Därför lämnar e-kunden varukorgen

 
Fri frakt spelar en viktig roll i onlineshopping, speciellt när det kommer till om kundvagnen överges eller ej. Enligt en färsk undersökning som gjorts av BDO USA är kostnader kring frakten den största anledningen till att digitala kundkorgar överges. Leveranstiderna är också en avgörande fråga, men kunderna är villiga att vänta lite längre på sina paket … (läs mer)

#ekolöftet Årets mest hållbara kampanj

 
Coop är branschledande inom hållbarhet. Kampanjen #ekolöftet har utsetts till Årets mest hållbara och varumärkesbyggande kampanj.

Fjällräven Sveriges mest hållbara klädmärke

 
Svenska folket har utsett Fjällräven till branschen ”Detaljhandel – kläder och skönhets” mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index 2015. Branschen i stort är den fjortonde mest hållbara branschen utav tjugo i indexet. Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9 … (läs mer)

Detaljhandeln fortsätter att växa

 
HUI Research har publicerat en prognos för konsumtionen under 2015 och 2016. I prognosen bedöms den svenska ekonomin som fortsatt stabil.

Handlarnas framtidstro repar sig

 
Framtidstron i handeln steg i mars månad.

Bra fart på konsumtionen

 
Hushållen ökade sin konsumtion i januari med 2,9 procent jämfört med motsvarande månad 2014, och mätt i kalenderkorrigerade tal. Störst

Omnichannel: Fysiska butiker tappar en femtedel

 
Fysiska butiker i Europa riskerar att tappa upp till en femtedel av sin försäljning till sina konkurrenter via omnichannel. Detta då 20 procent av kunderna väljer att köpa en konkurrents vara online – medan man besöker en fysisk butik.  Det är Epson Europe som konstaterar det efter att ha sammanställt undersökningen The state of European Retailing där … (läs mer)

Big data blir smart data i framtidens handel

 
Ny rapport: Digitalisering är framtiden för detaljhandeln och alla aktörer måste lära sig att göra big data till smart data.

Onlinekunden 2015 kartlagd i ny undersökning

 
Europa är sämst i världen på m-handel, kunderna vill ha större valfrihet gällande leveranser samt betalsätt och fri frakt driver fortsatt försäljning online. Det visar en färsk världsomspännande undersökning där onlinekunden 2015 kartlagts. Onlinekunder runt om i världen vill kunna söka och handla via olika kanaler, samt välja bland olika leveransalternativ och betalsätt. När det … (läs mer)

Naprapater tar plats på Ikea

 
Genom att ta hjälp av Naprapatförbundet vill Ikea öka sina medarbetares kunskap om kroppen och hjälpa kunderna att få bättre sömn. Nästan var fjärde person i Sverige har sömnproblem då och då. För att förbättra svenskarnas sömn har Ikea ett samarbete med Naprapatförbundet sedan 2009. Under helgerna i vecka 9, 12 och 13 kommer naprapater att finnas … (läs mer)