En tredjedel av Europa efter med ny teknik

En tredjedel av Europa efter med ny teknik


Ikea är detaljhandelns tydligaste varumärke

Ikea är detaljhandelns tydligaste varumärke


Här är upplevelserna kunden vill ha

Här är upplevelserna kunden vill ha

Upplevelser ska rädda de fysiska butikerna, det verkar råda konsensus kring detta inom detaljhandeln. Men vad vill kunden egentligen ha? Det har kartlagts i en ny undersökning.

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

Gen X mer fast i sociala medier än millennials

Millennials är fast i sociala medier. Det är ju sen gammalt. Trodde vi ja, nu visar en undersökning att de riktiga storanvändarna finns bland generation X. Så här når du dem.

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

”Dagligvaror digitaliseras mycket snabbt”

Försäljningen av dagligvaror digitaliseras snabbare än vad som skett i andra branscher. Och för att lyckas med mat online finns sex nyckelfaktorer att hålla koll på.

Snapchat tar konsumenten närmare köpet

Snapchat tar konsumenten närmare köpet

Anledningen att kommunicera via Snapchat varierar. Det visar en ny kartläggning. Men ett syfte är att ta konsumenten vidare i köpprocessen.

Självscannare är mer lojala kunder

Självscannare är mer lojala kunder

Sex av tio kunder självscannar när de handlar i en livsmedelsbutik. Och självscanning ger återkommande kunder samt fler medlemmar till kundklubben. Det visar en undersökning.

Lågt förtroende för detaljhandelns IT-säkerhet

Lågt förtroende för detaljhandelns IT-säkerhet

Sju av tio svenskar är oroliga över säkerheten online. Förtroendet för detaljhandelsföretagens IT-säkerhet är oroväckande lågt. Det visar en ny undersökning.   

Så når du fram till nostalgiska Gen X

Så når du fram till nostalgiska Gen X

Generation X, någon som kommer ihåg dem efter allt prat om millennials? Faktum är att det är en väldigt köpstark målgrupp. Om än lite nostalgisk.

Här är kedjorna som ökar mest

Här är kedjorna som ökar mest

Ica hade en väldigt stark inledning på året och ökade sin marknadsandel. I kategorin mode var Lindex den stora vinnaren. Detta enligt ett index som speglar försäljningen i realtid.