HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

 

Bättre sent än aldrig?

Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.

Plötsligt hör jag kommentarer och analyser kring vad kedjan gör för fel från de mest oväntade håll. Om jag vore som dem skulle jag vara ännu mer orolig efter den här veckan.

Flera medier rapporterar om att modekoncernen nu ska satsa mer på e-handeln.

Hade det främst varit en framåtblickande satsning på digitalisering av hela organisationen och ny teknik som artificiell intelligens hade det haft en annan effekt på nerverna. Nu verkar det mesta handla om att få den elektroniska handeln (ja, det är vad förkortningen står för) att fungera bättre. AI och dataanalys nämns som något man ska sikta in sig på.

En ny rapport, som vi skriver om den här veckan, reder ut vilken konkret nytta detaljhandeln kan ha av artificiell intelligens. I den konstaterar man att detaljhandelsföretag av alla storlekar behöver ligga steget före när det gäller insikter kring kundernas behov och beteenden. Man betonar också vikten av att vara vassare än sina konkurrenter när det gäller innovationsförmåga.

En generell satsning på e-handel 2018 är tio år för sent.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.s. I veckan har vi också berättat om ett företag som ligger efter med flit – finska Alko. De har skapat ett inspirerande butikskoncept från svunna tider. Missa inte det!  


Fem sätt att använda AI inom retail


Butiksdesign som hyllar företagets arv

Skaffa access till mer kunskap!

Bli medlem, logga in eller ange värdekod så kan du läsa denna artikel! Välkommen till Handelstrender!


Generation Z vill e-handla hållbart 

Generation Z vill e-handla hållbart 

  E-handel 973 Pro 4637 Konsumentbeteende 327 Undersökningar 439
En ny undersökning visar att hållbara leveranser smäller högt bland unga millennials och generation Z. Men resultatet visar också att mycket ännu är ogjort.
Primark har öppnat världens största modebutik

Primark har öppnat världens största modebutik

  Internationellt 1364 Nya butiker 1234 Mode 406 Butikskoncept 852
Inte nog med att det är varumärkets största, det är nu även officiellt fastställt att det är världens största modebutik. Här är tre nya upplevelser i konceptet.
Sail Racing väljer London – och Nacka

Sail Racing väljer London – och Nacka

  Nyheter 3838 Nya butiker 1234 Pro 4637 Mode 406
Seglarmärket Sail Racing väljer Nacka för sin nya satsning i Stockholm. "Närheten till vattnet passar perfekt ". Dessutom storsatsar man på England.
Nelly rekryterar Chief Customer Office

Nelly rekryterar Chief Customer Office

  Nyheter 3838 Karriär 344 Personer 361 Mode 406
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Carola Lundell som rekryterats som Chief Customer Officer med ansvar för försäljning och marknadsföring.
Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

Henrik Fischer ny CEO på Twilfit

  Karriär 344 Personer 361 Nyheter 3838 Mode 406
Den 15 april tillträder Henrik Fischer som CEO på Twilfit. Henrik har tidigare varit bland annat CEO på Björn Borg och COO på Gant och Boomerang.
Fem innovationer delar på miljonbelopp

Fem innovationer delar på miljonbelopp

  Mode 406 Pro 4637 Hållbarhet 239 Produktutveckling 307
Årets vinnare av Global Change Award har utsetts. Syftet är att hitta och stödja innovationer som kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri.
Detta vill kunden ha i framtidens butik

Detta vill kunden ha i framtidens butik

  Omnichannel 339 Pro 4637 Butikskoncept 852 Måsteläsning 308
Framtidens butik är uppkopplad och har andra funktioner än den traditionella. Kedjan vet nu, efter att tre testbutiker öppnats, vad kunden verkligen vill ha.
Modern Retro har öppnat vintagebutik

Modern Retro har öppnat vintagebutik

  Mode 406 Butikskoncept 852 Pro 4637 Nya butiker 1234
Varje plagg är unikt och handplockat. Många av kläderna och skorna är så kallad deadstock – oanvända vintagekläder.
Livestreaming säljande trend i e-handeln

Livestreaming säljande trend i e-handeln

  Trender 460 Detaljhandel 189 Visual Merchandising 178 E-handel 973
Livestreaming en allt viktigare del av e-handeln, omsätter nu miljardbelopp. Här presenteras produkterna mer levande än på en statisk produktsida.
Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

Johan Engen ny logistikdirektör på Lindex

  Karriär 344 Logistik 138 Mode 406 Detaljhandel 189
Johan Engen rekryteras som ny logistikdirektör på Lindex och medlem i koncernledningen. Närmast kommer Johan från rollen som logistikchef på KappAhl. 
Nytt koncept för fygital handel

Nytt koncept för fygital handel

  Köpcentrum 697 Pro 4637 Måsteläsning 308 E-handel 973
Med ett flexibelt butikskoncept hjälper köpcentrumet nya digitala varumärken att växa med fysisk handel. Konceptet står nu inför en bred lansering på en rad orter.
Lindex lovar att göra skillnad

Lindex lovar att göra skillnad

  Nyheter 3838 Detaljhandel 189 Pro 4637 Hållbarhet 239
I dag lanserar Lindex sitt hållbarhetslöfte – att göra skillnad för framtida generationer. Löftet består av tre fokusområden.
Walmart storsatsar på röststyrning

Walmart storsatsar på röststyrning

  Detaljhandel 189 Pro 4637 Trender 460 Ny teknik 512
Det är är ett tydligt tecken på ett kommande genomslag. Världens största detaljhandelskedja, Walmart, storsatsar på röststyrning och adderar en offensiv strategi för fulfilment. Den amerikanska kedjan Walmart har sedan en tid växlat upp satsningen på fullfillment av onlineordrar. En central del av detta har varit att förbereda butiksledet för utlämning av e-beställningar. Detta är … (läs mer)
Öppnar pop up med inriktning på e-handel

Öppnar pop up med inriktning på e-handel

  E-handel 973 Omnichannel 339 Pro 4637 Pop up 158
E-handeln skapar nya möjligheter även för den fysiska handeln. Familjeföretaget hittar nya kunder via etableringar av pop up-butiker.
Så fungerar nya Instagram Checkout

Så fungerar nya Instagram Checkout

  Pro 4637 Detaljhandel 189 E-handel 973 Sociala medier 102
Instagram testar en ny lösning för shopping i appen. Användaren gör hela köpet i appen och får även uppdateringar om leverans. Så här fungerar tjänsten.
Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

Kedja e-samarbetar med Drew Barrymore

  Internationellt 1364 Personer 361 Varumärken 275 Nyheter 3838
Kedjan har lanserat ett samarbete med Drew Barrymore som bara finns tillgängligt online.
Ida Lanto lanserar  bröllopskollektion

Ida Lanto lanserar bröllopskollektion

  Design 334 Retailtrender 61 E-handel 973 Detaljhandel 189
Ida Lanto fortsätter sitt samarbete med modeaktören Nelly.com. I slutet av april släpps bröllopskollektionen The Wedding Collection.
Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

Ny lösning integrerar e-handel och fysisk handel

  Ny teknik 512 Logistik 138 E-handel 973 Pro 4637
Företagen erbjuder en ny form av handel som är platsoberoende. Premiär i ett parkeringshus i Norrköping.
Detta vill kunden se på produktsidan

Detta vill kunden se på produktsidan

  M-handel 147 Pro 4637 Kundupplevelser 345 Undersökningar 439
Kundens förväntningar på onlineupplevelsen förändra snabbt. Man vill se fler bilder och filmer och få snabba svar på sina frågor – direkt på produktsidan.
”Flytta fokus från material till process”

”Flytta fokus från material till process”

  Pro 4637 Hållbarhet 239 Mode 406
Forskarnas slutsats för mer hållbart mode: ”Vi måste flytta fokus från material till process”. Transparens i produktionskedjan bör prioriteras enligt nya rapport.