Uniqlos tydlighet är avgörande

  LÄSTID: 3 MINUTER

Tadashi Yanai inviger i dag Uniqlo Kungsträdgården. (Foto Handelstrender)

I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.

There’s a new kid in town.

När Tadashi Yanai, ägare och grundare av japanska Uniqlo, ställer sig bakom mikrofonen i Stockholm har han en lång resa bakom sig. Han ska snart komma att sätta fingret på det när han berättar om vad som skiljer Uniqlo från övriga modeföretag i detaljhandeln.

På plats i Sverigehuset vid Kungsträdgården finns en samlad presskår. Visning av den nya butiken står på schemat. Tadashi Yanai hälsar välkommen och konstaterar att detta är ett avstamp för en utökad internationell satsning.

Han är uppenbart stolt över butiken och berättar att det var lokalen i sig som gjorde att man i slutändan valde att inleda sin satsning i Skandinavien just i Stockholm.

– Här i Sverige använder ni design som ett verktyg, precis som för oss är det ett sätt att skapa en bättre vardag. Ni har konst som är känd över hela världen i er tunnelbana till exempel, sa Tadashi Yani.

Han betonar också att det finns många likheter mellan Sverige och Japan, inte minst i kärleken till det enkla och avskalade. Att ta en aktiv del av det lokala samhället i allmänhet och av dess kreativa scen i synnerhet är också en uttalad ambition hos Uniqlo.

Såväl i New York som i London har detta präglat kedjans flaggskepp.

– Nu kan vi också börja lära känna Stockholm och dess kultur, sa Tadashi Yanai.

I butiken speglas den ambitionen i den mest uppenbara ingrediensen; samarbetet med sju lokala kreativa ambassadörer som syns på stora kampanjbilder. I butiken och ute på stadens gator.

Men det märks även i mer subtila inslag. I Sverigehuset har man lyft in exempel på banbrytande svensk design och berättar historien bakom dessa. På bottenplan kan man läsa om ett samarbete med Fryshuset.

Att den nu 69:e årige grundaren har en lång resa bakom sig blir mycket tydligt under frågestunden. Det är också här han på sitt lågmälda och vänliga sätt släpper själva essensen av hans resa.

En kärna som gör att den här nya killen i stan skiljer sig från övriga.

När han under tidigt 90-tal tog över det företag som pappan hade skapat 1984 såg verksamheten helt annorlunda ut. Under namnet Unique Clothing Warehouse sålde man basplagg från andra varumärken och tillverkare.

Ett slags varuhus i miniatyr. Men detta skulle snart komma att ändras.

Bakom detta beslut fanns en stor inspirationskälla, Mickey Drexler, mannen som ledde The Gap till stora framgångar under den här tiden. Det sägs att Tadashi Yanai bjöd in honom på frukost och att han sedan lämnade bordet med nya idéer om hur verksamheten skulle utvecklas.

Tadashi Yanai klippte ner namnet till Uniqlo och ändrade inriktning. Nu var det egna produkter med egen design som gällde.

Sedan den stunden har riktningen varit mycket tydlig. Uniqlo tillverkar och säljer basplagg som konsumenten kan bygga sin garderob på. Framförallt menar man att det är produkter som gör deras vardag bättre.

Man kallar det numera LifeWear. Tonvikten ligger på tidlöst mode och funktionalitet.

– Vi kombinerar mode med ny teknik för att utveckla produkterna, konstaterar Tadashi Yanai.

När frågan om andra konkurrenter kommer upp vill han helst inte prata om H&M eller andra specifika aktörer. Han verkar ha svårt att förlika sig med termen konkurrenter och pratar hellre om en gränslös värld. Där andra aktörer och e-handlare lika gärna kan vara samarbetspartners.

Men så var det det där med kärnan.

– Många av modeföretagen vill bara sälja det man har. Vi utgår från kundens behov och ser till att vi kan tillgodo se dem, säger Tadashi Yanai.

Samtidigt som Tadashi Yanai klippar av bandet i dag konstaterar vi att H&M testar två nya koncept bara ett stenkast bort. Både Afound och Arket erbjuder produkter och varumärken från en rad varumärken.

Ett slags varuhus i miniatyr.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör


Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


Ytterligare läsning om Uniqlo

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo öppnar på Strøget i Köpenhamn

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo säljer mode i varuautomat

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

Uniqlo i samarbete med servicebutiker

Nya digitala Uniqlo skrotar affärsmodell

Uniqlo öppnar studio i Paris


 


H&M 59 Afound 2 Gap 7 Uniqlo 21


Rachel ny Head of Agency på Stadium

Rachel ny Head of Agency på Stadium

  Nyheter 3694 Karriär 302 Personer 308
Rachel Stenudd har tillträtt som ny Head of Agency på sportkedjan Stadium. Rachel kommer närmast från en liknande position på Oriflame.
”En direkt till konsument-revolution pågår”

”En direkt till konsument-revolution pågår”

  Kundupplevelser 314 Varumärken 268 Pro 4503 Internationellt 1314
Retailstartups hittar just nu nya vägar för att skapa en djupare och mer personlig relation till kunderna. I den DTC-revolution som pågår gäller andra spelregler.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Stipendium ger modetalanger flygande start

Stipendium ger modetalanger flygande start

  Nyheter 3694 Karriär 302 Mode 375
Praktik i Shanghai, modestudier i London och lansering av ett nytt premiummärke för kepsar. Sex unga modetalanger belönas av Carl Casons Stipendiefond.
Framtidens retail löser kundens problem

Framtidens retail löser kundens problem

  Internationellt 1314 Pro 4503 Trender 447 Måsteläsning 290
Detaljhandeln drivs av syften och butikerna ser helt annorlunda ut. Under NRF Retail's Big Show delade Krogers VD med sig av sin vision av framtidens retail.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

Gudrun Sjödén till Kina med svenska partners

  Mode 375 Pro 4503 Omnichannel 325 E-handel 933
Efter satsningar både i Europa och i USA tittar bolaget nu även österut och planerar för expansion i Asien. Man väljer att ta med sig sina svenska partners.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

Ellos (personal) uppmuntrar till aktivt liv

  Mode 375 Pro 4503 Nyheter 3694 Varumärken 268
Ellos nya kampanj uppmuntrar till ett aktivt liv. Kampanjen är gjord med hjälp av företagets egna medarbetare.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

Marie Nygren ny VD på Kooperativa Förbundet

  Karriär 302 Personer 308 Nyheter 3694
De senaste åren har KF och Coop genomfört stora förändringar i organisationen. Nu har man utsett Marie Nygren till ny VD på KF.
Pernilla Nissler ny VD på Blocket

Pernilla Nissler ny VD på Blocket

  Personer 308 Nyheter 3694 Karriär 302
Pernilla Nissler, tidigare affärsområdeschef på Tele2, tillträder rollen som ny VD på Blocket.
Startup vill göra barn till aktiva hjältar

Startup vill göra barn till aktiva hjältar

  Varumärken 268 Nyheter 3694 Pro 4503
Skokedjan har köpt in sig i en startup vars mission är att aktivera barn via lek. Tillsammans ska man nu lyfta varumärket och göra det till en game changer.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

Ny marknadschef hos Svenssons i Lammhult

  Karriär 302 Personer 308 Nyheter 3694
Bon-Hee Jones Svensson har tillträtt som som ny marknadschef på Svenssons i Lammhult. Hon kommer närmast från byggbranschen och Inwido Sverige.
AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

AVAVAV öppnar i Mood Stockholm

  Köpcentrum 656 Cityhandel 271 Mode 375 Nyheter 3694
I slutet av januari öppnar AVAVAV en butik som också ska fungera som showroom och PR-kontor. Etableringen sker i Mood Stockholm.  
Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

Fem trender som förbättrar kundupplevelsen

  Kundupplevelser 314 Trender 447 Måsteläsning 290 Pro 4503
Magiska kontaktytor, automatiserad kundresa och den sanna mångfalden. Här är fem trender som växer sig starkare – och förändrar kundupplevelsen.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon är ny VD för Circle K Sverige

Hon är ny VD för Circle K Sverige

  Personer 308 Karriär 302 Nyheter 3694
Eva Kimborn Heivert har utsetts till ny VD för Circle K Sverige. Hon efterträder Morgan Wiktorsson.
Cirkulär ekonomi i fokus på The Lobby

Cirkulär ekonomi i fokus på The Lobby

  Mode 375 Pro 4503 Cityhandel 271 Hållbarhet 219
Temat fokuserar på en av de största – enligt The Lobby – utmaningarna handeln står inför. Den är tätt kopplad tillhållbarhet, miljö och tillgång på råvaror.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

Här är årets viktigaste måsteläsning!

  Kundupplevelser 314 Måsteläsning 290 E-handel 933 Trender 447
Vi suddar ut din FOMO (Fear of Missing Out) på nolltid! Under 2018 har vi skrivit mycket om digitaliseringen inom detaljhandeln, ny teknik och de senaste rönen om hur morgondagens vinnare ser ut. Här är 20 av våra trendspaningar du absolut inte bör missa.
Diös tillsätter affärschef i Skellefteå

Diös tillsätter affärschef i Skellefteå

  Nyheter 3694 Karriär 302 Personer 308
Diös skapar en egen affärsenhet i Skellefteå för att ytterligare fokusera på stadsutveckling i staden. I samband med detta kommer Maria Fjellström att tillträda som affärschef.
Nu blir hållbarhet viktigare än pris

Nu blir hållbarhet viktigare än pris

  Pro 4503 Undersökningar 419 Måsteläsning 290 Hållbarhet 219
De kommande tio åren kommer hållbarhet väga tyngre än priset. Det visar en studie som kartlagt de viktigaste drivkrafterna bakom köpbesluten.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Atrium Ljungberg stärker organisationen

Atrium Ljungberg stärker organisationen

  Nyheter 3694 Personer 308 Köpcentrum 656 Karriär 302
Atrium Ljungberg har de senaste åren haft ett högt affärstempo. För att anpassa organisationen till den ökande fastighetsvolymen tillsätts två nya tjänster.
Lena Herder ny landschef för Ikea Sverige

Lena Herder ny landschef för Ikea Sverige

  Nyheter 3694 Personer 308 Karriär 302
Efter sex år har Håkan Svedman beslutat att lämna uppdraget att leda Ikea Sverige. Ny landschef blir Lena Herder, nuvarande landschef för kea Nederländerna.
KappAhl utser ny tillförordnad VD

KappAhl utser ny tillförordnad VD

  Karriär 302 Mode 375 Personer 308
Styrelsen i KappAhl har utsett Peter Andersson till tillförordnad verkställande direktör fram till dess att nya koncernchefen och VD tillträder under våren.