Om Way Out West är det nya normala

Nästan fyra gånger så många besökare på Way Out West som allmänheten väljer bort kött. Om hela Sverige vore som besökarna på festivalen skulle vi äta betydligt mindre kött och mer ekologisk mat.

Besökare på Way Out West köper i större utsträckning än allmänheten av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det visar en undersökning gjord av Demoskop på uppdrag av Coop.

Louise König.

– Yngre människor gör mer hållbara val och har höga förväntningar på att företag arbetar aktivt med hållbarhet. Det är ljuv musik för oss och vi måste möta de högt ställda förväntningarna – för allas skull, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Stora skillnader

Nästan fyra gånger så många Way Out West-besökare (23 procent) som allmänheten (6 procent) äter varken rött kött, kyckling eller fisk. Av de kvinnorna som besöker Way Out West äter 51 procent kött, och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött.

Hållbarhet viktigt

Det är viktigare för Way Out West-besökare än för allmänheten att företagen de handlar av företag som arbetar aktivt med hållbarhet. Det är extra viktigt med hållbarhetsfrågor för hälften av allmänheten vid val av livsmedelsbutik.

För 6 av 10 Way Out West-besökare spelar hållbarhet roll när de väljer livsmedelsbutik. Undersökningen visar att 78 procent av Way Out West-besökare väljer ekologiskt alltid eller ofta, medan siffran bland allmänheten landar på 44 procent.

Kvinnor mer medvetna svinn

Det visar sig också att fyra av tio slänger rester från tallriken varje vecka. Bland allmänheten är kvinnor (38 procent) mer benägna än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.

Bland allmänheten är män (19 procent) mindre villiga än kvinnor (29 procent) att bli bättre på att laga mat av rester. Samma trend gäller för kvinnliga och manliga Way Out West-besökare.

Way Out West

• 23 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• Av de kvinnliga besökarna på Way Out West äter 51 procent kött och 80 procent av de manliga besökarna säger att de äter kött
• 6 av 10 tycker aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av livsmedelsbutik
• 79 procent anger att aktivt hållbarhetsarbete är viktigt vid val av företag de handlar från
• 7 av 10 förknippar hållbarhet med socialt ansvarstagande, i åldern 15-25 år är den andelen 8 av 10
• Djurvälfärd som en del av hållbarhet har den starkaste kopplingen för åldersgruppen 26-35 år
• 78 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta

Allmänheten

• 6 procent äter varken rött kött, kyckling eller fisk
• 63 procent anser att hållbarhet är viktigt vid val av företag man handlar av
• 44 procent väljer ekologiskt alltid eller ofta
• Kvinnor är mer benägna (38 procent) än männen (30 procent) att planera måltider bättre för att minska matsvinn.
• Män är mindre villiga (19 procent) än kvinnor (29 procent) avseende att bli bättre på att laga mat av rester.

Läs mer om undersökningen här.


Coop 65


Upcyclar till limiterad kollektion

  Hållbarhet 130 Mode 223 Nyheter 2993
Under Fashion Week i Stockholm samlar modekedjan KappAhl in begagnade plagg som ska omvandlas till en ny limiterad kollektion

Studio Heijne öppnar konceptbutik

  Mode 223 Nyheter 2993 Pro 3771 Nya butiker 913
Den första kollektionen från Studio Heijne lanserades för ett år sedan på på Stockholms modevecka. Nu öppnar varumärket den första konceptbutiken.

Body Shop bjöd Londonbor på ren luft

  Cityhandel 156 Nyheter 2993 Ny teknik 348 Pro 3771
Under sommaren har The Body Shop tillsammans JCDecaux och Airlabs försett London med ren luft mitt i stadskärnan. Vid tre busshållplatser som är mycket utsatta för föroreningar kunde man andas in ren luft.

Ica Gruppen startar innovationshubb

  Pro 3771 Kundupplevelser 142 Ny teknik 348 Nyheter 2993
"Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start up-världen", säger VD Per Strömberg. 

Här öppnar Vagabond showroom

  Nya butiker 913 Internationellt 1040 Nyheter 2993 Pro 3771
Vagabond har öppnat ett pop up-showroom på Chiltern Street Gallery i Marylebone i London.

Asos lanserar bildsök

  Pro 3771 Ny teknik 348 M-handel 114 E-handel 721
Majoriteten av Asos trafik kommer från mobila enheter och det är också där man börjar son utveckling. Nu har man lanserat en visuell sökfunktion. 

​Linda Nyberg ny till Apoteket

  Nyheter 2993 Personer 119 Karriär 114
Journalisten och kommunikatören Linda Nyberg förstärker Apotekets marknadsavdelning. Hon tillträder tjänsten som marknads- och kommunikationschef den 1 oktober.

Hela butikskedjan accepterar bitcoin

  Produktutveckling 257 Ny teknik 348 Pro 3771 Nyheter 2993
Från början var det bara meningen att några enskilda butiker skulle acceptera kryptovalutan bitcoin. Nu utökas satsningen till att gälla hela kedjan.

Malin ny marknadschef på Mastercard

  Karriär 114 Personer 119 Nyheter 2993
Malin Berge blir ny marknadschef på Mastercard i Norden och Baltikum. Hon tar samtidigt plats i den lokala ledningsgruppen.

Lågpriskedjan levererar dagligvaror till dörren

  Nyheter 2993 Internationellt 1040 Pro 3771 E-handel 721
I en tid när många kämpar för sin existens växer kedjan så det knakar. Trots att man verkar i det extrema hard discount-segmentet satsar man nu på e-handel med hemleverans.

Ombonad inspiration hos Puustelli

  Butikskoncept 576 Produktutveckling 257 Nyheter 2993
En helt nyinredd butik som ger mer plats för inspiration och med miljövänliga kökskoncept. Det kan Puustelli i Sickla Köpkvarter numera stoltsera med.  Helgen den 19–20 augusti invigs den omgjorda butiken. Inspiration har varit ett ledord i förändringsarbetet. – Det absolut vanligaste önskemålet hos de kunder som kommer in till oss är inspiration – de … (läs mer)

Magnus Johansson ny VD för Coop

  Nyheter 2993 Personer 119 Karriär 114
Styrelsen i Coop Sverige AB har utsett Magnus Johansson till ny VD. Sonat Burman-Olsson lämnar därmed sin post som VD och koncernchef. 

Pino ny marknadsdirektör på Stadium

  Nyheter 2993 Personer 119 Karriär 114
Sportkedjan Stadium stärker upp marknadsavdelningen och rekryterar Pino Roscigno som ny marknadsdirektör. Pino kommer närmast från en tjänst som marknadschef på SPP och börjar på Stadium den första november. 

Kavat investerar i hållbar tillverkning

  Nyheter 2993 Hållbarhet 130
Kavat investerar i en ny fabrik för miljövänlig skotillverkning. Satsningen ökar kapaciteten, men ska också medföra en trevlig och hållbar arbetsmiljö.

Se nya Westfield London växa fram

  Köpcentrum 464 Pro 3771 Nyheter 2993 Internationellt 1040
Westfield London byggs just nu ut i sin andra etapp. Man beräknar att expansionen ska stå färdig i mars 2018 och då har projektet genererat cirka 75 000 kvadratmeter ny detaljhandelsyta. Se hur det växer fram.

Fyra vinnande strategier i den nya handeln

  Konsumentbeteende 241 Måsteläsning 163 Pro 3771 Kundupplevelser 142
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier. 

Utvecklar idéer för en cirkulär textilindustri

  Hållbarhet 130 Pro 3771 Produktutveckling 257 Nyheter 2993
Med projektet ”DigiMode – Passion for Fashion” vill Science Park Borås lyfta fram unga tjejers innovationskraft för att forma och utveckla framtidens textil- och modeindustri.

Nytt e-apotek satsar på kringtjänster

  Nya butiker 913 E-handel 721 Nyheter 2993
Axfood startar nätapotek. Erbjudande: brett sortiment, låga priser, snabba trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik.

Fler handlar begagnat – men männen halkar efter

  Pro 3771 Mode 223 Undersökningar 305 Konsumentbeteende 241
Konsumenterna, främst kvinnor, är mer benägna att handla begagnat mode i dag jämfört med för tre år sedan. Men fortfarande väljer många att kasta kläder i soporna.

Unga konsumenter kräver mer information

  Pro 3771 Undersökningar 305 Konsumentbeteende 241 Kundupplevelser 142
Skillnaderna är stora mellan olika ålderskategoriers förväntningar på köpprocessen. En ny studie visar att unga konsumenter vill ha mer information och kontakt.