Uniqlos tydlighet är avgörande

 

Tadashi Yanai inviger i dag Uniqlo Kungsträdgården. (Foto Handelstrender)

I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.

There’s a new kid in town.

När Tadashi Yanai, ägare och grundare av japanska Uniqlo, ställer sig bakom mikrofonen i Stockholm har han en lång resa bakom sig. Han ska snart komma att sätta fingret på det när han berättar om vad som skiljer Uniqlo från övriga modeföretag i detaljhandeln.

På plats i Sverigehuset vid Kungsträdgården finns en samlad presskår. Visning av den nya butiken står på schemat. Tadashi Yanai hälsar välkommen och konstaterar att detta är ett avstamp för en utökad internationell satsning.

Han är uppenbart stolt över butiken och berättar att det var lokalen i sig som gjorde att man i slutändan valde att inleda sin satsning i Skandinavien just i Stockholm.

– Här i Sverige använder ni design som ett verktyg, precis som för oss är det ett sätt att skapa en bättre vardag. Ni har konst som är känd över hela världen i er tunnelbana till exempel, sa Tadashi Yani.

Han betonar också att det finns många likheter mellan Sverige och Japan, inte minst i kärleken till det enkla och avskalade. Att ta en aktiv del av det lokala samhället i allmänhet och av dess kreativa scen i synnerhet är också en uttalad ambition hos Uniqlo.

Såväl i New York som i London har detta präglat kedjans flaggskepp.

– Nu kan vi också börja lära känna Stockholm och dess kultur, sa Tadashi Yanai.

I butiken speglas den ambitionen i den mest uppenbara ingrediensen; samarbetet med sju lokala kreativa ambassadörer som syns på stora kampanjbilder. I butiken och ute på stadens gator.

Men det märks även i mer subtila inslag. I Sverigehuset har man lyft in exempel på banbrytande svensk design och berättar historien bakom dessa. På bottenplan kan man läsa om ett samarbete med Fryshuset.

Att den nu 69:e årige grundaren har en lång resa bakom sig blir mycket tydligt under frågestunden. Det är också här han på sitt lågmälda och vänliga sätt släpper själva essensen av hans resa.

En kärna som gör att den här nya killen i stan skiljer sig från övriga.

När han under tidigt 90-tal tog över det företag som pappan hade skapat 1984 såg verksamheten helt annorlunda ut. Under namnet Unique Clothing Warehouse sålde man basplagg från andra varumärken och tillverkare.

Ett slags varuhus i miniatyr. Men detta skulle snart komma att ändras.

Bakom detta beslut fanns en stor inspirationskälla, Mickey Drexler, mannen som ledde The Gap till stora framgångar under den här tiden. Det sägs att Tadashi Yanai bjöd in honom på frukost och att han sedan lämnade bordet med nya idéer om hur verksamheten skulle utvecklas.

Tadashi Yanai klippte ner namnet till Uniqlo och ändrade inriktning. Nu var det egna produkter med egen design som gällde.

Sedan den stunden har riktningen varit mycket tydlig. Uniqlo tillverkar och säljer basplagg som konsumenten kan bygga sin garderob på. Framförallt menar man att det är produkter som gör deras vardag bättre.

Man kallar det numera LifeWear. Tonvikten ligger på tidlöst mode och funktionalitet.

– Vi kombinerar mode med ny teknik för att utveckla produkterna, konstaterar Tadashi Yanai.

När frågan om andra konkurrenter kommer upp vill han helst inte prata om H&M eller andra specifika aktörer. Han verkar ha svårt att förlika sig med termen konkurrenter och pratar hellre om en gränslös värld. Där andra aktörer och e-handlare lika gärna kan vara samarbetspartners.

Men så var det det där med kärnan.

– Många av modeföretagen vill bara sälja det man har. Vi utgår från kundens behov och ser till att vi kan tillgodo se dem, säger Tadashi Yanai.

Samtidigt som Tadashi Yanai klippar av bandet i dag konstaterar vi att H&M testar två nya koncept bara ett stenkast bort. Både Afound och Arket erbjuder produkter och varumärken från en rad varumärken.

Ett slags varuhus i miniatyr.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör


Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


Ytterligare läsning om Uniqlo

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo öppnar på Strøget i Köpenhamn

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo säljer mode i varuautomat

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

Uniqlo i samarbete med servicebutiker

Nya digitala Uniqlo skrotar affärsmodell

Uniqlo öppnar studio i Paris