Så har pandemin påverkat våra matvanor

Så har pandemin påverkat våra matvanor

 
Pandemin påverkar matvanor och inköp. Här är fem tydliga förändringar i svenskarnas matmönster under krisens första tre månader.
Fysisk distansering här för att stanna

Fysisk distansering här för att stanna

 
Curbside pickup är en efterfrågad tjänst, men slarv skrämmer bort kunder. Och fysisk distansering är här för att stanna. Det visar en färsk undersökning.
Åtta av tio svenskar handlar online

Åtta av tio svenskar handlar online

 
E-barometerns månadsmätning visar att e-handeln fortsatte att växa kraftigt under maj. Åtta av tio svenskar e-handlade.
E-handeln ökar i plikttrogna generationen

E-handeln ökar i plikttrogna generationen

 
Under coronakrisen har äldre börjat e-handla i större utsträckning – speciellt i den plikttrogna generationen. Det visar en ny universitetsstudie.
Svenskarnas konsumtion ökar igen

Svenskarnas konsumtion ökar igen

 
Konsumtionen i Sverige pekar uppåt men ligger fortfarande på en lägre nivå än innan pandemin. Det visar en undersökning som kartlägger förändringarna.
Kundtapp för butiker som COVID-slarvar

Kundtapp för butiker som COVID-slarvar

 
Butiker som inte tar hälso- och säkerhetsfrågor i samband med COVID-19 på allvar kan komma att få betala ett dyrt pris. Det visar en ny undersökning.
Coronakrisens dolda retailtrender

Coronakrisens dolda retailtrender

 
COVID-19 påverkar konsumentens värderingar. Bortom de uppenbara trenderna – som ökad e-handel – pågår rörelser som inte får samma uppmärksamhet.
Fler konsumerar virtuella upplevelser

Fler konsumerar virtuella upplevelser

 
Virtuella upplevelser under pandemin. Rekordmånga svenska konsumenter ansluter sig till tjänster som träningspass, streaming och olika kurser på nätet.
Boom för click & collect inom dagligvaror

Boom för click & collect inom dagligvaror

 
Näthandeln av livsmedel ökade kraftigt under april. Allra mest gällde det click & collect, upphämtning av matkassar i butik som mångdubblats.
Studie kartlägger svenskarnas nya köpvanor

Studie kartlägger svenskarnas nya köpvanor

 
En ny internationell studie visar att konsumenterna numera värdesätter lagerstatus framför priset på en vara. Men Sverige skiljer sig från andra marknader.