Handelstrender är din omvärldsbevakning inom retail. Vi bevakar framtidens butik, e-handel och köpcentrum. Dessutom bevakar vi nya konsumentbeteenden och trender som formar morgondagens detaljhandel.


Hackathon tar sig an framtidens retail

Hackathon tar sig an framtidens retail

 

  Under Europas största hackathon, Ultra Hack, ges nu deltagarna en spännande uppgift – utveckla framtidens retail. Förhoppningen är att skapa shoppinglösningar som tilltalar målgruppen millennials genom att vara mer underhållande. Tieto går samman med startups för att finna innovativa idéer för framtidens retail genom att medverka i Ultrahack 2015 – Europas största hackathon. Tieto vill skapa användarvänliga lösningar … (läs mer)




Den passiva butiken är död – länge leve den aktiva!

Den passiva butiken är död – länge leve den aktiva!

 

Den fysiska butiken måste göra mycket mer än att bara fräscha upp och bygga om befintliga butikskoncept. Annars kommer man att mista dragningskraften hos en av de allra mest köpstarka målgrupperna framöver, millennials. Att skapa en aktiv butiksmiljö blir avgörande för framgång i morgondagens detaljhandel. Här är tre steg i den riktningen. Det menar John Bajorek, ansvarig för varumärken, … (läs mer)




Experten: Snart är butikernas kassalinjer ett minne blott

 

Den genomsnittlige dagligvarubutiken kan komma att se helt annorlunda ut inom en snar framtid. Det innebär tydliga utmaningar för butikernas merförsäljning. Chicago Tribune rapporterar från konferensen FMI Connect där samlade detaljhandelsvisionärer målar upp en bild av framtidens dagligvarubutik. Här är något av vad den kommer innehålla: – Extremt snabb och rationell betalning. – En anpassat innehåll … (läs mer)