Stockmann uppdaterar koncept i köpcentrum – varuhuset blir flaggskepp för den nya satsningens inriktning.
Bastard Burgers etablerar sig i dagarna på en för företaget ny marknad. Kedjans event är en viktig del av strategin för detta.
Nu har Citycon öppnat sitt nya flaggskepp Lippulaiva. För första gången producerar företaget bostäder i ett köpcentrumprojekt.
Julas etablering på den finska marknaden börjar ta form. Nu har en COM (Country Oprational Manager) rekryterats.
Intresset för att etablera verksamhet inom food & beverage var mycket större än väntat.
Framtiden är här. I dagarna passerar företaget 100 000 genomförda hemleveranser, bland annat i Finland.
”Vi tror att Finland lämpar sig väl för vårt koncept”, säger VD Joachim Frykberg i en intervju med Handelstrender.
Det familjeägda kafferosteriet bildar ett finskt dotterbolag där Kent Pettersson blir VD.
RETAIL. Muji öppnade nyligen en butik i Stockholm. Nu har man invigt sitt nya – hittills största – flaggskepp där man valt att fokusera på mat och trä.
Ut med det gamla, in med det nya (och bergvärmen). Citycon använder sig av geotermisk energi i sitt första mixed usage-projekt någonsin.
Svenska Lexington öppnar i den finska outleten Zsar. Fler etableringar är på gång.
Centrumet besöktes av 20 000 under premiärhelgen – trots isande kalla vindar. Se bilderna från öppningshelgen.
Det blir kedjans största butik hittills i Europa. "Vi är övertygade om att Mujis flaggskepp stärker centrumets redan breda utbud".
Muji och teknikföretaget Sensible 4 har skapat en robotbuss. Det sägs vara den första i världen som fungerar i alla väderförhållanden.
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Det nya köpcentrumet har öppnat i ett område som genomgår stora förändringar. Centrumet siktar på 20 miljoner besökare per år.
Den före detta chefen för Harrods och VD:n på Selfridges har en minst sagt gedigen meritlista. Nu har han utsetts till Chief Operating Officer för det som spås bli en av de tio bäst säljande anläggningarna i sitt slag.
Svenskt Tenn har öppnat en pop up-butik i ett av stadens mest anrika landmärken. Samtidigt pågår två parallella utställningar om varumärket i närheten.
I de allmänna utrymmena i köpcentret, i parkeringshuset och på toaletteerna hördes ljudeffekter som skapats speciellt för centrumet. Var och ett av dem anpassade för respektive rum.
BILDBONANZA! I det helt nya köpcentrumet öppnar dagligvarukedjan ett koncept som innehåller mycket inspirerande matglädje. Här finns också många detaljer att inspireras av för den butiksintresserade.
Visst, det är en butik. Men det är också en tidsmaskin som tar kunden tillbaka till 1930-talet. Resan är fylld av nostalgiska detaljer. Se bilderna här!
Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i Helsingforsregionen. Kedjan har en offensiv etableringsplan och kommer öppna fler butiker under året.
Med en ny kedja inriktad på wellness gör man nu en storsatsning över hela landet. Målet är att skapa en sömlös upplevelse och konkurrera med internationella onlineaktörer.
Fazer lanserar vad man säger är världens första insektsbröd för matbutiker. "Mänskligheten behöver nya och hållbara näringskällor".
Lexington Company trotsar butiksdöden och öppnar flera nya butiker. Förutom den första butiken i Belgien har man nu öppnat det första flaggskeppet i Helsingfors.
Analys av besökarnas ansikten via facial recognition har lett till att köpcentrumet har optimerat sin verksamhet. Det har också medfört möjligheter att genomföra mer pricksäkra reklamkampanjer anpassade efter besökarprofilerna.
Om ett år slås portarna upp till ett helt nytt köpcentrum som bland annat innehåller ett gigantiskt periskop. Det miljövänliga centrumet använder de lokala förutsättningarna för sin drift.
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.
Det spås bli en av de tio bäst säljande anläggningarna. Nike, Hugo Boss, Guess och Le Creuset finns bland dem som öppnar butik i den nya outlet-satsningen.
Stockmanns galna dagar firas i år extra mycket – det är 30 år sedan kampanjen föddes. Det gula spöket, som förknippas med aktiviteten, har året till ära fått en röst, ett uppdaterat utseende och en egen produktlinje.
Fjolårets skrotningspremiekampanj för bilar var mycket lyckad. "Det är något man kan lära sig, att åtgärder kan ha verkan".
Nordens nu ledande sportkedja XXL öppnar åtta nya butiker, de flesta av dem i Finland.