Sex av tio rör sig sömlöst mellan kanaler

Sex av tio rör sig sömlöst mellan kanaler

Svenska konsumenter är utpräglade omnikanalshoppare enligt ny rapport.

E-dagligvaror väntas öka mest

E-dagligvaror väntas öka mest

Prognosen för dagligvaror tyder på en svacka de kommande fem åren. Onlineförsäljningen spås öka snabbare än försäljningen i butik.

Kvalitet avgörande för cirkulär lönsamhet

Kvalitet avgörande för cirkulär lönsamhet

En ny studie har jämfört en cirkulär affärsmodell med en linjär. Resultatet visar att två faktorer är avgörande för lönsamheten.

Premiär för minibarens dag

Premiär för minibarens dag

I dag firas Nationella Minibardagen för första gången. En ny studie kartlägger konsumenternas minibar-beteende.

Storkedjan öppnar vegansk supermarket

Storkedjan öppnar vegansk supermarket

Undersökningar visar att plantbaserat vinner mark hos konsumenten. Nu öppnar kedjan ett fullt ut veganskt butikskoncept.

Fortsatt stort intresse för second hand

Fortsatt stort intresse för second hand

Intresset för second hand fortsatt på en hög nivå. Så stor blev den totala omsättningen för Q1 2024.

Försiktigt positiva siffror för e-handeln

Försiktigt positiva siffror för e-handeln

E-handeln fortsätter att växa i omsättning. ”Mycket tyder på att detta är ett trendbrott”.

Mänsklig kontakt viktig för konsumenten 

Mänsklig kontakt viktig för konsumenten 

Konsumenter är tveksamma till inslag av AI i kundservicen. Man vill inte att tekniken ska ersätta människor i kundkontakten. Det visar en ny undersökning.

Så handlar svenskarna via sociala medier

Så handlar svenskarna via sociala medier

En ny studie kartlägger hur mycket svenska konsumenter handlar via sociala plattformar.

Nya livsstilar formar köpcentrumet

Nya livsstilar formar köpcentrumet

Open-air-centrum vinner mark. Nya livsstilar och behov ligger bakom utvecklingen. Här är det som lockar.