Ryktet om den fysiska butikens död är betydligt överdrivet. Det visar en ny rapport som pekar på att vissa kategorier frodas och växer – medan andra kämpar för överlevnad.
Konsumenterna vill definitivt se mer självbetjäning och teknik i butik. Men detta förutsätter att den fungerar friktionsfritt. Åtta av tio har upplevt motsatsen – och delar med sig av det.
Världens största detaljhandelskedja Walmart var till synes oövervinnerlig, men hamnade i trubbel. Nu står Amazon inför samma öde – här är sex anledningar till detta.
Digitalisering handlar om teknik – men lika mycket om hur konsumentens beteenden och preferenser förändras. Det menar Judith Wolst, författaren bakom kommande boken ”Digital panik – Få koll på läget!”. Här är fem fokusområden handeln bör ha koll på.
Behövs butiken egentligen? Och vad är då dess syfte? Här är fem existentiella frågor som hjälper dig att hitta framtidens butikskoncept. Om du nu känner igen det när du ser det – här är åtta exempel på nyskapande koncept också.
I dag inviger Uniqlos grundare Tadashi Yanai Uniqlo i Stockholm. Det finns all anledning för konkurrenterna att sätta sig upp i stolen. Men inte på grund av läget eller själva butiken – det är tydligheten som mejslats fram under årtionden man borde bäva inför.
I tider när målgruppen är van vid omedelbar belöning är långsamma lojalitetsprogram verkningslösa. Här är tre tunga anledningar till att generation Z dissar er kundklubb.
Restauranger och dagligvarubutiker förändrar och utvecklar nu sina erbjudanden. Till grund för detta ligger sex tongivande trender. Bland annat hamnar bekvämlighet, upplevelser och hållbarhet i fokus.
De nya generationernas mindset skiljer agnarna från vetet, hållbarhet och transparens är ett måste. Och äntligen möter kassaköerna sitt oundvikliga öde. Här är fyra trender som formar morgondagens handel.
Nu kan Icas kunder tala med den digitala personen Monica – som hjälper till med receptinspiration och hantering av inköpslistor. "Röststyrning kommer få allt större betydelse".