HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  LÄSTID: 2 MINUTER

Bättre sent än aldrig?

Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.

Plötsligt hör jag kommentarer och analyser kring vad kedjan gör för fel från de mest oväntade håll. Om jag vore som dem skulle jag vara ännu mer orolig efter den här veckan.

Flera medier rapporterar om att modekoncernen nu ska satsa mer på e-handeln.

Hade det främst varit en framåtblickande satsning på digitalisering av hela organisationen och ny teknik som artificiell intelligens hade det haft en annan effekt på nerverna. Nu verkar det mesta handla om att få den elektroniska handeln (ja, det är vad förkortningen står för) att fungera bättre. AI och dataanalys nämns som något man ska sikta in sig på.

En ny rapport, som vi skriver om den här veckan, reder ut vilken konkret nytta detaljhandeln kan ha av artificiell intelligens. I den konstaterar man att detaljhandelsföretag av alla storlekar behöver ligga steget före när det gäller insikter kring kundernas behov och beteenden. Man betonar också vikten av att vara vassare än sina konkurrenter när det gäller innovationsförmåga.

En generell satsning på e-handel 2018 är tio år för sent.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.s. I veckan har vi också berättat om ett företag som ligger efter med flit – finska Alko. De har skapat ett inspirerande butikskoncept från svunna tider. Missa inte det!  


Fem sätt att använda AI inom retail


Butiksdesign som hyllar företagets arv


Alko 2


Fritt fram att prova innan du e-köper

Fritt fram att prova innan du e-köper

  Nyheter 3470 Mode 323 E-handel 845 Pro 4223
Vi har redan tidigare berättat om trenden med "prova-innan-du-köper"-tjänst. E-handeln går nu från att ha begränsat tjänsten till att göra den tillgänglig för alla.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Interaktiv inspiration hos Whyred

Interaktiv inspiration hos Whyred

  Ny teknik 439 Kundupplevelser 254 Mode 323 Visual Merchandising 145
Whyred satsar på inspirerande digital signage i butik. Den interaktiva skärmen aktiveras automatiskt när en person närmar sig. Med hjälp av mobilen kan kunden ta över skärmen där information, inspiration och shopping väntar. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedja digitaliserades på en månad

Kedja digitaliserades på en månad

  Butikskoncept 725 Internationellt 1216 Omnichannel 300 Pro 4223
Kedjan med 400 hypermarkets har på en månad genomgått en digitalisering. Ultrasnabba leveranser och mobilanpassning har gjort att onlinebeställningarna i butik skjutit i höjden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln påverkar städers utformning

E-handeln påverkar städers utformning

  Logistik 105 E-handel 845 Pro 4223 Undersökningar 381
Den växande e-handeln påverkar köpbeteenden, men också logistiksystem och städernas utformning. Det konstaterar man i en ny rapport. "Städer, distributionslösningar och logistiksystem är inte anpassade för beteendet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AVAVAV öppnar fysisk butik

AVAVAV öppnar fysisk butik

  Nyheter 3470 E-handel 845 Pro 4223 Mode 323
Grundarna av Monki, Cheap Monday och Weekday tar nu sitt senaste onlineprojekt in i den fysiska handeln. Innan året är slut öppnar man den första butiken i Stockholm. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Personaliserad retailupplevelse med AI

Personaliserad retailupplevelse med AI

  Ny teknik 439 E-handel 845 Pro 4223 Mode 323
Underklädesmärket använder artificiell intelligens för att analysera kundrecensioner, utveckla varumärket, produkterna och skapa rätt retailkoncept. Man drar nu nytta av sin erfarenhet som e-handlare för att skapa personaliserade butiksupplevelser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Digitala upplevelser suddar ut gränser

Digitala upplevelser suddar ut gränser

  Undersökningar 381 E-handel 845 Visual Merchandising 145 M-handel 139
Ny forskning visar att digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel. "Digital visualisering blir ett viktigt steg".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Man of a kind vässar upplevelsen

Man of a kind vässar upplevelsen

  E-handel 845 Mode 323 Nyheter 3470 Pro 4223
Onlinebutiken Man of a kind uppgraderar shoppingupplevelsen genom att addera tjänster is sitt erbjudande. "Shoppingen ska vara enkel och inspirerande".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in hos nyöppnade Suitsupply

Kika in hos nyöppnade Suitsupply

  Butikskoncept 725 Mode 323 Pro 4223 Design 291
Suitsupply har öppnat sin första butik i Stockholm. Ett kännetecken för varumärket är att deras etableringar ofta är spektakulära. Så även denna gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Let’s go Supermarket Chic

Let’s go Supermarket Chic

  Retailtrender 28 Mode 323 Trender 409
Temperaturen i dagligvarukedjornas modeavdelningar har stigit avsevärt. Reflektionen är gjord ur ett brittiskt perspektiv, men även i Sverige har vi sett samma tendens.
Se varumärkets virtuella pop up-butik

Se varumärkets virtuella pop up-butik

  Omnichannel 300 E-handel 845 Butikskoncept 725 Pro 4223
Varumärket inledde nyligen ett samarbete med Alibaba som resulterade i en virtuell butik i 3D. Det var en digital kopia på en fysisk pop up-butik som öppnades samtidigt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjans e-handel ökade 33 procent

Kedjans e-handel ökade 33 procent

  E-handel 845 Nyheter 3470 Pro 4223
Den digitala försäljningen ökade hos kedjan med 33 procent under det senaste kvartalet. Företaget förändras nu från insidan för att bli ännu snabbare och mer digitalt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

Sneakersnstuff mäktigast i Sverige

  Retailtrender 28 Nyheter 3470 Mode 323
Modemagasinet King har presenterat sin prestigefyllda lista ”King - Svenskt herrmodes 100 mäktigaste”. Toppar listan gör sneaker- och streetwear-butiken Sneakersnstuff med grundarena Peter Jansson och Erik Fagerlind.
Från slask till AW med Minimarket

Från slask till AW med Minimarket

  Retailtrender 28 Mode 323 Design 291
Den 8 augusti släpps den första kollektionen med skor från Åhléns samarbete med modemärket Minimarket. Kollektionen omfattar 16 modeller, både av helt nya och utvalda Minimarket-klassiker.
Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

Nu har Zara öppnat sin framtidsbutik

  Nya butiker 1092 Pro 4223 Ny teknik 439 Butikskoncept 725
Zara har nyöppnat sitt flaggskepp, här presenterar man framtidens butik. Kunderna möts av automation, RFID-teknik och sömlöshet. "Det är ett viktigt ögonblick för Inditex". 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med vulkaner och kokosnötter

Mode med vulkaner och kokosnötter

  Retailtrender 28 Hållbarhet 188 Mode 323 Design 291
Banana Republic har tagit fram chinos med naturliga – men aningen oväntade – material. Eller vad sägs om skal från kokosnötter och sand från vulkaner.
Snabbast tillväxt för e-dagligvaror

Snabbast tillväxt för e-dagligvaror

  Undersökningar 381 E-handel 845 Nyheter 3470 Pro 4223
Försäljningen online fortsätter att öka kraftigt i Sverige. Andelen e-handel är fortfarande låg inom dagligvaror, men kategorin ökar mest av alla just nu. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så ser Paradisets e-handel ut

Så ser Paradisets e-handel ut

  Design 291 Nya butiker 1092 Nyheter 3470 E-handel 845
Den 22 maj lanserar dagligvarukedjan Paradiset sin lösning för e-handel. Fokus ligger även här på hälsa och hållbarhet. Så här ser butiken ut.
Ny försäljningschef på I dig denim

Ny försäljningschef på I dig denim

  Karriär 231 Personer 228 Nyheter 3470 Mode 323
Med en nyanställd global försäljningschef gör Göteborgsbaserade I dig denim en internationell satsning. I dig denim har fokus på tillväxt och vill nu öka varumärkets synlighet på marknaden.
Bad och skidåkning för Chanel

Bad och skidåkning för Chanel

  Nyheter 3470 Retailtrender 28 Mode 323
MODE. Chanel släpper två nya kollektioner, Coco Beach och Coco Neige. Det är renodlade bad- respektive vinterkollektioner med Karl Lagerfeld som huvuddesigner.