Här är Amazons vinnande strategi

Här är Amazons vinnande strategi

  Analys 37 Kundupplevelser 262 Trender 411 Pro 4254
Bakom Amazons framgång finns en mycket enkel modell som kan appliceras även av andra aktörer. Tungt meriterade professor Barbara Kahn har skrivit en bok om hur man blir en vinnare i tider av ständig innovation. Här är hennes tyngsta råd.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  Mode 328 Analys 37 E-handel 850 Heads up! 9
Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.
Fem dagligvarutrender som formar 2018

Fem dagligvarutrender som formar 2018

  Måsteläsning 250 Pro 4254 Analys 37 Trender 411
Digitaliseringen av dagligvaror är fortfarande i sin linda. Men året 2018 för med sig nya digitala affärsidéer, uppdaterade kundkrav och nyskapande teknik. Här är fem tunga trender inför det kommande året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

Detaljhandelns tyngsta trender 2018

  Måsteläsning 250 Analys 37 Trender 411 Pro 4254
Den fysiska butiken byggs om för att passa de nya affärsmodellerna, samarbeten online-to-offline och helt nya yrkesroller. Här är detaljhandelns tyngsta trender under 2018.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tekniktrender som förändrar retail

Fem tekniktrender som förändrar retail

  Logistik 106 Analys 37 Ny teknik 446 Måsteläsning 250
Framtidens retail bygger mer på algoritmer än på magkänsla. Samtidigt ställs det högre krav på shoppingupplevelsen än någonsin tidigare. Här är fem tekniktrender som ska lösa den ekvationen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tio spådomar om framtidens retail

Tio spådomar om framtidens retail

  Pro 4254 Konsumentbeteende 288 Omnichannel 300 Analys 37
Framtidens detaljhandelsföretag är i ständig förändring. Gränserna mellan kanalerna suddas ut och artificiell intelligens analyserar konsumentens behov i realtid. Här är tio spådomar om hur morgondagens retail ser ut. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem måsten för framtidens fysiska butik

Fem måsten för framtidens fysiska butik

  Måsteläsning 250 Analys 37 Produktutveckling 290 Pro 4254
Det är lugnet före stormen, men var så säker. Förändringens tid kommer även inom dagligvarubranschen. Här är fem nödvändiga åtgärder för den som vill överleva i en digitaliserad och Amazon-präglad framtid.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns sju dödssynder

Detaljhandelns sju dödssynder

  Pro 4254 Analys 37 Måsteläsning 250 Omnichannel 300
För många butiker, dålig koll på omnichannel och för stor tilltro till varumärken. Här är de sju synderna inom den moderna detaljhandeln som särskiljer morgondagens vinnare – och förlorare.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem tunga analystrender inom retail

Fem tunga analystrender inom retail

  Analys 37 Måsteläsning 250 Trender 411 Pro 4254
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

Detaljhandelns 10 tyngsta trender

  Konsumentbeteende 288 Pro 4254 Trender 411 Måsteläsning 250
Utvecklingen inom detaljhandeln rusar fram. Handelstrender lyfter blicken för att se bortom de enskilda deltrenderna. Vi målar upp den stora bilden, och där skymtar bland annat automatisering, polarisering och resursoptimering. Här är tio tunga trender som formar morgondagens detaljhandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför köper Amazon Whole Foods

Därför köper Amazon Whole Foods

  E-handel 850 Analys 37 Trender 411 Internationellt 1231
KOMMENTAR. Amazons köp av Whole Foods är logiskt. Det finns ett släktskap mellan koncepten, och dagligvarukedjan medför också det Amazon är i stort behov av. Logistik, distribution och kompetens. 
Här är modellen för framtidens köpcentrum

Här är modellen för framtidens köpcentrum

  Analys 37 Trender 411 Köpcentrum 600 Måsteläsning 250
E-handeln har kapat köpcentrumets dragplåster nummer ett – bekvämlighet. Nu måste man pånyttföda verksamheten och hitta nya erbjudanden. Här är de tyngsta ingredienserna i framtidens köpcentrum.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är framtidens vinnande prisstrategier

Här är framtidens vinnande prisstrategier

  Pro 4254 Måsteläsning 250 Nyheter 3497 Analys 37
Dynamisk och personaliserad prissättning är vägen ur ett priskrig som ingen kommer vinna. Det menar man i en ny rapport som kartlägger vilka som kommer vara framtidens mest framgångsrika prisstrategier.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

10 trender som ritar om retailkartan

10 trender som ritar om retailkartan

  Måsteläsning 250 Analys 37 Trender 411 Pro 4254
Nya drivkrafter i ekonomin och ett förändrat konsumentbeteende förvandlar detaljhandelns affärsmodeller till antikviteter. Och bakom hörnet väntar nya startups helt utan ryggsäckar. Här är tio trender som förändrar detaljhandeln just nu.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

15 tunga e-handelstrender 2017

15 tunga e-handelstrender 2017

  Analys 37 Trender 411 Pro 4254 Måsteläsning 250
Fler automatiska chattar, smartare algoritmer och bättre upplevelser är viktiga ingredienser under det kommande året. Men den viktigaste företeelsen är den som verkligen kommer förändra e-handelns framtid. Här är 15 tunga e-handelstrender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Pensionera inte begreppet omnichannel!

Pensionera inte begreppet omnichannel!

  Nyheter 3497 Omnichannel 300 Analys 37 Trender 411
Jag hör en del kommentarer om att Omnichannel är passé. Låt oss en gång för alla avfärda det som en elitistiskt jargong. För ingenting kunde vara med felaktigt. Den som kan bevisa motsatsen är välkommen att höra av sig. När ni nyktrat till.
Butiken är död, länge leve den nya butiken!

Butiken är död, länge leve den nya butiken!

  Omnichannel 300 Konsumentbeteende 288 Analys 37 Pro 4254
Olyckskorparna kraxar för full hals: Butiken är död! Och det är sant, men samtidigt växer den nya tidens butik fram, som en metamorfos mellan den digitala och fysiska handeln. Så här ser den ut.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Därför är Starbucks nya klädkod betydelsefull

Därför är Starbucks nya klädkod betydelsefull

  Analys 37 Kundupplevelser 262 Pro 4254 Design 296
Det kan tyckas vara ett marginellt beslut. Men Starbucks nya klädkod kan komma att påverka hur både kaffet, kaféupplevelsen och varumärket upplevs.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Tre tunga huvudtrender att hålla koll på

Tre tunga huvudtrender att hålla koll på

  Trender 411 Analys 37 Måsteläsning 250 Pro 4254
Teknik med den här gemensamma nämnaren är framtiden, målgruppen som gör dig till vinnare och vikten av nya kontaktytor. Här är trenderna som sätter tonen i detaljhandeln framöver.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

Åtta snackisar i den disruptiva handeln

  Pro 4254 Omnichannel 300 Analys 37 Måsteläsning 250
Aldrig har innovation och nytänkande varit så hett i detaljhandeln – men att genomföra förändringarna är inte alltid så lätt. Här är de åtta ämnesområden det pratas mest om i den disruptiva handeln just nu.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!