Här är sju trender man bör fokusera på för att lyckas i detaljhandeln. En av dem: framgång mäts i tid – inte marknadsandelar
Det har dykt upp ett nytt buzzword på detaljhandelshimlen. "Molting" är vägen in i framtiden, men processen måste ske stegvis och följa en utstakad riktning.
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail.
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
När den första butiken öppnade var det många som höjde på ögonbrynen – var är produkterna? Men mottagandet har varit så pass positivt att tre nya butiker nu är på gång. Se bilderna på butiken här!
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Det är osäkra tider, inte minst inom retail. Men för den som satsar på rätt områden ser framtiden väldigt ljus ut. Här är fyra vinnande strategier.
Färre one-stop-shops, en ny form av självbetjäning, automatiska returer och robotbemannade drive throughs. Så här ser retail ut år 2030 enligt en färsk rapport.
Framtiden tillhör den hyperlokala kontexten, kundresan liknar allt mer en kringla och konsumenten får hjälp av digitala assistenter. En ny studie spår hur framtidens detaljhandel ser ut. Handelstrender har gjort en djupdykning i materialet och lyft fram det du behöver ha koll på.
Tjänster och produkter som värnar om konsumentens integritet, virtual reality och det genuina hantverkets återkomst. Här är elva trender som skapar den nya tidens detaljhandel.
"Butiker kommer att fungera som `walk-in-web-stores´, de kommer att presentera lösningar, service och engagemang. Inte sälja produkter."
Under Europas största hackathon, Ultra Hack, ges deltagarna en spännande uppgift – utveckla framtidens retail.
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.
Westfields köpcenter San Francisco Center moderniseras med nya funktioner på ytor som fått namnet Bespoke. Där har 3500 kvadratmeter reserverats för innovativa start-up företag inom IT och teknologi. I och med detta tar det annars relativt traditionella köpcentret ett steg in i framtiden.
I höst öppnar RoyalDesign.se en multikanalbutik i Nacka Forum. Det blir kedjans tredje butik i Stockholm.
Läs om detaljhandelns trender! Omnichannel har lockat till sig flest läsare på Handelstrender under året.
E-handeln ställer nya krav på den fysiska butiken. Här är detaljhandelns 10 största utmaningar.