HEADS UP! Därför är H&M ett samtalsämne

  LÄSTID: 2 MINUTER

Bättre sent än aldrig?

Det har dykt upp ett engagemang i svensk detaljhandel från de mest oväntade håll. Anledning: en oro bland H&M:s aktieägare kring verksamheten.

Plötsligt hör jag kommentarer och analyser kring vad kedjan gör för fel från de mest oväntade håll. Om jag vore som dem skulle jag vara ännu mer orolig efter den här veckan.

Flera medier rapporterar om att modekoncernen nu ska satsa mer på e-handeln.

Hade det främst varit en framåtblickande satsning på digitalisering av hela organisationen och ny teknik som artificiell intelligens hade det haft en annan effekt på nerverna. Nu verkar det mesta handla om att få den elektroniska handeln (ja, det är vad förkortningen står för) att fungera bättre. AI och dataanalys nämns som något man ska sikta in sig på.

En ny rapport, som vi skriver om den här veckan, reder ut vilken konkret nytta detaljhandeln kan ha av artificiell intelligens. I den konstaterar man att detaljhandelsföretag av alla storlekar behöver ligga steget före när det gäller insikter kring kundernas behov och beteenden. Man betonar också vikten av att vara vassare än sina konkurrenter när det gäller innovationsförmåga.

En generell satsning på e-handel 2018 är tio år för sent.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör Handelstrender
anders@handelstrender.se

P.s. I veckan har vi också berättat om ett företag som ligger efter med flit – finska Alko. De har skapat ett inspirerande butikskoncept från svunna tider. Missa inte det!  


Fem sätt att använda AI inom retail


Butiksdesign som hyllar företagets arv


Alko 2


Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Mode 360 Karriär 282
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

Kedjan testar automatiskt e-plock i butik

  Pro 4415 E-handel 911 Butikskoncept 784 Logistik 122
Kedjan automatiserar nu hanteringen av onlineordrar på plats i butik. Ny yta har tillförts för det automatiserade plocket av dagligvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Nyheter 3637 Varumärken 264 Mode 360 Pro 4415
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

Svenskt e-varumärke öppnar i Coal Drops

  Köpcentrum 634 Nya butiker 1154 E-handel 911 Pro 4415
Det svenska varumärket har öppnat en pop up i Londons just nu hetaste område. Här visar man sina produkter, men man bjuder också in Londonborna till olika events.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

E-handeln upp 15 procent tredje kvartalet

  Undersökningar 406 Nyheter 3637 E-handel 911 Pro 4415
E-handeln i Sverige fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent, snabbast ökar heminredning och leksaker online. Detta framgår i E-barometern för Q3 2018 som tas fram av av PostNord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel. Automation bidrar till ökning Störst tillväxt hade möbler och heminredning samt … (läs mer)
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Retailtrender 53 Nyheter 3637 Mode 360 Sociala medier 99
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Analys 41 Konsumentbeteende 308 Måsteläsning 279 Kundupplevelser 294
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pro 4415 Omnichannel 318 Butikskoncept 784 Visual Merchandising 160
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Var tredje julklapp köps online

Var tredje julklapp köps online

  E-handel 911 Pro 4415 Undersökningar 406 Konsumentbeteende 308
Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 23 miljarder kronor i år, varav drygt 8 miljarder kronor via e-handel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

Kedjan slår rekord i leveransalternativ

  Logistik 122 Omnichannel 318 E-handel 911 Internationellt 1287
Kedjan har investerat stort i sin infrastruktur för fulfillment. Målet är att bli den enklaste platsen att shoppa på.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  Personer 287 Nyheter 3637 Logistik 122 E-handel 911
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Omnichannel 318 E-handel 911 Måsteläsning 279 Undersökningar 406
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ugg firar med färgstarka ikoner

Ugg firar med färgstarka ikoner

  Pro 4415 Mode 360 Varumärken 264 Nyheter 3637
Varumärket Ugg fyller fyra årtionden. I en global kampanj lyfter man fram färgstarka ikoner. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode skapat av använda arbetskläder

Mode skapat av använda arbetskläder

  Hållbarhet 210 Trender 438 Mode 360 Pro 4415
Nytt projekt syftar till att skapa nytt mode via redan använda textilier – och därmed hitta innovativa lösningar för en mer hållbar modeindustri.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

Jack Mas tre E:n för digital utveckling

  E-handel 911 Internationellt 1287 Pro 4415 Personer 287
Tre tydliga beståndsdelar lägger grunden för digital utveckling och den nya tidens företagande. Det menar Alibabas grundare och styrelseordförande Jack Ma. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

Bäst i test i ny fysisk Amazonbutik

  E-handel 911 Omnichannel 318 Butikskoncept 784 Nya butiker 1154
Magasinet kan beskrivas som en amerikansk variant av Råd & Rön. Nu inleder man ett samarbete med Amazon för att eliminera gissningar inom shopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stockmann öppnar marknadsplats

Stockmann öppnar marknadsplats

  Pro 4415 Internationellt 1287 Nyheter 3637 E-handel 911
Stockmann lanserar under våren 2019 Finlands första B2C-handelsplats som fokuserar på mode, skönhet och design.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

Kika in i Lexingtons nya 3D-butik

  Ny teknik 480 Kundupplevelser 294 E-handel 911 Butikskoncept 784
Lexington Company lanserar en 3D-butik. Den digitala lösningen ska med hjälp av ny teknik ge en ny shoppingupplevelse.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ola Wahlström ny CFO på MQ

Ola Wahlström ny CFO på MQ

  Karriär 282 Mode 360 Personer 287 Nyheter 3637
MQ har rekryterat Ola Wahlström som ny CFO för MQ. Ola har en bred erfarenhet från retail och haft flera olika roller inom området.
Anna utsedd till VD på Nelly

Anna utsedd till VD på Nelly

  Nyheter 3637 Mode 360 Karriär 282 E-handel 911
Qliro Group har utsett Anna Ullman Sersé till VD på Nelly. Anna har varit Interim Head of Nelly sedan april 2018.