Pressbyrån öppnar ett nytt koncept där kunden hanterar köpet själv och kan röra sig fritt runt butikens ytor.
Svenska Lexington öppnar i den finska outleten Zsar. Fler etableringar är på gång.
Lidl bygger en ny butik i Kviberg, det blir den tolfte etableringen i Göteborg. Butiken blir granne med det nybyggda bostadsområdet Kvibergs ängar.
Multibrandkedjan är nu redo att öppna sin första butik i Sverige. I september slår dörrarna upp och detta blir då kedjans fjärde nyetablering under 2019.
Brittiska JD Sports etablerar en ny flaggskeppsbutik i Gallerian på Hamngatan i Stockholm. Kedjans första butik i city väntas öppna i början av december.
Nu öppnar Nordiska Kompaniet sin nya sportdestination. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan. Se bilderna här!
Med sitt nya flaggskepp vill varumärket stänga av kundens autopilot för shopping. Med hjälp av ny digital teknik bjuder man in till träningspass i butiken tillsammans med sportikoner i världsklass.
Hantverksbagerikedjan inleder en expansion och öppnar en ny butik i högtrafikerat läge. De kommande tre åren siktar man på att öka omsättningen markant.
Premiären för den nya Hemköpsbutiken blir startskottet för invigningshelgen av torget. Området är ett av stadens mest prioriterade utbyggnadsområden
Nu har Maxi Ica Stormarknad öppnat i Burlöv Center. Etableringen ingår i ett större förnyelseprojekt där utveckling av matutbudet är en viktig del.
Lidl har ingått avtal om ett förvärv av en så kallad 3-D-fastighet i centrala Mölnlycke. Den är belägen intill Hulebäcksgymnasiet och Wallenstamhallen och kommer rymma Lidls första butik i Mölnlycke.
Champion Athleticwear har tillverkat sportkläder sedan 1919. Nu öppnar man en ny butik som bland annat erbjuder personalisering av sportmode.
Butiken har fokus på mat- och måltidsinspiration och satsar stort på färdig mat, med exempelvis en matbar för kunder på språng. Butiken är 2 800 kvadratmeter stor.
Antalet kedjor som öppnar nya butiker är fler än de som stänger. Problemen inom retail är begränsade till två segment – och inte ett övergripande problem.
Den 15 augusti inviger Kronans Apotek ett nytt apotek på varuhuset Nordiska Kompaniet i Stockholm. Detta blir företagets femte cityläge i Stockholm.
Toys“R”Us lanserar ett nytt butikskonceptet lagom till jul. Man gör det tillsammans med ett av detaljhandelns mest innovativa och uppmärksammade företag.
Ett avtal har tecknats för en ny Willys-butik i Söderhamn med förväntad byggstart 2020. Den nya butiken kommer att byggas i området Söderhamnsporten.
Efter sommaren öppnar Beauty Bargain onlineförsäljning och sin andra butik i Väla i Helsingborg. Varumärkets första butik öppnade i april i köpcentrumet Frölunda Torg. Affärsidén bottnar i en internationell trend inom detaljhandeln.
Butiken öppnas på en, enligt kedjan, av Stockholms bästa adresser. Ambitionen är att skapa en mötesplats med innovativa digitala lösningar.
Nelly.com öppnar sitt första fysiska showroom. Satsningen är ett led i att stärka kommunikationen gentemot medier och ska ge företaget en mötesplats.
Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar ett koncept med mindre butiker. En matbutik med utbudet av en stormarknad, men med större tillgänglighet och kringtjänster.
I dag öppnar Amazon ett helt nytt fysiskt butikskoncept. Här ska man inspirera kunden att hitta nya favoriter.
Under torsdagen öppnade Lidl Sverige en butik i nyinvigda C4 Shopping i Kristianstad. Det är ett exempel på hur lågprisaktören numera även etablerar sig i köpcentrum.
Efter 14 månader av testande lanserades den första kassalösa Amazon Go-butiken. Nu siktar man på hisnande 3 000 butiker – så här ser planen ut.
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.
Hugo Boss öppnar i slutet av 2018 en ny butik i området. Den är fördelad på två plan, omfattar en yta om cirka 350 kvadratmeter och kommer erbjuda sortiment för både dam och herr.
Nu har Uniqlo öppnat sin första butik i Sverige, jakten på den perfekta lokalen har pågått i mer än tio år. Här är bilderna inifrån den 1 500 kvadratmeter stora butiken i Sverigehuset.
I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.
”Mitt mål är att alla kvinnor ska känna sig starka och vackra oavsett ålder eller storlek”. Orden kommer från designer Camilla Thulin som nu öppnat egen webbshop.
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Idén är enkel. Med jämna mellanrum byts butikens innehåll ut och ett nytt varumärke gör entré. Ambitionen är att inspirera kunderna – och få dem att vilja komma tillbaka.
UPPLEVELSER. Kedjan är känd för sina spektakulära etableringar. Detta är den senaste.
Det känns som det är mycket på gång inom Indiska nu. Det märks bland annat genom lanseringen av ett nytt fygitalt butikskoncept. Satsningen på omnikanal fortsätter.
Hösten 2018 öppnar det brittiska lyxaccessoarmärket Jimmy Choo sin första butik i Norden. Man öppnar i Bibliotekstan på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.
Det svenska varumärket L:A Bruket har öppnat en flaggskeppsbutik i Japan. Den innehåller minimalistiska blinkningar till hemtrakten – och en magisk glasvägg.
Streetinriktade Caliroots har öppnat en ny butik på . Här knyter man samman digitalt och fysiskt – dessutom introducerar man ett "öppet lager".
I slutet av november öppnar fastighetsbolaget Atrium Ljungberg ytterligare drygt 14 000 kvadratmeter med restauranger, biograf och butiker i Gränbystaden.
Det har skrivits mycket om Åhléns nya outletkoncept. Men långt ifrån alla har sett själva butiken. Här är bilderna som visar hur konceptet är sammansatt.
I dag öppnar Love Warriors sin första fysiska butik. Det är en konceptbutik som ska utgöra ett inspirerande komplement till varumärkets e-handel.
Här möts kunden av 200 par hängande Air Jordans i taket. Konceptet är en förlängning av grundarens personlighet. Det innehåller även en något oväntad dröm.
Det brittiska varumärket River Island har öppnat sin första renodlade butik med barnkläder. Man gör det lämpligt nog i ett köpcentrum som lockar många barnfamiljer.
Lidl öppnar sin fjärde butik i Västerås, det står klart efter att kedjan skrivit avtal med Svenska Handelsfastigheter. Den nya butiken väntas öppna under vintern 2018/2019 och kommer att ligga på handelsområdet Erikslund.
H&M genomför för andra gången på kort tid en lansering av ett nytt koncept. Efter Arket lanseras nu Afound, en marknadsplats med kuraterat sortiment inom mode och livsstil. Satsningen är både fysisk och digital.
Moncler, främst kända för sina vinterjackor, har öppnat ett nytt koncept för barnkläder. Butiken är fylld av starka färger, lekfullhet och "mini-me"versioner av produkterna.
Vasakronan har tecknat avtal med Uniqlo som hösten 2018 slår upp dörrarna till sin första etablering i Sverige och Norden. Den öppnar i klassiska Sverigehuset vid Kungsträdgården.
Euronics Sverige inleder en genomgripande omprofilering och satsar på en rad nyetableringar. Under 2018 ska ett 70-tal av Euronics Sveriges drygt 80 butiker profileras om och få en enhetlig profil.
Det är två vitt skilda världar – men båda har en enastående förmåga att tilltala våra sinnen. Franska varumärket L'Occitane och Pierre Hermé öppnar flaggskepp tillsammans i miljöer som inte liknar någonting annat.
Den japanska kedjan Muji öppnar sin första butik med en egen extern entré i ett köpcentrum på den nordamerikanska marknaden, närmare bestämt i Stanford Shopping Center i Palo Alto. Samtidigt passar man på att utveckla koncept och sortiment.
Enligt planerna ska en ny butik byggas i Empire State Building.
Frankrikes mest uppskattade livsmedelskedja, matbutiken Picard som satsar på fryst kvalitetsmat, har valt Geelmuyden Kiese som kommunikationspartner.
Nordens nu ledande sportkedja XXL öppnar åtta nya butiker, de flesta av dem i Finland.
Ett "City-Ikea" planeras att öppna i centrala Köpenhamn på Vesterbro. Varuhuset som väntas öppna 2018 planeras att bli över 37 000 kvadratmeter stort.
Danmarks tredje största shoppingcenter, Rosengårdcentret i Odense expanderar.