Retail i New York. Handelstrender bevakar trender inom detaljhandel, köpcentrum och retail. Vi håller även koll på e-handel, omnichannel och den nya enade handeln.


Skandinavisk design på Times Square

Skandinavisk design på Times Square

 

Det Sverige-producerande utemöbelföretaget Vestre vinner upphandling och utses till den officiella möbelleverantören på Times Square i New York. “Vi skapar sociala mötesplatser”. Möblerna som ska inreda en av världens mest besökta platser är ritade av Snøhetta. Förra året lanserade Vestre serien April Go, designad i samarbete med det prisade norska arkitektkontoret. Testades under 2017 Serien anpassades för att tillgodose behoven på Times Square och installerades i … (läs mer)




Sarah Jessica Parker öppnar sin första butik

Sarah Jessica Parker öppnar sin första butik

 

Skådespelerskan Sarah Jessica Parker öppnar nu sin första egna modebutik under varumärket SJP. Flera etableringar är redan planerade. Sarah lanserade för cirka två år sedan ett eget varumärke inom mode, SJP. Det handlar framförallt om sko och hittills har man sålt sina produkter via en rad välkända butiker. Bland annat innefattar det Amazon Fashion, Bloomingdale’s, Nordstrom. Neiman Marcus, Sak’s Fifth … (läs mer)




Kellogg’s öppnar restaurang

Kellogg’s öppnar restaurang

 

Vem beställer flingor när man går ut och äter? Allt fler hoppas Kellogg’s som nu öppnar en restaurang där recepten komponerats av en stjärnkock. Kellogg’s har växlat in på upplevelsespåret. I hjärtat av New York, 16909 Broadway för att vara exakt, har varumärket nu öppnat en egen restaurang. Ambitionen är att konsumenterna ska uppleva Kellogg’s … (läs mer)




Ett större och mer vågat Starbucks

Ett större och mer vågat Starbucks

 

“Det kommer bli större och mer vågat än tidigare”. Starbucks öppnar ett Roastery i New York City och det kommer att bli kedjans hittills största enhet när den står färdig i hjärtat av Meatpacking District. Varumärket har redan tidigare öppnat ett Starbucks Reserve Roastery and Tasting Room. Den enheten slog upp dörrarna under 2014 i kedjans … (läs mer)




Veronica Virta öppnar butik i New York

Veronica Virta öppnar butik i New York

 

Det unga svenska modemärket Veronica Virta expanderar utomlands och öppnar sin första butik i USA. Granne med Michael Kors och Apple ligger butiken med sina 200 kvm i köpcentrumet BridgeWater Commons, strax utanför New York City.  Veronica Virta startade sitt varumärke 2014. Inspirationen bakom designen är hämtad från Veronicas karriär inom näringslivet. Hon saknade kvinnliga och färgglada … (läs mer)




Tommy Hilfiger inför v-handel i butik

Tommy Hilfiger inför v-handel i butik

 

Virtual Reality gör nu entré i detaljhandeln. Tommy Hilfiger inför tekniken i sina flaggskepp under devisen “Det handlar om överraskning per kvadratmeter nu”. Redan under Euroshop 2014 kunde man ana att en Virtual Reality-trend var i antågande inom detaljhandeln. Där visades en prototyp för en virtuell shoppingmiljö som projicerades med hjälp av ett headset. Retail Future … (läs mer)




Här är världens 10 dyraste butikslägen

Här är världens 10 dyraste butikslägen

 

Världens dyraste butiksläge finns i New York, närmare bestämt på 5th Avenue på Manhattan. Det är fastighetsbyrån Cushman & Wakefield som har listat de allra dyraste lägena inom detaljhandeln. I rapporten, som finns här, konstaterar man att hyrorna i de allra största städerna som New York, Hong Kong, Paris, London och Tokyo fortsätter att stiga. Trots detta väljer … (läs mer)




Central Perk har öppnat som pop up-butik

 

För att fira 20-årsjubileumet av TV-serien Vänner har Central Perk, fiket där vännerna hängde, nu öppnat i form av en pop up-butik i New York. Kaféet har byggts upp igen med inredning och andra detaljer från serien. I butiken kommer man att kunna köpa kaffe, men också en del Vänner-produkter. Butiken är ett samarbete mellan … (läs mer)




Meatpacking District vill locka svenska shoppingturister

 

Turistorganisationer i New York lyfter just nu fram Meatpacking District på Manhattan som en intressant shoppingdestination.  Det är organisationen NYC & Co som nu vill locka bland annat svenska turister till området. Så här skriver man:  “Meatpacking District, i New York City, erbjuder shopping i exklusiva butiker, luncher och middagar på spännande restauranger och ett … (läs mer)




Jeff Koons visar upp sin ballonghund i H&M:s flaggskepp

 

Om en månad öppnar H&M sitt nya flaggskepp i New York. I samband med att butiken invigs lanseras också ett samarbete med konstnären Jeff Koons. Hans ballonghund kommer synas både i butiken och på utvalda produkter. Flaggskeppet öppnas på paradgatan nummer ett – Femte avenyn på Manhattan. H&M sponsrar Whitney Museum of American Art’s utställning “Jeff … (läs mer)




Trendiga tips för bättre selfies

 

Det anrika och ständigt aktuella varuhuset Bloomingdale’s hakar på selfies-trenden i en ny kampanj. Varuhuset samarbetar i kampanjen bland annat med bloggaren och make up-artisten Robin Black. Exklusivt för Bloomingdale’s delar hon med sig av sina bästa tips för hur man tar den bästa selfien. Både vad det gäller pose och kosmetik. I samband med kampanjen, … (läs mer)




Pigga upp dig med en drink på det lokala apoteket

 

Känner du dig lite risig? Knalla in till ditt lokala apotek och ta nåt gott att dricka. Stanley’s Pharmacy i New York gör kvarterets drugstore till en mötesplats. Stanley George har jobbat i traditionella drugstores under åren, men har samtidigt varit aktiv rockmusiker. En scen där fikandet och umgänget är en viktig ingrediens. Stanleys ambition med … (läs mer)




Ett glaspalats – H&M öppnar sin största butik någonsin

 

Det är inte mer än något år sedan H&M tillkännagav att de planerade sin största butik någonsin på Manhattan i New York. Nu tänker man öppna en ännu större i samma stad. Butiken kommer att påverka hela gatubilden i kvarteret kring Herald Center med sin enorma glasfasad. Den förra etableringen var cirka 5 700 kvadratmeter … (läs mer)