Omnichannel: Fysiska butiker tappar en femtedel

 
Fysiska butiker i Europa riskerar att tappa upp till en femtedel av sin försäljning till sina konkurrenter via omnichannel. Detta då 20 procent av kunderna väljer att köpa en konkurrents vara online – medan man besöker en fysisk butik.  Det är Epson Europe som konstaterar det efter att ha sammanställt undersökningen The state of European Retailing där … (läs mer)

Onlinekunden 2015 kartlagd i ny undersökning

 
Europa är sämst i världen på m-handel, kunderna vill ha större valfrihet gällande leveranser samt betalsätt och fri frakt driver fortsatt försäljning online. Det visar en färsk världsomspännande undersökning där onlinekunden 2015 kartlagts. Onlinekunder runt om i världen vill kunna söka och handla via olika kanaler, samt välja bland olika leveransalternativ och betalsätt. När det … (läs mer)

Den uppkopplade konsumentens anatomi

 
Den moderna uppkopplade konsumenten delar med sig av sina upplevelser och tankar, mer än man någonsin har gjort. Man förväntar sig också en tätare och mer relevant relation till varumärken än tidigare. Den här bilden från Gigya.com visar hur den moderna konsumenten är uppbygd. Spara artikel

Jamie Oliver tar de fula grönsakernas parti

 
Den brittiska varuhuskedjan Asda driver en kampanj i samarbete med Jamie Oliver där ”fula” frukter och grönsaker är i fokus.

Antal klagomål på e-butiker dubblade

 
I Storbritannien har antalet klagomål rörande e-handeln fullkomligt exploderat. En av anledningarna tros vara att kunderna slipper att framföra klagomålen ansikte mot ansikte. Antalet klagomål har fördubblats under 2014 enligt färska siffror från Consumer Action Report. Detta skriver Mail Online. Kunderna accepterar inte längre långsam service, felleveranser och bristfälliga produkter när de handlar online. Flest klagomål fick … (läs mer)

8 av 10 lämnar butiken utan att ha köpt något

 
Oroväckande siffror för den fysiska handeln. Att åtta av tio bara fönstershoppar sägs bero på den nya tidens omnichannel-beteende, men också på att fönstershopping mer och mer blir ett nöje. Brittiska Retail Bulletin anordnade nyligen Omnichannel Summit där den nya tidens detaljhandel diskuterades. I samband med detta sattes fingret på en för många kritisk studie: Åtta av … (läs mer)

Utställning om hållbar klädkonsumtion

 
Projektet Stilmedveten handlar om hållbarhetsfrågor runt konsumtion av kläder och textilier.

Anpassning för mobila enheter – ett måste

 
Den online-aktör som missar att anpassa sin kommunikation för mobila enheter riskerar också att tappa hälften av mottagarna. Detta visar en undersökning, och många kedjor testar nu därför ny teknik för att nå fram bättre i mobiler och på paddor. Det är Internet Retailer som berättar om undersökningen, och man konstaterar att e-post inte längre … (läs mer)

Detaljhandelns fem tyngsta trender 2015

 
År 2015 kommer innehålla en ökad shoppingturism, ökad mobil handel, starkare upplevelser och ännu fler tekniska innovationer. Här är detaljhandelns fem tyngsta trender, de som verkligen kommer att påverka den globala detaljhandeln under året som kommer. I Deloittes årliga Global Powers of Retailing tar företaget en titt på de mest dominerande detaljhandelsaktörerna i världen. Men … (läs mer)
Så når du framgång i servicehandeln

Så når du framgång i servicehandeln

 
För att lyckas i servicehandeln i framtiden måste man överträffa kundernas förväntningar. Och den som har en övergripande mission kan dessutom bygga nyttiga succékategorier.