
#Finland


Fokus på mat i Mujis största flaggskepp
RETAIL. Muji öppnade nyligen en butik i Stockholm. Nu har man invigt sitt nya – hittills största – flaggskepp där man valt att fokusera på mat och trä.

Citycon når hållbarhetsmål med geotermi
Ut med det gamla, in med det nya (och bergvärmen). Citycon använder sig av geotermisk energi i sitt första mixed usage-projekt någonsin.

Nya varumärken till Zsar Outlet
Svenska Lexington öppnar i den finska outleten Zsar. Fler etableringar är på gång.

Nu har Zsar öppnat första etappen
Centrumet besöktes av 20 000 under premiärhelgen – trots isande kalla vindar. Se bilderna från öppningshelgen.

Klartecken för Mujis största butik i Europa
Det blir kedjans största butik hittills i Europa. ”Vi är övertygade om att Mujis flaggskepp stärker centrumets redan breda utbud”.

Mujis design i självkörande buss

Stockmann öppnar marknadsplats

Nytt centrum siktar på 20 miljoner
Det nya köpcentrumet har öppnat i ett område som genomgår stora förändringar. Centrumet siktar på 20 miljoner besökare per år.

Outlet värvar brittisk toppchef
Den före detta chefen för Harrods och VD:n på Selfridges har en minst sagt gedigen meritlista. Nu har han utsetts till Chief Operating Officer för det som spås bli en av de tio bäst säljande anläggningarna i sitt slag.

Här är Svenskt Tenns nya pop up
Svenskt Tenn har öppnat en pop up-butik i ett av stadens mest anrika landmärken. Samtidigt pågår två parallella utställningar om varumärket i närheten.

Köpcentrum skräddarsydde ljudlandskap
I de allmänna utrymmena i köpcentret, i parkeringshuset och på toaletteerna hördes ljudeffekter som skapats speciellt för centrumet. Var och ett av dem anpassade för respektive rum.

Inspirerande dagligvaror hos Ratina
BILDBONANZA! I det helt nya köpcentrumet öppnar dagligvarukedjan ett koncept som innehåller mycket inspirerande matglädje. Här finns också många detaljer att inspireras av för den butiksintresserade.

Butiksdesign som hyllar företagets arv
Visst, det är en butik. Men det är också en tidsmaskin som tar kunden tillbaka till 1930-talet. Resan är fylld av nostalgiska detaljer. Se bilderna här!

Gateau expanderar i Finland
Gateau expanderar till Finland och har under januari öppnat 13 butiker i Helsingforsregionen. Kedjan har en offensiv etableringsplan och kommer öppna fler butiker under året.

Kedja siktar på hundra wellnessbutiker
Med en ny kedja inriktad på wellness gör man nu en storsatsning över hela landet. Målet är att skapa en sömlös upplevelse och konkurrera med internationella onlineaktörer.

Världens första insektsbröd för matbutiker
Fazer lanserar vad man säger är världens första insektsbröd för matbutiker. ”Mänskligheten behöver nya och hållbara näringskällor”.

Se Lexingtons nya flaggskepp
Lexington Company trotsar butiksdöden och öppnar flera nya butiker. Förutom den första butiken i Belgien har man nu öppnat det första flaggskeppet i Helsingfors.

Facial recognition gör köpcentrumet effektivt
Analys av besökarnas ansikten via facial recognition har lett till att köpcentrumet har optimerat sin verksamhet. Det har också medfört möjligheter att genomföra mer pricksäkra reklamkampanjer anpassade efter besökarprofilerna.

Köpcentrum förses med gigantiskt periskop
Om ett år slås portarna upp till ett helt nytt köpcentrum som bland annat innehåller ett gigantiskt periskop. Det miljövänliga centrumet använder de lokala förutsättningarna för sin drift.

”Benchmark för det urbana köpcentrumet”
Ut med det gamla, in med det nya. Här river fastighetsägaren det gamla köpcentrumet och bygger ett nytt och större. Det ska rustas för framtida behov, bland annat genom mer mat och dagligvaror.

Nordisk outlet kvalar in på topp-tio-lista
Det spås bli en av de tio bäst säljande anläggningarna. Nike, Hugo Boss, Guess och Le Creuset finns bland dem som öppnar butik i den nya outlet-satsningen.

Rapunzel expanderar med fysisk butik
Nu etablerar löshårsföretaget Rapunzel of Sweden sin första Concept Store utanför Sverige. Företaget säljer sina produkter till 60 länder i världen genom sin e-handel vill nu komma närmare kunden. Satsningen kommer äga rum I Helsingfors och invigning av den nya butiken och salongen väntas ske efter sommaren. – Den finska marknaden har under flera år varit … (läs mer)

Galna dagar firas med uppdaterat spöke
Stockmanns galna dagar firas i år extra mycket – det är 30 år sedan kampanjen föddes. Det gula spöket, som förknippas med aktiviteten, har året till ära fått en röst, ett uppdaterat utseende och en egen produktlinje.
Finsk handel: Ta lärdom av skrotkampanjen
Fjolårets skrotningspremiekampanj för bilar var mycket lyckad. ”Det är något man kan lära sig, att åtgärder kan ha verkan”.

Butikspremiär för Odd Molly i Finland
I dag öppnar Finlands första Odd Molly-butik. Den öppnar i köpcentrumet Kamppi i centrala Helsingfors. Odd Mollys prisbelönta design inom kläder och heminredning uppmuntrar tjejer i alla åldrar att vara och känna sig som sitt bästa jag. Plaggen kännetecknas av hög kvalitet, färg, mönster, naturliga material och mycket handarbetade detaljer. I dag säljs Odd Molly världen … (läs mer)
Sportkedjan XXL expanderar ytterligare
Nordens nu ledande sportkedja XXL öppnar åtta nya butiker, de flesta av dem i Finland.