Nu testar modekedjan Zara ett nytt system för självbetjäning gällande utlämning av varor köpta online. Den automatiska anläggningen kan hantera tusentals paket och baseras på självlärande teknik.
Servicebutikskedjan 7-Eleven genomgår just nu en digital förvandling i USA. Bland annat testar man en appbaserad lösning för att utöka sitt omnierbjudandet.
Med närmare 300 miljoner aktiva användare är e-handelsföretaget en gigantisk aktör online. Nu satsar man på att öppna hundratals obemannade servicebutiker.
Hållbarhet flyttas från marknadsinitiativ till företagets kärna. Kedjor agerar som startups. AI suddar ut gränser. Framtidens detaljhandel blir synlig i dessa tio trender inom modevärlden 2018.
Tävla i kuddkastning eller umgås med en panda. Ikea bjuder in kunderna i virtuella världar i sin nyöppnade butik. "För oss är detta en ny nivå".
Tidigt under året la kedjan en ambitiös plan för att snabba på sina leveranser. Med en ny lösning går man nu från att leverera inom ett par dagar till bara några timmar.
Trender och tendenser i USA ger ofta en fingervisning om var detaljhandeln är på väg. En ny rapport visar på en mycket positiv julhandel, med disruptiva krafter bakom de största försäljningsökningarna.
Gällivare skapar ett nytt multiaktivitetshus som blir en arena för både idrott och kultur. Här ska bland annat rymmas simhall med äventyrsbad, bio, bibliotek och lokaler för musik och dans.
Sven Hammar är expert på att kvalitetssäkra webbapplikationer och molntjänster. Ingemar Gleissman är serieentreprenör inom inom e-handel. Detta är deras digitala trendspaningar inför 2018.
En majoritet kan tänka sig att köpa en elbil. Det visar en undersökning gjord på uppdrag av Fortum. Förutom hållbarhet, driver teknikintresse och image på elbilsintresset enligt undersökningen.