Millennials är generation självbetjäning

Millennials är generation självbetjäning

 
För så kallade millennials, det vill säga de som är födda under tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal, är tekniken en naturlig del av livet. Nu visar det sig att generationen efterfrågar självbetjäningsfunktioner i högre grad än andra åldersgrupper gör. Diskussionen om millennials inverkan på svensk detaljhandel har hittills varit mer eller mindre obefintlig. Att det … (läs mer)

Var sjätte e-konsument är missnöjd

 
Konsumentverket har i den årliga Konsumentrapporten granskat e-handeln som sträcker sig utanför landets gränser. Rapporten visar att var sjätte e-kund som köpt varor från en utländsk webbutik har blivit missnöjd med sitt köp.  Enligt Konsumentverkets undersökningar har 80 procent av alla konsumenter det senaste året genomfört köp online. 16 procent av de som handlar varor på nätet från … (läs mer)

Kunderna shoppar mer när de är hungriga

 
Spenderar 64 procent mer än mätta.
Åtta av tio förändrar kosten under 2015

Åtta av tio förändrar kosten under 2015

 
Åtta av tio svenskar planerar att förändra sina matvanor under 2015. Det visar en ny kartläggning från Fazer i Sverige. Svenskarna önskar äta mer mat som är ekologisk, vegetarisk och lagad från grunden.

Nu tar männen över e-shoppandet

 
Det har skett ett skifte inom e-handeln, för första gången shoppar män mer än vad kvinnor gör online. Det visar en färsk undersökning. Det är Bronto Software’s studie ”Consumers Tell All” som visar på detta. Förra året sa sig en fjärdedel av de 1 000 tillfrågade vara frekventa e-shoppare. Det gällde både män och kvinnor, det var … (läs mer)

Sex tips för framgångsrik omnichannel

 
Leverans är en kritisk fråga när konsumenten väljer butik, varannan kund väljer efter hur snabba leveranserna är. Det visar ett nytt white paper från GS1 UK och Planet Retail. Här är sex grundläggande tips för dig som vill lyckas med omnichannel i detaljhandeln. En av slutsatserna: det krävs en implementerad omnichannelstrategi för hur man ska se … (läs mer)
Så påverkar mobilen framtidens detaljhandel

Så påverkar mobilen framtidens detaljhandel

 
Framtidens detaljhandel i fokus. "Mobilen har förändrat förutsättningarna för den moderna detaljhandeln, nu sätter konsumenterna villkoren." Det konstaterade Anna Wikland från Google under fredagens Retail Breakfast Club.

Hälsosamma livsmedel ökar markant

 
Försäljningen av hälsosamma livsmedel har ökat markant. Det visar Konsument­föreningen Stockholms (KfS) granskning av hur försäljningen av vissa livsmedel har utvecklats under perioden 2010–2014. Samtidigt uppger sex av tio (58 procent) att de äter tillskott av vitaminer och mineraler. Det är betydligt fler än 2010 då 34 procent uppgav det. Det visar en attitydundersökning som … (läs mer)

Stort intresse för Västerås citykärna i Cannes

 
I Västerås testas just nu ett system som mäter hur konsumenterna rör sig i stadskärnan. Västerås Citysamverkan och Bumbee Labs delade i dag med sig av erfarenheterna på mässan MIPIM i Cannes. I franska Cannes pågår just nu det årliga evenemanget MIPIM. Här samlas de mest inflytelserika aktörerna inom fastighetsbranschen, mässan lockar över 21 000 besökare. MIPIM … (läs mer)

Omnichannel: Fysiska butiker tappar en femtedel

 
Fysiska butiker i Europa riskerar att tappa upp till en femtedel av sin försäljning till sina konkurrenter via omnichannel. Detta då 20 procent av kunderna väljer att köpa en konkurrents vara online – medan man besöker en fysisk butik.  Det är Epson Europe som konstaterar det efter att ha sammanställt undersökningen The state of European Retailing där … (läs mer)