En kombination och överensstämmelse mellan doft, musik och vackra miljöer leder till att kunderna spenderar mer tid i butiken.
En ny eyetrackingstudie kartlägger hur kunden gör sina dagligvaruinköp på nätet. Det finns många likheter med den fysiska butiken, gavelexponeringar och kassan är viktiga exponeringsplatser även online.
Aktiviteten Black Friday har slagit igenom på bred front även i Norden. En ny undersökning visar att att 94 procent av kedjorna planerar att delta i år, och nyhetsbrev är den vanligaste kommunikationskanalen.
Leksaksförsäljningen ökar dramatiskt online, men det är nykomlingar som livsmedel som står för den största tillväxten. Det visar E-barometern för årets tredje kvartal.
Svenska och utländska besökares utlägg i handeln ökade med 8,9 procent under 2016. Det visar rapporten Shoppingturism i Sverige.
E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern.
Digitala kanaler som hemsidor och appar är de viktigaste kanalerna när kunderna är på jakt efter nya produkter. Och omnishoppande är det nya normala. Det visar en färsk undersökning.
Stadsbilden påverkar hur mycket människor samtalar och den tilltro som det i sin tur leder till. Det visar Happy Citys "Vilsna turisten-test."
Allt fler handlar från svenska e-butiker. Men Kina har seglat upp som den största vinnaren på den europeiska e-handelsmarknaden. Det visar rapporten E-handeln i Europa.
Den fysiska butiken utmanas mer än någonsin av e-handeln. En färsk undersökning kartlägger vad som får konsumenten att välja respektive kanal. Den fysiska butiken är fortsatt viktig för köpupplevelsen.