HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  LÄSTID: 2 MINUTER

Bättre sent än aldrig?

Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.

Plötsligt hör jag kommentarer och analyser kring vad kedjan gör för fel från de mest oväntade håll. Om jag vore som dem skulle jag vara ännu mer orolig efter den här veckan.

Flera medier rapporterar om att modekoncernen nu ska satsa mer på e-handeln.

Hade det främst varit en framåtblickande satsning på digitalisering av hela organisationen och ny teknik som artificiell intelligens hade det haft en annan effekt på nerverna. Nu verkar det mesta handla om att få den elektroniska handeln (ja, det är vad förkortningen står för) att fungera bättre. AI och dataanalys nämns som något man ska sikta in sig på.

En ny rapport, som vi skriver om den här veckan, reder ut vilken konkret nytta detaljhandeln kan ha av artificiell intelligens. I den konstaterar man att detaljhandelsföretag av alla storlekar behöver ligga steget före när det gäller insikter kring kundernas behov och beteenden. Man betonar också vikten av att vara vassare än sina konkurrenter när det gäller innovationsförmåga.

En generell satsning på e-handel 2018 är tio år för sent.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.s. I veckan har vi också berättat om ett företag som ligger efter med flit – finska Alko. De har skapat ett inspirerande butikskoncept från svunna tider. Missa inte det!  


Fem sätt att använda AI inom retail


Butiksdesign som hyllar företagets arv


Alko 2


Snabb ökning för dagligvaror på nätet

Snabb ökning för dagligvaror på nätet

  Pro 4349 Undersökningar 396 E-handel 881 Konsumentbeteende 297
Att köpa dagligvaror och livsmedel på nätet är på stark frammarsch i Sverige. Antalet svenskar som prenumererar på matvaror har ökat dramatiskt under det gångna året.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

WACD – What Amazon Can’t Do

WACD – What Amazon Can’t Do

  Undersökningar 396 E-handel 881 Måsteläsning 267 Pro 4349
En ny term har dykt upp inom retail. WACD (What Amazon Can't Do) handlar om öppningar där Amazon är som svagast. Här är fyra områden där andra kan frodas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-matbutik öppnar fysiska butiker

E-matbutik öppnar fysiska butiker

  E-handel 881 Nya butiker 1135 Cityhandel 255 Butikskoncept 762
Verksamheten bygger på tre tunga trender – bekvämlighet, lokalt och ekologiskt. Nu utökar e-handlaren dessutom verksamheten med fysiska dagligvarubutiker.  
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Retailtrender 45 Personer 260 Nyheter 3578 Mode 347
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Mode 347 Nyheter 3578 Nya butiker 1135 Pro 4349
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

E-handeln ökar – trögt för ny teknik

  Pro 4349 Undersökningar 396 Ny teknik 465 E-handel 881
E-barometern för det andra kvartalet 2018 visar – föga överraskande – att försäljningen online fortsatt ökar. Rapporten dyker också ner i ny teknik som röststyrning och AI. Där går utvecklingen trögare. Än så länge, bör nog tilläggas.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Lågpriskedja lanserar hemleverans

Lågpriskedja lanserar hemleverans

  Kundupplevelser 281 Logistik 113 E-handel 881 Pro 4349
Lågpriskedjan utvidgar nu sina alternativ för den stressade konsumenten. Det innebär att man inom kort kommer erbjuda hemleverans – från samtliga 1 800 butiker – inom en timme.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny sneakerbutik lanseras online

Ny sneakerbutik lanseras online

  Pro 4349 Nya butiker 1135 Nyheter 3578 E-handel 881
Nu lanserar koncernen en fristående e-handel för verksamhetens sneakerkoncept. Ambitionen är att lyfta fram sortimentet och bli mer synlig digitalt. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  Pro 4349 Mode 347 Nyheter 3578 Internationellt 1268
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Trender 426 Pro 4349 Omnichannel 312 Måsteläsning 267
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny inköpschef och kreativ chef

Ny inköpschef och kreativ chef

  Mode 347 Nyheter 3578 Karriär 260
Indiska anställer Lena von Segebaden och Helena Leach Squire som inköpschef samt kreativ chef. De kommer i sina roller arbeta med alla delar i Indiskas sortiment och att fortsätta stärka varumärket.
Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  Mode 347 Ny teknik 465 Pro 4349 Butikskoncept 762
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Pro 4349 Måsteläsning 267 Internationellt 1268 Analys 39
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stadium automatiserar e-handelslager

Stadium automatiserar e-handelslager

  Pro 4349 Logistik 113 Nyheter 3578 E-handel 881
PostNord och Stadium automatiserar e-handelslagret i Norrköping. Den nya automationslösningen ska lyfta e-handelslogistiken till nästa nivå för samtliga bolag som ingår i familjen – Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Amazon nästa för Clas Ohlson

Amazon nästa för Clas Ohlson

  E-handel 881 Pro 4349 Omnichannel 312 Nyheter 3578
Diskussionerna och spekulationerna kring Amazons inträde i Sverige duggar tätt. Clas Ohlson tar saken i egna händer och inleder ett samarbete med e-handelsföretaget.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Den nya tidens skobutik är här

Den nya tidens skobutik är här

  Visual Merchandising 158 Pro 4349 Omnichannel 312 Design 306
Konceptet mixar e-handelns bekvämlighet med den fysiska handelns förmåga att leverera "instant gratification". Butiken saknar produkter och lagret utgör en teaterliknande scendekor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stjärnornas favorit på väg till Europa

Stjärnornas favorit på väg till Europa

  Nya butiker 1135 Pro 4349 Mode 347 Butikskoncept 762
Designers, konstnärer och världsartister tävlade om att synas i den första butiken. Nu gör varumärket comeback i en internationell storsatsning med tre nya butikskoncept. Man gör också entré i Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

  Handelsplatser 132 Mode 347 Nya butiker 1135 Nyheter 3578
Som vi tidigare har berättat dyker AVAVAV upp i Stockholm med en fysisk pop up-butik. Nu är datumet satt.
Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

  Pro 4349 Kundupplevelser 281 Mode 347 Internationellt 1268
I samband med att varuhuset nyöppnar sin avdelning för dammode lanserar man också kampanjen Holly Nichols. Det är en månad lång hyllning till kvinnors kraft och påverkan på samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Öppna ytor hos Harvey Nichols

Öppna ytor hos Harvey Nichols

  Design 306 Mode 347 Pro 4349 Visual Merchandising 158
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!