Det går bra för svenska stadskärnor

  LÄSTID: 3 MINUTER

Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.

Det är analysföretaget WSP som gjort rapporten på uppdrag av Fastighetsägarna. Perioden den avser är 2015–2016.

Ökad omsättning inom dagligvaror

Det är främst en ökad omsättning inom dagligvaruhandeln, till exempel livsmedel, apotek, systembolag, och kafé- och restaurangnäringen som ligger bakom de positiva siffrorna. Det i sin tur är resultatet av den strukturomvandling som skett i stadskärnorna de senaste åren.

Sällanköpsbutiker tappar mark

En omvandling som inneburit att antalet dagligvarubutiker, kaféer och restauranger och annan serviceverksamhet som hud- och skönhetsalonger blivit allt fler i förhållande till sällansköpsvarubutiker. Men även sällanköpsvaruhandeln, av exempelvis kläder, inredning, cykel och sport, utvecklades starkt under perioden jämfört med tidigare år.

Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

Antal verksamheter ökar

– Den upplevelsebaserade konsumtionen har ökat och stadskärnan har blivit vårt nya vardagsrum. Med ökad konkurrens från externhandel och e-handel har strukturen och butiksmixen förändrats. Men det innebär inte att antalet verksamheter blivit färre eller att stadskärnorna utarmats. Tvärtom har både omsättningen och antal verksamheter ökat vilket pekar på en förtätning i befintliga stadskärnor, säger Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

Vinnarna har stor närmarknad

Ökningen har kunnat ske genom att fastighetsägare och näringsidkare utvecklat befintliga lokaler, genom om- och nybyggnationer och förtätning. Även det som tidigare ansetts som B- och C-lägen har blivit attraktiva för verksamheter som är mindre lägesberoende.

De stadskärnor som har störst närmarknad, det vill säga många arbetande och boende inom en radie av en kilometer, har haft den starkaste tillväxten de senaste fem åren.

Inte positivt för alla städer

– Slutsatsen borde därför vara att förtätning och nybyggnation av både bostäder och arbetsplatser i centrumnära lägen är prioriterad om man ska ha ett levande centrum, förklarar Rudolf Antoni.

Men undersökningen visar också att det finns en stor spridning i tillväxt mellan de olika stadskärnorna. Den varierar mellan 9,4 procent och minus 2,4 procent. 43 av de 52 stadskärnorna i undersökningen hade en positiv tillväxt.

Viktigt med attraktiv stadskärna

– En attraktiv stadskärna är en viktig förutsättning för tillväxt i en kommun. Ett levande centrum skapar arbetstillfällen, lockar till sig investerare, besökare, nya invånare och entreprenörer. Stadskärnan är också en viktig del av den lokala identiteten. Därför måste kommunen tillsammans med fastighetsägare, och andra näringsidkare gemensamt ta ansvar för utvecklingen, säger Rudolf Antoni.

Under 2015/2016 var tillväxten i stadskärnorna 3,6 procent, motsvarande tillväxt i riket, 5,7 procent.

De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling

Falkenberg: 9,4 procent
Skara: 9,2 procent
Ängelholm: 7,6 procent
Trelleborg: 7,1 procent
Trollhättan:7,1 procent
Kristianstad: 6,8 procent
Göteborg: 6,6 procent
Mjölby: 6,5 procent
Varberg: 6,0 procent
Uppsala: 6,0 procent

De tio stadskärnor med svagast omsättningsutveckling

Uddevalla: -2,4 procent
Gislaved: -2,3 procent
Kristinehamn: -1,7 procent
Eskilstuna: -1,4 procent
Borlänge: -1,4 procent
Eslöv: -0,9 procent
Vetlanda: -0,8 procent
Sundsvall: 0 procent
Vänersborg: 0,8 procent
Alingsås: 1,1 procent


Om Cityklimatet

Syftet med rapporten Cityklimatet är att beskriva hur detaljhandeln och annan service utvecklas i våra stadskärnor över tid. I rapportens mäts omsättning, marknadsdelar, verksamheter och antal arbetstillfällen i stadskärnan. I den senaste rapporten ingår 52 av våra svenska stadskärnor. Rapporten görs av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna.





Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Omnichannel 315 Pro 4395 Undersökningar 403 Måsteläsning 272
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dan är ny VD på Urban Deli

Dan är ny VD på Urban Deli

  Karriär 275 Personer 276 Nyheter 3618
Dan Jacobson har utsetts till ny vd på Urban Deli och efterträder Jesper Weidlitz. Dan har tidigare varit affärsområdeschef för färskvaror på Ica.
Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Nyheter 3618 Trender 432 Mode 356 Varumärken 263
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sverige i topp för kontantfria betalningar

Sverige i topp för kontantfria betalningar

  Undersökningar 403 Trender 432 Konsumentbeteende 303 Nyheter 3618
För första gången går Sverige om USA i antalet kontantlösa betalningar. Nu förutspås stora förändringar när nya aktörer inom fintech gör entré. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Linda ska utveckla arkitektur och stadsbyggnad

Linda ska utveckla arkitektur och stadsbyggnad

  Karriär 275 Personer 276 Nyheter 3618
Serneke har rekryterat Linda Schuur som affärsutvecklare med ansvar för stadsbyggnad och arkitektur. Rollen är ny inom företaget.
Veronica ny stadsutvecklingschef

Veronica ny stadsutvecklingschef

  Cityhandel 259 Nyheter 3618 Köpcentrum 623 Karriär 275
Citycon har anställt Veronica Palmgren som stadsutvecklingschef för det långsiktiga arbetet att möta framtidens behov av multifunktionella stadsmiljöer.
Här öppnar Scotch & Soda nya butiker

Här öppnar Scotch & Soda nya butiker

  Köpcentrum 623 Nyheter 3618 Nya butiker 1150 Pro 4395
Under hösten öppnar Scotch & Soda två nya butiker i Sverige; i Täby Centrum och Mall of Scandinavia. "Vi har en offensiv öppningsstrategi".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

PET-flaskor från köpcentrum blir mattor

  Nyheter 3618 Internationellt 1281 Hållbarhet 209 Retailtrender 51
Finlayson lanserar mattan Siperia, mjuk som ull, men tillverkad av recyclade PET-flaskor. De är insamlade på bland annat köpcentrum.
Alberto Ny VD på MediaMarkt Sverige

Alberto Ny VD på MediaMarkt Sverige

  Personer 276 Karriär 275 Nyheter 3618
Alberto Alvarez Ayuso har nyligen tillträtt tjänsten som VD på MediaMarkt Sverige.
Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Nyheter 3618 E-handel 904 Pro 4395 Internationellt 1281
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hyperlokal odling i Coops butiker

Hyperlokal odling i Coops butiker

  Hållbarhet 209 Nyheter 3618 Pro 4395 Ny teknik 479
Handelstrender har tidigare berättat om hur dagligvarukedjor infört odlingsanläggningar i butik. Nu börjar företeelsen även dyka upp i Sverige.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ola Wahlström ny CFO på MQ

Ola Wahlström ny CFO på MQ

  Nyheter 3618 Karriär 275 Mode 356 Personer 276
MQ har rekryterat Ola Wahlström som ny CFO för MQ. Ola har en bred erfarenhet från retail och haft flera olika roller inom området.
Nu gör FAO Schwarz comeback

Nu gör FAO Schwarz comeback

  Pro 4395 Internationellt 1281 Nya butiker 1150 Nyheter 3618
En av världens mest kända leksaksbutiker, FAO Schwarz, gör comeback inom kort. Dessutom meddelar man att en internationell expansion ska ske. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  Karriär 275 Personer 276 Nyheter 3618 E-handel 904
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.
Birchbox lanserar lösning för shop-in-shop

Birchbox lanserar lösning för shop-in-shop

  Nyheter 3618 Pro 4395 Butikskoncept 776 Nya butiker 1150
Birchbox har tagit fram en lösning för shop-in-shop som nu ska testas i butik. Från början var företaget en renodlad e-aktör, men finns nu även i fysisk handel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Blomsterlandet öppnar nytt i Västerås

Blomsterlandet öppnar nytt i Västerås

  Nya butiker 1150 Nyheter 3618 Handelsplatser 134
Nu får Västerås sin andra Blomsterlandet-butik. Torsdag 11 oktober öppnar en helt ny butik i handelsområdet på Stenby.
Den svenska e-konsumenten kartlagd

Den svenska e-konsumenten kartlagd

  Undersökningar 403 Pro 4395 Konsumentbeteende 303 E-handel 904
Köpbesluten tas snabbt. Tre av fyra produktrekommendationer är ointressanta. Den svenska e-konsumenten kartläggs i en ny global undersökning. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

De kan bli Sveriges bästa köpcentrum

De kan bli Sveriges bästa köpcentrum

  Köpcentrum 623 Retail Awards 14 Nyheter 3618
Under en galamiddag i oktober delas NCSC Sweden Awards ut. Finalisterna i kategorin ”Best Shopping Center” har nu offentliggjorts.
Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

Comme des Garçons PLAY till Nitty Gritty

  Nyheter 3618 Retailtrender 51 Mode 356 Varumärken 263
Nitty Gritty presenterar nu ett samarbete med Comme des Garçon. Utvalda PLAY-plagg kommer finns till försäljning, men bara på plats i den fysiska butiken. 
WSP förstärker inom stadsutveckling

WSP förstärker inom stadsutveckling

  Karriär 275 Nyheter 3618 Personer 276
Rekryterar planarkitekt som varit inblandad i en mängd komplexa och centrala stadsutvecklingsprojekt för stadens framväxt.