Från att ha handlat om specifika storlekar rör sig nu allt fler mot en personaliserad AI-tjänst för bästa passform. Här är tre exempel på företag som använder tekniken.
Smarta speglar, RFID-teknik och rekommendationer för hela outfits. Den här modebutiken skapar bättre kundupplevelser med artificiell intelligens. Snart finns den även i en mobilversion.
Storstaden rusar på utanför nyöppnade Apple Cotai Central i Macau. Här vill man erbjuda ett lugnt komplement till den livliga miljön utanför.
Kedjan erbjöd en ljudsatt shoppingupplevelse i sitt flaggskepp. Efter att ha beskrivit sitt humör och vad man letade efter strömmade anpassade spellistor i kundernas lurar.
Pop up-butiker i butiken. Det är varumärkets recept för att skapa variation och nya upplevelser. Efter en tids testande lanserar man nu strategin på bred front i fler butiker.
Kedjan lanserar nu en tjänst som ska addera en ny dimension till e-shoppandet. Ett 70-tal inredningsartiklar presenteras virtuellt i 3-D och i en relevant miljö.
Skönhetsvarumärket har öppnat en tillfällig konceptbutik i Tokyo. Pop up-butiken är fullproppad med ny teknik, bland annat testar man artificiell intelligens och ansiktsidentifiering för att skapa en bättre kundupplevelse.
Clas Ohlson har öppnat en konceptbutik kallad ”Hemma hos Clas Ohlson” i centrala Oslo. Den lilla butiken innehåller ett flertal helt nya grepp för kedjan.
Upplevelser är den fysiska handelns väg in i framtiden, det verkar de flesta vara överens om. Här är 22 butikskoncept fyllda med nytänkande och inspiration – alla väl värda ett besök.
Allt fler kunder väljer att lägga sin beställning online för att sedan hämta upp varorna i närmaste Media Markt-varuhus. Därför lanserar nu kedjan tjänsten boka och hämta i varuhus efter 30 min.