Ny studie: Åtta av tio kontaktar kundtjänst via Facebook

 
Glöm kundtjänst via telefon, nu är det sociala medier som gäller. Facebook, Twitter och andra sociala medier. Det är nyckeln för den som vill lyckas med sin kundstrategi. Det visar en ny undersökning. Det är ACCENT Marketing Services som gjort studien “Customer Engagement and Today’s Consumer”. Den stora slutsatsen är att sättet kunderna söker kontakt … (läs mer)

Lyxigt varumärke – undvik SMS

 
Den som riktar sig till välbeställda målgrupper bör undvika att skicka SMS till målgruppen, och i stället kommunicera via e-post. Det visar en ny undersökning som ”Luxury Institute” gjort. Endast 17 procent av de som tjänar mer än en miljon kronor är intresserade av att få information via SMS. Inte ens de som verkligen gillar … (läs mer)

Tolv miljoner har sett varuhuskedjans julreklam

 
Inget ont om Coop eller ICAs reklamfilmer. ICA har varit framgångsrika under tiotalet år, och Coops välskrivna butikssituationer vinner allt mer mark hos svenska folket. Men ibland är det nyttigt att se vad som händer på andra marknader. Varuhuskedjan John Lewis julreklam har till exempel setts av tolv miljoner. Online Video Insider har studerat vilka … (läs mer)

Ny studie: Kunderna blir argare och svär mer i butikerna

 
Detaljhandeln utvecklas och blir mer avancerad för varje dag som går – inte minst sett till teknik och logistik. En del som fortfarande är eftersatt: kundvården. I alla fall om man ska tro på en ny undersökning som visar att vi bara blir mer och mer upprörda när vi shoppar. Undersökningen är amerikansk, men konsumenternas … (läs mer)

Ny studie: Kunderna köper mer med tillgång till fri Wi-Fi

 
Detaljhandelskedjor investerar alldeles för mycket i lojalitetsprogram, och för lite i åtgärder som driver trafik till de egna butikerna. Och de som bjuder på fri Wi-Fi får en mer köpvillig kund. Det visar en ny undersökning. Studien, som heter ”Desktop versus Smartphone: Technology’s Impact on Omnichannel Behavior”, är genomförd av Acqulity Group. En av de … (läs mer)

Var tredje turist vill shoppa under Sverigebesöket

 
En undersökning från VisitSweden visar att utländska turister främst vill handla svensk mat, dryck och hantverk samt kläder och skor. En tredjedel av resenärerna vill ägna tid åt shopping under ett besök i Sverige.  Resandet till Sverige har ökat de senaste åren och utländska besökare spenderar allt mer pengar i Sverige. Av de 106,5 miljarder … (läs mer)

Onlineshoppare vill ha total kontroll över leveransen

 
Konsumenter som shoppar online vill ha fullständig kontroll över frakten och vilka metoder som finns att välja på. Det visar en ny undersökning. Det är UPS som ligger bakom undersökningen som är en del i företagets studieserie UPS Pulse of the Online Shopper. Undersökningen visar att onlinekunderna generellt är nöjda med upplevelsen, 83 procent är … (läs mer)

Tre anledningar att ta mobilen på ännu större allvar

 
Mobilen är en viktig kanal, självklart. Det vet ju alla. Men hur viktig den faktiskt är har långt i från alla koll på. En ny undersökning från AOL och University of Virginia, ”How consumers are using mobile”, visar att dess påverkan redan är långt större än vi trott.  Bland annat har man studerat hur mobilen påverkar … (läs mer)