Uniqlos tydlighet är avgörande

  LÄSTID: 3 MINUTER

Tadashi Yanai inviger i dag Uniqlo Kungsträdgården. (Foto Handelstrender)

I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.

There’s a new kid in town.

När Tadashi Yanai, ägare och grundare av japanska Uniqlo, ställer sig bakom mikrofonen i Stockholm har han en lång resa bakom sig. Han ska snart komma att sätta fingret på det när han berättar om vad som skiljer Uniqlo från övriga modeföretag i detaljhandeln.

På plats i Sverigehuset vid Kungsträdgården finns en samlad presskår. Visning av den nya butiken står på schemat. Tadashi Yanai hälsar välkommen och konstaterar att detta är ett avstamp för en utökad internationell satsning.

Han är uppenbart stolt över butiken och berättar att det var lokalen i sig som gjorde att man i slutändan valde att inleda sin satsning i Skandinavien just i Stockholm.

– Här i Sverige använder ni design som ett verktyg, precis som för oss är det ett sätt att skapa en bättre vardag. Ni har konst som är känd över hela världen i er tunnelbana till exempel, sa Tadashi Yani.

Han betonar också att det finns många likheter mellan Sverige och Japan, inte minst i kärleken till det enkla och avskalade. Att ta en aktiv del av det lokala samhället i allmänhet och av dess kreativa scen i synnerhet är också en uttalad ambition hos Uniqlo.

Såväl i New York som i London har detta präglat kedjans flaggskepp.

– Nu kan vi också börja lära känna Stockholm och dess kultur, sa Tadashi Yanai.

I butiken speglas den ambitionen i den mest uppenbara ingrediensen; samarbetet med sju lokala kreativa ambassadörer som syns på stora kampanjbilder. I butiken och ute på stadens gator.

Men det märks även i mer subtila inslag. I Sverigehuset har man lyft in exempel på banbrytande svensk design och berättar historien bakom dessa. På bottenplan kan man läsa om ett samarbete med Fryshuset.

Att den nu 69:e årige grundaren har en lång resa bakom sig blir mycket tydligt under frågestunden. Det är också här han på sitt lågmälda och vänliga sätt släpper själva essensen av hans resa.

En kärna som gör att den här nya killen i stan skiljer sig från övriga.

När han under tidigt 90-tal tog över det företag som pappan hade skapat 1984 såg verksamheten helt annorlunda ut. Under namnet Unique Clothing Warehouse sålde man basplagg från andra varumärken och tillverkare.

Ett slags varuhus i miniatyr. Men detta skulle snart komma att ändras.

Bakom detta beslut fanns en stor inspirationskälla, Mickey Drexler, mannen som ledde The Gap till stora framgångar under den här tiden. Det sägs att Tadashi Yanai bjöd in honom på frukost och att han sedan lämnade bordet med nya idéer om hur verksamheten skulle utvecklas.

Tadashi Yanai klippte ner namnet till Uniqlo och ändrade inriktning. Nu var det egna produkter med egen design som gällde.

Sedan den stunden har riktningen varit mycket tydlig. Uniqlo tillverkar och säljer basplagg som konsumenten kan bygga sin garderob på. Framförallt menar man att det är produkter som gör deras vardag bättre.

Man kallar det numera LifeWear. Tonvikten ligger på tidlöst mode och funktionalitet.

– Vi kombinerar mode med ny teknik för att utveckla produkterna, konstaterar Tadashi Yanai.

När frågan om andra konkurrenter kommer upp vill han helst inte prata om H&M eller andra specifika aktörer. Han verkar ha svårt att förlika sig med termen konkurrenter och pratar hellre om en gränslös värld. Där andra aktörer och e-handlare lika gärna kan vara samarbetspartners.

Men så var det det där med kärnan.

– Många av modeföretagen vill bara sälja det man har. Vi utgår från kundens behov och ser till att vi kan tillgodo se dem, säger Tadashi Yanai.

Samtidigt som Tadashi Yanai klippar av bandet i dag konstaterar vi att H&M testar två nya koncept bara ett stenkast bort. Både Afound och Arket erbjuder produkter och varumärken från en rad varumärken.

Ett slags varuhus i miniatyr.

Anders Warma Faring
Huvudredaktör


Se Uniqlo Kungsträdgården i Stockholm


Ytterligare läsning om Uniqlo

Uniqlo hyllar Stockholms funktionalism

Uniqlo öppnar på Strøget i Köpenhamn

Uniqlo lanserar renodlat jeanskoncept

Uniqlo säljer mode i varuautomat

Uniqlo uppdaterar sin onlinestrategi

Uniqlo i samarbete med servicebutiker

Nya digitala Uniqlo skrotar affärsmodell

Uniqlo öppnar studio i Paris


 


Gap 7 Afound 2 Warehouse 1 Uniqlo 21


Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

Nelly rekryterar inköpschef från Kappahl

  Mode 360 Karriär 282
Nelly förstärker sin ledningsgrupp med Maria Segergren som har rekryterats som inköpschef.
Starka kvinnor inspiration för e-couture

Starka kvinnor inspiration för e-couture

  Mode 360 Nyheter 3637 Varumärken 264 Pro 4414
E-varumärket lanserar samarbete med en couturedesigner. Klänningarna symboliserar och har namngetts efter starka, självständiga kvinnor.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Monica ny HR-direktör på Axfood

Monica ny HR-direktör på Axfood

  Karriär 282 Nyheter 3637 Personer 286
Monica Längbo har utsetts till ny HR-direktör för Axfood. Hon börjar sin nya tjänst den 15 januari 2019.
Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

Jonas ny fastighetschef på Lidl Sverige

  Nyheter 3637 Karriär 282 Personer 286
Den 1 november tillträdde Jonas Strömvall tjänsten som fastighetschef med ansvar för Lidls Stockholmskontor.
Monki ställer frågor om sociala medier

Monki ställer frågor om sociala medier

  Sociala medier 99 Retailtrender 53 Mode 360 Nyheter 3637
Syftet är att skapa medvetenhet kring effekterna kring medierna, både positiva och negativa.
Se bilderna från Londons nya destination

Se bilderna från Londons nya destination

  Cityhandel 266 Design 312 Destinationer 148 Köpcentrum 633
Bilder! London har fått en ny måstedestination för alla som är intresserade av stadsutveckling, retail, köpcentrum och det urbana livet i största allmänhet.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

​Veronika ny HR-direktör på Kronans Apotek

  Personer 286 Karriär 282 Nyheter 3637
Veronika Löfström har utsetts till HR-direktör för Kronans Apotek. Veronika kommer närmast från tjänsten som tillförordnad HR-chef för Circle K.
Analys: Robotens tidevarv är snart över

Analys: Robotens tidevarv är snart över

  Kundupplevelser 294 Måsteläsning 278 Konsumentbeteende 307 Analys 41
Kraftwerks robotar må dansa, men de är främst mekaniska och funktionella. Precis som kunderna inom dagligvaruhandeln. Snart ska de komma att befrias.
Disruptivt mode gör entré på kontoret

Disruptivt mode gör entré på kontoret

  Pro 4414 Omnichannel 318 Visual Merchandising 160 Pop up 148
Retail flyttar in på kontoret. Ett av delningsekonomins mest kända ansikten inleder nu ett samarbete med en disruptiv kraft inom den nya tidens arbetsplatser.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Marie blir global VD för lyxvarumärke

Marie blir global VD för lyxvarumärke

  Nyheter 3637 Personer 286 Karriär 282
Svenska Tapetkoncernen WallVision, med säte i Borås, utser Marie Karlsson till global VD för det brittiska lyxvarumärket Cole & Son som är baserat i London.
Ny kommunikationsdirektör på Castellum

Ny kommunikationsdirektör på Castellum

  Personer 286 Karriär 282 Nyheter 3637
Anna-Karin Nyman har utnämnts till kommunikationsdirektör på Castellum. Anna-Karin kommer närmast från rollen som kommunikationsdirektör på Jernkontoret.
Sätter den fygitala handeln i fokus

Sätter den fygitala handeln i fokus

  Köpcentrum 633 Pro 4414 Cityhandel 266 Trender 438
Årets upplaga av Mapic präglas av en detaljhandel i förändring. Nathalie Depetro, Director Mapic, berättar varför den fygitala handeln har satts i fokus.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

Freddy Sobin: ”Vi blir mer agila”

  E-handel 911 Nyheter 3637 Personer 286 Logistik 122
Kicks går mot ett mer agilt sätt att arbeta där ett ständigt testande och utvärderande. Det berättade VD Freddy Sobin under Sweden Urban Arena.
Trendspanarens 12 megatrender

Trendspanarens 12 megatrender

  Personer 286 Måsteläsning 278 Trender 438
Trendspanaren Stephan Jung bidrog under Sweden Urban Arena med sin bild av utvecklingen inom bland annat detaljhandeln. Här är tolv megatrender att hålla koll på.
Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

Julia Bendelin: ”Hitta ert unika DNA”

  Personer 286 Destinationer 148 Handelsplatser 138 Nyheter 3637
Julia Bendelin är Strateg för Region Gotland. Under Sweden Urban Arena uppmanade hon publiken att söka sina unika förutsättningar.
Sex retailtrender du bör ha koll på

Sex retailtrender du bör ha koll på

  Hållbarhet 210 Kundupplevelser 294 Trender 438 Måsteläsning 278
Vinnarna erbjuder osynliga betalningar, kundcentrering och är besatta av friktionsfrihet. Här är fem trender som formar en hållbar framtid inom retail. 
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Fredrik har öppnat i nationalmuseum

Fredrik har öppnat i nationalmuseum

  Nyheter 3637 Personer 286
Fredrik Eriksson hade sedan tidigare två restauranger i Stockholm. Restaurang Nationalmuseum är hans tredje.
Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

Nytt koncept fångar detaljhandelns trender

  Pro 4414 Internationellt 1287 Butikskoncept 784 Måsteläsning 278
Kassalös butik, automation, lokalproducerat, delningsekonomi, supersnabba leveranser. Det här konceptet innehåller några av handelns allra tyngsta trender.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

Så påverkar fysiska butiker onlinetrafiken

  Måsteläsning 278 Omnichannel 318 E-handel 911 Undersökningar 406
Handlare som har butiker har också mer trafik online. Man attraherar dessutom nya kunder och kännedomen om varumärket ökar. Det visar en ny studie.
Bli medlem, eller så kan du läsa även denna artikel!

Dan är ny VD på Urban Deli

Dan är ny VD på Urban Deli

  Nyheter 3637 Personer 286 Karriär 282
Dan Jacobson har utsetts till ny vd på Urban Deli och efterträder Jesper Weidlitz. Dan har tidigare varit affärsområdeschef för färskvaror på Ica.