att bli bättre på att laga mat av rester.

Läs mer om undersökningen här.


Coop 74


Millennials präglar framtidens köpcentrum

Millennials präglar framtidens köpcentrum

  Måsteläsning 279 Pro 4415 Personer 287 Köpcentrum 634
Han är VD och den drivande kraften bakom skapadet av koncernen Unibail-Rodamco-Westfield. Nu leder Christophe Cuvillier arbetet med att forma framtidens köpcentrum. Det är mycket präglat av millennials.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Varumärken 264 Nyheter 3637 Pro 4415 Mode 360
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Personer 287 Karriär 282 Nyheter 3637
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  E-handel 911 Nyheter 3637 Undersökningar 406 Pro 4415
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Nyheter 3637 Personer 287 Karriär 282
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Mode 360 Nyheter 3637 Retailtrender 53
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Nyheter 3637 Personer 287 Karriär 282
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Kundupplevelser 294 Konsumentbeteende 308 Analys 41 Måsteläsning 279
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Nyheter 3637 Retailtrender 53
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Pro 4415 Konsumentbeteende 308 E-handel 911 Undersökningar 406
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3637 Personer 287 Karriär 282
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Shoppingturism 51 Internationellt 1287 Pro 4415 Nyheter 3637
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Nya butiker 1154 Nyheter 3637 Köpcentrum 634 Butikskoncept 784
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Nyheter 3637 Karriär 282 Personer 287
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  Nyheter 3637 NCSC Awards 5 Köpcentrum 634
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Handelsplatser 138 Cityhandel 266 Nyheter 3637 Kundupplevelser 294
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Personer 287 E-handel 911 Logistik 122 Nyheter 3637
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Handelsplatser 138 Destinationer 148 Personer 287 Nyheter 3637
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
”Dags att sluta prata om butikens död”

”Dags att sluta prata om butikens död”

  Köpcentrum 634 Nyheter 3637 Cityhandel 266
Nu har Sweden Urban Arena 2018 dragit i gång på Stockholm Waterfront. Det är tredje året evenemanget arrangeras.
Fredrik har öppnat i nationalmuseum

Fredrik har öppnat i nationalmuseum

  Personer 287 Nyheter 3637
Fredrik Eriksson hade sedan tidigare två restauranger i Stockholm. Restaurang Nationalmuseum är hans tredje.