Så ser detaljhandeln ut år 2030

  LÄSTID: 3 MINUTER

Färre one-stop-shops, en ny form av självbetjäning, automatiska returer och robotbemannade drive throughs. Så här ser retail ut år 2030 enligt en färsk rapport.

Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!




Unga lockas mest av Black Friday

Unga lockas mest av Black Friday

  Nyheter 3171 Pro 3920 E-handel 774 Undersökningar 334
Black Friday har slagit igenom på bred front i Sverige. I år planerar nästan varannan svensk att passa på att fynda, de allra flesta på nätet. Allra mest lockas de unga av aktiviteten.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

Staffan Götestam skapar nya retailupplevelser

  Destinationer 135 Nyheter 3171 Pro 3920 Köpcentrum 510
Upplevelser har en central roll i framtidens retail. Men vad innebär det i praktiken? Atrium Ljungberg och Staffan Götestam har sin vision och gör nu en storsatsning på äventyr för barm. Se alla skisserna här! 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Den kritiska prislappen på vattnet

Den kritiska prislappen på vattnet

  Handelsplatser 101 Pro 3920 Internationellt 1103 Kundupplevelser 188
Prislappen på en flaska vatten sätter tonen för hur dyrt det är att handla. Det insåg man på Naples International Airport där man nu genomfört en mindre revolution och skapat ett succéutbud.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Amzaon Go närmar sig bred lansering

Amzaon Go närmar sig bred lansering

  Nyheter 3171 Pro 3920 Produktutveckling 271 Internationellt 1103
Det var meningen att Amazon Go, konceptet utan traditionella kassor, skulle lanseras i början av 2017. Teknikstrul försenade premiären, men nu verkar den vara inom räckhåll.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

Europeisk matkedja i samarbete med Alibaba

  Omnichannel 269 Internationellt 1103 Nyheter 3171 Produktutveckling 271
I ett nytt samarbete ska en europeisk matkedja tillsammans med Alibaba lyfta framtidens dagligvaruhandel till nya höjder. Med datakraft och digitalisering skapar man den nya tidens butiksupplevelse.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

Varumärke betalar hyra med sociala aktiviteter

  Internationellt 1103 Köpcentrum 510 Pro 3920 Sociala medier 90
Man har drygt sex miljoner följare i sociala medier. Det innebär helt nya förutsättningar när denna pure player nu ger sig in i den fysiska köpcentrumvärlden.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

Större köpupplevelse med aktiverade sinnen

  Undersökningar 334 Pro 3920 Kundupplevelser 188
En kombination och överensstämmelse mellan doft, musik och vackra miljöer leder till att kunderna spenderar mer tid i butiken.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

BILDER: En miljon LED-ljus lyser upp Stockholm

  Pro 3920 Kundupplevelser 188 Nyheter 3171 Cityhandel 187
En miljon LED-ljus på över 40 gator, platser och torg runt om i Stockholms city ska bidra till mer julstämning. Satsningen är en av de största i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

Alibaba: ”Vi tog emot 350 000 ordrar per sekund”

  M-handel 125 E-handel 774 Måsteläsning 195 Pro 3920
Företaget sålde för ofattbara 25 miljarder dollar på ett dygn. Alibabas Franska VD Sébastien Badault berättar om tre orsaker till framgången med Singles' Day. Samt om företagets planer för Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Hållbar galge sparar tonvis med plast

Hållbar galge sparar tonvis med plast

  Nyheter 3171 Hållbarhet 152 Mode 257 Pro 3920
KappAhl har tillsammans med Ekoligens tagit fram galgar producerade av återvunnet papper. Nu används de för kedjans hållbara kollektion Limited Edition.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

Fyra trender skapar den nya detaljhandeln

  Pro 3920 Trender 380 Konsumentbeteende 260 Ny teknik 376
Franck Laizet, Partner på McKinsey & Company, delade under Mapic med sig av företagets bild av framtidens detaljhandel. Den handlar mycket om teknik, sömlöshet och helt nya format.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Snapchat öppnar fysisk butik

Snapchat öppnar fysisk butik

  Butikskoncept 631 Nya butiker 982 Pro 3920 Nyheter 3171
Snapchat öppnar en butik för sina Spectacles – ‘sunglasses that Snap’. Varumärkets satsning är den första på fysiska butiker i Europa.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så köper onlinekunden dagligvaror

Så köper onlinekunden dagligvaror

  E-handel 774 Pro 3920 Undersökningar 334 M-handel 125
En ny eyetrackingstudie kartlägger hur kunden gör sina dagligvaruinköp på nätet. Det finns många likheter med den fysiska butiken, gavelexponeringar och kassan är viktiga exponeringsplatser även online.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Europapremiär för Sonos butikskoncept

Europapremiär för Sonos butikskoncept

  Butikskoncept 631 Internationellt 1103 Nya butiker 982 Pro 3920
Sonos tar nu sitt senaste butikskoncept till Europa. I butiken har man satt samman en fotoutställning som hyllar David Bowies London.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba driver trafik via gamification

Alibaba driver trafik via gamification

  Pro 3920 E-handel 774 Nyheter 3171 Kundupplevelser 188
Singles' Day är världens största detaljhandelsaktivitet. För första gången är Alibabas initiativ New retail en integrerad del av shoppingfestivalen. För att driva trafik använder man sig nu också av gamification.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Så planerar handeln inför Black Friday

Så planerar handeln inför Black Friday

  Nyheter 3171 Undersökningar 334 E-handel 774
Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.  
Det smarta hemmet trendar i butik

Det smarta hemmet trendar i butik

  Nya butiker 982 Pro 3920 Internationellt 1103 Trender 380
Amazon öppnade nyligen en lösning för shop-in-shops för det smarta uppkopplade hemmet. Nu tar ännu en kedja steget och inleder ett samarbete med en startup i sina butiker.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny lösning för ”betala senare” i butik

Ny lösning för ”betala senare” i butik

  Ny teknik 376 Kundupplevelser 188 Nyheter 3171
Klarna och Nets har tillsammans tagit fram en ny betallösning för användning i fysiska butiker i Norden. Tjänsten ska nu testas med start i utvalda pilotbutiker i Sverige.
Historiska industrikvarter utvecklas

Historiska industrikvarter utvecklas

  Cityhandel 187 Pro 3920 Handelsplatser 101 Nyheter 3171
Belysning, nya passager och en blandning av platser där människor kan mötas och arbeta ska bidra till mer liv i historiska industrikvarter.
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

Smart retail skapar sömlösa upplevelser

  Nya butiker 982 E-handel 774 Måsteläsning 195 Pro 3920
Ny teknik skapar sömlös shopping mellan kanalerna och det är "smart retail" som driver utvecklingen framåt. E-handeln tar andelar, men fysiska butiker är fortsatt avgörande för utvecklingen. 
Bli medlem eller så kan du läsa även denna artikel!