Det går bra för svenska stadskärnor

  LÄSTID: 3 MINUTER

Den positiva trenden håller i sig. Omsättningen fortsatte att öka i Sveriges stadskärnor under förra året. Dessutom blev antalet verksamheter och butiker allt fler. Men det finns en stor skillnad i tillväxt mellan städerna. Det visar rapporten Cityklimatet.

Det är analysföretaget WSP som gjort rapporten på uppdrag av Fastighetsägarna. Perioden den avser är 2015–2016.

Ökad omsättning inom dagligvaror

Det är främst en ökad omsättning inom dagligvaruhandeln, till exempel livsmedel, apotek, systembolag, och kafé- och restaurangnäringen som ligger bakom de positiva siffrorna. Det i sin tur är resultatet av den strukturomvandling som skett i stadskärnorna de senaste åren.

Sällanköpsbutiker tappar mark

En omvandling som inneburit att antalet dagligvarubutiker, kaféer och restauranger och annan serviceverksamhet som hud- och skönhetsalonger blivit allt fler i förhållande till sällansköpsvarubutiker. Men även sällanköpsvaruhandeln, av exempelvis kläder, inredning, cykel och sport, utvecklades starkt under perioden jämfört med tidigare år.

Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

Antal verksamheter ökar

– Den upplevelsebaserade konsumtionen har ökat och stadskärnan har blivit vårt nya vardagsrum. Med ökad konkurrens från externhandel och e-handel har strukturen och butiksmixen förändrats. Men det innebär inte att antalet verksamheter blivit färre eller att stadskärnorna utarmats. Tvärtom har både omsättningen och antal verksamheter ökat vilket pekar på en förtätning i befintliga stadskärnor, säger Rudolf Antoni, näringspolitisk chef hos Fastighetsägarna.

Vinnarna har stor närmarknad

Ökningen har kunnat ske genom att fastighetsägare och näringsidkare utvecklat befintliga lokaler, genom om- och nybyggnationer och förtätning. Även det som tidigare ansetts som B- och C-lägen har blivit attraktiva för verksamheter som är mindre lägesberoende.

De stadskärnor som har störst närmarknad, det vill säga många arbetande och boende inom en radie av en kilometer, har haft den starkaste tillväxten de senaste fem åren.

Inte positivt för alla städer

– Slutsatsen borde därför vara att förtätning och nybyggnation av både bostäder och arbetsplatser i centrumnära lägen är prioriterad om man ska ha ett levande centrum, förklarar Rudolf Antoni.

Men undersökningen visar också att det finns en stor spridning i tillväxt mellan de olika stadskärnorna. Den varierar mellan 9,4 procent och minus 2,4 procent. 43 av de 52 stadskärnorna i undersökningen hade en positiv tillväxt.

Viktigt med attraktiv stadskärna

– En attraktiv stadskärna är en viktig förutsättning för tillväxt i en kommun. Ett levande centrum skapar arbetstillfällen, lockar till sig investerare, besökare, nya invånare och entreprenörer. Stadskärnan är också en viktig del av den lokala identiteten. Därför måste kommunen tillsammans med fastighetsägare, och andra näringsidkare gemensamt ta ansvar för utvecklingen, säger Rudolf Antoni.

Under 2015/2016 var tillväxten i stadskärnorna 3,6 procent, motsvarande tillväxt i riket, 5,7 procent.

De 10 stadskärnor med starkast omsättningsutveckling

Falkenberg: 9,4 procent
Skara: 9,2 procent
Ängelholm: 7,6 procent
Trelleborg: 7,1 procent
Trollhättan:7,1 procent
Kristianstad: 6,8 procent
Göteborg: 6,6 procent
Mjölby: 6,5 procent
Varberg: 6,0 procent
Uppsala: 6,0 procent

De tio stadskärnor med svagast omsättningsutveckling

Uddevalla: -2,4 procent
Gislaved: -2,3 procent
Kristinehamn: -1,7 procent
Eskilstuna: -1,4 procent
Borlänge: -1,4 procent
Eslöv: -0,9 procent
Vetlanda: -0,8 procent
Sundsvall: 0 procent
Vänersborg: 0,8 procent
Alingsås: 1,1 procent


Om Cityklimatet

Syftet med rapporten Cityklimatet är att beskriva hur detaljhandeln och annan service utvecklas i våra stadskärnor över tid. I rapportens mäts omsättning, marknadsdelar, verksamheter och antal arbetstillfällen i stadskärnan. I den senaste rapporten ingår 52 av våra svenska stadskärnor. Rapporten görs av WSP på uppdrag av Fastighetsägarna.





Tio digitala spådomar om detaljhandeln

Tio digitala spådomar om detaljhandeln

  Pro 4467 Trender 442 Undersökningar 412 Måsteläsning 285
Automation, säkerhet och personalisering står högt på den digitala agendan de kommande åren. Här är tio spådomar om digitaliseringen inom handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

De vann Young E-business of the Year

De vann Young E-business of the Year

  Nyheter 3670 E-handel 926
Årets vinnare av Young E-business of the Year har enligt juryn gjort ett gediget arbete med att kartlägga ett problem – och därefter utvecklat en produkt som passar i ett e-handelsformat.
Ny marknadsdirektör på Apoteket

Ny marknadsdirektör på Apoteket

  Nyheter 3670 Personer 300 Karriär 293
Mikael Lenneryd blir ny marknadsdirektör på Apoteket. Han är för närvarande chef för Apotekets digitala kanaler.
Amazon Go på väg till Europa

Amazon Go på väg till Europa

  Pro 4467 Nyheter 3670 Internationellt 1299
Amazon planerar att ta sitt koncept Amazon Go till Europa. Nu sägs man leta efter butikslokaler som är cirka 500 kvadratmeter stora i stadskärnan.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Storsatsning  på på mobil utcheckning

Storsatsning på på mobil utcheckning

  Pro 4467 Nyheter 3670 Kundupplevelser 305 Ny teknik 489
MediaMarktSaturn Retail Group har lanserat en storsatsning på mobil utcheckning. Man gör det i världens största hemelektronikbutik. Så här fungerar det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Alibaba kliver in i Europa

Alibaba kliver in i Europa

  E-handel 926 Logistik 126 Nyheter 3670 Pro 4467
Alibaba ska skapa en e-handelshubb i landet. Ambitionen är att underlätta för företag som vill göra affärer. Man öppnar också en distributionscentral.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

Sju av tio svenskar julshoppar via mobilen

  Pro 4467 M-handel 144 Undersökningar 412 Konsumentbeteende 310
Svenskar ligger över det europeiska snittet när det kommer till att shoppa via mobilen. Det visar en ny undersökning.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny kommunikationsdirektör på Fazer

Ny kommunikationsdirektör på Fazer

  Karriär 293 Personer 300 Nyheter 3670
Alexandra William-Olsson har utsetts till kommunikationsdirektör för Fazer Food Services.
Gustav är ny VD för Apohem

Gustav är ny VD för Apohem

  Karriär 293 Personer 300 Nyheter 3670
Gustav Hasselgren tillträder som ny VD för Apohem. Han kommer närmast från en tjänst som vd för Health and Sports Nutrition Group.
Dagligvarukedjan testar kassalös butik

Dagligvarukedjan testar kassalös butik

  Pro 4467 Nyheter 3670 Ny teknik 489 Butikskoncept 795
Dagligvarukedjan kommer under 2019 ta fram och testa ett butikskoncept som saknar kassor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gateau i samarbete med H&M Home

Gateau i samarbete med H&M Home

  Nyheter 3670 Pop up 149 Butikskoncept 795 Pro 4467
Under december öppnar Gateau pop-up butiker med jultema. "Ett nytt sammanhang i en inspirerande butiksmiljö".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Filmstaden öppnar nytt koncept

Filmstaden öppnar nytt koncept

  Pro 4467 Nyheter 3670 Butikskoncept 795 Köpcentrum 648
Det nya konceptet innehåller nya fasader en utvecklad interiör samt en ny butiksdel.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Morakniv öppnar butik i Stockholm

Morakniv öppnar butik i Stockholm

  Pro 4467 Nya butiker 1164 Nyheter 3670
Torsdagen den 6 december öppnar Morakniv Concept Store i Stockholm. Det är varumärkets andra butik i landet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför öppnar Ikea på Manhattan

Därför öppnar Ikea på Manhattan

  Cityhandel 268 Nya butiker 1164 Internationellt 1299 Pro 4467
Ikea USA öppnar sin första citybutik i USA. Studion mitt på Manhattan markerar starten för kedjans strategi att etablera sig i stadskärnor. Här är bakgrunden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Leverans åtta minuter efter order

Leverans åtta minuter efter order

  Internationellt 1299 Nyheter 3670 E-handel 926 Logistik 126
Amazon sätter varje år samman en lista över "Best of Prime". Snabbaste leverans under 2018: Åtta minuter efter order.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Alexandra ny CCO på Eleven och Nordicfeel

Alexandra ny CCO på Eleven och Nordicfeel

  E-handel 926 Nyheter 3670 Personer 300 Karriär 293
E-handelssajterna Eleven och Nordicfeel har rekryterat Alexandra Vult von Steyern som kommersiellt ansvarig, CCO. Hon kommer närmast från en roll som VD på Klart.se.
Hemtex omnikanal ger resultat

Hemtex omnikanal ger resultat

  Pro 4467 E-handel 926 Nyheter 3670 Omnichannel 323
Majoriteten av företagets onlineordrar plockas och lämnas ut i butik. För Hemtex börjar satsningen på omnikanal nu ge resultat.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Henrik ny försäljningschef på Urban Deli

Henrik ny försäljningschef på Urban Deli

  Karriär 293 Nyheter 3670 Personer 300
Henrik Sjöblom Adsten blir ny försäljningschef på Urban Deli. Där ska han ansvara för samtliga butiker och saluhallar. Han kommer närmast från Ica.
Cirkle K lanserar nytt matkoncept

Cirkle K lanserar nytt matkoncept

  Produktutveckling 302 Pro 4467 Butikskoncept 795 Nyheter 3670
"Det handlar om att erbjuda människor god och hälsosam mat längs vägen". Satsningen omfattar bland annat sortiment, inredning och utbildning. Se bilderna!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

Upplevelsen i fokus i kundernas butik

  Nyheter 3670 Kundupplevelser 305 Nya butiker 1164
Kunderna har fått komma med önskemål, nu öppnar butiken i ny skepnad. "Ovanligt med en sådan omfattande kundundersökning", säger butikschefen.