Kraftig ökning för bygghandeln på nätet

  LÄSTID: 2 MINUTER

Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer. 

– Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning. Men det finns fortfarande en del utmaningar som behöver lösas, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige i ett pressmeddelande.

Har flyttat fram positionerna

Bygghandeln har under det senaste året flyttat fram positionerna på nätet. Branschaktörerna erbjuder konsumenterna möjlighet att beställa byggmateriel och verktyg var de än befinner sig. Konsumenterna mognar och handlar praktiskt taget alla typer av varor på nätet i dag.

Ett ökat utbud, större e-handelsvana bland konsumenterna och mer konsumentvänliga e-handelssajter där man som konsument kan hitta instruktionsfilmer, tips, råd och information är några faktorer som lyft branschen.

E-handeln större än något varuhus

– För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige.

Bauhaus e-handel omsätter nu mer än något av varuhusen.

Ungefär fem procent av den svenska befolkningen handlar byggvaror på nätet varje månad och intresset är som störst under försommaren och sommarmånaderna. Under semestrarna är det många som vill passa på att renovera, rusta upp och bygga nytt i sina hus och sommarstugor.

En djupdykning om bygghandeln på nätet och information om hur sommarmånaderna gick finns i den senaste månadsanalysen E-barometern: postnord.se/ebarometern-konsument





Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Pro 4414 E-handel 911 Butikskoncept 784 Logistik 122
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  E-handel 911 Pro 4414 Design 312 Nyheter 3637
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Pro 4414 Pop up 148 Design 312 Nya butiker 1154
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Karriär 282 Nyheter 3637 Personer 286
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  E-handel 911 Undersökningar 406 Pro 4414 Nyheter 3637
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Nyheter 3637 Karriär 282 Personer 286
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Retailtrender 53 Sociala medier 99 Nyheter 3637 Mode 360
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Karriär 282 Nyheter 3637 Personer 286
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Sushi för barn med Yama Kids

Sushi för barn med Yama Kids

  Retailtrender 53 Nyheter 3637
Sushi Yama har lanserat en barnmeny för att nå ut till sina yngre gäster. Menyn går under namnet Yama Kids.
Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  Undersökningar 406 Pro 4414 Konsumentbeteende 307 E-handel 911
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Personer 286 Karriär 282 Nyheter 3637
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Kinesiska turister storshoppar i Sverige

Kinesiska turister storshoppar i Sverige

  Internationellt 1287 Pro 4414 Nyheter 3637 Shoppingturism 51
Trots att relationen mellan Kina och Sverige fått sig en törn den senaste tiden ökar handeln från kinesiska turister i Sverige mer än någonsin.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Pro 4414 Omnichannel 318 E-handel 911 Logistik 122
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Annicas Handelsträdgård växer

Annicas Handelsträdgård växer

  Nya butiker 1154 Butikskoncept 784 Pro 4414 Köpcentrum 633
Piteås största handelsträdgård fortsätter sin satsning med en ny butik. Etableringen är ett led i utvecklingen av köpcentrumet Småstaden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Personer 286 Karriär 282 Nyheter 3637
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

Här är alla vinnare i NCSC Awards 2018

  Nyheter 3637 Köpcentrum 633 NCSC Awards 5
Vinnarna av NCSC Sweden Awards 2018 utsågs i går under en galakväll i samband med Sweden Urban Arena.
Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

Helsingborg är Årets Purple Flagstad 2018

  Kundupplevelser 294 Cityhandel 266 Handelsplatser 138 Nyheter 3637
Sedan man påbörjade sitt arbete 2016 har brotten minskat och besöksflödet ökat i de valda Purple Flag-områdena.
Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Logistik 122 E-handel 911 Personer 286 Nyheter 3637
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Destinationer 148 Nyheter 3637 Handelsplatser 138 Personer 286
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
”Dags att sluta prata om butikens död”

”Dags att sluta prata om butikens död”

  Köpcentrum 633 Cityhandel 266 Nyheter 3637
Nu har Sweden Urban Arena 2018 dragit i gång på Stockholm Waterfront. Det är tredje året evenemanget arrangeras.