Uniqlos tydlighet är avgörande

  LÄSTID: 3 MINUTER

Tadashi Yanai inviger i dag Uniqlo Kungsträdgården. (Foto Handelstrender)

I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.

There’s a new kid in town.

När Tadashi Yanai, ägare och grundare av japanska Uniqlo, ställer sig bakom mikrofonen i Stockholm har han en lång resa bakom sig. Han ska snart komma att sätta fingret på det när han berättar om vad som skiljer Uniqlo från övriga modeföretag i detaljhandeln.

På plats i Sverigehuset vid Kungsträdgården finns en samlad presskår. Visning av den nya butiken står på schemat. Tadashi Yanai hälsar välkommen och konstaterar att detta är ett avstamp för en utökad internationell satsning.

Han är uppenbart stolt över butiken och berättar att det var lokalen i sig som gjorde att man i slutändan valde att inleda sin satsning i Skandinavien just i Stockholm.

– Här i Sverige använder ni design som ett verktyg, precis som för oss är det ett sätt att skapa en bättre vardag. Ni har konst som är känd över hela världen i er tunnelbana till exempel, sa Tadashi Yani.

Han betonar också att det finns många likheter mellan Sverige och Japan, inte minst i kärleken till det enkla och avskalade. Att ta en aktiv del av det lokala samhället i allmänhet och av dess kreativa scen i synnerhet är också en uttalad ambition hos Uniqlo.

Såväl i New York som i London har detta präglat kedjans flaggskepp.

– Nu kan vi också börja lära känna Stockholm och dess kultur, sa Tadashi Yanai.

I butiken speglas den ambitionen i den mest uppenbara ingrediensen; samarbetet med sju lokala kreativa ambassadörer som syns på stora kampanjbilder. I butiken och ute på stadens gator.

Men det märks även i mer subtila inslag. I Sverigehuset har man lyft in exempel på banbrytande svensk design och berättar historien bakom dessa. På bottenplan kan man läsa om ett samarbete med Fryshuset.

Att den nu 69:e årige grundaren har en lång resa bakom sig blir mycket tydligt under frågestunden. Det är också här han på sitt lågmälda och vänliga sätt släpper själva essensen av hans resa.

En kärna som gör att den här nya killen i stan skiljer sig från övriga.

När han under tidigt 90-tal tog över det företag som pappan hade skapat 1984 såg verksamheten helt annorlunda ut. Under namnet Unique Clothing Warehouse sålde man basplagg från andra varumärken och tillverkare.

Ett slags varuhus i miniatyr. Men detta skulle snart komma att ändras.

Bakom detta beslut fanns en stor inspirationskälla, Mickey Drexler, mannen som ledde The Gap till stora framgångar under den här tiden. Det sägs att Tadashi Yanai bjöd in honom på frukost och att han sedan lämnade bordet med nya idéer om hur verksamheten skulle utvecklas.

Tadashi Yanai klippte ner namnet till Uniqlo och ändrade inriktning. Nu var det egna produkter med egen design som gällde.

Sedan den stunden har riktningen varit mycket tydlig. Uniqlo tillverkar och säljer basplagg som konsumenten kan bygga sin garderob på. Framförallt menar man att det är produkter som gör deras vardag bättre.

Man kallar det numera LifeWear. Tonvikten ligger på tidlöst mode och funktionalitet.

– Vi kombinerar mode med ny teknik för att utveckla produkterna, konstaterar Tadashi Yanai.

När frågan om andra konkurrenter kommer upp vill han helst inte prata om H&M eller andra specifika aktörer. Han verkar ha svårt att förlika sig med termen konkurrenter och pratar hellre om en gränslös värld. Där andra aktörer och e-handlare lika gärna kan vara samarbetspartners.

Men så var det det där med kärnan.

– Många av modeföretagen vill bara sälja det man har. Vi utgår från kundens behov och ser till att vi kan tillgodo se dem, säger Tadashi Yanai.

Samtidigt som Tadashi Yanai klippar av bandet i dag konstaterar vi att H&M testar två nya koncept bara ett stenkast bort. Både Afound och Arket erbjuder produkter och varumärken från en rad varumärken.

Ett slags varuhus i miniatyr.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör


Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


Ytterligare läsning om Uniqlo

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo öppnar på Strøget i Köpenhamn

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo säljer mode i varuautomat

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

Uniqlo i samarbete med servicebutiker

Nya digitala Uniqlo skrotar affärsmodell

Uniqlo öppnar studio i Paris


 


Gap 7 Arket 2 Warehouse 1 H&M 59


Sabina Ddumbas kärlek till skor

Sabina Ddumbas kärlek till skor

  Personer 260 Nyheter 3577 Retailtrender 45 Mode 347
Sabina Ddumba lyfter fram höstens nyheter hos Scorett i en stor kampanj. Varumärket vill skildra storyn bakom Sveriges souldrottning och hennes intresse för skor. I höstens kampanj ”Sabina Ddumba for Scorett” står artisten intresse för skor – och det egna uttrycket – i fokus. Storyn paketeras i en minidokumentärsserie i tre delar som finns på scorett.se. … (läs mer)
Här öppnar H&M:s nya outletbutik

Här öppnar H&M:s nya outletbutik

  Mode 347 Nyheter 3577 Pro 4344 Nya butiker 1132
När H&M öppnar en ny outlet väljer man en plats som vid första anblicken inte är självklar. "Vi tror starkt på att det här H&M-konceptet kommer att locka besökare även från andra delar områden att komma hit.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Therese Lindgren goes Lagerhaus

Therese Lindgren goes Lagerhaus

  Design 306 Nyheter 3577 Personer 260 Retailtrender 45
I november släpper Lagerhaus en kollektion i samarbete med Therese Lindgren. Med hållbara produkter vill hon skapa en ombonad och trygg hemmiljö.
Cos öppnar flaggskepp på Tmall

Cos öppnar flaggskepp på Tmall

  E-handel 878 Pro 4344 Mode 347 Internationellt 1267
H&M Groups koncept Cos ska öppna ett flaggskepp på Alibabas marknadsplats Tmall. Där räknar man med att nå en halv miljard stilmedvetna konsumenter.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

Linda Palmgren till Stadiums styrelse

  Karriär 260 Nyheter 3577 Personer 260
I oktober tillträder Linda Palmgren som styrelseledamot i Stadium Groups styrelse. Med Lindas kompetens och erfarenhet inom främst det digitala medielandskapet vill företaget fortsätta att utmana sig själva och branschen. 
Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

Anna-Lena Olsson utsedd till ny CIO

  Personer 260 Karriär 260 Nyheter 3577
Anna-Lena Olsson har rekryterats till rollen som CIO för Akademibokhandeln och Bokus. Hon kommer närmast från en roll som grundare och affärsområdesansvarig på innovationsbyrån Ignation.
Digitaliseringens tre måsten

Digitaliseringens tre måsten

  Trender 426 Måsteläsning 266 Ny teknik 465 Personer 260
Han skapade AR-succén Ikea Place. Under Tech 2018 delade Michael Valdsgaard med sig av fem tunga tekniktrender – och tre måsten för framgångsrik digitalisering. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så kommer du i gång med voice

Så kommer du i gång med voice

  Ny teknik 465 Måsteläsning 266 E-handel 878 Trender 426
Voice commerce, eller röststyrd handel, kan framstå som något ogreppbart som är sr svårt att ge sig in i. Under Tech 2018 i London tog man ner begreppet på jorden. Så här kommer du i gång.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny inköpschef och kreativ chef

Ny inköpschef och kreativ chef

  Karriär 260 Nyheter 3577 Mode 347
Indiska anställer Lena von Segebaden och Helena Leach Squire som inköpschef samt kreativ chef. De kommer i sina roller arbeta med alla delar i Indiskas sortiment och att fortsätta stärka varumärket.
Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

Ny rapport: ingen ”retail apocalypse”

  Måsteläsning 266 Internationellt 1267 Pro 4344 Undersökningar 394
Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

Kunderna vill ha (fungerande) teknik

  Måsteläsning 266 Pro 4344 Undersökningar 394 Konsumentbeteende 296
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Kockar öppnar krog och lanthandel

Kockar öppnar krog och lanthandel

  Nyheter 3577 Butikskoncept 761 Pro 4344 Personer 260
Stjärnkockarna Tareq Taylor och Paul Svensson blir de första kommersiella aktörerna i den nya stadsdelen. Nästa år slår de upp portarna till en kombinerad restaurang och lanthandel. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Perfekt passform med kroppsstrumpa

Perfekt passform med kroppsstrumpa

  Pro 4344 Ny teknik 465 Butikskoncept 761 E-handel 878
Den extrema personaliseringen är här. Det japanska varumärket Zozo säljer kläder online med ambitionen att hitta den perfekta passformen. Man gör det med hjälp av en kroppsstrumpa och AI.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Detta kommer få Amazon på fall

Detta kommer få Amazon på fall

  Internationellt 1267 Analys 39 Måsteläsning 266 Pro 4344
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

AMF tillsätter nyckelfunktioner

AMF tillsätter nyckelfunktioner

  Karriär 260 Nyheter 3577 Personer 260
AMF Fastigheter tillsätter två nyckelfunktioner, en försäljningschef och en marknadschef. Magnus Carlsson och Anna Thelander, som båda är verksamma inom bolaget sedan tidigare, tillträder sina respektive nya roller i början av september.  
Mattias chef för hållbar utveckling

Mattias chef för hållbar utveckling

  Karriär 260 Nyheter 3577 Personer 260
Den 24 september tillträder Mattias Svensson rollen som chef hållbar utveckling på Humlegården Fastigheter. Han kommer närmast från Coop där han arbetat som hållbarhetsstrateg.
Stjärnornas favorit på väg till Europa

Stjärnornas favorit på väg till Europa

  Butikskoncept 761 Mode 347 Internationellt 1267 Pro 4344
Designers, konstnärer och världsartister tävlade om att synas i den första butiken. Nu gör varumärket comeback i en internationell storsatsning med tre nya butikskoncept. Man gör också entré i Europa.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

Då öppnar AVAVAV i Stockholm

  Nya butiker 1132 Handelsplatser 132 Nyheter 3577 Mode 347
Som vi tidigare har berättat dyker AVAVAV upp i Stockholm med en fysisk pop up-butik. Nu är datumet satt.
Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

Varuhus sätter kvinnors kraft i fokus

  Mode 347 Nyheter 3577 Pro 4344 Kundupplevelser 280
I samband med att varuhuset nyöppnar sin avdelning för dammode lanserar man också kampanjen Holly Nichols. Det är en månad lång hyllning till kvinnors kraft och påverkan på samhället.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Öppna ytor hos Harvey Nichols

Öppna ytor hos Harvey Nichols

  Design 306 Visual Merchandising 158 Nya butiker 1132 Mode 347
Harvey Nichols har byggt om sitt våningsplan för dammode. På öppna ytor och med flödande dagsljus har man skapat en yta där kunderna kan röra sig fritt bland varumärken.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!