Så gick det för detaljhandeln 2022

Så gick det för detaljhandeln 2022

För första gången sedan början av 90-talet var detaljhandelns volymutveckling negativ.

Så görs hållbara val i sociala medier

Så görs hållbara val i sociala medier

Användare av olika sociala medieplattformar överväger olika hållbarhetsalternativ. Detta enligt en ny undersökning.

Fortsatt svag utveckling för e-handeln

Fortsatt svag utveckling för e-handeln

Näthandeln visar på en fortsatt svag utveckling. Andelen som e-handlade ökade dock något i både juni och juli i år.

Inflationen pressar dagligvaruhandeln

Inflationen pressar dagligvaruhandeln

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,1 procent under juli 2023. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen var dock negativ.

Mobilen är nu svenskens förstahandsval

Mobilen är nu svenskens förstahandsval

Fler svenska konsumenter föredrar att använda mobiltelefon än dator när det är dags att e-handla. Här är siffrorna som bekräftar det.

Konsumenten överväger cirkulära sparåtgärder

Konsumenten överväger cirkulära sparåtgärder

Allt fler svenska konsumenter kan tänka sig att använda cirkulära tjänster för att minska sina kostnader.

Maxade butiksbesök ett måste i tuffa tider

Maxade butiksbesök ett måste i tuffa tider

De tuffa tiderna dröjer sig kvar vilket leder till färre inköpsrundor. Att maxa butiksbesöken blir därför avgörande det kommande året.

”Från ord till bord” – så agerar konsumenten

”Från ord till bord” – så agerar konsumenten

Köper konsumenterna det man tänkt från början? I projektet Från ord till bord kartlägger två forskare hushållens konsumtionsmönster.

Den nya konsumenten växer fram

Den nya konsumenten växer fram

Den nya digitalt infödda konsumenten växer fram och blir en allt tyngre köpkraft. Beteendet kommer påverka strategier, erbjudanden och trender framöver.

Bästa kundtjänsten finns inom retail

Bästa kundtjänsten finns inom retail

En ny undersökning kartlägger vad konsumenten värderar högst i kontakten med företag. Retail hamnar i topp över branscher med bäst kundtjänst.