Ambient shopping i framtidens handel

Ambient shopping i framtidens handel

Shopping går från en specifik handling till en ständigt närvarande atmosfärisk process. Här är fyra tunga globala trender som formar framtidens detaljhandel.

Konsumenten överväger cirkulära sparåtgärder

Konsumenten överväger cirkulära sparåtgärder

Allt fler svenska konsumenter kan tänka sig att använda cirkulära tjänster för att minska sina kostnader.

Maxade butiksbesök ett måste i tuffa tider

Maxade butiksbesök ett måste i tuffa tider

De tuffa tiderna dröjer sig kvar vilket leder till färre inköpsrundor. Att maxa butiksbesöken blir därför avgörande det kommande året.

”Från ord till bord” – så agerar konsumenten

”Från ord till bord” – så agerar konsumenten

Köper konsumenterna det man tänkt från början? I projektet Från ord till bord kartlägger två forskare hushållens konsumtionsmönster.

Den nya konsumenten växer fram

Den nya konsumenten växer fram

Den nya digitalt infödda konsumenten växer fram och blir en allt tyngre köpkraft. Beteendet kommer påverka strategier, erbjudanden och trender framöver.

Den sömlösa fysiska butiken står stark

Den sömlösa fysiska butiken står stark

Den fysiska butiken står stark hos konsumenten i Sverige – om man erbjuder en sömlös upplevelse. Det visar en ny studie.

AI guidar kunden i framtidens shopping

AI guidar kunden i framtidens shopping

Konsumenten har höga tech-förväntningar på framtidens shopping. AI blir en naturlig del av upplevelsen enligt ny studie.

Mobil i butik skapar insikter – hos båda parter

Mobil i butik skapar insikter – hos båda parter

Konsumenterna använder i allt högre grad sin mobil i fysiska butiker. Beteendet leder till dubbelriktade insikter.

”Allt fler får upp ögonen för lågprishandel”

”Allt fler får upp ögonen för lågprishandel”

Tuffa tider gör att fler kundsegment väljer lågprishandeln. Det konstaterar Eva Lundqvist, VD på ÖoB:s moderbolag Runsvengruppen.

Kunderna positiva till obemannade butiker

Kunderna positiva till obemannade butiker

De obemannade butikerna har tagits emot väl. Coop delar nu med sig av storsäljare och kundbeteende.