Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

 

Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer. 

– Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning. Men det finns fortfarande en del utmaningar som behöver lösas, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i ett pressmeddelande.

Har flyttat fram positionerna

Bygghandeln har under det senaste året flyttat fram positionerna på nätet. Branschaktörerna erbjuder konsumenterna möjlighet att beställa byggmateriel och verktyg var de än befinner sig. Konsumenterna mognar och handlar praktiskt taget alla typer av varor på nätet i dag.

Ett ökat utbud, större e-handelsvana bland konsumenterna och mer konsumentvänliga e-handelssajter där man som konsument kan hitta instruktionsfilmer, tips, råd och information är några faktorer som lyft branschen.

E-handeln större än något varuhus

– För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige.

Bauhaus e-handel omsätter nu mer än något av varuhusen.

Ungefär fem procent av den svenska befolkningen handlar byggvaror på nätet varje månad och intresset är som störst under försommaren och sommarmånaderna. Under semestrarna är det många som vill passa på att renovera, rusta upp och bygga nytt i sina hus och sommarstugor.

En djupdykning om bygghandeln på nätet och information om hur sommarmånaderna gick finns i den senaste månadsanalysen E-barometern: postnord.se/ebarometern-konsument

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  Detaljhandel 189 Nyheter 3838 Konsumentbeteende 327 Undersökningar 439
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
McDonald’s ploggar Sverige runt

McDonald’s ploggar Sverige runt

  Hållbarhet 239 Nyheter 3838 Trender 460
Under våren kommer medarbetare från McDonald’s 200 restauranger över hela Sverige att ge sig ut i naturen och plogga.
Hon tar över Sollentuna Centrum

Hon tar över Sollentuna Centrum

  Nyheter 3838 Köpcentrum 697 Karriär 344 Personer 361
I början av augusti får Sollentuna Centrum ny centrumchef. Carl Isaksson kliver av tjänsten och lämnar över till Pia Meijer.
Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

Daniel Wellington och Klarna öppnar pop up

  Butikskoncept 852 Detaljhandel 189 Nyheter 3838 Nya butiker 1234
Konceptet huserar en mix av varumärken i en miljö som speglar framtidens detaljhandel. Här har Klarna och Daniel Wellington öppnat en gemensam butik.
Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

Ingka Centres tar strategiskt steg in i staden

  Detaljhandel 189 Köpcentrum 697 Cityhandel 292 Pro 4637
Med en ny global försäljningschef siktar nu Ingka Centres på citylägen. Miljardbelopp investeras i centralt belägna och digitalt uppgraderade köpcentrum.
Här är årets bästa köpcentrum

Här är årets bästa köpcentrum

  Köpcentrum 697 Nyheter 3838 Pro 4637 Internationellt 1364
Årets bästa nya köpcentrum finns i Frankrike och Italien. Men ett nordiskt centrum fanns också bland vinnarna när de i veckan utsågs under en gala i Barcelona.
Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

Fredrik Wirdenius slutar som VD på Vasakronan 

  Karriär 344 Nyheter 3838 Personer 361 Köpcentrum 697
Efter elva år som VD på Vasakronan har Fredrik Wirdenius informerat styrelsen om att han önskar lämna sitt uppdrag.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Nyheter 3838 Nya butiker 1234 Pro 4637 Mode 406
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Mode 406 Nyheter 3838 E-handel 973 Personer 361
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Personer 361 Mode 406 Nyheter 3838 Karriär 344
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Pro 4637 Omnichannel 339 Måsteläsning 308 Konsumentbeteende 327
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Ny VD på Pulsen Retail

Ny VD på Pulsen Retail

  Nyheter 3838 Karriär 344 Personer 361
Den 9 april tillträder Stefano Crozzoli som VD på Pulsen Retail. Han kommer närmast från de egna bolagen MProfile och Testagram.
Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

Urban Deli rekryterar ny inköpsansvarig

  Karriär 344 Personer 361 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
Markus Simko, blir ny inköpsansvarig på Urban Deli, med ansvar för inköp till Urban Delis butiker, saluhallar och restauranger.
Nya matkoncept till Stenungstorg

Nya matkoncept till Stenungstorg

  Pro 4637 Nyheter 3838 Köpcentrum 697
Stenungstorg Centrum i Stenungsund stärker utbudet av mat och dryck med två nya matkoncept som öppnar under april. Man siktar på tio procent Food & beverage.
Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

Mobilanvändning i butik ökar försäljningen

  Konsumentbeteende 327 Detaljhandel 189 Ny teknik 512 Pro 4637
När kunden använder mobilen i butiken ökar försäljningen markant. Det visar en ny doktorsavhandling som kartlägger effekterna av att använda ny teknik i butiksmiljön.
Nya affärsområdeschefer på Citycon

Nya affärsområdeschefer på Citycon

  Nyheter 3838 Karriär 344 Köpcentrum 697 Personer 361
Citycon har utsett två nya affärsområdeschefer – Isabella Andersson och Mehmet Ruusuvirta.
De kan vinna World Retail Awards 2019

De kan vinna World Retail Awards 2019

  Pro 4637 Internationellt 1364 Detaljhandel 189 Nyheter 3838
Sedan 2007 delas World Retail Awards ut till de bästa kedjorna och initiativen inom internationell detaljhandel. Här är de nominerade företagen inför årets upplaga.
Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

Gateau öppnar påskbutiker hos H&M

  Nyheter 3838 Nya butiker 1234 Pro 4637 Butikskoncept 852
Under april dyker Gateau upp i from av pop up-butiker med påsktema. I sortimentet finns bland annat handgjorda chokladägg.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Pro 4637 Mode 406 Nya butiker 1234 Butikskoncept 852
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Visual Merchandising 178 Pro 4637 Trender 460 E-handel 973
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.