Lidl har öppnat en ny butik i Södertälje. Den följer kedjans senaste butikskoncept som blivit belönat för sin miljövänlighet. Man arbetar dessutom för att hållbarhetsanpassa såväl logistik som sortiment.
Våren 2018 öppnar H&M-gruppens nya varumärke Arket sin första butik i Sverige. Butiken blir cirka 1 000 kvadratmeter stor.
Lexington Company kommer under hösten 2017 öppna dörrarna för nya praktikanter. "Vi vill skapa ett värdefullt utbyte mellan oss och praktikanterna", säger VD Krisitina Lindhe.
De var medgrundare till Cheap Monday, Monki och Weekday. Nu lanserar Adam och Linda Friberg nya varumärket AVAVAV. Exklusivt för Handelstrender berättar Adam om ett nyskapande och hållbart onlinekoncept. På skissbordet finns även ett fysiskt koncept.
Jungle Juice Bar tar nu steget in i Sverige, man räknar med att öppna de första butikerna under året. Såväl kedjan som VD har belönats för sina framgångar.
Insikter via Internet of things, mikrosegmentering och dynamisk prissättning. Digitaliseringen för med sig nya möjligheter att analysera verksamheten i realtid. Här är fem tunga trender inom retailanalys just nu.
Designtorgets butik på Vallgatan i Göteborg har gjorts om. I samband med nyöppningen har butiken fått ett nytt koncept med flera nya varumärken. Formgivarna har också fått en mer framträdande plats.
Det är långt ifrån den mest digitalt innovativa kedjan inom retail. Trots detta överträffar man förväntningarna både gällande försäljning och lönsamhet. Nu öppnar Costco på ännu en marknad i Europa.
Jula testar nya alternativ för fulfillment under sommarens Power Big Meet i Lidköping. Testet sker i Julas nya pop up-butik där man bland annat kan handla via click & collect.
Majoriteten av europeiska konsumenter, 53 procent, anser att mindre företag bryr sig mer om sina kunders behov än vad större gör. Hemligheten finns i smart användning av ny teknik.