Svenskarna laddar för vegopåsk

Svenskarna laddar för vegopåsk

Nu syns vego- och hälsotrenderna även på påskbordet. Recept på köttbullar är fortfarande det mest efterfrågade inför påsken, men veckorna före påsk steg sökningarna på ica.se efter vegorecept med hela 140 procent.

Sju av tio väljer en ekologisk påsk

Sju av tio väljer en ekologisk påsk


Framtidens nordiska handel kartlagd

Framtidens nordiska handel kartlagd

Automatisk leverans inom två timmar, influencers, och blockade företag. Nya tekniska möjligheter och ett förändrat konsumentbeteende omformar nu den nordiska detaljhandeln. Det visar en ny studie.

”Vi vet mer än butikspersonalen”

”Vi vet mer än butikspersonalen”

Hela 83 procent av konsumenterna anser sig veta mer än butikspersonalen. Samtidigt är man mån om att ha tillgång till säljare i butiken. Det visar en ny studie.

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

5 sätt att bygga den nya lojaliteten

Lojalitetsprogrammen, som vi känner dem, har mist sin kraft. Miljarder kronor läggs på program som inte längre fungerar. Här är fem sätt att bygga den nya tidens lojalitet, med siktet inställt på millennials.

Så ser detaljhandeln ut år 2030

Så ser detaljhandeln ut år 2030

Färre one-stop-shops, en ny form av självbetjäning, automatiska returer och robotbemannade drive throughs. Så här ser retail ut år 2030 enligt en färsk rapport.

Personalisering, pris och fulfillment avgör

Personalisering, pris och fulfillment avgör

Det är personalisering, pris och leveransalternativ som är de viktigaste påverkande faktorerna på vägen fram till ett köp. Det visar en årlig undersökning bland 3 000 konsumenter.

Bättre centrumtillväxt med nöjda hyresgäster

Bättre centrumtillväxt med nöjda hyresgäster

De köpcentrum som arbetar aktivt med sina hyresgäster når en betydligt starkare omsättningstillväxt än marknaden. Det visar en färsk analys där aktiva centrum haft en dubbelt så stark tillväxt som branschsnittet.

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

Här är tekniken konsumenten efterfrågar

Konsumenterna älskar teknik i butik. Man vill använda den för att få mer information och erbjudanden – men också för att kunna klara sig på egen hand. En ny undersökning avslöjar vad man efterfrågar.

Tre av fyra vill handla i kassalös butik

Tre av fyra vill handla i kassalös butik

Det kassalösa butikskonceptet Amazon Go rör om i retailgrytan. En ny undersökning visar att närmare 75 procent skulle handla i en butik som saknar kassor om det öppnar en sådan i närheten.