HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

 

Bättre sent än aldrig?

Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.

Plötsligt hör jag kommentarer och analyser kring vad kedjan gör för fel från de mest oväntade håll. Om jag vore som dem skulle jag vara ännu mer orolig efter den här veckan.

Flera medier rapporterar om att modekoncernen nu ska satsa mer på e-handeln.

Hade det främst varit en framåtblickande satsning på digitalisering av hela organisationen och ny teknik som artificiell intelligens hade det haft en annan effekt på nerverna. Nu verkar det mesta handla om att få den elektroniska handeln (ja, det är vad förkortningen står för) att fungera bättre. AI och dataanalys nämns som något man ska sikta in sig på.

En ny rapport, som vi skriver om den här veckan, reder ut vilken konkret nytta detaljhandeln kan ha av artificiell intelligens. I den konstaterar man att detaljhandelsföretag av alla storlekar behöver ligga steget före när det gäller insikter kring kundernas behov och beteenden. Man betonar också vikten av att vara vassare än sina konkurrenter när det gäller innovationsförmåga.

En generell satsning på e-handel 2018 är tio år för sent.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.s. I veckan har vi också berättat om ett företag som ligger efter med flit – finska Alko. De har skapat ett inspirerande butikskoncept från svunna tider. Missa inte det!  


Fem sätt att använda AI inom retail


Butiksdesign som hyllar företagets arv