Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Trender 364 Analys 25 Konsumentbeteende 229 Pro 3706
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 

Därför köper Amazon Whole Foods

  Analys 25 E-handel 704 Internationellt 1005 Trender 364
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 

Här är modellen för framtidens köpcentrum

  Måsteläsning 152 Pro 3706 Trender 364 Analys 25
E-handeln har kapat köpcentrumets dragplåster nummer ett – bekvämlighet. Nu måste man pånyttföda verksamheten och hitta nya erbjudanden. Här är de tyngsta ingredienserna i framtidens köpcentrum.

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Analys 25 Nyheter 2904 Pro 3706 Måsteläsning 152
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.

10 trender som ritar om retailkartan

  Pro 3706 Måsteläsning 152 Trender 364 Analys 25
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.

15 tunga e-handelstrender 2017

  Trender 364 Pro 3706 Måsteläsning 152 Analys 25
Fler automatiska chattar, smartare algoritmer och bättre upplevelser är viktiga ingredienser under det kommande året. Men den viktigaste företeelsen är den som verkligen kommer förändra e-handelns framtid. Här är 15 tunga e-handelstrender.

Pensionera inte begreppet omnichannel!

  Nyheter 2904 Måsteläsning 152 Omnichannel 245 Analys 25
Jag hör en del kommentarer om att Omnichannel är passé. Låt oss en gång för alla avfärda det som en elitistiskt jargong. För ingenting kunde vara med felaktigt. Den som kan bevisa motsatsen är välkommen att höra av sig. När ni nyktrat till.

Butiken är död, länge leve den nya butiken!

  Omnichannel 245 Pro 3706 Konsumentbeteende 229 Analys 25
Olyckskorparna kraxar för full hals: Butiken är död! Och det är sant, men samtidigt växer den nya tidens butik fram, som en metamorfos mellan den digitala och fysiska handeln. Så här ser den ut.

Därför är Starbucks nya klädkod betydelsefull

  Pro 3706 Analys 25 Design 236 Kundupplevelser 131
Det kan tyckas vara ett marginellt beslut. Men Starbucks nya klädkod kan komma att påverka hur både kaffet, kaféupplevelsen och varumärket upplevs.

Tre tunga huvudtrender att hålla koll på

  Pro 3706 Trender 364 Analys 25 Måsteläsning 152
Teknik med den här gemensamma nämnaren är framtiden, målgruppen som gör dig till vinnare och vikten av nya kontaktytor. Här är trenderna som sätter tonen i detaljhandeln framöver.

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

  Trender 364 Måsteläsning 152 Analys 25 Omnichannel 245
Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.

Detaljhandelns dolda trender

  Måsteläsning 152 Trender 364 Omnichannel 245 Analys 25
Digitaliseringen är motorn bakom de största förändringarna inom detaljhandeln. Men lite mer obemärkt, i dess kölvatten, pågår en rad mindre subtrender. Här är åtta rörelser som skapar den nya dynamiska detaljhandeln.

Nu kommer den muslimska modevågen

  Internationellt 1005 Måsteläsning 152 Pro 3706 Mode 213
Troligen har vi bara sett början. Den muslimska modevågen innehåller stora affärsmässiga möjligheter för internationell detaljhandel.

”Detaljhandeln bör byggas på nätverk”

  Konsumentbeteende 229 Undersökningar 292 Analys 25
Detaljhandelns traditionella värdekedjor klarar inte av att möta framtidens behov. I en ny rapport uppmanar man detaljhandeln att se på processen som ett konsumentdrivet nätverk snarare än en linjär kedja.  i Capgemini och The Consumer Goods Forums (CGF) rapport “Rethinking the Value Chain: New Realities in Collaborative Business” konstaterar man att maktförskjutningen inom detaljhandeln har lett … (läs mer)

Detaljhandeln goes Netflix

  Pro 3706 Internationellt 1005 Konsumentbeteende 229 Analys 25
Millennials tilltalas av att dela på resurser och hyr gärna sin utrustning och sina produkter. Nu visar en ny undersökning att konsumenterna kan tänka sig att betala tusentals kronor för modeabonnemang i Netflix-stil.

EasyFoodStore utmanar med extremt lågpris

  Nya butiker 885 Analys 25 Pro 3706 Måsteläsning 152
Lågpriskedjor som Lidl och Aldi har pressat priserna hårt – men helt plötsligt framstår de som påkostade färskvaruspecialister. Grundaren bakom EasyJet lanserar nu EasyFoodStore, ett extremt lågpriskoncept skapat för arbetslösa och lågavlönade. Rösterna går i sär om huruvida detta är en gamechanger eller en satsning dömd att misslyckas.

Framtiden är här – åtta tekniktrender i detaljhandeln

  Pro 3706 Trender 364 Konsumentbeteende 229 Ny teknik 337
Analyser i realtid i fysiska butiker, big data som gifter sig, nya världar med Virtual Reality och helt friktionsfria automatiska betalningar. Den tekniska utvecklingen inom detaljhandeln går fort nu, här är åtta tekniktrender du bör ha koll på.

10 trender som formar framtidens retail

  Analys 25 Trender 364 Pro 3706 Konsumentbeteende 229
”And the first one now, Will later be last, For the times they are a-changin’.” Bob Dylans text från 1964 känns på flera sätt mer aktuell än någonsin. Så också i detaljhandeln. Här är tio pågående trender som formar morgondagens detaljhandel.  I USA har kedjor som Seal, RadioShack, Zulily och C. Wonder antingen gått i konkurs … (läs mer)

Fem nyckeltrender inom retail

  Måsteläsning 152 Analys 25 Omnichannel 245 Pro 3706
Starten har gått! Morgondagens detaljhandel är redan här, och ingenting blir någonsin sig likt. Inga kassor, en omslutande digital närvaro och en ständigt pågående storytelling med dig i huvudrollen. Här är fem nyckeltrender inom retail. Köpbeslutet, yes or no. De där sista impulserna är så avgörande för att kunden verkligen ska bestämma sig för att … (läs mer)

Så förändrar Real Time Retail detaljhandeln

  Omnichannel 245 E-handel 704 Pro 3706 Måsteläsning 152
Man kallar det Real Time Retail. Inom fem år kommer två av tre butiker automatiskt identifiera sina kunder i samma ögonblick som de stiger in i butiken. Detta öppnar möjligheter att göra kundupplevelsen mer relevant – i realtid.