Uniqlos tydlighet är avgörande

  LÄSTID: 3 MINUTER

Tadashi Yanai inviger i dag Uniqlo Kungsträdgården. (Foto Handelstrender)

I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.

There’s a new kid in town.

När Tadashi Yanai, ägare och grundare av japanska Uniqlo, ställer sig bakom mikrofonen i Stockholm har han en lång resa bakom sig. Han ska snart komma att sätta fingret på det när han berättar om vad som skiljer Uniqlo från övriga modeföretag i detaljhandeln.

På plats i Sverigehuset vid Kungsträdgården finns en samlad presskår. Visning av den nya butiken står på schemat. Tadashi Yanai hälsar välkommen och konstaterar att detta är ett avstamp för en utökad internationell satsning.

Han är uppenbart stolt över butiken och berättar att det var lokalen i sig som gjorde att man i slutändan valde att inleda sin satsning i Skandinavien just i Stockholm.

– Här i Sverige använder ni design som ett verktyg, precis som för oss är det ett sätt att skapa en bättre vardag. Ni har konst som är känd över hela världen i er tunnelbana till exempel, sa Tadashi Yani.

Han betonar också att det finns många likheter mellan Sverige och Japan, inte minst i kärleken till det enkla och avskalade. Att ta en aktiv del av det lokala samhället i allmänhet och av dess kreativa scen i synnerhet är också en uttalad ambition hos Uniqlo.

Såväl i New York som i London har detta präglat kedjans flaggskepp.

– Nu kan vi också börja lära känna Stockholm och dess kultur, sa Tadashi Yanai.

I butiken speglas den ambitionen i den mest uppenbara ingrediensen; samarbetet med sju lokala kreativa ambassadörer som syns på stora kampanjbilder. I butiken och ute på stadens gator.

Men det märks även i mer subtila inslag. I Sverigehuset har man lyft in exempel på banbrytande svensk design och berättar historien bakom dessa. På bottenplan kan man läsa om ett samarbete med Fryshuset.

Att den nu 69:e årige grundaren har en lång resa bakom sig blir mycket tydligt under frågestunden. Det är också här han på sitt lågmälda och vänliga sätt släpper själva essensen av hans resa.

En kärna som gör att den här nya killen i stan skiljer sig från övriga.

När han under tidigt 90-tal tog över det företag som pappan hade skapat 1984 såg verksamheten helt annorlunda ut. Under namnet Unique Clothing Warehouse sålde man basplagg från andra varumärken och tillverkare.

Ett slags varuhus i miniatyr. Men detta skulle snart komma att ändras.

Bakom detta beslut fanns en stor inspirationskälla, Mickey Drexler, mannen som ledde The Gap till stora framgångar under den här tiden. Det sägs att Tadashi Yanai bjöd in honom på frukost och att han sedan lämnade bordet med nya idéer om hur verksamheten skulle utvecklas.

Tadashi Yanai klippte ner namnet till Uniqlo och ändrade inriktning. Nu var det egna produkter med egen design som gällde.

Sedan den stunden har riktningen varit mycket tydlig. Uniqlo tillverkar och säljer basplagg som konsumenten kan bygga sin garderob på. Framförallt menar man att det är produkter som gör deras vardag bättre.

Man kallar det numera LifeWear. Tonvikten ligger på tidlöst mode och funktionalitet.

– Vi kombinerar mode med ny teknik för att utveckla produkterna, konstaterar Tadashi Yanai.

När frågan om andra konkurrenter kommer upp vill han helst inte prata om H&M eller andra specifika aktörer. Han verkar ha svårt att förlika sig med termen konkurrenter och pratar hellre om en gränslös värld. Där andra aktörer och e-handlare lika gärna kan vara samarbetspartners.

Men så var det det där med kärnan.

– Många av modeföretagen vill bara sälja det man har. Vi utgår från kundens behov och ser till att vi kan tillgodo se dem, säger Tadashi Yanai.

Samtidigt som Tadashi Yanai klippar av bandet i dag konstaterar vi att H&M testar två nya koncept bara ett stenkast bort. Både Afound och Arket erbjuder produkter och varumärken från en rad varumärken.

Ett slags varuhus i miniatyr.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör


Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


Ytterligare läsning om Uniqlo

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo öppnar på Strøget i Köpenhamn

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo säljer mode i varuautomat

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

Uniqlo i samarbete med servicebutiker

Nya digitala Uniqlo skrotar affärsmodell

Uniqlo öppnar studio i Paris


 


Warehouse 1 Uniqlo 21 H&M 62 Arket 3


JLL Retail Agency förstärker teamet

JLL Retail Agency förstärker teamet

  Personer 348 Karriär 330 Nyheter 3795
JLL Retail Agency växer och rekryterar två nya medarbetare, Malin Andersson och Jennifer Karlberg. ”Vi är otroligt glada över att ha rekryterat två riktigt vassa kompetenser som kommer tillgodose våra kunders behov”.
Ny marknadsansvarig på Storesupport

Ny marknadsansvarig på Storesupport

  Karriär 330 Personer 348 E-handel 961 Nyheter 3795
Storesupport har rekryterat Josefin Holmqvist som marknadsansvarig. Målsättningen att stärka företagets roll som ledande helhetsleverantör till Sveriges detaljhandel
30 000 butiker senare …

30 000 butiker senare …

  Varumärken 272 Detaljhandel 161 Nyheter 3795 Internationellt 1352
Det är 30 000 butiker och 48 år mellan de två bilderna. Under gårdagen öppnade Starbucks sin butik (jo, de kallar det butiker) nummer 30 000 i Shenzhen i Kina. 
Här är New Yorks nya måstedestination

Här är New Yorks nya måstedestination

  Destinationer 158 Internationellt 1352 Pro 4599 Detaljhandel 161
På den västra sidan av Manhattan i New York har en ny destination öppnat. I detta mixade projekt möts man av 100 000 kvadratmeter detaljhandelsyta på sju våningar samt ett spektakulärt konstverk. Detta är utan tvekan en av årets största händelser i köpcentrumvärlden. Se bilderna här!
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Zalando fasar ut egna varumärken

Zalando fasar ut egna varumärken

  E-handel 961 Mode 396 Varumärken 272 Detaljhandel 161
Inom kort stänger Zalando sin verksamhet för egna varumärken. I stället ska man inleda närmare samarbeten med andra varumärken för att ta fram unika erbjudanden.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Mode med känsla för arkitektur

Mode med känsla för arkitektur

  Mode 396 Detaljhandel 161 Visual Merchandising 176 Internationellt 1352
Varumärket har öppnat butik i Coal Drops Yard vid Kings Cross i London. Det är resultatet av ett samarbete som syftade till att definiera synen på mode – och arkitektur.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Youtubers flyttar in i the Lobby

Youtubers flyttar in i the Lobby

  Personer 348 Handelsplatser 151 Pro 4599 Nyheter 3795
Under 30 dagar förvandlar Vlad Reiser, Amanda Strand, Daniel Norlin, Linus "zaitr0s" Andersson, Jasmine Gustafsson och Felicia Aveklew The Lobby till ett nydanande mediehus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

Fem AI-trender som förändrar e-handeln

  Pro 4599 Trender 457 Ny teknik 508 E-handel 961
Kundupplevelsen online handlar mycket om snabbhet, effektivitet och bekvämlighet. Områden där artificiell intelligens kommer göra stor skillnad framöver. Här är fem trender som utvecklar e-handeln.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

”För enkelt att utropa butiksdöd”

”För enkelt att utropa butiksdöd”

  Handelsplatser 151 Personer 348 Design 333 Köpcentrum 683
Att utropa butiksdöd och prata om e-handeln som ett hot är för enkelt. Framtidens handel ställer helt nya krav på fastighetsägare och arkitekter. Det menar Jonas Ericsson, själv arkitekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

Banbrytande AI-rekrytering av Levi’s

  Ny teknik 508 Trender 457 Pro 4599 Karriär 330
Den nya tidens titlar gör entré i näringslivet och detaljhandeln. Levi's rekryterar en Chief Strategy and Artificial Intelligence Officer. Hon kliver in i den högsta ledningen och ska stärka företagets position inför framtiden. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

Hon har kartlagt effekten av omnikanal

  Måsteläsning 302 Personer 348 Detaljhandel 161 Undersökningar 435
Effekten av satsningar på omnikanal varierar beroende på sammanhang och fas i köpprocessen. Det visar en ny doktorsavhandling som också kan fungera som en guide till bättre omnieffekt.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

Indy Beauty i samarbete med Tjejzonen

  Personer 348 Hållbarhet 233 Varumärken 272 Nyheter 3795
Skönhetsvarumärket Indy Beauty ägs och drivs av Therése Lindgren, en av Sveriges största influencers. Nu har man inlett ett långsiktigt samarbete med stödorganisationen Tjejzonen.
Så vill konsumenten använda chatbots

Så vill konsumenten använda chatbots

  Omnichannel 334 Detaljhandel 161 E-handel 961 Pro 4599
Åtta av tio konsumenter är positiva till automatiska chattar. Det visar en ny undersökning där man också konstaterar att platsbaserade chatbots är ett särskilt intressant område.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Susanne Holmberg till Eleven och Nordicfeel

Susanne Holmberg till Eleven och Nordicfeel

  Karriär 330 Nyheter 3795 Personer 348
E-handelssajterna Eleven och Nordicfeel rekryterar Susanne Holmberg som Head of Purchasing & Assortment. Susanne har gedigen erfarenhet från detalj- och dagligvaruhandeln.
Han är ny CFO på Gina Tricot

Han är ny CFO på Gina Tricot

  Mode 396 Karriär 330 Personer 348 Nyheter 3795
Den svenska modekedjan Gina Tricot finns idag på 180 ställen runt om i Europa i över 30 länder. Nu har kedjan rekryterat en ny CFO i Joachim Modigh.
Felix Kruth ny VD på Sweef

Felix Kruth ny VD på Sweef

  Nyheter 3795 Karriär 330 Personer 348 E-handel 961
Efter sju och ett halvt år som grundare och VD väljer Ludvig Ungewitter att lämna över stafettpinnen. Han gör det till Felix Kruth som blir ny VD på e-handeln Sweef.
”Tydlig efterfrågan på skönhetsprodukter”

”Tydlig efterfrågan på skönhetsprodukter”

  Detaljhandel 161 Mode 396 Nyheter 3795 Personer 348
Zalando lanserar en skönhetskategori på den svenska marknaden. Skönhetschef Pamela Wade-Lehman ser en tydlig koppling mellan kosmetik- och modeshopping.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Nilson Group rekryterar CSR Manager

Nilson Group rekryterar CSR Manager

  Personer 348 Karriär 330 Nyheter 3795 Hållbarhet 233
Charlotta Svarfvar har rekryterats som Sourcing och CSR Manager i skokoncernen Nilson Group. Hon kommer närmast från Ica Special, där hon arbetat med olika uppdrag sedan 2010.
Metro Mode i storsatsning på e-handel

Metro Mode i storsatsning på e-handel

  Nyheter 3795 E-handel 961 Pro 4599 Mode 396
Metro Mode inleder nu en storsatsning där digital handel är i fokus. "Det är en viktig bricka i vår satsning på e-commerce inom skönhet, livsstil och hälsosegmentet".
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Gents vill växa internationellt

Gents vill växa internationellt

  Nyheter 3795 Karriär 330 Personer 348
Gents satsar på internationell tillväxt och förstärker med ny styrelseledamot. Laszlo Varga, tidigare VD för Euroflorist, tar nu steget in i styrelsen.